AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg leste i dag DENNE artikkelen, og ble litt nysgjerrig. Er det en fysisk sykdom? Eller er det en psykologisk, som påvirker kroppen? For å være ærlig har jeg ikke så mye kjennskap til tilstanden enn at jeg har inntrykk av at flere og flere ser ut til og ha det. Anonym poster: b4efe7108717bd1fed1554a568fb170f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Nei det er ikke en psykisk lidelse men mange som får ME bli deprimerte fordi det er veldig slitsomt og deprimernede å ha ME. På det verste så klarer man ikke å være sosial, kan knapt ta seg en dusj eller gå på do, man bare ligger der og er utslitt 24-7. Man dør ikke av en psykisk lidelse, så lenge man ikke selv utsetter seg for farer eller tar selvmord. Så denne jenta holdt ikke på å dø pga en psykisk lidelse, hun holdt på å dø pga ME. Men personer med ME kan ha godt av terapi som en motivering. http://www.ung.no/helse/2129_Kronisk_utmattelsessyndrom_(ME).html Anonym poster: 6a66f317f14539529be3150fceab4209
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 ME er fortsatt en litt gåtefull sykdom som man ikke har funnet 100% ut av ennå. Noen forskere mener ME er en fysisk sykdom som du ikke kan tenke deg frisk av, like lite som du kan tenke deg frisk av kreft. Andre mener ME kan kureres med f.eks. LP (basert på kognitiv terapi) og da vil jeg tro de mener ME er en psykisk lidelse. Jeg har en teori om at det finnes to sykdommer som kan ligne veldig på hverandre med symptomer som utmattelse osv, der den ene er psykisk og den andre er fysisk betinget, og den som er psykisk betinget er ikke egentlig ME, men noe som ligner. Kanskje fordi det har vært så mye snakk om ME de siste årene at noen lettpåvirkelige mennesker "tar til seg" ME-symptomene når de sliter. Den psykiske "ME" kan kureres med LP, mens den egentlige ME er fysisk betinget og man blir derfor ikke kurert via LP. Men det er altså bare min egen teori, så jeg vet ikke hva svaret er. Anonym poster: 6783dd0fd711ca89f89fea4a1438ba60 6
Dragonfly84 Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Forrige ME-debatt var for noen uker siden, den kan du lese her. Jeg stoler på Live Landmark like langt som jeg kan kaste henne, siden hun tjener millioner på "kursene" hun holder, med idiotsikker "garanti" for effekten - de som ikke blir friske får høre det er deres egen skyld, de har ikke gjort det riktig. 6
JohnS Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Man vet ikke bakgrunnen for ME, det er en diagnose man kan få når alle kjente lidelser er utelukket. Klassifiseringsmessig er ME en somatisk diagnose, så det er vel det nærmeste et fasitsvar på spørsmålet ditt per dags dato. Når det er sagt er det ikke slik som AB over sier at psykiske lidelser ikke kan manifestere seg fysisk. Psykosomatiske/somatoforme lidelser er ikke uvanlige.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Nå har de jo funnet ut at en viss type cellegift kan holde ME i sjakk i ganske så lang tid. Høres ikke så veldig ut som psykisk da. Vet om placeboeffekten altså, men det får da være grenser. Anonym poster: 10c4066095848db9b76c0fc08cd3cee7
Gjest gjestus Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Det er mange sykdommer som kan føre til Fatique og en del av disse blir nok samlet i ME-båsen. Jeg har et utmattelsessyndrom, men ikke ME. Jeg tror mange bruker ME som en fellesbetegnelse på alle utmattende tilstander.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Man vet ikke bakgrunnen for ME, det er en diagnose man kan få når alle kjente lidelser er utelukket. Klassifiseringsmessig er ME en somatisk diagnose, så det er vel det nærmeste et fasitsvar på spørsmålet ditt per dags dato. Når det er sagt er det ikke slik som AB over sier at psykiske lidelser ikke kan manifestere seg fysisk. Psykosomatiske/somatoforme lidelser er ikke uvanlige. Selvsagt kan man bli somatisk syk pga psykiske lidelser, jeg har selv slitt med depresjoner og fått begynnende magesår. Har fått øresus og nakkeproblemer pga stress. Jeg trur at personer med ME kan bli dårligere og ekstra lenge syk hvis de blir deprimerte og er negative innstilt fordi de er lei av å være syk. Og da er det klart psykisk, men i seg selv er ikke ME en psykisk lidelse. Anonym poster: 6a66f317f14539529be3150fceab4209
JohnS Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Selvsagt kan man bli somatisk syk pga psykiske lidelser, jeg har selv slitt med depresjoner og fått begynnende magesår. Har fått øresus og nakkeproblemer pga stress. Jeg trur at personer med ME kan bli dårligere og ekstra lenge syk hvis de blir deprimerte og er negative innstilt fordi de er lei av å være syk. Og da er det klart psykisk, men i seg selv er ikke ME en psykisk lidelse. Anonym poster: 6a66f317f14539529be3150fceab4209 Det er ikke en psykisk diagnose i dag, men man vet som sagt lite om ME slik at det blir meningsløst å påståelig krangle om det er utelukkende somatisk, om det er en psykisk lidelse, om det har psykiske komponenter, eller om det bare er late ungdommer som har hørt på for mye emo-musikk. Det kommer ingenting fornuftig ut av slike «debatter». De domineres som regel av de som tror det bare er innbilt og at de som rammes burde skjerpe seg, komme seg ut av sengen og gjøre noe fornuftig. Det er en reell lidelse (med fysiske manifestasjoner) og noe mer er det ikke vits å si.
2shy Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 hva er det med alle disse trådene som hele tiden må startes som alltid omhandler hvorvidt ME er psykisk eller ikke? NEI, ME er ikke en psykosomatisk sykdom. Man blir faktisk utredet av klinisk psykolog før diagnosen stilles. Man får ikke diagnosen hvis det foreligger mistanke om depresjon. Man kan dog få depresjon som følge av sykdommen, som man kan få som bivirkning av alle andre sykdommer. Det er også viktig å skille mellom Kronisk utmattelsessyndrom og ME, for det er to forskjellige diagnoser. Noen dør faktisk av ME, og noen er totalt pleietrengende. Klassifiseringsmessig er ME en nevroligisk diagnose. Dt har vært snakk om å behandle ME pasienter med både cellegift og HIV medisin. Det sier seg selv at det ikke er en psykisk lidelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 Tydeligvis et ømt tema. Jeg lurer på hvorfor folk blir så provosert i slike debatter? La oss ta for oss saken det er linket til i startinnlegget, er det ikke bare fint at jenta har fått livsgnisten tilbake igjen? Og hvis da denne formen for kognitiv terapi fungerer, hvorfor gå så i forsvarsposisjon? Hovedsken er at hun ble bedre, og det burde da flere glede seg over... Og bare så det er sagt, psykosomatiske lidelser er lidelser det også, det er ikke en konkurranse.. Anonym poster: b4efe7108717bd1fed1554a568fb170f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #12 Skrevet 1. september 2012 Leste i et gammelt ukeblad om ei som hadde ME, den damen lå på stuen i sykeseng og kunne knapt bevege seg ut av den. Anonym poster: c6e3ecabb50c1cdc47cdcc90f1cc5c6e
2shy Skrevet 1. september 2012 #13 Skrevet 1. september 2012 Tydeligvis et ømt tema. Jeg lurer på hvorfor folk blir så provosert i slike debatter? La oss ta for oss saken det er linket til i startinnlegget, er det ikke bare fint at jenta har fått livsgnisten tilbake igjen? Og hvis da denne formen for kognitiv terapi fungerer, hvorfor gå så i forsvarsposisjon? Hovedsken er at hun ble bedre, og det burde da flere glede seg over... Og bare så det er sagt, psykosomatiske lidelser er lidelser det også, det er ikke en konkurranse.. Anonym poster: b4efe7108717bd1fed1554a568fb170f Fordi det stadig skal debatteres om sykdommen, og helst av folk som overhodet ikke har noen erfaring med sykdommen selv. Jada, vi vet at psykosomatiske lidelser er en lidelse også, det har bare ingenting med ME å gjøre. Hvis en person blir frisk av kognitiv terapi, så lurer jeg på om vedkommende har blitt feildiagnosert. De som ikke er hardt rammet av ME dog, har hatt nytte av kognitiv terapi for å lære seg å leve med sykdommen. 2
Dragonfly84 Skrevet 1. september 2012 #14 Skrevet 1. september 2012 Tydeligvis et ømt tema. Jeg lurer på hvorfor folk blir så provosert i slike debatter? La oss ta for oss saken det er linket til i startinnlegget, er det ikke bare fint at jenta har fått livsgnisten tilbake igjen? Og hvis da denne formen for kognitiv terapi fungerer, hvorfor gå så i forsvarsposisjon? Hovedsken er at hun ble bedre, og det burde da flere glede seg over... Og bare så det er sagt, psykosomatiske lidelser er lidelser det også, det er ikke en konkurranse.. Anonym poster: b4efe7108717bd1fed1554a568fb170f Hovedsaken er at det er mange kyniske mennesker som tjener veldig mye penger på folks sykdom. Med andre sykdommer er det ofte ganske svart/hvitt, du tar en pille, og blir du bedre, så virker pilla. Virker den ikke, så er det lureri. Men her er "kuren" litt prat og kognitive øvelser som koster deg mange tusen kroner, og blir du ikke bedre, så er det din egen feil. Det gjør testing av virkningen umulig, og det gjør kursholderen ufeilbarlig. Det er i beste fall etisk uforsvarlig. Det kan da ikke gjøres kliniske tester som beviser at det virker eller ikke virker, som med medisiner som kurerer andre sykdommer. For her er det jo hendig nok slik at hvis det ikke virker, så er det pasientens egen feil! Late, egoistiske pasienten som ikke vil bli frisk. Det er en grunn til å gå i forsvarsposisjon. Mennesker som har blitt fratatt alt bra i livet som i tillegg må slite med at folk ikke tror på dem, for det er jo bare å gå på et LP-kurs, så blir alt bra. Noen får falskt håp om å bli friske igjen, og så blir de syke igjen, som Veronica. Noen får så skyldfølelse for ikke å bli friske at de prøver å ta sitt eget liv. Og en "kur" som får barn til å ville dø syns ikke jeg er noe rart om provoserer folk. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2012 #15 Skrevet 1. september 2012 Jeg tror den såkalte ME/CFS-diagnosen omfatter mange ulike tilstander som etter hvert vil bli skilt ut i ulike diagnoser. Personlig tror jeg at man aldri kan skille psyke og soma, og at det både er psykiske og fysiske faktorer som spiller inn hos disse pasientene, og som må behandles på ulike måter. Men jeg slutter aldri å undres over at ME-pasienter er veldig opptatt av å poengtere at det IKKE er en psykisk sykdom. Jeg har kjennskap til flere ME-pasienter, og dette er gjennomgående. De er ikke en gang åpne for at det kan være psykiske komponenter inne i bildet, og er veldig opptatt av all somatisk behandling, og lite interessert i terapi som er rettet mot sykdomsmestring, kognitiv terapi og lignende. Anonym poster: c656bb59c09bd9d74e12f233898355d5
2shy Skrevet 1. september 2012 #16 Skrevet 1. september 2012 Jeg tror den såkalte ME/CFS-diagnosen omfatter mange ulike tilstander som etter hvert vil bli skilt ut i ulike diagnoser. Personlig tror jeg at man aldri kan skille psyke og soma, og at det både er psykiske og fysiske faktorer som spiller inn hos disse pasientene, og som må behandles på ulike måter. Men jeg slutter aldri å undres over at ME-pasienter er veldig opptatt av å poengtere at det IKKE er en psykisk sykdom. Jeg har kjennskap til flere ME-pasienter, og dette er gjennomgående. De er ikke en gang åpne for at det kan være psykiske komponenter inne i bildet, og er veldig opptatt av all somatisk behandling, og lite interessert i terapi som er rettet mot sykdomsmestring, kognitiv terapi og lignende. Anonym poster: c656bb59c09bd9d74e12f233898355d5 Det er jo fordi at vi prøver å få frem at det nettopp ikke er en psykisk sykdom. Psykolog blir så absolutt tilbudt til de som har behov for det, og de som er friske nok til å motta det. Men dette er for å lære seg å takle sykdommen, ikke fordi at sykdommen er psykologisk. Det er en vesentlig forskjell. ME er heller ikke noe som skjer gradvis, for mange er det noe som smeller en fjeset. Jeg var frisk den ene dagen, og syk den andre. Det var ikke noe mellomting. Det som later til å være felles for ME-pasienter, er at de har hatt kyssesyken tidligere i livet, og ble kronisk syk etter en infeksjon. Jeg ble syk etter muggsoppeksponering, faren til ei venninne ble syk etter langvarig virusinfeksjon, andre har fått ME av vaksine. Det er jo også hos mange ME pasienter (95% av de som ble testet) påvist dette retroviruset kan sammenlignes med HIV-viruset, fordi det angriper levende celler i immunsystemet. Antall antistoffer målt i blodet mitt var helt latterlig høyt, særlig på det aller aller sykeste. Men fortsatt skal det diskuteres om ME er en psykologisk tilstand? 3
JohnS Skrevet 1. september 2012 #17 Skrevet 1. september 2012 Det er jo også hos mange ME pasienter (95% av de som ble testet) påvist dette retroviruset kan sammenlignes med HIV-viruset, fordi det angriper levende celler i immunsystemet. Antall antistoffer målt i blodet mitt var helt latterlig høyt, særlig på det aller aller sykeste. Hvilket retrovirus?
amonyn Skrevet 1. september 2012 #19 Skrevet 1. september 2012 Det er jo fordi at vi prøver å få frem at det nettopp ikke er en psykisk sykdom. Psykolog blir så absolutt tilbudt til de som har behov for det, og de som er friske nok til å motta det. Men dette er for å lære seg å takle sykdommen, ikke fordi at sykdommen er psykologisk. Det er en vesentlig forskjell. ME er heller ikke noe som skjer gradvis, for mange er det noe som smeller en fjeset. Jeg var frisk den ene dagen, og syk den andre. Det var ikke noe mellomting. Det som later til å være felles for ME-pasienter, er at de har hatt kyssesyken tidligere i livet, og ble kronisk syk etter en infeksjon. Jeg ble syk etter muggsoppeksponering, faren til ei venninne ble syk etter langvarig virusinfeksjon, andre har fått ME av vaksine. Det er jo også hos mange ME pasienter (95% av de som ble testet) påvist dette retroviruset kan sammenlignes med HIV-viruset, fordi det angriper levende celler i immunsystemet. Antall antistoffer målt i blodet mitt var helt latterlig høyt, særlig på det aller aller sykeste. Men fortsatt skal det diskuteres om ME er en psykologisk tilstand? Det er fordi at ME og psykisk sykdom lett kan forveksles slik det er nå. ME har ingen definert biomedisinsk forklaringsmodell ennå. Skulle likt å sett den studien du refererer til. For norske forskere er overbevist om at det er en autoimmun sykdom. Hadde en slik studie som du beskriver fantes, så hadde vi jo hatt forklaringen. Tror kanskje du tenker på denne? For det første var det 2/3 (altså 66,7%), for det andre er det ikke funnet noen årsak til funnet. Viruset kan være der på grunn av sykdommen, sykdommen kan være der på grunn av viruset. Hvilken av dem som stemmer, er det tydeligvis bare deg som har funnet ut av. Slenger meg på dem som tror at ME-pasienter tilhører flere diagnosegrupper, både psykiske og fysiske. Men jeg tror også at ME i fremtiden kommer til å bli et begrep som omfatter én fysisk tilstand, og at majoriteten av dem som har denne diagnosen idag, vil høre til der.
JohnS Skrevet 1. september 2012 #20 Skrevet 1. september 2012 Xmrv. Viser ikke all forskningen at det ikke har kunnet reproduseres og at det mest sannsynlig skyldtes analysefeil?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå