Gå til innhold

Hvor vanskelig skal det være å få lån?


Twinsie

Anbefalte innlegg

Jeg er student(har arbeidsavklaringspenger, enn så lenge), han er utdannet innen idrettsvitenskap og tar PT-utdanning. Forhåpentligvis får han jobb som personlig trener om ikke altfor lenge.

Spørsmålene mine er da:

- Siden jeg er student, og skal være det i mange år, hvor stor er sjansen for at vi kan få et lån?

- Er det lurt av meg å ta en deltidsjobb? Da øker sjansene?

- Hvor lang tid må han ha hatt fast jobb for å få lån?

- Minsker også sjansene for lån om jeg hadde blitt gravid?

Vi har så lyst til å kjøpe oss en liten leilighet, men jeg hører jo alle disse ryktene om hvor vanskelig det er å få lån for tiden og at egenkapitalen er høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper du noe til 1,5 mill må du ha minst 150 000 kontant og nå er vel kravet gått opp enda mer så du trenger vel en 200 000 snart om det ikke alerede er gjennomført (husker ikke).

Hvis du tar inntekten til deg og samboer så får man normalt sett lånt opptil maksimum 2,5-3 ganger totalinntekten etter skatt og andre låneavdrag man har. For å få lånt 1,3 mill trenger dere med andre ord å ha en totalinntekt på ca 450 000 etter skatt og låneavdrag på lånekassen eksempelvis og billån.

Å få barn gjør at du vanskeligere får lån siden dette er ansett som en risiko både i forhold til sykemelding samt at dere har da fått en kostnad i hjemmet.

Hvis du er kun student kan du glemme det enkelt og greit om du ikke har masse penger på konto selv. Du trenger en inntekt - ikke bare å motta lån.

Kort fortalt - det er mye værre nå idag hvis du ikke har rike foreldre som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du noe til 1,5 mill må du ha minst 150 000 kontant og nå er vel kravet gått opp enda mer så du trenger vel en 200 000 snart om det ikke alerede er gjennomført (husker ikke).

Hvis du tar inntekten til deg og samboer så får man normalt sett lånt opptil maksimum 2,5-3 ganger totalinntekten etter skatt og andre låneavdrag man har. For å få lånt 1,3 mill trenger dere med andre ord å ha en totalinntekt på ca 450 000 etter skatt og låneavdrag på lånekassen eksempelvis og billån.

Å få barn gjør at du vanskeligere får lån siden dette er ansett som en risiko både i forhold til sykemelding samt at dere har da fått en kostnad i hjemmet.

Hvis du er kun student kan du glemme det enkelt og greit om du ikke har masse penger på konto selv. Du trenger en inntekt - ikke bare å motta lån.

Kort fortalt - det er mye værre nå idag hvis du ikke har rike foreldre som kan hjelpe deg.

Det generelle kravet har jo siden i vår vært 15% egenkapital. Det vil jo si 150000kr i egenkapital hvis man vil låne 1mio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar. Yay, jeg har 7000 kr på BSU :(.

Men hva med Husbanken? Er lån defra mer gunstig enn privatlån? Og dette med å søke om lån til egenkaptial fra kommunen din? Er dette også en mulighet, eller jeg som har misforstått?

Da skal jeg hvert fall få meg en liten jobb ved siden av studiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du kan jo selvsagt rådføre deg med ulike instanser, men med mindre man får spart opp en del egenkapital samt får en ok inntekt, vil det være vanskelig å få lån.. for ikke å snakke om å betjene lånet.

Nå vet ikke jeg hvor godt betalt en PT-jobb er og hvor dere bor, men la oss si at hvis dere får til å kjøpe en leilighet til 2mio og man regner en rente på ca. 5%, vil dere måtte betale 8300,- i bare renter hver måned. I tillegg kommer eventuelle felleskostnader på flere tusen samt strøm, oppvarming etc.

Kan dette virke realistisk i situasjonen deres? Med mindre han har en del egenkapital og får en grei inntekt, ville jeg ha tenkt grundig over dette. Et alternativ er jo at noen kan kausjonere for dere, men det er vel i grunn ingen optimal løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, tusen takk for svar. Yay, jeg har 7000 kr på BSU :(.

Men hva med Husbanken? Er lån defra mer gunstig enn privatlån? Og dette med å søke om lån til egenkaptial fra kommunen din? Er dette også en mulighet, eller jeg som har misforstått?

Da skal jeg hvert fall få meg en liten jobb ved siden av studiene :)

Det var mulig før men det har de strupa inn rett og slett fordi sosialistiske politikere har bestemt at måten å prøve å forhindre at folk låner for mye penger er å si at alle må ha masse penger for å komme inn på markedet.

I tillegg er dette stort sett tatt ibruk i småkommuner for å få nye unge til å etablere seg. Du kan få støtte men da må du fremdeles ha egenandelen i orden.

For din del håper jeg du ikke bor i noen storby eller andre steder med høye boligpriser - isåfall er jo prisene så høye at man bare kan glemme det med en gang dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mulig før men det har de strupa inn rett og slett fordi sosialistiske politikere har bestemt at måten å prøve å forhindre at folk låner for mye penger er å si at alle må ha masse penger for å komme inn på markedet.

I tillegg er dette stort sett tatt ibruk i småkommuner for å få nye unge til å etablere seg. Du kan få støtte men da må du fremdeles ha egenandelen i orden.

For din del håper jeg du ikke bor i noen storby eller andre steder med høye boligpriser - isåfall er jo prisene så høye at man bare kan glemme det med en gang dessverre.

Ser du legger vekt på "sosialistiske politikere", men disse har selv ikke så mye å tjene på disse usunne boligprisene (utenom dok. avgift). Tror du bør lese deg opp på akkurat dette. Det er virkelig ikke så firkantet og enkelt som du fremstiller det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Vestfold. Vil ikke etablere meg i en storby. Trenger ikke låne mer en 1 mill, det er mer enn nok. Finner fine leiligheter til 700 000,- her.

Vi får bare fortsette å spare og prøve forskjellige banker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Vestfold. Vil ikke etablere meg i en storby. Trenger ikke låne mer en 1 mill, det er mer enn nok. Finner fine leiligheter til 700 000,- her.

Vi får bare fortsette å spare og prøve forskjellige banker.

Ja, da blir det noe helt annet. Forhør deg allikevel med ulike banker og hør hva de krever. Da får dere et mål å strekke dere etter!

Lykke til :)

Endret av vester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du legger vekt på "sosialistiske politikere", men disse har selv ikke så mye å tjene på disse usunne boligprisene (utenom dok. avgift). Tror du bør lese deg opp på akkurat dette. Det er virkelig ikke så firkantet og enkelt som du fremstiller det.

Jeg skjønner jo hva du stemmer utifra dette utsagnet - som kjent er det ikke like gøy å vite hva man faktisk har indirekte ansvar for.

AP har sammen med SV gjennomført en lang serie med boligfiendtlige politiske vedtak.Og du kan prøve å tenke hvem som totalt tjener på at prisene fyker i været slik at alle må jobbe 100 % eller enda mer for å ha råd til tak over hodet.

Banker og ikke minst unge uteablerte er hjertens enige i at den politikken man ser resultatet av idag er hinsides all fornuft og straffer de som har lite arv eller formuende foreldre å støtte seg til.

Bankene skulle selv fått lov til å bestemme hvem de annser som sikre betalere - ikke politikere. I tillegg kunne man gjerne fjerne skattefradraget slik at man ikke ender opp med at folk spekulerer i eiendom i tillegg og konkurerer ut de som faktisk trenger bolig. Norske boligpriser er så oppblåste at det er helt utrolig. Digert land med ekstremt få innbyggere. For ikke å glemme en politisk misstro mot å åpne for nybygging. Fredning av utmark og bymark i stadig større grad mens folk jobber mer idag enn de gjorde i middelalderen for å dekke kostandene av en bolig de ikke engang eier selv siden det er banken som egentlig sitter med skjøtet. Husmenn i moderne tid.

Uansett - skal ikke dra tråden over i noe helt annet enn hva TS spør om. Men jeg tror nok jeg vet langt mer om dette temaet enn deg. Man lærer litt av å sitte i diverse råd som kommunepolitiker kan du si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, i fare om å ta over tråden blir dette mitt siste innlegg, og hvis du kommer med noe oppfølging, får du nesten opprette en egen tråd på det.. men jeg føler jeg må svare deg her.

Jeg tror nok du setter meg i feil bås der. Må nok skuffe deg å si at jeg er mer borgerlig av meg. Tendensen, som jeg prøver å rette på, er at alle forsøker å legge skylden over på de rød-grønne, hvilket i grunn er meget urettferdig. Jo, dagens regjering kan man godt si har kommet med flere boligfiendtlige vedtak som f.eks. hindrer nybygging eller gjør det generelt dyrere å bygge, men det kommer tydeligst til syne når det er snakk om nye boliger.

Hva med alle de boligene som allerede er bygget? Politikken som er blitt ført, vil ikke begrunne den raske prisstigningen som har funnet sted på disse boligene de siste årene. Hovedgrunnen til dette er ikke en direkte følge av at regjeringen nekter for å åpne dyrket mark, men nettopp befolkningsvekst innenfor ring 3 (i Oslo)! Artikkel på artikkel blir trykket i aftenposten og dagbladet om at befolkningstallet her stadig øker, noe som impliserer at det faktisk er plassmangel som driver prisene opp. Da vil det ikke hjelpe å starte utbygging langt utenfor bykjernen ettersom det er i sentrum folk flest tydeligvis gjerne vil bo, og da spesielt studenter og nyetablerte. Noe av det eneste som faktisk kan regulere boligprisene i disse områdene er rentenivået, og ikke EK-kravet. EK-kravet har ingen ting med prisene å gjøre, men hvem som kommer inn på markedet.. og med tanke på hvor ustabilt resten av Europa er for tiden, synes jeg det ikke er veldig urimelig at bankene krever at man faktisk har noen penger på bok når man først skal kjøpe noe for opp til flere millioner. Ja, da får det være de som har formuende foreldre som får komme godt ut av det da.. mange av disse har vel faktisk arbeidet seg opp den formuen selv, så det å bruke det ville jo vært helt rart? Når det er sagt, skulle jeg gjerne ønske at jeg var i denne kategorien selv.

Det høres ut som du mener at det å jobbe mindre enn 100% er en rettighet? Å jobbe 100% synes jeg er veldig rimelig når man faktisk har lån å betale ned, eller tak over hodet som du kaller det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...