Gå til innhold

alenemor, student og ingen støtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er alene med sønnen min på snart 4 år, han har vært veldig mye syk og inn og ut av sykehus og dermed har jeg ikke fått gjort annet enn å fullføre videregående og jobbe ( er 22 år). Nå har jeg begynt på skole etter å ha jobbet i en resturang med han på slep, men får ikke overgang stønad eller utdanningsstønad. Bor i Oslo og har en leilighet jeg må betale 13000 for i mnd. Har ikke muligheter til å fortsette som servitør da det er mange timer for liten lønn og jeg føler han er blitt for stor til å ligge i en reiseseng på personalrommet for så å bli fraktet hjem 00/01 tiden. Har man ikke krav på noen ting etter barnet har fylt 3 år ?

Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e

Det du har rett på etter at barnet er fyllt 3 år (om du har brukt opp dine 3 år med OS, og ikke er under "nødvendig utdanning") er utvidet barnetrygd (for en mer enn du har), stønad til barnetilsyn (64%), barnebidrag og skatteklasse 2 (utgjør ca 11 000 i året).

Du kan også søke om bostøtte (sjekk bostøttekalkulatoren på Husbanken sine sider), studielån og stipend.

Støtter forøvrig forslagene om å fremleie leiligheten, og skaffe noe billigere.

Anonym poster: 3e581cedfab62fb6f15de30a19e53d54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å fremleie, er veldig skummelt, bare så det er sagt. Da er man fremdeles ansvarlig for husleien, og får man en leietaker som ikke betaler, kan man risikere å virkelig slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sak? Tror du det hadde blitt en sak av dette overhodet? Namsmannen hadde sannsynligvis avvist hele begjæringen, og så er TS like langt.

TS kan som sagt selv ta initiativ til å fremleie leiligheten, hun trenger ikke true med personlig konkurs for å oppnå dette.

Du går over bekken etter vann her, og skaper flere problemer for TS enn du løser.

Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba

Du virker utrolig lite løsningsorientert må jeg si og mer opptatt av å skape dårlig stemning.

Nå har det seg slik at jeg har kjennskap til endel slike saker gjennom sosialkomiteen i kommunen - så jo, jeg tror nok jeg har all rett til å uttale meg - og det er langt enklere å sette hardt mot hardt for å få til en løsning med utleier som begge kan være tilfredse med enn å begynne å tvinge noen til å akseptere fremleie. Det er ikke værre enn at utleier sier sønn/datter for eksempel skal ta over så er de like langt - og å fremleie en bolig for bare 10 måneder er utrolig vanskelig.

Endret av Niennas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke værre enn at utleier sier sønn/datter for eksempel skal ta over så er de like langt -

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette? Hvorfor skulle utleier si dette?

Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt disse 3 årene siden jeg har ikke vist om det før nå. Har jobbet siden han var 7-8 mnd, men da kun kveldstid så han kunne sove i vognen og etterhvert reiseseng på jobben. Guttungen er ikke hos far i det hele tatt så der får jeg ikke noe hjelp, men jeg har tenkt til å jobbe ca 10 vakter i mnd mens jeg studerer, men noe mer enn det tror jeg ikke at er så bra for sønnen min når han må være med meg å sove på personalrommet for så å bli vekt midt på natten, nå går han jo i bhg og blir sliten av sånt. Fremleie prøver jeg å få en venninne til, men er vansklig å finne noen som har råd. Tror det skal gå rundt akkurat hvis jeg får bostøtte, barnetrygd, stipend/lån og lønnen min da hvis jeg er forsiktig med pengene.

Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke fått NOEN år med OS, så har du rett på å få det nå. Jeg lurer på om det er når som helst under 7 år. Dvs at du har krav på ca 13000 i OS, ca 8000 i lån/stipend, ca 4500 i bostøtte, barnetrygd ca 2000, 64 % av barnehagen dekket, samt minimum 1400 i bidrag dersom du får bidragsforskudd. Du har også krav på utdanningsstønad, som dekker f.eks. busskort, skolebøker o.l.

Dette tatt utgangspunkt i at du tar en offentlig godkjent utdanning.

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa jeg ikke hadde krav på det siden de ikke så på utdanningen min som nødvendig og jeg faktisk kan gå ut i jobb som noe annet. Er det et sted man kan klage ?

Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar web designer utdanning, den er offentlig godkjent.

Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva hun har fra før. Har man fagbrev fra før, får man ikke støtte til ny utdanning. Men om du har fagbrev som servitør, ville jeg rett og slett skrevet en klage og påpekt at servitørjobb er særdeles lite gjennomførbart når man er 100% alene om omsorgen for et lite barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa jeg ikke hadde krav på det siden de ikke så på utdanningen min som nødvendig og jeg faktisk kan gå ut i jobb som noe annet. Er det et sted man kan klage ?

Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e

Mulig du ikke har rett på studiestønaden (dvs støtte til studiemateriell og transport), men du HAR rett på 3 år OS om barnet ditt er under 8 år, så lenge du er i arbeid eller under utdanning. Ta deg en ny tur på NAV, skriv ut søkandsskjema for OS og søk. :)

Anonym poster: 3e581cedfab62fb6f15de30a19e53d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du ikke har rett på studiestønaden (dvs støtte til studiemateriell og transport), men du HAR rett på 3 år OS om barnet ditt er under 8 år, så lenge du er i arbeid eller under utdanning. Ta deg en ny tur på NAV, skriv ut søkandsskjema for OS og søk. :)

Anonym poster: 3e581cedfab62fb6f15de30a19e53d54

Neee, riktig så enkelt er det ikke.

Overgangsstønad gis til enslig mor eller far som midlertidig er ute av stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid på grunn av omsorg for barn eller fordi vedkommende først etter en utdanningstid eller omstillingstid kan få arbeid.

Betyr vel at man ikke kan slutte i jobben for å ta utdanning og så regne med å få overgansstønad. Og husk at det er fullt mulig å få jobber innen handel og service som ikke innebærer sene kveldsskift og mye helgearbeid.

http://www.nav.no/re...19970228-19_K15

Anonym poster: afc7b6abf38d5795cd0d5904b025d88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neee, riktig så enkelt er det ikke.

Betyr vel at man ikke kan slutte i jobben for å ta utdanning og så regne med å få overgansstønad. Og husk at det er fullt mulig å få jobber innen handel og service som ikke innebærer sene kveldsskift og mye helgearbeid.

http://www.nav.no/re...19970228-19_K15

Anonym poster: afc7b6abf38d5795cd0d5904b025d88a

Det utslagsgivende for å få OS er ikke hvorvidt man er under nødvendig utdanning, men at man er enslig forsørger for barn under 8 år (og kommer under inntektsgrensen). Er barnet over ett år er det aktivitetskrav, dvs man må være i arbeid,under utdanning eller være aktivt arbeidssøkende (registrert hos nav) og sende meldekort.

Hvem kan få overgangsstønad?

Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.

Vilkårene er i hovedtrekk:

  • Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.
  • Du og barnet må oppholde dere i Norge.
  • Du må være ugift, skilt eller separert.
  • Du må være alene om omsorgen for barnet.
  • Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Du kan lese mer om vilkårene for overgangsstønad i folketrygdloven under Regelverk i høyremenyen.

Noen av vilkårene kan fravikes. NAV-kontoret ditt kan gi deg nærmere orientering om dette.

Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under ett år, står du fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Fra barnet fyller ett år, du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker.

http://www.nav.no/Fa...vergangsstønad

Anonym poster: 3e581cedfab62fb6f15de30a19e53d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neee, riktig så enkelt er det ikke.

Betyr vel at man ikke kan slutte i jobben for å ta utdanning og så regne med å få overgansstønad. Og husk at det er fullt mulig å få jobber innen handel og service som ikke innebærer sene kveldsskift og mye helgearbeid.

http://www.nav.no/re...19970228-19_K15

Anonym poster: afc7b6abf38d5795cd0d5904b025d88a

Det er nettopp slike situasjoner som er grunnen til at OS finnes, slik at enslige foreldre kan være sikret økonomisk i en overgangsperiode (når barna er små), f.eks i tilfeller der en må skifte jobb eller omskolere seg (støtten er behovsprøvd, og har inntektsgrense, så en blir aldri rårik av å spekulere i det).

Helt vanlig at enslige foreldre må bytte jobb eller utdanne seg innen et annet yrke, som følge av at de ikke kan ha skiftarbeid f.eks. Ordningen er ikke bare til barnets gode, det er også samfunnsøkonomisk gunstig, så fremt den blir brukt til det den er ment til, dvs bruke perioden til å få en jobb som er forenelig med å være enslig forsørger, enten det er via utdannelse eller bare å skifte beite.

Anonym poster: 3e581cedfab62fb6f15de30a19e53d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...