AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #1 Del Skrevet 29. august 2012 Hei. Jeg er alene med sønnen min på snart 4 år, han har vært veldig mye syk og inn og ut av sykehus og dermed har jeg ikke fått gjort annet enn å fullføre videregående og jobbe ( er 22 år). Nå har jeg begynt på skole etter å ha jobbet i en resturang med han på slep, men får ikke overgang stønad eller utdanningsstønad. Bor i Oslo og har en leilighet jeg må betale 13000 for i mnd. Har ikke muligheter til å fortsette som servitør da det er mange timer for liten lønn og jeg føler han er blitt for stor til å ligge i en reiseseng på personalrommet for så å bli fraktet hjem 00/01 tiden. Har man ikke krav på noen ting etter barnet har fylt 3 år ? Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #2 Del Skrevet 29. august 2012 Det du først og fremst bør gjøre er å skaffe deg et billigere sted å bo. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mahnzi Skrevet 29. august 2012 #3 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) .. Endret 29. august 2012 av mahnzi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #4 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg kan ikke siden jeg er låst til den med kontrakt i 10 mnd til . Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #5 Del Skrevet 29. august 2012 Ettersom gutten er så mye syk kan du også undersøke muligheten for grunnstønad/hjelpestønad. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #6 Del Skrevet 29. august 2012 Han er blitt bedre nå, det er derfor jeg kan begynne å studere, så det går nok ikke heller. :/ Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 29. august 2012 #7 Del Skrevet 29. august 2012 Hvorfor får du ikke overgangsstødnad? Om du alt har fått det i tre år, kan du fortsette å få det om du er nødt til å ta utdannelse. Har du fagbrev fra videregående? Hvis ja får du ikke utvidet OS som regel, med mindre du ikke kan jobbe med det du har fagbrev i, eller ikke får jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #8 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg kan ikke siden jeg er låst til den med kontrakt i 10 mnd til . Anonym poster: 39b68e06e86b8da7ae6b5f097c23b26e Du kan undersøke muligheten for fremleie. Det skal mye til før utleier kan nekte fremleie, utleier kan ikke bruke "vil ikke" som grunn. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
auto Skrevet 29. august 2012 #9 Del Skrevet 29. august 2012 Støna, stønad, stønad. Skal ha, skal ha, skal ha. Finn deg en langt billigere leilighet eller skaff deg en å dele utgiftene med. Det er ikke riktig at alle bare skal kunne stikke sugerøret sitt i statskassa på den måten. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silver Crook Skrevet 29. august 2012 #10 Del Skrevet 29. august 2012 Ser at du er låst til en leiekontrakt, men sørg i hvert fall for å ikke forlenge den avtalen. 13k er antagelig det dobbelte av hva du skal trenge å betale. Jeg leier i Follo, ved toglinja som gjør det enkelt å reise til Oslo, og jeg betaler 4500 kr inkl strøm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 29. august 2012 #11 Del Skrevet 29. august 2012 En lov som mange ikke vet om eller bryr seg om er faktisk den som sier at en kreditor ikke kan kreve penger fra noen som ikke har penger til det. Det du da bør gjøre er å forklare for husverten at du rett og slett ikke har råd og at du er nødt til å slå deg selv personlig konkurs om du ikke kommer deg ut av den. Du bør iallefall kunne redusere kostnaden på bolig med 6-7000 kroner i måneden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #12 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg tviler sterkt på at det er såpass enkelt at man kan bare sette seg på bakbeina og true med personlig konkurs om man ikke får det som man vil. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 29. august 2012 #13 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg tviler sterkt på at det er såpass enkelt at man kan bare sette seg på bakbeina og true med personlig konkurs om man ikke får det som man vil. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba Igjen, les hva jeg skriver. Ingen kreditor ifølge norsk lov kan ta penger fra noen som ikke har penger. Det er faktisk så enkelt. Det er akkurat slik et firma gjør også om de havner i en situasjon hvor de ikke kan betale de faste regninger de sitter med. Da sier man til kreditor at man må få til en løsning eller firmaet slår seg selv konkurs. Sier seg selv at om man ikke har penger så får man ikke til å betale. Dette er ikke noe jeg finner på, du kan selv spørre på NAV og du vil få beskjed om dette (de er veldig glad i å referere til denne loven siden de ikke er så glade i å gi folk pengestøtte). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 30. august 2012 #14 Del Skrevet 30. august 2012 Igjen, les hva jeg skriver. Ingen kreditor ifølge norsk lov kan ta penger fra noen som ikke har penger. Det er faktisk så enkelt. Ja, det er så enkelt, men så er det også sånn at det ikke er skyldner selv som skal avgjøre om han/hun har penger eller ei. Saken blir sendt til namsmannen, og der blir det avgjort om man har råd, og de aller fleste som mener de ikke har råd, er namsmannen uenig med. Det skal veldig, veldig mye mer til enn å ikke kunne betale husleia for å gå personlig konkurs. I tillegg er det foreldelsesfrist på 10 år, og saken kan sendes til namsmannen hvert 10. år, så det er svært sjelden man slipper unna. For å gå personlig konkurs skal man være ute av stand til å betjene den gjelden man har i uoverskuelig fremtid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 30. august 2012 #15 Del Skrevet 30. august 2012 Ja, det er så enkelt, men så er det også sånn at det ikke er skyldner selv som skal avgjøre om han/hun har penger eller ei. Saken blir sendt til namsmannen, og der blir det avgjort om man har råd, og de aller fleste som mener de ikke har råd, er namsmannen uenig med. Det skal veldig, veldig mye mer til enn å ikke kunne betale husleia for å gå personlig konkurs. I tillegg er det foreldelsesfrist på 10 år, og saken kan sendes til namsmannen hvert 10. år, så det er svært sjelden man slipper unna. For å gå personlig konkurs skal man være ute av stand til å betjene den gjelden man har i uoverskuelig fremtid. Og da kommer igjen saken - hvilken kreditor har lyst til å forfølge en slik sak i årevis med masse papirarbeid, frister osv når denne bare kan i samarbeid med leietager finne noen andre til å ta over boligen istedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 30. august 2012 #16 Del Skrevet 30. august 2012 Visst kan du få overgangstønad. Det kan man få i inntil 5 år dersom man er under utdanning. Så dvs dersom du har hatt OS frem til han var 3 år, kan du få i to år til. Dessuten får du bostøtte, studielån/stipend, barnetrygd, bidrag etc, så det bør gå rundt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #17 Del Skrevet 30. august 2012 Og da kommer igjen saken - hvilken kreditor har lyst til å forfølge en slik sak i årevis med masse papirarbeid, frister osv når denne bare kan i samarbeid med leietager finne noen andre til å ta over boligen istedet. En slik sak? Tror du det hadde blitt en sak av dette overhodet? Namsmannen hadde sannsynligvis avvist hele begjæringen, og så er TS like langt. TS kan som sagt selv ta initiativ til å fremleie leiligheten, hun trenger ikke true med personlig konkurs for å oppnå dette. Ved hel fremleie i et tidsbestemt leieforhold kan leietakeren fremleie for den resterende delen av leieforholdet, jf. husleieloven § 7-5. Utleier kan nekte slikt fremleie også hvis det ikke foreligger saklig grunn på bakgrunn av fremleietakerens person, men ved en slik nektelse, vil leietaker kunne si opp leieavtalen etter vanlige oppsigelsesregler, altså med tre måneders oppsigelsestid. Denne bestemmelsen har betydning for leietakere som har inngått leieavtaler uten oppsigelsesadgang og som har behov for å flytte. Du går over bekken etter vann her, og skaper flere problemer for TS enn du løser. Anonym poster: 7816f402ba5386659597cd536a2371ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #18 Del Skrevet 30. august 2012 - Fremlei leiligheten og søk deg inn på studentby. Aleneforsørgere har fortrinnsrett på familieboliger. - Når gutten er hos far, så jobber du. Blir noen tusenlapper om man jobber to helger i måneden. - Søk gutten over i studentbarnehage. Der behovprøves foreldrebetalingen i mye sterkere grad enn i vanlige barnehager, og du vil neppe måtte betale mange hundrelappene i måneden. Anonym poster: afc7b6abf38d5795cd0d5904b025d88a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2012 #19 Del Skrevet 30. august 2012 Du må finne deg et annet sted å bo. I det hele tatt å inngå en kontrakt for 13000,- i måneden når du skal studere og ikke jobbe er rett og slett veldig lite gjennomtenkt. Du må jo sørge for at finansene er i orden før du inngår en kontrakt. Det lureste du kan gjøre er å framleie leiligheten, flytte ut av byen og finne en billigere leilighet. Et alternativ er at du søker aktivt etter en jobb som kan gi deg en bedre inntekt i måneden, og dropper studiene. Anonym poster: a92d74bd3b9ab231c32b80ad2c6e0ea4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 30. august 2012 #20 Del Skrevet 30. august 2012 Hun har uansett rett på 64 % av bhg dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå