Gå til innhold

Delta i ex sin begravelse?

Feminist1

Anbefalte innlegg

Kom bare på å tenke, hvis du har hatt en ekskjæreste, begge to elsket hverandre, men av en eller annen grunn kunne dere ikke være sammen lenger. Så plutselig dør han (eller hun) i en ung alder, ala 20årene og 30 årene (også utover, hvis dere føler det er relevant), da enten selvmord, drept i krig/tjeneste, drept, bilulykke etc. Og at man egentlig bare vil glemme personen og det ikke er så lene siden man dro hver sin vei, skal man da delta i hans begravelse?

Med andre ord (og litt mindre klønete): En ekskjæreste av deg har dødd uforventet og brått, skal man delta i hans begravelse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.

Uansett grunn til splittelse, man har vært sammen som et par og elsket hverandre. Og det er bedre å dra til en begravelse, enn å ikke dra og senere ende opp med å angre på det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelse handler også om å vise seg for de nærmeste, og markere at du støtter dem, og motsatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg sett på som en selvfølge. Selv om bruddet ikke var en dans på roser og at man ikke endte som bestevenner, synes jeg man absolutt skal gjøre det.

Anonym poster: 7d1c0bfdf35eb1ebd5e2302a07a70dac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg sett på som en selvfølge. Selv om bruddet ikke var en dans på roser og at man ikke endte som bestevenner, synes jeg man absolutt skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere var venner rett før han døde, synes jeg det er fint av deg :)

La oss si at man ikke akkurat snakket så mye sammen før han døde, men at han har betydd mye for deg og ditt liv og omvendt.

Hvis du har lyst til det selv, og det ikke blir ubehagelig for evt ny dame eller familie, ja. Hvis ikke, nei.

Ja det er sant, kommer jo an på hva en eventuell enke eller familie vil tenke. Men man trenger da ikke å akkurat være så sentral, man kan jo sitte bakerst i kirka og ikke gjøre noe nummer ut av at du er der?

Ja.

Uansett grunn til splittelse, man har vært sammen som et par og elsket hverandre. Og det er bedre å dra til en begravelse, enn å ikke dra og senere ende opp med å angre på det.

Ja det er sant, er jo sannsynlig å angre på det senere, at man ikke tok et -aller- siste farvel :(

Off topic: Burde ikke du ha en advarsel hengende over "bildet" ditt? :)

Begravelse handler også om å vise seg for de nærmeste, og markere at du støtter dem, og motsatt.

Jo det er sant, kan hende at jeg misforstår deg nå, men mener du at man da ikke skal gå i begravelsen? Handler det ikke også om å respektere den avdøde og ta et siste farvel?

Hva hadde du tenkt (la oss si at du er broren/søsteren eller bestevenn til den avdøde) hvis exen (som hadde betydd VELDIG mye) ikke hadde dukket opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. I hvert fall hvis vi hadde vært sammen en stund og jeg kjente både familie og venner av han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant, kan hende at jeg misforstår deg nå, men mener du at man da ikke skal gå i begravelsen? Handler det ikke også om å respektere den avdøde og ta et siste farvel?

Ja , det handler også om å ta farvel, og det er også ett viktig skritt i sorgprosessen.

Jeg synes du skal gå hvis det føles greit. Hvis du har gode støtter i blant slekt og venner er det bra. I motsatt fall bør du helst ha med deg en venn, så du ikke blir altfor ensom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Burde ikke du ha en advarsel hengende over "bildet" ditt? :)
Jeg holder meg hovedsaklig til seriøs og konstruktiv posting her, og derfor er ikke advarselen nødvendig. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din avgjørelse. Men for meg ville det vært respektløst ovenfor eksen og familie å ikke møtt. Men det er ingen straffbar handling å holde seg hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begravelsen til min kjære var det en eks av han som dukket opp.. jeg tenkte bare at det var fint at hun brydde seg selv om det var mange år siden de var sammen. Hun gjorde riktig nok ikke mye ut av seg i kirken, satt langt bak, og det synes jeg var helt greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dratt i begravelsen til min ekssamboer (men håper jo det ikke skjer ham noe!). Vi har ikke noe særlig kontakt, men et helt greit forhold, og jeg er fortsatt glad i familien og flere av vennene hans selv om jeg ikke har å gjøre med dem i hverdagen stort sett. Så det ville jo også vært for å støtte dem. Har ikke møtt hans nye kjæreste, men har inntrykk av at hun er en person som hadde syntes det var helt greit å treffe meg, uavhengig av situasjon. Om jeg er uønsket i en begravelse pga kjæreste, kone e.l. så ville jeg latt være å dra.

Anonym poster: 819217814cdfed9a409de73835960bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Man var i lag for en grunn, og den grunnen eksisterer uavhengig om man er i lag fortsatt eller ei. Så lenge jeg føler at jeg ikke hadde brydd familien, så ville jeg definitivt møtt opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Jeg hadde dratt. Hvis jeg trodde det var noen som helst grunn til at familien kanskje ikke ville syns det var ok, så hadde jeg tatt kontakt med de først og spurt om det var i orden at jeg deltok i begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt i begravelsen til alle mine ekser. Selv om det er flere av de jeg ikke har snakket med på årevis, har de alle betydd noe helt spesielt for meg i en periode av livet, og da ville det føltes feil å ikke møte i en begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro i min eks sin begravelse da han døde i en bilulykke. Vi var hverandres første kjærlighet, og selv om vi ikke hadde noe særlig kontakt da det skjedde var han allikevel en stor del av livet mitt. Det vil han alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...