Gå til innhold

Hvordan orke å ordne meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vært deprimert i 4 år grunnet veldig mye mobbing på grunn av mitt utseende, så etter 2 år med det ellernoe slikt, så falt jeg helt sammen. SLik som jeg se rut nå, sliten grunnet døgning døgnet rundt, litt lubben, shappy klær og blekt ansikt.

Jeg ahr så utrolig lyst til å bli meg selv igjen i stilen,brun hud, skinnjakke, høye hæler sminke smykker osv , men jeg får rett og slett panikk over at mobberne skal klikke.. Hvordan takle dette? Tips ? Selvom det regner da.. (blir nemlig så trist i regnet,tenker på alt osv) Takk :)

Anonym poster: 2ce9a7ad37025a6c83958990d0f80e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg glemte å skrive at jeg var en person som man la merke til i et rom osv, og det er jeg ikke nå lenger, Jeg går jo på skole med de fleste mobberne, og nå bare ignorerer de meg, og de har fått hele gjengen til å ignorere meg... DErfor jeg har det litt vanskelig, men jeg vil så gjern ebli meg selv igjen, men .. det sliter litt på når man blir totalt ignorert av en hel skole.. Altså hvis man går forbi, ingen ser deg, gamle klasse kamerater som jeg har gått på skole i 10 år med hilser ikke engang. Trenger hjelp til å bl litt gladere, slik som jeg var før.Alltid blid og glas

TS

Skrevet

For det første vil jeg gi deg en stor :tommel: for å ha klart å heve deg over dette og ønske om å finne tilbake til deg selv igjen. Å ta det valget er det første, og absolutt viktigste skrittet på veien.

Hva er det egentlig som hindrer deg i å begynne å kle deg som du ønsker? Er du redd for andres reaksjoner, eller er det det at du titter deg i speilet om morgenen og tenker at det ikke nytter? Eller vet du rett og slett ikke hvor å begynne?

Har du en god venn som du kan betro deg til og alliere deg med? Noen som du stoler på til å hjelpe til med å finne klær som passer deg, og som kan fortelle deg at du ser flott ut, også på dager da du føler deg helt på bånn?

En ting som hjalp meg veldig var å starte med en helt ny hobby, i et miljø hvor ingen kjente meg. Der kunne jeg begynne helt på nytt, og endelig følte jeg at jeg ble sett for min egen del, og ikke utifra hva andre hadde "bestemt" om meg. Det å ha en ting som man mestrer hjelper også veldig på selvtilliten.

En annen ting jeg gjorde var å finne frem bilder på stilen jeg likte, og så spanderte på meg frisør og sminke. Det utrolig hva en ny sveis og litt leppestift kan utrette.

Det kan også være greit å begynne å trene. Man får både mer energi og en bedre kropp av det, som igjen kan gi bedre selvtillit.

Skriv litt mer om hvordan du tenker, så blir det lettere å hjelpe :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil bare si takk for det, og takk for svar. Grunnen til at jeg ikke klarer og bli meg selv er vel alt det du nevnte , og tanker om at "jeg har for store bryster til å gåmed litt utrigning" jeg er for tykk, til å gå med noe annet en stygge klær osv".

jeg er 170 og veier 70/74 ca.. Også blir det bare verre og verre tanker, også er jeg livredd for at noen skal si noe frekt.

Nei, jeg har dessverre ingen venner, utenom en person jeg så vidt har blitt kjent med på skolen..

Skrevet

Huff, sånne tanker er ikke noe gode. Jeg sliter med dem selv innimellom (etter mange år med mobbing). Mitt første råd er å ta en skikkelig opprydning i klesskapet. Kast alt som du ikke føler deg vell i eller som ikke sitter helt riktig. Når man bare har fine klær i klesskapet er det lettere å kle seg pent ;)

Dernest ville jeg gjort det til en vane å sette sammen et antrekk hver kveld før du legger deg. Bruk litt tid på å finne frem rene klær med fine tilbehør. Om morgenen når man er trøtt og stresset er det vanskelig å motivere seg til å bruke litt ekstra tid på utseendet, men når klærne ligger klare er det lett å bare ta det på, selv om man egentlig føler seg dvask og ubrukelig.

Begynn gjerne i det små, dersom du ikke føler deg helt klar for en radikal forandring. Sørg for at klærne er rene, passer og matcher. Etterhvert som du begynner å føle deg mer selvsikker kan du begynne å bruke mer tettsittende eller pyntede klær om du ønsker. Jeg vet ikke om du bruker sminke, men du kan jo prøve deg litt frem med mascara eller lipgloss også.

Det er selvfølgelig mulig å ta en total makeover med en gang også. Wow-effekten gjør gjerne at man føler seg skikkelig ovenpå en stund, men i min erfaring så er det lett å dette tilbake til det gamle vanlige etter en uke eller to.

Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg har selv vært der du er nå, og det er ikke lett å være seg selv når man stadig vekk tenker på hvordan ANDRE vurderer seg. Du må slutte å bekymre deg for hva andre tenker. En god person verdig ditt vennskap vil like deg for den du er - alle andre skal du bare ignorere. ;)

Forandringen begynner i hodet. Du må begynne å ha mer tro på deg selv. Vil du fortsette å leve som det portrettet mobberene har skapt av deg - eller vil du male ditt eget? Det som er riktig, fint og som virkelig stemmer overens med deg selv? Og vil du fortsette å være deprimert og føle deg mindreverdig, eller vil du endelig ta tak i situasjonen og gjøre noe skikkelig positivt for deg selv (og den fremtidige deg selv)? Det er noen av spørsmålene du bør stille deg selv. Ja, jeg skjønner at det kan være skummelt og ekkelt med tanke på hva som kan skje rundt mobbingen - men en ting er sikkert, du kan iallefall ikke la mobberene fortsette å ha kontroll over livet ditt sånn som det kommer frem ut fra innlegget ditt.

Kle deg sånn som du ønsker du! Jeg ville også tatt problemet opp med rådgiveren på skolen. De må vite hva du faktisk går igjennom. Det anser jeg faktisk som en svært viktig del av hele denne prosessen.

Ellers er jeg ening med Kara W - at det kan være lurt å begynne rolig og ta ting litt etterhvert. Soling eller litt selvbruning er jo noe man kan trappe opp gradvis til man er fornøyd. Og dessuten lever vi jo i en tid der man har internett døgnet rundt! Er det noe du er usikker på om du kler, så er det jo bare å spørre her inne på KG. :)

Gjest Loverdose
Skrevet

Herregud.. Kjenner meg 100% igjen i det du skriver. Jeg er for trøtt til å skrive noe eller komme med råd akkurat nå, men om du vil kan du sende meg en PM. Holder iallefall av "plass" og redigerer dette innlegget senere. :)

Skrevet

Du er velkommen til å sende meg en PM også. :)

Skrevet

Jeg ahr så utrolig lyst til å bli meg selv igjen i stilen,brun hud, skinnjakke, høye hæler sminke smykker osv ,

Hvorfor vil du ha brun hud når det er så mye penere med hvit hud? Jo, hvitere jo vakrere. At du vil ha brun hud ser jeg som en del av selvforakten din.

Skrevet

Hvorfor vil du ha brun hud når det er så mye penere med hvit hud? Jo, hvitere jo vakrere. At du vil ha brun hud ser jeg som en del av selvforakten din.

Det er jo bare smak og behag det. Noen liker hvit andre liker brun. ;)

• Liker 1
Skrevet

En annen viktig ting er å finne ut hva du liker. Du hever deg ikke over mobberene ved å bli mest mulig lik dem. Nå høres det ut som om du hadde en egen stil før og dermed vet hva du liker, men jeg prøvde en periode å bedre situasjonen ved å gå med moteriktige klær og sminke meg og oppføre meg som de andre jentene. Jeg endte opp med å miste enda mer kontakt med meg selv og føle meg enda verre, for jeg klarte jo ikke å bli bedre enn dem når jeg kopierte og egentlig ikke likte det jeg gjorde.

Skrevet

gi deg selv en make-over og for all del BYTT SKOLE!!! Ingen fortener å ha det slik.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare smak og behag det. Noen liker hvit andre liker brun.

Noen misliker sitt eget naturlige utseende, og vil endre på det, som følge av ren selvforakt. Hvilket ikke er bra. Hva skjedde plutselig med at kroppen hennes er god nok som den er?

Skrevet

Noen misliker sitt eget naturlige utseende, og vil endre på det, som følge av ren selvforakt. Hvilket ikke er bra. Hva skjedde plutselig med at kroppen hennes er god nok som den er?

Alle vet at å forbedre sitt eget utseende = bedre selvtillitt. En hver som sier noe annet kommer fra en annen planet mener jeg! ;)

Jeg er da ikke 100% fornøyd med mitt eget utseende (hvem er vel det?) men jeg vil ikke klassifisere det som "ren selvforakt". Geezes. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...