Gå til innhold

Nav tull og sosialhjelp...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville aldri valgt/AAP rett og slett fordi det er et skritt på veien til uføretrygd.

For noe tull!!!

Jeg har aap nå, men jeg har ingen planer om å bli uføretrygdet. Jeg er nå snart ferdig med en bachelor som jeg har fått dekket av nav. Hadde nav trodd at jeg kom til å bli uføretrygdet og ikke fått brukt for utdannelse, hadde de aldri i verden dekket 3 års skolegang for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også på AAP, og skal få utdannelse av NAV, det er ikke snakk om uføretrygd hos meg heller. Som NAVbehandleren min forklarte meg "aap er fordi du nå er syk og ikke kan jobbe i din jobb, og skal finne ut hvordan du skal ut i jobb", og ikke fordi jeg aldri mer skal ut i jobb.

Anonym poster: 082458954a4603b20c3fa93212fdbc7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er syk, søker du AAP.

Sosialhjelp skal alle få, så det skal du ha mens AAP-søknaden behandels.

Det er ikke bare å søke om AAP uten videre, man må ha legeerklæring og div først.

Du kan ta en prat med fastlegen å høre om hva h*n tenker om evnt å søke AAP. Du kan også be om et fellesmøte med NAV og fastlege, hvis du føler at NAV ikke tror på deg. Vet av erfaring at NAV kan være lite imøtekommende og krasse.

Hvis du ikke har krav på AAP, så er det sos/livsopphold stønad som er gjeldene.. dvs penger til mat, husleie og strøm.

Anonym poster: 74604e233567617284a1ec6f17c7271f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit; Så nettopp at TS har legeerklæringer. Beklager til Marmot :smilyblomst:

Anonym poster: 74604e233567617284a1ec6f17c7271f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

For noe tull!!!

Jeg har aap nå, men jeg har ingen planer om å bli uføretrygdet. Jeg er nå snart ferdig med en bachelor som jeg har fått dekket av nav. Hadde nav trodd at jeg kom til å bli uføretrygdet og ikke fått brukt for utdannelse, hadde de aldri i verden dekket 3 års skolegang for meg.

Hvorfor er du ikke i jobb med den bacheloren istedet for på AAP?

Her er det seriøst en saksbehandler som ikke har gjort jobben sin, dvs spørre om klienten er i stand til å jobbe 100% i en jobb som utdannelsen dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ber om et møte med en saksbehandler. På det her møtet spør du: Hva har jeg som arbeidsledig krav på?

Da MÅ de svare deg. På alt og du har krav på bostøtte, støtte til strøm 0g få husleia dekket og livsopphold.

Jeg vil faktisk avbefale AAP, pga da får man 2600kr hver 14 dag i stedet for en sum og disponere en gang i mnd som man får når man mottager sosialstønad.

Tull? Niks, pga TS hr jo ikke hatt noen reel inntekt. Det står i hovedinnlegg.

Jeg ville aldri valgt/AAP rett og slett fordi det er et skritt på veien til uføretrygd.

Det er navs måte å finne ut av om de skal bruke tid på deg eller ei.

Her er det seriøst en saksbehandler som ikke har gjort jobben sin, dvs spørre om klienten er i stand til å jobbe 100% i en jobb som utdannelsen dekker.

Hvorfor gnåler du fortsatt om et tema du helt tydelig ikke kan noe om?

Selvsagt jobber hun ikke når hun ikke er ferdig med bacheloren sin enda, resten har du fått svar på fra andre, du tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en fordel å lese innlegg du svarer på ordentlig før du slenger med leppa!

NÅR jeg er ferdig utdannet skal jeg selvfølgelig ikke gå på aap mer, det er jo noe som sier seg selv. Nav lar ikke folk få utdanning hvis målet ikke er å komme ut i jobb igjen, de er ikke helt dumme heller....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ts.

Ta kontakt med ditt nav kontor igjen. Fyll ut søknaden. Legg ved kontoutskrifter for 3 måneder (alle kontoer du har) tilbake i tid samt selvangivelsen og ligningen.

Meld deg ledig på www.nav.no, opprett en cv og begynn å sende meldekort.

Når du er uten arbeid og ikke har krav på dagpenger så har du krav på et livsopphold, Forutsetningen er at du oppfyller/følger opp kravene som blir stilt til deg. ( Det kan være delta på kurs, følge opp med tiltak de har i din bydel/kommune, møte på timeavtaler ect).

Jeg vil anbefale deg at du prøver å finne et AMO kurs som kan være fornuftig for deg. Jobbklubb, heve kompetansen innen IT eller annet relevant for deg. Det finnes drøssevis med Amo kurs (spesielt i Oslo). Dersom du blir tatt opp et kurs, kan du søke individstønad.

Når det gjelder bolig, og spesielt hvis du bor i en av de større byene, så er det et slit. Boligprisene er ville og det lønner seg å trekke ut av sentrum.

Nav har muligheten til å stille med kommunal garanti (3-6 måneders husleie) eller kontantdepositum. Jeg vet ikke hvor du bor i landet, men i Oslo tar man utgangspunkt i en husleie fra kr. 6.000 til 9.000 for en enslig person. Det er utrolig viktig at du ikke underskrivet eller inngår et leieforhold uten at Nav har godkjent leieforholdet i forkant. Dette for å sikre at det ikke er snusk i leieforholdet og for å være sikker på du får forholdet godkjent (prismessig). Dersom du mottar flat sosialhjelp (livsopphold + husleie) i en periode kan du også søke om støtte til strøm og nettleie. Når du får bolig, så kan du også søke om bostøtte.

Når det gjelder aap - arbeidsavklaringspenger er en stønad som mennesker med skade, lyte eller varig nedsatt arbeidsevne kan få. For å bli avklart i forhold til hva som skal til for at man skal tilbake på arbeidsmarkedet eller om man skal ut. AAp er ikke fast lane til uføre, men for noen så er det den siste avklaringen de trenger for å få uføre. Arbeidsavklaringspenger dekker alt fra enkle tiltak til utdannelser, kurs og medisinsk behandling.

Du skriver at du sliter psykisk nå, men en søknad om arbeidsavklaringspenger må du ta med din lege. Din fastlege skal lage en funksjonsvurdering før det kan søkes aap. Dersom du ønsker å gå til psykolog eller ønsker psykisk helsearbeider (ala Lovisenberg dps og lignende) så er det din fastlege som henviser deg.

Lykke til.

Ikke vær redd for Nav. Vi er for å hjelpe =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Det er kanskje en fordel å lese innlegg du svarer på ordentlig før du slenger med leppa!

NÅR jeg er ferdig utdannet skal jeg selvfølgelig ikke gå på aap mer, det er jo noe som sier seg selv. Nav lar ikke folk få utdanning hvis målet ikke er å komme ut i jobb igjen, de er ikke helt dumme heller....

*Godt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...