Gå til innhold

Nav tull og sosialhjelp...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i en litt kronglete situasjon for tiden, og opplever lite hjelp og støtte fra mitt NAV kontor.

Så jeg lurer på om noen her kanskje har litt peiling eller noen råd til meg...

Jeg har vært student og selvstendig næringsdrivende de siste årene, så jeg har ikke hatt noen reel inntekt.

Nå er jeg i en situasjon hvor jeg ikke har noe sted å bo (sover på sofaen hos venner og familie og bor i en koffert)

Jeg har ingen inntekt, og på grunn av en vanskelig psykisk situasjon, har jeg heller ikke klart å finne meg en fast jobb, selv om jeg søker jobber hver dag.

Jeg har fått en bekreftelse fra psykologen min om at jeg ikke er i arbeidsfør tilstand for tiden, og en sykemelding og tilsvarende skriv fra min fastlege.

Jeg har søkt arbeidsledighetstrygd hos NAV, men den ble avslått pga manglende inntekt tidligere.

I dag var jeg på NAV for å søke om sosial stønad, men mannen jeg snakket med var veldig krass og lite imøtekommende og mente at jeg heller burde få meg en jobb enn å søke penger fra NAV.

Jeg skjønner jo selv at jeg trenger en jobb i det lange løp, men det er ikke spesielt lett å skaffe seg en jobb når man ikke har noe sted å bo, -400 kroner på konto og er under utredning for diverse psykiske diagnoser.

Noen som aner hva jeg har "krav" på?

Hva burde jeg søke?

Har fått en søknad om økonomisk stønad, som jeg tenkte å fylle ut, og legge ved erklæringer og sykemelding fra lege og psykolog.

Vil det være grunnlag nok for å få støtte?

Noen med lignende erfaringer?

Svar mottas med takk :)

Anonym poster: e3ccd0e25f43cf3b4bc74f1fdaa3dbf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet dessverre ingenting om det du spør om, men om du får null og niks kan du i hvert fall spørre om du kan få plass på jobbsøkerkurs, da har du krav på individstønad. Det er ikke store summen, men alle monner drar. Tror de dekker transport også dersom du bor langt unna.

Anonym poster: 04a9475b0d13fc2a5f358298cb2ef753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Du ber om et møte med en saksbehandler. På det her møtet spør du: Hva har jeg som arbeidsledig krav på?

Da MÅ de svare deg. På alt og du har krav på bostøtte, støtte til strøm 0g få husleia dekket og livsopphold.

Jeg vil faktisk avbefale AAP, pga da får man 2600kr hver 14 dag i stedet for en sum og disponere en gang i mnd som man får når man mottager sosialstønad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk avbefale AAP, pga da får man 2600kr hver 14 dag i stedet for en sum og disponere en gang i mnd som man får når man mottager sosialstønad.

Det er jo bare tull og tøys. Hva man får i AAP avhenger av hva man har hatt i inntekt før, og hvilke tilleggsttødnader man evt. har krav på. AAP er ingen fast sum i det hele tatt. Minstesatsen er på rundt 11.000 i mnd. før skatt, om man får utbetalt 2600,- kr hver 14. dag betaler man for mye skatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Det er jo bare tull og tøys. Hva man får i AAP avhenger av hva man har hatt i inntekt før, og hvilke tilleggsttødnader man evt. har krav på. AAP er ingen fast sum i det hele tatt. Minstesatsen er på rundt 11.000 i mnd. før skatt, om man får utbetalt 2600,- kr hver 14. dag betaler man for mye skatt.

Tull? Niks, pga TS hr jo ikke hatt noen reel inntekt. Det står i hovedinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og har man ikke hatt noen inntekt før, får man minstesats. Den er på over 11.000,- i mnd, altså over 5000,- før skatt hver 14. dag. Får man da utbetalt 2600,- betaler man nesten 50% skatt, og det sier seg selv at man ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats AAP er 632 kr/dag, dvs 6320 kroner brutto hver 14. dag.

Anonym poster: 288842a0903275e7e920b7b77adbdd41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om et møte med en saksbehandler. På det her møtet spør du: Hva har jeg som arbeidsledig krav på?

Da MÅ de svare deg. På alt og du har krav på bostøtte, støtte til strøm 0g få husleia dekket og livsopphold.

Anbefale AAP? Tror du det er et valg man bare kan ta selv??

Sakset fra NAV:

Hvem kan få arbeidsavklaringspenger?

Det er et vilkår at du har fått arbeidsevnen din nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Det sentrale er ikke hvor mye helsen din i seg selv er svekket, men i hvilken grad det påvirker mulighetene dine til å være i inntektsgivende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt edru nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri valgt/AAP rett og slett fordi det er et skritt på veien til uføretrygd.

Hvorfor anbefaler du det da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville aldri valgt/AAP rett og slett fordi det er et skritt på veien til uføretrygd.

Virkelig?

Jeg går på AAP, og jeg skal gjøre alt jeg kan for ikke å bli uføretrygdet. Poenget med AAP for min del er todelt: Finne ut (avklare) hvor stor arbeidskapasitet jeg har pr i dag, og samtidig prøve å bli friskere. Når/hvis jeg blir friskere så kan jeg forhåpentligvis jobbe fullt igjen.

De fleste som er uføre har nok vært på AAP først (for man må jo finne ut om det finnes jobbmuligheter), men det betyr ikke at de fleste som går på AAP ender opp som uføre. Stor forskjell.

Anonym poster: 14523172eb9f264b17a77b83bb62f81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Etter å hatt aap i en del år er jeg nå i 50% jobb.

Til TS.

De kan ikke nekte deg sosialstønad dersom du ikke har inntekt. Du skal iallfall ha til livsopphold. I tillegg kan du få sosialgaranti når du går ut på boligmarkedet.

Du kan søke om aap dersom du er mer enn 50% arbeidsufør. Det gjør du i samarbeid med legen din. Flere måneders behandlingstid og du kan få avslag. I mens så har du rett på sosialstønad.

Anonym poster: b1ce99acce1f05bb7781a3b85365e533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...