Lullu Skrevet 19. februar 2004 #41 Del Skrevet 19. februar 2004 For meg er det totalt uaktuelt å be noen i mitt bryllup uten følge (dersom de har kjæreste, samboer, kone/mann eller hva det måtte være.....) selv om jeg ikke har hilst på partneren en gang....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murf Skrevet 19. februar 2004 #42 Del Skrevet 19. februar 2004 Var en gang i tiden i ett lengre forhold ble invitert til bryllup alene. spurte omhvorfor A ikke ble buden og fikk beskjed om at det aldri kom til å bli så mye mere med oss alikevel. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murf Skrevet 19. februar 2004 #43 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er jo litt kjipern for han hvis alle de andre er parvis, og han ikke får ha med seg noen? M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 19. februar 2004 #44 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er frekt å "mase" seg eller andre med i bryllup. De som står i invitasjonene er de som er bedt. Når det gjelder nær familie som søsen har jeg kommet til å sagt ja, men ikke lengre ut i slekten eller til venner som nettopp har blitt sammen med noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. februar 2004 #45 Del Skrevet 19. februar 2004 Vi tenker nøye på hvem vi vil be. Står man ikke på invitasjonen er det en grunn til det. Om noen dukker opp i vårt bryllup som vil koste 1500 pr/pers har de et problem. Vi vil heller ha en flott fest med de vi kjenner enn å måtte ha det et mindre fint sted pga at kusinen min i Tsjekkia (og evt alle andre med mer eller mindre kjente kjærester) vil ha med kjæresten vi aldri har møtt. For oss er bryllupet for vår nære familie og venner vi bryr oss ekstra om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 19. februar 2004 #46 Del Skrevet 19. februar 2004 Hva med dem som ikke er samboere fordi de for eksempel studerer forskjellige sted, men har vært sammen i 4-5 år? Synes ting kan gå litt på skjønn også, ikke bare på eksakte grenser.... Det er jo ikke sånn at en ikke kan vurdere hver enkelt gjest i sitt eget bryllup.... Da ville jeg nok bedt de ja. Litt annerledes med en på 17 som akkurat har fått seg kjæreste da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2004 #47 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg tror jeg ville vurdert det ut i fra hvor lenge de to har vært sammen. Har de bare vært sammen noen uker ville jeg nektet. Men ahr de vært sammen siden sommeren er det jo ganske seriøst når en er så ung, og da ville jeg sagt ja. Det var sikkert ikke lett for han å spørre, og selv om det ikke passer seg å spørre, kan en se bort i fra det siden han bare er 17 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 19. februar 2004 #48 Del Skrevet 19. februar 2004 Vi tenker nøye på hvem vi vil be. Står man ikke på invitasjonen er det en grunn til det. Om noen dukker opp i vårt bryllup som vil koste 1500 pr/pers har de et problem. Vi vil heller ha en flott fest med de vi kjenner enn å måtte ha det et mindre fint sted pga at kusinen min i Tsjekkia (og evt alle andre med mer eller mindre kjente kjærester) vil ha med kjæresten vi aldri har møtt. For oss er bryllupet for vår nære familie og venner vi bryr oss ekstra om. Det er utrolig dårlig gjort å ikke la svigerbroren ta med kjæresten til middagen, enten den koster 150 kroner eller 1500 kroner. Dersom jeg skulle hatt så dyr middag hadde det bare blitt den aller nærmeste familie og den inkluderer svigerbrødre og -søstre. Hadde jeg hatt alle 100 til middag hadde jeg hatt så mye penger at noen få fra eller til ikke hadde spilt noen rolle. Kommer til å skrive med følge på invitasjonene, så står alle fritt til å ta med seg kjæreste, samboer, ektefelle, partner, elsker(inne), jobbkollega eller hva de måtte ønske. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 19. februar 2004 #49 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er utrolig dårlig gjort å ikke la svigerbroren ta med kjæresten til middagen, enten den koster 150 kroner eller 1500 kroner. Dersom jeg skulle hatt så dyr middag hadde det bare blitt den aller nærmeste familie og den inkluderer svigerbrødre og -søstre. Hadde jeg hatt alle 100 til middag hadde jeg hatt så mye penger at noen få fra eller til ikke hadde spilt noen rolle. Kommer til å skrive med følge på invitasjonene, så står alle fritt til å ta med seg kjæreste, samboer, ektefelle, partner, elsker(inne), jobbkollega eller hva de måtte ønske. :-) Dårlig gjort?? Er det ikke de som bør få bestemme hvordan dems eget bryllup skal være da? Og det må vel være greit å la være og be kjæresten til en 17-åring..? Jeg var så slem at jeg ikke ba gubben til søstra mi engang jeg fordi han i så fall hadde ødelagt hele selskapet. Så da stod det mellom å la være og be han eller å gifte oss i stillhet. Da bestemte vi at han ikke skulle få ødelegge våre planer. Og jeg hadde definitivt ikke latt noen ta med en arbeidskollega i vårt bryllup. Det var vår dag - da var det hele vårt valg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 19. februar 2004 #50 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er frekt å "mase" seg eller andre med i bryllup. De som står i invitasjonene er de som er bedt. Når det gjelder nær familie som søsen har jeg kommet til å sagt ja' date=' men ikke lengre ut i slekten eller til venner som nettopp har blitt sammen med noen.[/quote'] Det er jo slettes ingen masing han kjem med, sånn eg forstod det, men eit enkelt spørsmål som burde vere lett å svare på om man har bestemt seg for å setje ei grense ved sambuar/langvarig voksen-forhold. Eg skjønnar ikkje heilt problemstillinga, men skjønnar det godt om det er fleire som kjem utan følge. Bryllaup betyr fest,dans og morro. Og då er det best å ha ei som man kan danse med heile kvelden. Det hadde eg likt om eg skulle på ein slik fest. Hadde ikkje dåke? Eg er sikker på at denne jenta betyr mykje for denne guten, sjølv om dei ikkje skal helde saman i 10 år. Kvifor har man den tradisjonen egentleg - at berre dei som er gifte og sambuarar som får komme ilag? Festen er jo no og eg synest man bør få ha følge uansett kva framtida seier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 19. februar 2004 Forfatter #51 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er vel for å prøve å få antall gjester ned! Blir fort mange hvis ALLE skal inviteres! Men det finnes unntak selvfølgelig..Her syns jeg det gikk litt på alder, hvor lenge man har vært sammen, hvor godt kjenner man dem etc.. Vi var nødt til å prioritere for å få råd til det bryllupet VI ville ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 19. februar 2004 #52 Del Skrevet 19. februar 2004 Ok Om det gjeld økonomi og plass så er det jo ein annan sak. Beklagar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. februar 2004 #53 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg har ikke lest tråden, jeg vil bare si at hos oss er det bare de som står på invitasjonen som får komme. Uten unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 19. februar 2004 Forfatter #54 Del Skrevet 19. februar 2004 Ok Om det gjeld økonomi og plass så er det jo ein annan sak. Beklagar Skulle gjerne invitert MANGE fler hvis vi hadde penger til det :-) Dessverre er man nødt til å sette ned foten i enkelte tilfeller.. I dette gjorde vi det ikke :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 19. februar 2004 #55 Del Skrevet 19. februar 2004 Dårlig gjort?? Er det ikke de som bør få bestemme hvordan dems eget bryllup skal være da? Og det må vel være greit å la være og be kjæresten til en 17-åring..? Jeg var så slem at jeg ikke ba gubben til søstra mi engang jeg fordi han i så fall hadde ødelagt hele selskapet. Så da stod det mellom å la være og be han eller å gifte oss i stillhet. Da bestemte vi at han ikke skulle få ødelegge våre planer. Og jeg hadde definitivt ikke latt noen ta med en arbeidskollega i vårt bryllup. Det var vår dag - da var det hele vårt valg :D Selvsagt er det de som bestemmer, og det gjør de akkurat som de vil om. Men i mine øyne er det like fullt dårlig gjort å ekskludere noen fra den nærmeste familien, uansett alder. Hvordan folk gjør det blir deres sak, men når de spør om hva andre mener svarer jeg deretter. Hvis man lar være å invitere noen fordi man vet de kommer til å gjøre noe dumt eller det ligger andre alvorlige grunner bak er jo det en helt annen historie. Men å la være å be noen fordi de tilfeldigvis er 17 år og ikke 27 er bare dårlig gjort, særlig når det er den aller nærmeste familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nokså Skrevet 19. februar 2004 #56 Del Skrevet 19. februar 2004 Da vi giftet oss inviterte vi alle som vi viste hadde kjæreste, samboer, ektefelle med partner. Heldigvis har vi små familier begge to og vi kuttet alle fettere og kusiner - ingen av oss har noen kontakt med de som bor i Norge. Vi fikk noen kommentarer på det fra et tanteonkelpar - men siden det var vårt selskap gjorde vi som vi ville. Vi ville heller ha personer som vi bryr oss om på festen istedet for en rekke ukjentehalvkjente... Siden vi både hadde råd og plass var det mulig å gjøre det slik. Kan se dilemaet dersom vi hadde hatt begrensninger av den typen. Men søsken og deres kjærester - tror de hadde fått kommet uansett plasspenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 19. februar 2004 #57 Del Skrevet 19. februar 2004 Vi satte grensen ved folk som hadde vært sammen i minst 6mnd da vi sendte ut invitasjoner, samt de som var samboere/forlovet/gift. I tillegg hadde vi et absolutt krav om at minst en av oss to skulle ha møtt de gjestene vi inviterte. Det funket veldig bra, ingen sure miner! Å si at det er dårlig gjort og uhøflig å ikke invitere kjæresten til XXXXX synes jeg er helt utrolig å si. Et bryllup koster faktisk ganske mange penger, og jeg synes det er opp til brudeparet (som faktisk betaler for gildet!) å avgjøre hvem man ønsker å invitere til sitt eget bryllup! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 19. februar 2004 #58 Del Skrevet 19. februar 2004 Vi satte grensen ved folk som hadde vært sammen i minst 6mnd da vi sendte ut invitasjoner, samt de som var samboere/forlovet/gift. I tillegg hadde vi et absolutt krav om at minst en av oss to skulle ha møtt de gjestene vi inviterte. Det funket veldig bra, ingen sure miner! Å si at det er dårlig gjort og uhøflig å ikke invitere kjæresten til XXXXX synes jeg er helt utrolig å si. Et bryllup koster faktisk ganske mange penger, og jeg synes det er opp til brudeparet (som faktisk betaler for gildet!) å avgjøre hvem man ønsker å invitere til sitt eget bryllup! Det er helt forskjellige normer og regler og verdier, og grunnlag for verdier, i alle familier. Derfor blir ikke dette et spørsmål om hva som er riktig og galt, men om hvordan man selv og ens familie ville oppfattet det. Det er også tusen måter å feire bryllup på; noen har et stramt budsjett, noen "gir alt", noen har et lite, noen har et stort, noen har ditt og noen datt. Men som tidligere nevnt av både meg og andre: dette er opp til hver enkelt. Så får man bare håper at begge familiene er på bølgelengde hva angår kjøreregler for sånne anledninger :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 19. februar 2004 #59 Del Skrevet 19. februar 2004 Godt sagt Peluche! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 19. februar 2004 #60 Del Skrevet 19. februar 2004 Men som tidligere nevnt av både meg og andre: dette er opp til hver enkelt. Så får man bare håper at begge familiene er på bølgelengde hva angår kjøreregler for sånne anledninger Hos oss er det de som står på invitasjonen som er invitert, i utgangspunktet. Når det kommer til kjærester vi ikke er helt sikre på, så spør vi, og avgjør etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå