Gå til innhold

Inviterte som spør om å ha med seg noen!!!!

*Lene*

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Hallo!Endel av brudene her inne er jo ikke mer enn 17 år selv!!Da kan vi jo begynne å diskutere igjen hvor voksen man er som 17!!!!De mener ivhertfall selv att de er VELDIG modne' date= voksne etc..... :roll:

:sjenert: Sniker seg inn og spør helt utenfor temaet- er det bruder her inne på 17 år :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes at både alder og forholdets varighet er vesentlig for å avgjøre om man vil invitere "med følge" eller ei

men nå man har sendt ut invitasjonene så er det i boks.. de som ikke ble invitert, ble ikke invitert

forhold som oppstår etter at invitasjonene er sendt ut er ikke noe man skal trenge å ta med i berengingen

jeg synes heller ikke at det er "urettferdig" å skille gifte, forlovede og samboende fra de som er "bare kjærester"

en kjæreste kan være så mangt, men de som har forlovet seg eller flyttet sammen har tross alt tatt et valg i forholdet.. og det er lite trolig at man i slike tilfeller ikke også har møtt og fått et vist forhold til partneren

min samboer ble invitert i en større familebegivenhet i min familie da vi hadde vært sammen i kun 5 måneder og ikke hadde konkrete planer om å flytte sammen ennå. det var noe vi begge syntes var litt for tidlig, så han lot være å bli med. 7 måneder senere hadde vi vært sammen 1 år og hadde skrevet leiekontrakt på vår første felles bolig, og da følte vi det naturlig at jeg ble med i en familiebegivenhet i hans familie (noe jeg også ble invitert til.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde penger og plass til flere i ugangspunketet ville jeg heller invitert flere venner!!! Kunne aldri falt meg inn å spørre om noe slikt hvis jeg var invitert! Tror kanskje ikke de tenker på at det koster MYE å invitere bare EN ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle, både kjærester og samboere. Er jo flere som skal gifte seg her inne, som ikke blir samboer med kjæresten før de gifter seg.... Hadde vel ikke satt pris på å ikke blitt bedt sammen i bryllupet disse heller.

At det er "frekt" av han å spørre kan jo diskuteres. Når man er 17 år vet man mye ja, men man er absolutt ikke voksen. Man tenker ikke lenger enn det nesa rekker før man plaprer. Trodde selv jeg var voksen i russetiden, men det var jeg hvertfall ikke nei!

Om min bror får seg dame rett før bryllupet, får hun selvsagt komme. Stor forskjell her, da min bror er 33 år. Men det er jo ikke sikkert forholdet vil vare selv om man er over 30.........

Men har man satt en grense bør man kanskje holde seg til den? Selv ville jeg aldri satt en slik grense, men det er også kanskje fordi jeg ikke har noen som er såpass unge som kommer. Har en kusine som er 19 år. Hun har vært sammen med typen i 1 år. Han blir også bedt.

Andre single venninner som er bedt men som kanskje ender opp med kjæreste innen bryllupsdatoen, blir også bedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi opplevde at en kamerat av min mann tok med seg "ukens dame" (vi hadde møtt henne på en fest en gang) UBEDT til bryllupet!!! :o Riktignok bare til kaffe, men.... Med til historien hører at denne karen ikke har helt forhold til normal folkeskikk. Han dukket feks opp i bryllupet i hvit krøllet skjorte og bukse og sneakers. (alle andre var i mørk dress/smoking)

Hadde han spurt om å få ta med seg Ukens Catch på kaffe, så hadde vi naturligvis sagt ja, men vi ble litt overrasket over at de liksom bare dukket opp....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skrevet på invitasjoner til de single "Brynjulf m/følge" hvis de er over 18 år. Hvis det hadde vært min bror (som er 17) som hadde spurt om han fikk ta med daen sin hadde jeg selvfølgelig sagt ja. Han er tross alt nær familie... Hadde det derimot vært søskenbarnet mitt på 17 som hadde spurt hadde jeg vært mer nølende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes heller ikke at det er "urettferdig" å skille gifte, forlovede og samboende fra de som er "bare kjærester"

en kjæreste kan være så mangt, men de som har forlovet seg eller flyttet sammen har tross alt tatt et valg i forholdet.. og det er lite trolig at man i slike tilfeller ikke også har møtt og fått et vist forhold til partneren

.. )

Her er jeg uenig. Det er en god del mennesker som lever i seriøse forhold uten å være samboende først. Det handler veldig ofte om et verdisyn. Samtidig er det en del mennesker som flytter sammen ganske kjapt etter at forholdet er innledet, uten at det heller behøver å være seriøst eller gjennomtenkt.

I vårt bryllup valgte vi å invitere alle med følge. Da var det enkelte samboere som ble inkludert som vi aldri før hadde truffet. Noen av de som "bare" var kjærester var de forholdene som hadde vart lengst.

Dette tilfellet med den konkrete 17 åringen blir det litt annerledes med.

Jeg forstår det dersom det blir sagt nei her. Dere kjenner selv best forholdet. Hadde det vært i mitt bryllup hadde jeg nok sagt ja.

Det finnes ikke så mange gifte 17 åringer, men du verden så mange forlovelser som inngås i den tida. (og brytes kort tid etterpå).

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor setter man skillet her? Vedr. alder? Sønnen min har og kjæreste..Han er 10..bare for å sette det litt på spissen..hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena
Jeg synes kjæresten til halvbrodern skal få komme jeg...

Dere snakker veldig mye om uhøflige gjester. Men det finnes faktisk en skikk og bruk for arrangørene av bryllupet også....

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke engang vurdert å si at de ikke fikk komme begge to. Det er ikke alle vi inviterer vi kjenner "status" til, og hvis de dukker opp med kjæresten sin tar vi det som en selvfølge. Vet ikke helt hvor langt jeg skal dra det her, men drister meg til å si at å si nei til det høres ganske smålig ut. Det er ganske stort for en 17-åring å "representere" sammen med kjæresten, og jeg synes du burde gi ham honnør for at han spør. Hadde jeg vært 17 år og invitert i bryllupet til halvbroren min hadde jeg ikke spurt engang.

Men skikkene er jo forskjellige fra familie til familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor setter man skillet her? Vedr. alder? Sønnen min har og kjæreste..Han er 10..bare for å sette det litt på spissen..hehe ;-)

Hvor skillet går er det vanskelig å si noe konkret om.

Jeg synes kanskje 16 år er en grense. Er man under 16 er man barn på en helt annen måte enn når man er passert 16. en 16 åring har lov til å ha sex, har lov til å bli samboer, og har i enkelte tilfeller lov til å gifte seg. Det har ikke en tiåring.

Jeg ville like gjerne invitert en 16 åring med kjæreste , som en 50 åring med sin 15 samboer.

Jeg har vanskelig for å sette slike grenser. Da vi gifta oss var det så enkelt og billig at det ikke gjorde så mye fra eller til med noen ekstra.

Det at 17 åringen har spurt om dette viser at det betyr mye å få ha med kjæresten. Jeg synes dette også betyr litt i sammenhengen.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke engang vurdert å si at de ikke fikk komme begge to. Det er ikke alle vi inviterer vi kjenner "status" til, og hvis de dukker opp med kjæresten sin tar vi det som en selvfølge. Vet ikke helt hvor langt jeg skal dra det her, men drister meg til å si at å si nei til det høres ganske smålig ut. Det er ganske stort for en 17-åring å "representere" sammen med kjæresten, og jeg synes du burde gi ham honnør for at han spør. Hadde jeg vært 17 år og invitert i bryllupet til halvbroren min hadde jeg ikke spurt engang.

Men skikkene er jo forskjellige fra familie til familie.

Er egentlig litt enig med deg! Vi vet heller ikke status til alle og tar de med seg noen er det helt i orden, bare jeg får vite det på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skillet går er det vanskelig å si noe konkret om.

Jeg synes kanskje 16 år er en grense. Er man under 16 er man barn på en helt annen måte enn når man er passert 16. en 16 åring har lov til å ha sex, har lov til å bli samboer, og har i enkelte tilfeller lov til å gifte seg. Det har ikke en tiåring.

Jeg ville like gjerne invitert en 16 åring med kjæreste , som en 50 åring med sin 15 samboer.

Jeg har vanskelig for å sette slike grenser. Da vi gifta oss var det så enkelt og billig at det ikke gjorde så mye fra eller til med noen ekstra.

Det at 17 åringen har spurt om dette viser at det betyr mye å få ha med kjæresten. Jeg synes dette også betyr litt i sammenhengen.

Skjermen

Du har helt rett..Klart det betyr noe... Jeg overreagerte nok litt.. Jeg så bare pengene med vinger, og albuer ved bordet jeg.. :sjenert:

Vi tenkte overhode ikke på å invitere henne, fordi vi rett og slett ikke har møtt henne mer enn 1 gang..Broren til kjæresten min bor jo hjemme enda..(fyller 17 i sommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er litt frekt av folk å spørre om å få ta med seg noen ekstra i bryllup. Jeg ville ikke hatt noen i bryllupet som jeg ikke kjente i hvert fall. Det vil si, jeg kjente ikke tanta til mannen min heller da, men hun var jo i familie. For meg er det en enkel og grei grense - vi ba inn med følge til de som var samboere/forlovet/gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er det en enkel og grei grense - vi ba inn med følge til de som var samboere/forlovet/gift.

Hva med dem som ikke er samboere fordi de for eksempel studerer forskjellige sted, men har vært sammen i 4-5 år? Synes ting kan gå litt på skjønn også, ikke bare på eksakte grenser.... Det er jo ikke sånn at en ikke kan vurdere hver enkelt gjest i sitt eget bryllup....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om at folk spør om å ta med noen i bryllup i utgangspunktet- det kalles å mase seg med. Det er her vertsskapet må være smarte. Og man antar jo at de har tenkt nøye igjennom hvem som inviteres?

I utgangspunktet synes jeg forlovet, samboer og gifte partnere er en grei skjæring. Men som lampeskjerm sier, ikke alle er noen av delene selv om de har vært sammen i 4 år og har tenkt å dele livet sammen. Da må man være litt åpen for dette.

For meg er den viktigste regelen er kjæresten noen som skal "bringes inn i" slekta? Jeg tenker en del på den for oss. Småkjærester får ikke bli med, mens kjærester over lengre forhold kanskje bør få bli med. For å vise at slekten anerkjenner dem. Mest relevant for familie seff. Men også, er personen en som skal bringes inn i vennegjengen? Eller en som vil forbli en perifer person i et kortvarig forhold?

Jeg hadde helt klart sagt nei til at en 17-åring tar med kjæreste. Jeg er av den typen som ikke synes folk skal introdusere flere partnere til familien; bare veldig seriøse. Gjerne 1. Ikke ny annethvert år ivertfall. Og definitivt skal ingen kjæreste presenteres for slekta når man er 17 år. Det går da an å være kjærester uten at hele verden skal involveres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Var en gang i tiden i ett lengre forhold ble invitert til bryllup alene. spurte omhvorfor A ikke ble buden og fikk beskjed om at det aldri kom til å bli så mye mere med oss alikevel. Jeg gav fanden i å dra og sendte en liten traktor i posten i stedet. Glad venninna mi tok det humoristisk.

( Jeg og A var sammen to år etter dette bryllupet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt over denne problemstillingen. Hvis vi skulle be absolutt alle vi ville med følge hadde vi vel havnet på over 200 gjester...

Jeg har en god kollega som blir bedt til middag- hun har hatt en kjæreste i ca et halvt år. Jeg har møtt han i ca fem minutter, og finner det ikke naturlig å be han i det hele tatt. Har også flere liknende eksempler.

Jeg har lagt mye planlegging i hvem som kan komme til middagen. De som vi ikke har så mye kontakt med til daglige kommer til kaffen. Hvis noen hadde spurt meg om det var greit at de tok med en ekstra hadde jeg faktisk blitt litt støtt. Det koster faktisk utrolig mye penger, og gjør man først unntak for en, blir det kanskje forventet at man gjør det for flere. Noe annet er det selvfølgelig hvis min bror fikk seg fast kjæreste. Men nå er broren min over 17 år også. Hadde han bare vært 17 år, tror jeg ikke han hadde funnet på å spørre en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...