Gå til innhold

Hundeeiere, hann eller tispe?


makkapakka

Anbefalte innlegg

Det samme stemmer for tisper, bare så du er klar over det. Det finnes omtrent like mye samkjønnsaggresjon blandt tisper som hanner.

Kjenner to tisper som holdt på å ta livet av hverandre under løpetid. Ellers var de greie venner. Samkjønnsaggresjon finnes på begge kjønn, men er forholdsvis enkelt å forebygge hvis du jobber med valpen i pregingsperioden og videre inn i kjønnsmodning.

Malamutter er vel en av de som er kjent for å ikke tåle andre hanner, men et par av de jeg kjenner og har jobbet med, er fantastiske, nettopp pga aktiv trening på det.

Endret av Theya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis så lett å unngå når man har sosialisert og trent hunden så godt man bare klarer, men så blir den regelrett angrepet på tur, helt uprovosert, av andre hannhunder :/ Eller går plutselig fra å elske alle til å knurre hver gang en hannhund nærmer seg, bare fordi den har kommet i puberteten/blitt voksen.. Kjipt å høre at det er et problem med tisper også, jeg synes ærlig talt det er skikkelig ekkelt når hunder flyr på hverandre eller sloss, og som sagt bor jeg et sted man ikke kan unngå å møte mange hunder (noe jeg ikke vil heller, hadde de bare alle gått overens....)

Anonym poster: 33c5c32fe62be6774f56ffaf8b4aa484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler, og for meg er det revnende likegyldig hvilket kjønn hunden(e) mine er.

Tispa er den skjønneste og snilleste i verden. Det største problemet er egentlig løpetid, og det å måtte passe på de ukene, det er slitsomt med en hund som ikke kan løpe løs på 3 uker..

Hannhunder er som kjent ofte fulle av testosteron, men min er kastrert, så det er ikke noe problem.

Det viktigste for meg er at det er en greker som ikke har hatt det så godt, som jeg kan hjelpe happy.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir veldig indivduelt, men også utifra tidligere erfaring ( med hund ) og kunnskap om den evnt rasen du skal ha. Har hatt både hannhunder og tisper.

Personlig ville jeg valgt hannhund hvis det var en liten rase, eller en ''mild'' rase. Som f.eks FØRSTEgangs eier av eksempelvis Rottweiler, ville jeg heller ha valgt tispe.

Har aldri hatt noen spesielle problem ifht hverken tispe eller hanne generelt, tror det er viktigere å tilegne seg god kunnskap om selve rasen.

Og, ja hannhunder kan jo kastreres, men det er ikke alltid det hverken hjelper eller at man får lov. Ville egentlig anbefalt å kastrere/sterilisere uansett, såfremt man ikke skal avle. Med tanke på aggresjon pga frustrasjon over å ikke få parret seg, livmorkreft... osv.

Men det er visst ikke bare bare å gjøre det med hunder, som med katt.

Anonym poster: 8e29f256eeddc64c1922ceca6b6172cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...