Gå til innhold

Hundeeiere, hann eller tispe?


makkapakka

Anbefalte innlegg

Kan dere gi meg grunner til å velge enten hann eller hunn når jeg skal kjøpe hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke mye tid å svare nå, men i korte trekk. Hanner kan være noen testosteronbomber i puberteten, men er ofte mer stabile. Altså du vet hvor du har dem til hver tid. Dette spesielt på raser med sterkt kjønnspreg. Tipsene er ofte mildere, og enklere å ha med å gjøre, men blir ofte grinete og bitchy i tidene rundt løpetid.

Personlig liker jeg Hanner best, og jeg har en rase med veldig store kjønnspreg. Litt mer arbeid i starten, men enklere in the long run.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til større raser foretrekker jeg hannhunder.

Hvor går grensen mellom større raser og mindre raser?

Hvorfor foretrekker du hannhunder på større raser?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund - jatakk! Jeg synes det er okei å vite hva man har med å gjøre. Jada, de er ganske intense på tisper, men det vet man om. Tispene derimot synes jeg ofte er mer ustabile, hormonelle i løpetiden og ikke minst håpløse å få kontakt med i løpetiden. For meg som driver med hundesport er det også mye vi ikke får lov til å være med på under løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Hvor går grensen mellom større raser og mindre raser?

Hvorfor foretrekker du hannhunder på større raser?

Takk for svar :)

For meg er grensen ca 35/40kg, da snakker vi "stor hund". Og jeg foretrekker hannhunder når det kommer til store raser pga man vet hva man får. Under løpetiden så bryter tispens rutiner sammen og da er det ganske håpløst i en uke eller to med en stor tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Til tross for at jeg har tispe nå så liker jeg hannhunder best, før puberteten og etter puberteten er de happy go lucky og stabile (generelt)

Tisper kan være noen ordentlige humørsyke kjeftsmeller, tror det er derfor jeg og min går så godt ilag :fnise:

Men tisper er også roligere og mere kosete etter min erfaring.

Kunne aldri tenkt meg hverken en stor hannhund eller en stor tispe, så jeg snakker ut ifra små hunder.

Lagt til: men dette er generelt, hunder med problemer kommer både i hannhund og tispeformat, og en problemhund er slitsomt uansett størrelse, rase og kjønn.

Endret av Uanonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kjønn har sine fordeler og ulemper...

Jeg har alltid vært en sikkelig "tispe" person, men nå har jeg en av hver og ser virkelig fordelene med hannhund også. Men skal jeg ha enda en, altså nr 3, så blir det tispe fordi jeg har lyst på et kull etterhvert (hvis tispa er bra nok, sunn osv osv)

Hannhunden var mye vanskeligere å oppdra og han er nå 14 mnd og i sin andre kjønnsmodning, nå skal alle grenser testes....men på en annen side så er han så glad og ukomplisert hund å ha i hus. Tispa er 2 år, lett å oppdra og en fantastisk hund...men hun er veldig humør syk og temmelig missfornøyd uansett hvor perfekt jeg prøver å gjøre tilværelsen hennes :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund - jatakk! Jeg synes det er okei å vite hva man har med å gjøre. Jada, de er ganske intense på tisper, men det vet man om. Tispene derimot synes jeg ofte er mer ustabile, hormonelle i løpetiden og ikke minst håpløse å få kontakt med i løpetiden. For meg som driver med hundesport er det også mye vi ikke får lov til å være med på under løpetid.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har irsk ulvehund, tispe, og jeg må si at jeg er veldig glad for at vi valgte "safe".

Ingenting er jo så flott som irsk ulvehund-hanner, men tanken på en smått aggressiv og territorial hann med markeringsbehov- på 80 kilo- er ganske skremmende. Bevares, det er mange gode og veloppdragne hannhunder, men at de fra naturens side kan være litt mer testosteronpregede er ikke til å komme forbi...

Anonym poster: 8dd362ac71b0abbf2fbd94c837eab53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vi har irsk ulvehund, tispe, og jeg må si at jeg er veldig glad for at vi valgte "safe".

Ingenting er jo så flott som irsk ulvehund-hanner, men tanken på en smått aggressiv og territorial hann med markeringsbehov- på 80 kilo- er ganske skremmende. Bevares, det er mange gode og veloppdragne hannhunder, men at de fra naturens side kan være litt mer testosteronpregede er ikke til å komme forbi...

Anonym poster: 8dd362ac71b0abbf2fbd94c837eab53b

Irsk Ulvehund er da ikke aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fairydust

Om man trives best med hannhunder eller tipser er en smakssak. Det er ingen kjønn som er "bedre" i den forstand. Men for noen kan det kanskje passe best med tispe eller hannhund.

Vi fikk ikke valget mellom tispe og hannhund. Vi fikk kjøpe ei tispe, og er i dag veldig glad for det. For det første er hun mye mindre enn hannene, en fordel for oss, og hun har et helt annet vesen enn de hannene i kullet hennes. De har vokst opp til å bli veldig surkete og gneldrende, mens tispa vår er rolig, stille og enkel å ha med å gjøre. Løpetida er heller ikke et problem - legger faktisk ikke merke til den på henne, bare på hannene i nabolaget. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt tispe, forguder hannhunder da de fleste jeg har hatt har vært stødige som fjell!

- Ikke like god erfaring med tisper mao, men de jeg har møtt og bodd sammen med har vært rimelig "ustabile" rundt løpetid, og det er litt vanskelig å vite hvor man har dem. Dette er noe jeg føler jeg slipper med hannhund, så lenge en unngår løpetisper!

- Eneste tispe-unntaket er en Amstaff tispe en kompis har! Hun er herlig, og gir meg ny tro på tisper! Hun er stødig som et fjell, og verdens snilleste med både barn, andre dyr og kanskje spesielt tålmodig når det kommer til irriterende hannhunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest janne89

Har hatt begge deler og kommer jo ann på hva som passer til deg:) Hannhunder er som regel veldig aktive, de kan stikke av hvis det er tisper der, og de legger fra seg flekker hvor enn de ligger:P

Tisper er ofte mest agressive og har kort lunte, det er jo problemet med løpetiden og man må passe på for andre han hunder at de ikke blir gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt tispe, men har hatt hannhund noen år. Mulig det blir greiere når de er eldre men jeg synes det er innmari slitsomt med hormonell unghund, spesielt når man bor et sted med mye andre hunder. Jeg synes også det er veldig slitsomt med samkjønnsaggresjon, og vil nok passe på at neste hund jeg får meg enten er tispe eller en rase som i mindre grad har dette problemet (vet det er både raseforskjeller, individforskjeller og sosialiseringsbasert, men likevel...) Veldig mange hannhunder funker ikke med andre fremmede hannhunder, noe som er slitsomt når man gjerne vil at hunden skal kunne leke med andre i parken osv. Jeg vet ikke hvor stort dette problemet er med tisper.

Anonym poster: 33c5c32fe62be6774f56ffaf8b4aa484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...