Gå til innhold

Løsning på gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Kanskje det er noen som har noen råd til meg?

Jeg sitter med gammel gjeld jeg unngikk i flere år og har endt med å bli trukket av lønnen min hver måned.

Tro meg, dette er noe jeg har tatt seriøst, og endte opp med å bli så langt nede at jeg forsøkte å ta livet mitt.

Ting er virkelig bra nå, og har fått betalt ned 60 000 av 100 000 og livet stråler.

Men, nå er det snakk om at jeg kan få drømmejobben og jeg vil helst ikke at de skal vite om min skranglete fortid ved at namsfogden trekker av lønnen hver måned.

Er det noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt de resterende 40 000?

Altså jeg vil betale, men jeg vil ikke at det skal trekkes av lønna mi.

Tusen takk for all tilbakemelding!

Hilsen Heidi :)

Anonym poster: 24f8f2b8f17d128bea6143b3b820100a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det ikke an å snakke med de som trekker lønna di, og få dem til å sette opp en annen ordning hvor du har muligheten til å betale på "normal" måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her lurer jeg også på! Sku så gjerne ha betalt det på "vanlig" måte og ikke gjennom lønn =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før gjeld blir trukket av lønna, har man hatt mange muligheter til å betale ned på andre måter. Den eneste måten du kan slippe dette på, er om du kan betale ned hele beløpet med én gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man går til det skrittet at man blir trekt i lønn, så har man hatt et hav av mulightere og sjangser. Antagleig har de lovt å betale ørten ganger...ingenting skjedde,så blir man tvangstrekt.

At noen skal stole på deg nå? Pga du har fått ny jobb?

tenker namsmann lar det stå sånn jeg.

Anonym poster: 6e4335e245ef777e2d5982974844e52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk sånn at enkelte ikke har sjans til å betale det man skylder og det er ikke alltid det bare er skyldner sin feil heller for å si det sånn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sånn at enkelte ikke har sjans til å betale det man skylder og det er ikke alltid det bare er skyldner sin feil heller for å si det sånn...

Men man har alltid sjangs til å gå i dialog med kreditor og få istand en avtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har alltid sjangs til å gå i dialog med kreditor og få istand en avtale.

Nei... For hvis man ikke har noen penger å betale kreditor med lar de bare saken gå videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har noen penger til å betale kreditor med, får man heller ikke trekk i lønna. Alle har rett på en viss sum til livsopphold, og kan man klare seg uten de pengene som tvangstrekkes, kan man klare seg uten dem når man betaler frivillig også. Men det er det åpenbart mange som ikke skjønner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Namsmannen eller banken din

Anonym poster: a9042afe7ea35fe87781e8f585838ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan hvertfall informere om at hvis det er Statens Innkrevningssentral det gjelder må du betale inn hele beløpet eller fortsette å bli trekt... Spurte om å få til annen avtale, men det gikk ikke! Lånte meg penger for å betale ned hele skiten, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har noen penger til å betale kreditor med, får man heller ikke trekk i lønna. Alle har rett på en viss sum til livsopphold, og kan man klare seg uten de pengene som tvangstrekkes, kan man klare seg uten dem når man betaler frivillig også. Men det er det åpenbart mange som ikke skjønner.

Nei, men man får trekk i lønna med en gang man kan betale noe ;-) Hvis man har gjeld man ikke får betalt og det går til lønnstrekk er det en minstesats ja! Men om man har lite lønn slipper man unna FREM TIL man begynner å tjene penger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hvis man legger seg ut med NAV, Kemneren eller de som har avtale med Statens Innkrevingssentral (lånekassen m.fl.) har man svært lite forhandlingsrom. Dvs. etter at dette her gått til lønnstrekk. FØR det har gått så langt kan man også snakke med disse kreditorene om ordninger.

Når det gjelder lønnstrekk som ikke går gjennom Statens innkrevingssentral (f.eks. misligholdt lån, ignorerte inkassovarsler fra vanlige private leverandører) så blir lønnstrekket som regel innvilget for 6 måneder om gangen. Det er fullt mulig å unngå lønnstrekk på disse ved å åpne konvoluttene og gå i dialog med den enkelte kreditor før det blir lønnstrekk. Når lønnstrekket er et faktum må man som regel fortsette lønnstrekket ut vedtaksperioden. Før nytt lønnstrekk vedtas bør en kontakte inkassoselskapet som ber om lønnstrekket og bli enig om en betalingsavtale. Og så tar en det derfra.

Du var heldig som fikk lån - mange med lønnstrekk har ikke kredittverdighet til å få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lønnstrekk som ikke går gjennom Statens innkrevingssentral (f.eks. misligholdt lån, ignorerte inkassovarsler fra vanlige private leverandører) så blir lønnstrekket som regel innvilget for 6 måneder om gangen.

Er det sånn? Hva skal til for at det ikke er sånn? Min eks-mann hadde flere lønnstrekk, og de gikk i "uoverskuelig fremtid" til gjelden var nedbetalt. De kreditorne som sendte nye saker til namsmannen fikk oversiktig over nåværende lønnstrekk og var raske med å sende saken til namsmannen på nytt da gammel gjeld var nedbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før gjeld blir trukket av lønna, har man hatt mange muligheter til å betale ned på andre måter. Den eneste måten du kan slippe dette på, er om du kan betale ned hele beløpet med én gang.

Sånn snakker en uvitende.

TS, gå i banken, forklar situasjonen og be om et forbrukslån på 40 000,-

Problem løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Er det sånn? Hva skal til for at det ikke er sånn? Min eks-mann hadde flere lønnstrekk, og de gikk i "uoverskuelig fremtid" til gjelden var nedbetalt. De kreditorne som sendte nye saker til namsmannen fikk oversiktig over nåværende lønnstrekk og var raske med å sende saken til namsmannen på nytt da gammel gjeld var nedbetalt.

Det er sånn! Men har man først fått et vedtak så er neste vedtak en formalitet. Så kontakt inkassoeselskapene.

Jeg har selv gjort dette - jeg sparte en haug med renter og gebyrer siden den opprinnelige kreditoren fjernet "gammel moro" da jeg hadde vist meg som en god betaler en stund.

Det er dyrt å gå på namstrekk for alle skal ha en bit av beløpet - også namsmannen - så det svarer seg absolutt å få til avtale med kreditorene.

Det er også viktig at en forstår at når en skal gjøre en slik avtale så er utgangspunktet fra kreditorene sin side at en må vise seg tilliten verdig for å få til en ny avtale. Det er derfor viktig å være forberedt på en hårete meny av kameler - man er nødt til å legge bak seg alt om hvem som egentlig har skylden og at inkassoselskap er noe dritt - osv. Man er nødt å være ydmyk og være innstilt på at en ikke har noe makt i denne situasjonen så møter en også noe velvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...