Gå til innhold

Hvordan vaske tekokeren?


*nora*

Anbefalte innlegg

Har en tekoker som har et ekkelt, brunlig belegg, det kommer sikkert av diverse stoffer i vannet. Har mest lyst å hive hele kokeren og kjøpe ny, men det er jo litt på kanten det også, den nye vil vel se like dan ut etter en liten stund.

Noen som har gode råd å komme med? Leste en tråd om hvordan en kan få termosen ren, men er litt usikker på om det går an å vaske tekokeren på samme måte, det er jo element nedi, og hele dingsen kan ikke bli putta i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå dit du kjøpte vannkokeren og spør om de har avkalkings pulver (?). Da blander du bare det pulveret og vann, og koker vanlig. Og etterpå er den helt fin igjen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er kalk frå vatnet, kan du også prøve med eddik.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk i bruksanvisningen til min vannkoker at man skal bruke eddik jevnlig for å rense den. Ellers annbefaler jeg å aldri la vannkokeren stå med vann i. Da tar det mye lengre tid før du får det ekkle belegget. Dessuten er du sikker på at den ikke ruster...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min forsøkte med sånt middel man bruker til kaffetrakteren, fordi damen på Elkjøp sa det var best å bruke det.

Da dette begynte å koke begynte det å skumme ut over kanten på kokeren, moren min fikk dette kokende skummet over den ene hånda, og fikk skåldet deler av den.

Moralen er: vær veldig, veldig forsiktig om du bruker et slikt middel på vannkokeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pulverheksa

Det brune belegget er kalkavleiringer.

Det ser ekkelt ut,men gjør som meg.

Hell coca cola i vannkokeren og la det stå natta over.

Det fjerner belegget.

Håper det hjelper i din vannkoker også.

lykke til! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Løs opp en pose sitronsyre (kjøp i vanlig butikk) løs opp i varmt vann og fyll kokeren. IKKE SLÅ DEN PÅ ! La det stå over natten. Skjyll og koke ur den flere ganger med vann før du bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har vi altså tatt poenget....og det er SYRE! Eddik funker, cola funker, sitronsyre funker og ketchup funker mest sansynlig det også icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Skal prøve alt, helt til det er noe som virker. Bortsett fra coca cola, er nemlig cocaholiker, så den drikker jeg sjøl!! (er sikkert noen avleiringer inni meg også;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...