Gå til innhold

Jeg har ikke råd til å flytte hjemmefra, og jeg er vel ikke den eneste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vel på en måte heldig som har foreldre som bor i Oslo. Jeg kan bo relativt billig hjemme. Veldig mange velger idag å bo hjemme om de bor i nærheten av studiestedet, eller de velger å pendle.

Grunnen til at mange velger å bo hjemme, om de kan, er rett og slett at det er veldig dyrt å leie. Når man får 6800 kr i mnd, og må betale f.eks 5000 i husleie, så sier det seg selv at 1800 kr ikke dekker alle utgifter som mat, mnd.kort, sosialt, event.klær.

Da kan man jobbe litt ved siden av, men det er begrenset hvor mye man kan jobbe. Det er ikke vits i å studere om man tilbringer mer tid på jobben...

Haken ved det er at om man tar opp fullt studielån mens man bor hjemme, så får man ikke gjort 40% om til stipend når man fullfører hvert semester.

Selv har jeg begynt å studere nå, og bor hjemme på pikerommet. (Vhar tv-stue hjemme som kun jeg bruker, så jeg kan fritt ha besøk, og foreldrene mine kan fritt ha besøk på sin stue, uten av vi plager hverandre.)

Jeg tar opp fullt studielån som jeg setter på sparekonto, og jeg jobber litt ved siden av så jeg har råd til å betale litt hjemme og samtidig betale selv for klær, sosialt, mnd.kort, mobil og mat jeg selv ønsker.

Jeg kjenner en jente som måtte flytte hjemmefra(studerer meg henne) og hun får mye hjelp fra foreldrene sine. De betaler husleien hennes, og hun betaler resten selv. Hun har også en liten jobb ved siden av, slik at hun kan spare 60% av studielånet(det som ikke blir gjort om til stipend)

Er det ikke på tide å hjelpe studentene frem?

.

Anonym poster: a0ceb1d328c0131c6a27b93341bb6051

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studentene får jo hjelp i form av flere tusen kroner fra staten hver måned. Man kan stort sett finne kollektiv i Oslo til under 5000, og med deltidsjobb og studielån er det fullt mulig å få det til å gå rundt.

Jeg synes vi alle skal være takknemlige for at vi bor i et land der vi kan studere omtrent gratis og der staten faktisk støtter oss med nærmere 100 000 kr i året for at vi skal kunne utdanne oss til det vi selv ønsker.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel på en måte heldig som har foreldre som bor i Oslo. Jeg kan bo relativt billig hjemme. Veldig mange velger idag å bo hjemme om de bor i nærheten av studiestedet, eller de velger å pendle.

Grunnen til at mange velger å bo hjemme, om de kan, er rett og slett at det er veldig dyrt å leie. Når man får 6800 kr i mnd, og må betale f.eks 5000 i husleie, så sier det seg selv at 1800 kr ikke dekker alle utgifter som mat, mnd.kort, sosialt, event.klær.

Da kan man jobbe litt ved siden av, men det er begrenset hvor mye man kan jobbe. Det er ikke vits i å studere om man tilbringer mer tid på jobben...

Haken ved det er at om man tar opp fullt studielån mens man bor hjemme, så får man ikke gjort 40% om til stipend når man fullfører hvert semester.

Selv har jeg begynt å studere nå, og bor hjemme på pikerommet. (Vhar tv-stue hjemme som kun jeg bruker, så jeg kan fritt ha besøk, og foreldrene mine kan fritt ha besøk på sin stue, uten av vi plager hverandre.)

Jeg tar opp fullt studielån som jeg setter på sparekonto, og jeg jobber litt ved siden av så jeg har råd til å betale litt hjemme og samtidig betale selv for klær, sosialt, mnd.kort, mobil og mat jeg selv ønsker.

Jeg kjenner en jente som måtte flytte hjemmefra(studerer meg henne) og hun får mye hjelp fra foreldrene sine. De betaler husleien hennes, og hun betaler resten selv. Hun har også en liten jobb ved siden av, slik at hun kan spare 60% av studielånet(det som ikke blir gjort om til stipend)

Er det ikke på tide å hjelpe studentene frem?

.

Anonym poster: a0ceb1d328c0131c6a27b93341bb6051

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte vel å legge til en vesentlig ting til - jeg prøver å spare penger pga ville tilstander på boligmarkedet!

Anonym poster: a0ceb1d328c0131c6a27b93341bb6051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne du syns det er like greit å bo hjemme når du studerer i Oslo, men å si det er for dyrt blir jo feil..

Eller så har du ikke lett lenge nok, fins flere hyggelige kollektiv i Oslo som ligger på mellom 3-5 tusen og opp.

Med lån og jobb ved siden av har du fint råd til at det går rundt.

Jeg skjønner ikke helt hva det er du klager over? Jeg er ny student selv, har jobbet noen år og er helt forfjamset over alle pengene som bare blir gitt til meg, og i tillegg blir mye av det gjort om til stipend når jeg tar eksamen!

Altså vi får betalt og støtte gjennom hele studieperioden! Er virkelig ikke slik i andre land, som f. eks USA hvor det er vanlig at foreldre starter å spare penger til sitt barns utdannelse fra det er født omtrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg hadde ikke klaget over en tuenlapp ekstra i måneden, men egentlig går det helt greit. Så snart jeg får en deltidsjobb vil det gå enda bedre, rene luksusen. Jeg kan ikke leve slik jeg gjorde da jeg jobbet 100%, men samtidig er det en grei erfaring å ha med seg, og jeg trives faktisk.

Men en ting Norge kan bli bedre på er leiemarkedet. Det er der mye av problemene ligger mener jeg. Vi trenger flere studentboliger, slik at studenter slipper unna dårlige, knøttsmå hybler til latterlige høye priser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte vel å legge til en vesentlig ting til - jeg prøver å spare penger pga ville tilstander på boligmarkedet!

Anonym poster: a0ceb1d328c0131c6a27b93341bb6051

Så fint for deg! Kjempebra å spare penger! Veldig få som klarer det i løpet av studietiden sin.

Men det er vel ditt ansvar. Hvem mener du skal hjelpe deg med det?

Kjenner det stikker litt i meg da jeg etter studier vil sitte med en utdannelse i tillegg til ett massivt studielån, mens du sitter med en feit sparekonto, men syter for at du "har så dårlig råd".

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ jo ikke studere i en av de store byene heller, da. Selvsagt, noen fag tilbyr de bare noen få steder, men mange studerer "vanlige" fag i de store byene, fag som finnes på flere høyskoler rundt om kring, på steder der det er billigere å bo.

Om man kan bo hjemme mens man studerer er jo det veldig greit, for da slipper man jo unna mye studielån.

Anonym poster: a3f51914a2315e2e595ed912ce4cfe2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke velge å ikke bruke studielånet ditt på det det faktisk skal brukes på, studere i en av Norges dyreste byer og så klage på at du har dårlig råd. Du velger selv å ha dårlig råd.

At du velger å bruke studielåned ditt EK er ditt valg, det er ikke en menneskerett å eie egen bolig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg! Kjempebra å spare penger! Veldig få som klarer det i løpet av studietiden sin.

Men det er vel ditt ansvar. Hvem mener du skal hjelpe deg med det?

Kjenner det stikker litt i meg da jeg etter studier vil sitte med en utdannelse i tillegg til ett massivt studielån, mens du sitter med en feit sparekonto, men syter for at du "har så dårlig råd".

De fleste studenter sitter nok i samme båt som deg. Jeg synes ts høres ut som en bortskjemt drittunge som syter til tross for at hun får masse penger og bor billig.

Anonym poster: 0147ec7977d8b3f6fab59cb5f3c132f2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner meg ikke på studenter som velger å bo hjemme til langt over 20 år. Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring, og jeg kunne aldri ha bodd hjemme med begrenset frihet til å gjøre det jeg ville og ikke å lære å ta fullstendig ansvar over mitt eget liv. Årene fra 16 til noen og 20 hvor man etablerer seg med kjæreste er utrolig verdifulle for å lære seg å stå på egne ben! Helt alene!

Å finne seg ett sted å bo er i utgangspunktet ikke vanskelig. Det er når alle de andre kravene om hvor stor hybelen eller leiligheten skal være problemet begynner.

Anonym poster: 252c3852cc576237ae72880be4453a23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Vel, du har helt klart mulighet hvis du vil flytte. Jeg hadde leie på 5000kr i fjor, og klarte meg på støtten fra lånekassen. Det var trangt, men det gikk. Det er fullt mulig å finne seg mye billigere bokollektiv eller studentbolig, samt at de fleste klarer å ha en deltidsjobb i tillegg. Kjenner jeg syns det er litt småprovoserende at du mener du har for dårlig råd, samtidig som du sparer opp pengene fra lånekassa på sparekonto. Hvis det er så ille leiepriser i Oslo, så kan du vel studere og bo et annet sted. Det er ikke verre enn det. Greit å ha bodd utenfor Oslo også, og oppleve andre byer/bygder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke råd til å flytte hjemmefra? Samtidig som du skryter av at du sparer til egenkapital og jobber utenom studiene? Nei beklager, den må du lenger ut på landet med!

Du har fint råd til å flytte hvis du må/har lyst. Flytt inn i kollektiv og fortsett å jobbe ved siden av.

At du av økonomiske årsaker velger å bo hjemme er så klart helt greit altså, kan man bo hjemme og spare penger på det er jo det bare flott. Men å påstå at man bor hjemme fordi man ikke har råd til annet, når man i resten av innlegget dokumenterer at joda, man HAR råd til å flytte, blir for dumt. ;)

Hjelpe studentene "frem"? Frem til hva da? Studentene skal få hjelp til å klare seg i hverdagen, de skal ikke få hjelp til å spare egenkapital eller til å ha et høyt forbruk. Noen krav må kunne stilles til voksne mennesker.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg dessuten ikke jobb ved siden av studiene, og betaler leie på 4000, og klarer meg helt utmerket (med penger fra sommerjobb)! Om jeg hadde måttet betale 5500 i leie hadde jeg skaffet meg deltidsjobb, fått utbetalt ca 2-3000 i måneden, og kommet bedre ut av det enn jeg gjør nå, økonomisk sett. Beklager at jeg ikke ser problemet ditt, TS. ;)

Men igjen, trives du hjemme så er det jo ingenting galt i å bli boende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man får 17000 to ganger i året, så dette er jo også en del penger utenom de 6500 i mnd eller hvor mye det nå er igjen...

en løsning hadde vært å bygge flere, billige og gode studentboliger på de største studiestedene hvertfall.

Jeg betaler rett over 3000 kr inkl alt, og klarer meg helt fint!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å spare og derfor ikke ha råd, og det å faktisk ikke ha råd.<br /><br /> Anonym poster: 6e3912140ce8cc2a80724beca65fed86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå begynner det å bli noen år siden jeg studerte, men lån/stipend var også en del lavere. Jeg startet helt på bar bakke, og foreldrene hjalp ikke (de hadde god råd, men ville lære meg å klare meg selv). Flyttet hjemmefra som 18 åring, og fikk ikke jobb ved siden av studiene.

Man må vel ikke bo for 5 000 i måneden? Jeg hadde ikke sjangs til å bo privat i begynnelsen. Jeg ringte og søkte i alle retninger, og fikk til slutt napp på samskipnadsbolig. 6 stykker på samme kjøkken og bad, men såpass billig at man kom i gang. Det er også rimelige hybler om man beveger seg litt ut av Oslo, eller inn i kollektiv.

Og du får ikke bare studiestøtten pr måned, som andre nevner er det også engangsutbetalinger. Jeg jobbet også vanvittig hardt hver sommer, og klarte å legge av en del titusener da. Etterhvert fikk jeg også en jobb ved siden av studiene, det er ikke så veldig krevende å jobbe en helg innimellom + 1-2 kvelder i uka.

Jeg skal ikke være for kategorisk, for jeg vet at det er dyrere å bo og å leve enn da jeg klarte dette. Men samtidig sitter jeg ofte med inntrykket av at mange vil ha samme komfort og samme pengebruk som da de bor hjemme. Både kollektiv og samskipnad er uaktuelt, det samme er å bevege seg ut av bykjernen. Jobbing ved siden av studier er for slitsomt. Og man skal selvfølgelig ha fine klær, og reise til utlandet 1-2 ganger i året....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel ikke bo for 5 000 i måneden? Jeg hadde ikke sjangs til å bo privat i begynnelsen. Jeg ringte og søkte i alle retninger, og fikk til slutt napp på samskipnadsbolig. 6 stykker på samme kjøkken og bad, men såpass billig at man kom i gang. Det er også rimelige hybler om man beveger seg litt ut av Oslo, eller inn i kollektiv.

Jeg skal ikke være for kategorisk, for jeg vet at det er dyrere å bo og å leve enn da jeg klarte dette. Men samtidig sitter jeg ofte med inntrykket av at mange vil ha samme komfort og samme pengebruk som da de bor hjemme. Både kollektiv og samskipnad er uaktuelt, det samme er å bevege seg ut av bykjernen. Jobbing ved siden av studier er for slitsomt. Og man skal selvfølgelig ha fine klær, og reise til utlandet 1-2 ganger i året....

Det første jeg har markert er jeg uenig i. Jeg lette i boligmarkedet i og utenfor Oslo og fant fort ut at kollektiv på Ullevål og Sogn er ofte veldig rimelige og greie i størrelse! Utenfor Oslo er de ofte større, men dyrere dessverre..

Det siste jeg har markert er jeg veldig enig i. Mange som ikke fatter at livet blir litt annerledes når man flytter hjemmefra! Man verken vasker eller kjøper klær så ofte eller spiser noe særlig digg mat :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på: Hva gjør du hele sommeren, juleferien og påsken? Jeg brukte de feriene til å jobbe ekstra sånn at jeg hadde litt ekstra til resten av studieåret. I tillegg jobbet jeg litt ved siden av studiene. Det skal godt gjøres å tilbringe mer tid på jobb enn på studier. Selv jobbet jeg vel rundt 10-15 timer pr mnd og fikk på den måten en kjekk ekstrainntekt uten at det gikk ut over studiene.

Luksus hørte jo ikke studielivet til såklart. Feriene ble brukt til jobbing, og kanskje ei uke eller to til å slappe av og lade batteriene før et nytt studieår. Sånn er det å være student for svært mange.

Så jeg skjønner nok heller ikke helt hva ts klager på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at ungdom gidder/vil bo i Oslo, med disse prisene! Og TS, som er jo fra Oslo, vurderte du ikke å flytte til en annen plass for å studere? Det kan være veldig bra erfaring, for å utvide horisonten, finne nye venner, bli mer selvstendig. Og som bonus er leieprisene mye lavere andre plasser. Jeg flyttet til Grimstad (en del av universitet i Agder) for å studere, og angret ikke. Fantastiske minner fra studietider, og jeg har fått mange nye venner. Fant meg kjæreste også. :) Og den store bonusen da, leia kostet 2750 kr! Da hadde jeg en hybel med eget bad, men delte kjøkkenet med andre. Og gangavstand både til skolen og til byens sentrum. Kanskje du bør vurdere det, TS. <br /><br /> Anonym poster: f2cef117a78e186e26f126d8314e667f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...