Gå til innhold

Lov til å ransake pasienter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du synes ikke du blåser dette en smule ud av proporsjoner nå?

Det er ingen systemer som "automatisk styrker" ansatte. Hva er det egentlig du mener? Og pasienter som det bliver besluttet ransakning overfor er ikke en ensartet gruppe. Det kan være konkret mistanke om indsmugling av farlige gjenstander, eller det kan være folk som ikke er i kontakt med virkeligheden, eller helt andre forhold. Du kan ikke generalisere dette ned til en basal, uniform størrelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du synes ikke du blåser dette en smule ud av proporsjoner nå?

Det er ingen systemer som "automatisk styrker" ansatte. Hva er det egentlig du mener? Og pasienter som det bliver besluttet ransakning overfor er ikke en ensartet gruppe. Det kan være konkret mistanke om indsmugling av farlige gjenstander, eller det kan være folk som ikke er i kontakt med virkeligheden, eller helt andre forhold. Du kan ikke generalisere dette ned til en basal, uniform størrelse.

Jeg uttaler meg basert på egne erfaringer innenfor psykiatrien (og ja, som ansatt), og fra min side kan det like gjerne se ut som at du prøver å bagatellisere dette.

De som da tok avgjørelsene var svært tette, og i enkelte tilfeller nær familie. At de er nøytrale ved en anmeldelse er en vits. Papirer ble forfalsket ved at ting ble enten overdrevet eller utelatt, og kroppsvisitering ble brukt som et maktmiddel ("Om du ikke kler av deg nå så får vi finne hanskene og sprøyter") ovenfor personer som var klare i hodet og i utgangspunktet ikke suicidal. Dette er ikke et enkeltstående tilfelle, men noe som skjedde jevnlig.

Og nei, jeg generaliserer ikke i den forstand at jeg tror dette er normen over det ganske land, men så lenge det er mulig vil det skje.

Skrevet

Gode intensjoner er ingen garanti for gode resultat. Det er heller ikke alle innenfor slike yrker som er engler.

Men hvis en suicidal person blir lagt inn, eller man har sterk skadetrang må de jo fjerne det man har å skade seg med!

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun har avverget et firesifret antall selvmord, skader og drab på andre pasienter.

Du hadde sans for henne ja, det ante meg.

Skrevet

Jeg uttaler meg basert på egne erfaringer innenfor psykiatrien (og ja, som ansatt), og fra min side kan det like gjerne se ut som at du prøver å bagatellisere dette.

De som da tok avgjørelsene var svært tette, og i enkelte tilfeller nær familie. At de er nøytrale ved en anmeldelse er en vits. Papirer ble forfalsket ved at ting ble enten overdrevet eller utelatt, og kroppsvisitering ble brukt som et maktmiddel ("Om du ikke kler av deg nå så får vi finne hanskene og sprøyter") ovenfor personer som var klare i hodet og i utgangspunktet ikke suicidal. Dette er ikke et enkeltstående tilfelle, men noe som skjedde jevnlig.

Og nei, jeg generaliserer ikke i den forstand at jeg tror dette er normen over det ganske land, men så lenge det er mulig vil det skje.

Hvis du avdekker slike forhold, har du plikt til å rapportere det videre, ellers gjør du ikke jobben din. Å øse det ud over KG skaber ikke bedre forhold for noe, men bidrager heller til å svekke den almenne tilliden til helsevesenet. Det er ingen tjent med.

Du hadde sans for henne ja, det ante meg.

Du kan spare deg for slike kommentarer. Jeg kommenterer på principielt grundlag.

Skrevet

Hvis du avdekker slike forhold, har du plikt til å rapportere det videre, ellers gjør du ikke jobben din. Å øse det ud over KG skaber ikke bedre forhold for noe, men bidrager heller til å svekke den almenne tilliden til helsevesenet. Det er ingen tjent med.

Det ble gjort. Pga manglende dokumentasjon var det ingen ting som kom ut av det. Endte med at jeg sa opp. Dels pga arbeidsforholdene som jeg allerede har nevnt, og dels pga at jeg ble trakassert av ledelsen i etterkant. Mer i detalj er jeg ikke spesielt lysten på å gå av ulike årsaker. Det er som du sier ikke helt vanlig, og jeg vil helst ikke identifisere meg selv eller andre her.

Det tjener heller ingen at folk ikke vet om hva de kan risikere å forholde seg til. At du ønsker at tilliten til helsevesenet skal stå over det at folk er klar over at det er en fordel å kjenne sine egne rettigheter får står for din regning.

Skrevet

Dette kan du spare meg for. Folk skal absolut være klar over sine egne rettigheder, men det er faktisk også kritisk at folk har tillid til tjenestetilbudet. Du bryder ned den tilliden ved å presentere enkeltstående skrekkhistorier som representativt for alle avdelinger over hele landet.

Nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere mere med deg.

• Liker 2
Skrevet

Dette kan du spare meg for. Folk skal absolut være klar over sine egne rettigheder, men det er faktisk også kritisk at folk har tillid til tjenestetilbudet. Du bryder ned den tilliden ved å presentere enkeltstående skrekkhistorier som representativt for alle avdelinger over hele landet.

Nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere mere med deg.

At du tolker meg slik er greit. Det har ikke vært intensjonen, og jeg har gjentatte ganger sagt at det er langt fra vanlig, men at det skjer, og det kommer til å skje i fremtiden.

Så begge sider her er egentlig godt nok representert nå, og jeg satser på at de fleste har utrykket "det er alltid minst tre sider av en sak. Hver av motpartene, og realiteten" i bakhodet. Noe lengre kommer vi neppe uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...