Gå til innhold

Lov til å ransake pasienter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det lov å ransake pasienter ved innleggelse på et akuttmottak? Ble en gang innlagt på psyk. akkuttpost og ble ransaket og alle mine eiendeler ble inndratt. Jeg hadde ikke noe i mot dette da. Men er det lov? Jeg tok det for gitt at de hadde lov helt til jeg leste denne artikkelen: http://www.nrk.no/ny...norge/1.8280352 Så kan man egentlig nekte de å ransake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har lov å gå igjennom tingene dine, dersom du ikke sier nei. og dersom du sier nei, så kan de skaffe vedtak, som alikevel vil gi de lov. De gjør dette for å beskytte seg og pasienter på instuttisjonene.

Det er noen plasser som uansett har lov til å ransake deg ved innleggelse. (som det stod i artikkelen)

på noen plasser har de også satt opp metall detektorer, som skal gjøre det letter å spore metall våpen.

De som har vært i helsevesenet i mangen år, har sine triks for å få svar på det de måtte ønske, både innen psykriatri og somatikk, somoftest skjer det på en så grei og rolig måte, at pasienten ikke vet om at det blir gjort.

Skrevet

De har lov å gå igjennom tingene dine, dersom du ikke sier nei. og dersom du sier nei, så kan de skaffe vedtak, som alikevel vil gi de lov. De gjør dette for å beskytte seg og pasienter på instuttisjonene.

Det er noen plasser som uansett har lov til å ransake deg ved innleggelse. (som det stod i artikkelen)

på noen plasser har de også satt opp metall detektorer, som skal gjøre det letter å spore metall våpen.

De som har vært i helsevesenet i mangen år, har sine triks for å få svar på det de måtte ønske, både innen psykriatri og somatikk, somoftest skjer det på en så grei og rolig måte, at pasienten ikke vet om at det blir gjort.

Stemmer det. Er mange måter å omgå regelverket på, med mindre en treffer på en bruker som kjenner sine rettigheter og har interesse av å holde på de.

Derfor er det utrolig godt det kommer opp slike artikler som denne, slik at folk blir klar over hva de faktisk har å forholde seg til.

Skrevet

De som har vært i helsevesenet i mangen år, har sine triks for å få svar på det de måtte ønske, både innen psykiatri og somatikk, som oftest skjer det på en så grei og rolig måte, at pasienten ikke vet om at det blir gjort.

Dette viser hvordan helsevesenet tas seg til rette og begår alvorlige overgrep mot pasienter stadig vekk. Helsevesenet skal kun sørge for pasientenes helse, de bør ikke ha rett til å lete etter forbudte stoffer, tyvegods eller våpen blant pasientenes eiendeler. De har heller ingen anledning til å anmelde det dersom innlagte pasienter begår forbrytelser (med mindre det gjelder å hindre drap), av hensyn til taushetsplikten. Også kriminelle pasienter skal kunne føle seg trygge på sykehus.

Skrevet

Dette viser hvordan helsevesenet tas seg til rette og begår alvorlige overgrep mot pasienter stadig vekk. Helsevesenet skal kun sørge for pasientenes helse, de bør ikke ha rett til å lete etter forbudte stoffer, tyvegods eller våpen blant pasientenes eiendeler. De har heller ingen anledning til å anmelde det dersom innlagte pasienter begår forbrytelser (med mindre det gjelder å hindre drap), av hensyn til taushetsplikten. Også kriminelle pasienter skal kunne føle seg trygge på sykehus.

Jeg vil ikke karakterisere det at bagasje og lommer blir sjekket for farlige gjenstander som alvorlige overgrep. På en psykiatrisk akuttpost kan det være mange personer som er farlige for seg selv, og når man er der som pasient så er det ikke usannsynlig at man er det selv også. Å slippe en mulig suicidal pasient med våpen, medisiner, ting man kan henge seg i eller andre skadelige ting inn på en psykiatrisk akuttpost er slettes ikke trygt, verken for pasienten selv, de ansatte eller de andre pasientene der.

Anonym poster: e95331ee7d164defc4f314acfe00fc6b

• Liker 8
Skrevet

Tror du bør slå opp i en ordbok og lese betydningen av overgrep.

Helsevesenet har ansvar for både pasienters helse og sikkehet.

Jo de bør ha rett, mann kan ikke slippe en ustabil psykisk syk pasient inn på en lukket avd med våpen og medisiner, da er sannsyneligheten stor for at pasienten vil skade seg selv eller andre. Dette kalle å forebygge.

Helsevesenet har opplysningsplikt, dersom det kommer frem opplysninger som kan være med på å forhindre skade (ikke bare mord) av pasienten selv, eller andre.

eks, helsevesenet har opplysningsplikt, dersom det kommer frem at et barn blir mishandlet, eller foreldrene er rusmisbrukere. manne/konemishandling, osv.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Med så mange gærninger som det er innom på akuttpsyk så er det bra at de inndrar tingene dine. Da jeg ble innlagt hadde jeg to lommekniver og en forsvarsspray i veska, nå er ikke jeg en til å skade andre, men det er det mange som er om de er syke nok og i en så presset situasjon som det å være innlagt er.

• Liker 1
Skrevet

På et akuttmottak på psykiatrisk i A-Agder har overlegen utstyrt sykepleiere med gummihansker for å gå inn i kroppen.

Blir man utsatt for noe farlig den kvinnelige overlegen har fått for seg er det viktig å ha med mobilen så man kan få slått 113.

Hvordan hun kan drive den terroranstalten år etter år uten å havne der hun hører hjemme, blandt andre voldskriminelle er en gåte. Kanskje når hun har forårsaket et tosifret antall selvmord.

"Insanity is relative, it depends on who has who locked in what cage."

Skrevet

På et akuttmottak på psykiatrisk i A-Agder har overlegen utstyrt sykepleiere med gummihansker for å gå inn i kroppen.

Blir man utsatt for noe farlig den kvinnelige overlegen har fått for seg er det viktig å ha med mobilen så man kan få slått 113.

Hvordan hun kan drive den terroranstalten år etter år uten å havne der hun hører hjemme, blandt andre voldskriminelle er en gåte. Kanskje når hun har forårsaket et tosifret antall selvmord.

Enkelt. Folk orker sjelden anmelde voldtekter utført av helsepersonell og politi.

Skrevet

Om det er lov er jeg ikke sikker på, men de gjør det jo til ditt eget beste!

Skrevet (endret)

All ransakning ved indleggelse eller opphold ved sykehus skal protokollføres og begrundes, og det er strenge juridiske kriterier for hvilke begrundelser som er gyldige. Alle slike protokoller kontrolleres jevnlig, og det opprettes sak dersom protokollen ikke har saklig og gyldig begrundelse.

Dette er IKKE overgreb, men tiltak som er helt nødvendige for sikkerheden til både pasienter og personale. At det kan oppleves som et overgreb er en anden sak, og derfor er det alltid viktig å be om samtykke, samt forklare hvorfor det gjøres. Protokollen skal skrives selv om pasienten samtykker i ransakning.

For undersøkelser i kroppens hulrom gjelder svært strenge regler.

Dette er egentlig ikke noe å diskutere.

Endret av Giacomo_P
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje hun har avverget et firesifret antall selvmord, skader og drab på andre pasienter.

• Liker 1
Skrevet

All ransakning ved indleggelse eller opphold ved sykehus skal protokollføres og begrundes, og det er strenge juridiske kriterier for hvilke begrundelser som er gyldige. Alle slike protokoller kontrolleres jevnlig, og det opprettes sak dersom protokollen ikke har saklig og gyldig begrundelse.

Dette er IKKE overgreb, men tiltak som er helt nødvendige for sikkerheden til både pasienter og personale. At det kan oppleves som et overgreb er en anden sak, og derfor er det alltid viktig å be om samtykke, samt forklare hvorfor det gjøres. Protokollen skal skrives selv om pasienten samtykker i ransakning.

For undersøkelser i kroppens hulrom gjelder svært strenge regler.

Dette er egentlig ikke noe å diskutere.

Og selvsagt brytes dette aldri.

Det er nær umulig for en innsatt eller psykiatrisk pasient å nå frem i en rettssak, om de i det hele tatt skulle orke å prøve. Det vet alle som har jobbet innenfor dette et par år svært godt. Var hovedgrunnen til at jeg sluttet etter 3 år, for jeg klarte ikke være en del av det systemet i lengden.

Dette er noe å diskutere. Det er folk innenfor slike yrker som får et kick av å utøve makt. Å stikke det under en stol, og nekte for at det skjer feil er direkte farlig.

Skrevet

Om det er lov er jeg ikke sikker på, men de gjør det jo til ditt eget beste!

Gode intensjoner er ingen garanti for gode resultat. Det er heller ikke alle innenfor slike yrker som er engler.

Skrevet

Jeg har aldrig sagt at dette ikke brydes - men det er strenge kontrollmekanismer rundt det, og det følges opp. De fleste saker dreier seg om pasienter som ikke klarer å akseptere nødvendigheden av ransakningen.

Selvfølgelig skjer det overtramp, og det er beklagelig og uheldig - men det er ingen grund til å påstå at det drives systematiske overtramp i forhold til dette. Jeg har også sett - og rapportert - utidig indgriben.

Skrevet

Jeg har aldrig sagt at dette ikke brydes - men det er strenge kontrollmekanismer rundt det, og det følges opp. De fleste saker dreier seg om pasienter som ikke klarer å akseptere nødvendigheden av ransakningen.

Selvfølgelig skjer det overtramp, og det er beklagelig og uheldig - men det er ingen grund til å påstå at det drives systematiske overtramp i forhold til dette. Jeg har også sett - og rapportert - utidig indgriben.

Da har vi ulike erfaringer, meget mulig pga at jeg mener å huske du jobber på en annen kant av landet enn det jeg gjør.

Skrevet

Jeg vil gjerne understreke at jeg er klar over at det findes folk i disse systemene som misbruker sin posisjon. Men det er svært langt derfra til å hevde at dette er noe som helsevesenet beskytter. Det er et problem for både pasienter, ansatte og sykehusvesenet i sin helhed. Disse er ikke representative hverken for helsetilbudet eller det lovverk som skal følges, og det er en problemstilling som man er tiltagende oppmerksom på. Man kan ikke skyde et helt system på grund av noen råtne epler. Dessuden er man efter hvert svært oppmerksom på at en ransakning ikke bør foreståes kun av én person - nettopp for å forhindre at noen skal misbruke en sårbar situasjon, og beslutningen skal også taes i fellesskab. Det skal protokollføres hvem som har besluttet ransaking, og hvorfor.

Skrevet

Jeg vil gjerne understreke at jeg er klar over at det findes folk i disse systemene som misbruker sin posisjon. Men det er svært langt derfra til å hevde at dette er noe som helsevesenet beskytter. Det er et problem for både pasienter, ansatte og sykehusvesenet i sin helhed. Disse er ikke representative hverken for helsetilbudet eller det lovverk som skal følges, og det er en problemstilling som man er tiltagende oppmerksom på. Man kan ikke skyde et helt system på grund av noen råtne epler. Dessuden er man efter hvert svært oppmerksom på at en ransakning ikke bør foreståes kun av én person - nettopp for å forhindre at noen skal misbruke en sårbar situasjon, og beslutningen skal også taes i fellesskab. Det skal protokollføres hvem som har besluttet ransaking, og hvorfor.

Dette er også for å gjøre det sikrere for de ansatte. Både om bruker/innsatt forsvarer seg, men også ved en anmeldelse.

Skrevet

Dette er også for å gjøre det sikrere for de ansatte. Både om bruker/innsatt forsvarer seg, men også ved en anmeldelse.

Selvfølgelig er det også et aspekt, men det var ikke det som var fokus i debatten nå.

Skrevet

Selvfølgelig er det også et aspekt, men det var ikke det som var fokus i debatten nå.

At det er lagt opp systemer som vil automatisk styrke ansatte ved en anmeldelse er i aller høyeste grad relevant.

Det er fint at du har hatt gode erfaringer. Men, folk som jobber sammen vil sjelden være nøytrale. Få vil risikere jobben sin for en fremmed, spesielt ikke når overordnede kan gi de det lille puffet som trengs for at de kan tenke "det var jo nødvendig".

Bukken og havresekken, og det er nær umulig å unngå dette uten at folk blir mer klar over sine rettigheter. Til og med da vil det være vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...