Gå til innhold

Ivf behandling erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å ha noen å dele erfaringer, gleder og sorger med nå som vi går i gang med første forsøk. Er så spent! :) er det noen som har fått det til, vet om % sjanser, noen som vet om at det har fungert ved første forsøk? :)<br /><br /> Anonym poster: 05a1626f4a388e07808fc80cee7c2b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt grovt - 30% sannsynlighet for å lykkes på første forsøk, 20% ved andre forsøk, 10% ved siste. 60-70% totalt på 3 forsøk. Det var fakta, men hvert "tilfelle" er unikt. Det eneste du skal tenke på nå er at dere sannsynligvis vil lykkes med dette ;)

Prøverør er langt fra så skummelt som mange trur. Både fysisk og psykisk har det vært mye lettere enn det jeg fryktet da jeg begynte.

Selv har jeg vært gjennom 4 forsøk, så jeg har en del erfaring etterhvert. For oss lyktes det aldri, men det gjelder for de færreste. Om du har spørsmål kan du gjerne stille dem her, eller kontakte meg via PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler Athene! Vi skal i gang med prøverør om ca. 4 mnd. Gleder meg til å komme i gang, men er veldig redd for at det ikke skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på det tredje ordinære forsøket (hadde også ett fryseforsøk). Fallhøyden kan være ganske så stor for mange, for nå får man jo hjelp og er i mange øyne garantert suksess. Dessverre er det ikke sånn, men for de aller fleste så går det bra.

Jeg synes også det gikk mye bedre enn forventet og jeg og mannen min kom tettere sammen og pratet mye sammen, noe vi egentlig ikke gjorde så mye før vi startet forsøkene. Det kan være tøft for forholdet, men vi fikk et bedre forhold til tross for tre negative forsøk som slet ganske så hardt på oss psykisk.

Det er en altopplsukende behandling, kan ihvertfall fort bli det.

Anonym poster: cd256c794f86883f6503b8e7f77be3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) nå er jeg ferdig med sprøytene, hviledag i morgen før uthenging onsdag. Vi snakker ikke om annet her i huset nesten ;) googler hver dag for å finne odds for at det skal gå.. De ser jo bra ut da :) har funnet ut at det fødes 2000 barn i året ved ivf, så det er jo veldig vanlig! Er så redd for å være for positiv, er ikke så sterk psykisk.. Men så tenker jeg samtidig at det må jo være lov å håpe! Oppi alt har jeg startet i ny jobb forrige uke, ikke lett når ingen vet om det heller.. Hva gjør dere på jobben? Sier dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker: Takk for at du deler med oss! Kan tenke meg at det er tøft når det står på.

Emit: Har du symptomer nå når du går på sprøyter?

Lykke til! Jeg heier på deg :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært gjennom det, men det ble misslykket.

Syns ikke det er så ille som jeg hadde hørt om før jeg begynte. Man må sette sprøyter og bruke nesespray, men ikke noe mer stress enn det.

Hadde også hørt at det var smertefullt å ta ut egg, men det var kun litt ubehagelig den ene gangen.

Det verste med det hele er ventetiden etter man har satt inn igjen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vært igjennom 6 inseminasjoner og 3 IVF hvor siste forsøk lyktes.

2lang regime og ett kort hvor jeg foretrakk det korte regime.

Vi hadde under ivf1 og ivf2 satt inn 2 flott egg av kvalitet A (som er best) som var 8cellet hvor håpet for at ting skulle lykkes var veldig stor. Men man blir skuffet å følelse av hvorfor ikke meg hver gang forsøket blir negativt. Men ha tro - men prøv å slapp av å ikke håp for mye om man kan si det slik. Jeg tror at når kroppen slapper av skjer det fine ting. Siste forsøket vi hadde var det kun ett egg som overlevde og da vi kom inn fikk vi beskjed om at det var kun delt seg til 2 cellet og av kvalitet c. Det betyr dårlig kvalitet og sansynligheten vår var minimal pga utviklingen men de ønsket å sette inn for det da de i få tilfeller har sett dette gå. Vi var skuffet å jeg følte at alt bare raste i grus. Å i 14 dager hadde jeg ingen formening og tanke på noe som helst om at dette kom til å lyktes - forventet ingetinng og gikk bare å gledet meg til påskeferien skulle komme slik at vi kunne handle inn øl å vin å god mat å resie nedover med venner til sverige. Samme dagen som vi skulle dra var det ned å ta en blodprøve slik standaren er. Å gjett om jeg fikk sjokk da en ringte tilbake med gratulerer du er gravid! Så jeg tror at hvis man kan klare og slappe av og la dagene gå mest mulig normalt forbi vil kroppen gjøre sitt...

Masse lykke til :o)

Hadde få bivirkninger med tankte på nesespray og sprøyter.. hetetoker var vel det "værste" jeg hadde. :)

Jeg fortalte det på jobben (sjefen) da jeg måtte bruke mye ferie og avspassering, men ønsket helst ikke å si da de selvfølgfelig vet å forstår om det går eller ikke så var det leit hver gang vi ikke lyktes.

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom det, men det ble misslykket.

Syns ikke det er så ille som jeg hadde hørt om før jeg begynte. Man må sette sprøyter og bruke nesespray, men ikke noe mer stress enn det.

Hadde også hørt at det var smertefullt å ta ut egg, men det var kun litt ubehagelig den ene gangen.

Det verste med det hele er ventetiden etter man har satt inn igjen.......

Trist å høre at det ble mislykket. Jeg forbereder meg på det jeg også. Ventetiden er nok pyton.

Vi vært igjennom 6 inseminasjoner og 3 IVF hvor siste forsøk lyktes.

2lang regime og ett kort hvor jeg foretrakk det korte regime.

Vi hadde under ivf1 og ivf2 satt inn 2 flott egg av kvalitet A (som er best) som var 8cellet hvor håpet for at ting skulle lykkes var veldig stor. Men man blir skuffet å følelse av hvorfor ikke meg hver gang forsøket blir negativt. Men ha tro - men prøv å slapp av å ikke håp for mye om man kan si det slik. Jeg tror at når kroppen slapper av skjer det fine ting. Siste forsøket vi hadde var det kun ett egg som overlevde og da vi kom inn fikk vi beskjed om at det var kun delt seg til 2 cellet og av kvalitet c. Det betyr dårlig kvalitet og sansynligheten vår var minimal pga utviklingen men de ønsket å sette inn for det da de i få tilfeller har sett dette gå. Vi var skuffet å jeg følte at alt bare raste i grus. Å i 14 dager hadde jeg ingen formening og tanke på noe som helst om at dette kom til å lyktes - forventet ingetinng og gikk bare å gledet meg til påskeferien skulle komme slik at vi kunne handle inn øl å vin å god mat å resie nedover med venner til sverige. Samme dagen som vi skulle dra var det ned å ta en blodprøve slik standaren er. Å gjett om jeg fikk sjokk da en ringte tilbake med gratulerer du er gravid! Så jeg tror at hvis man kan klare og slappe av og la dagene gå mest mulig normalt forbi vil kroppen gjøre sitt...

Masse lykke til :o)

Hadde få bivirkninger med tankte på nesespray og sprøyter.. hetetoker var vel det "værste" jeg hadde. :)

Jeg fortalte det på jobben (sjefen) da jeg måtte bruke mye ferie og avspassering, men ønsket helst ikke å si da de selvfølgfelig vet å forstår om det går eller ikke så var det leit hver gang vi ikke lyktes.

Gratulerer med å lykkes! ;) Det er kjempevanskelig å slappe av, men skal prøve så godt jeg kan.

Måtte du bruke ferie og avspassering på det?? Det hørtes kjipt ut. Aner ikke hvordan jeg skal løse det, men tenker å vente med å ta det opp med sjefen før vi får datoer. Jeg tenkte bruke egenmedling på det jeg, men da er det ikke sikkert jeg kan det. Det er 2 uker til jeg skal levere blodprøver, og vi måtte belage oss på 3 mnd venting så trenger sikkert ikke fortelle det på jobben enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte du bruke ferie og avspassering på det?? Det hørtes kjipt ut. Aner ikke hvordan jeg skal løse det, men tenker å vente med å ta det opp med sjefen før vi får datoer. Jeg tenkte bruke egenmedling på det jeg, men da er det ikke sikkert jeg kan det. Det er 2 uker til jeg skal levere blodprøver, og vi måtte belage oss på 3 mnd venting så trenger sikkert ikke fortelle det på jobben enda.

Det må man ikke. Behøver man sykemelding får man det, men ikke fra klinikken. Klinikken gir tre dager sykemelding. Uttak til innsettdato. I tre av mine forsøk er dette alt jeg har behøvd, men da har jeg også en veldig fleksibel jobb der jeg kan ta hjemmekontor og litt kortere dager innimellom. Men på siste forsøk ville jeg ha litt mer ro, og tok kontakt med fastlegen. Han tilbød meg så mye sykemelding jeg ville ha, opp til fire uker 100%, selv om jeg bare ba om (og endte med) 50% i en uke. Så min erfaring er i alle fall at fastlegen er veldig fleksibel når man holder på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å lese om at det lykkes for noen :) det gjør meg mer positiv.. :) har enorme hetetokter og mye gråt, samt oppblåst mage.. Ellers ingen bivirkninger på sprøytene.. I morgen er det uthenging! Håper på topp egg og gode ting, men ser jo fra deres erfaringer at det ikke alltid hjelper.. :( er visst ingen fasitsvar på dette, gitt! Skulle ønske noen kunne si: slapp av, du blir gravid på første forsøk! ;) har også hørt dette med at hvis kroppen er avslappet blir en ofte gravid. Men det er jammen ikke lett! Tok meg selv i å se på barnevogner på nett i dag... :/

Tar dere forresten hjemmetester etter innsetting? Hvor lang tid etter så tilfellet? Ang jobb så har man jo rett til å gå til legen?? Det har ikke vært noe spørsmål om her hvertfall....

Takk for lykkeønskninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrer og tær for deg Emit! :) Du får opdatere oss her inne hvordan det går videre.

Joda det har ikke vært problem for meg med legebesøk til nå. Det har bare blitt litt vell ofte for min del.. Jeg ble kikkhullsoperert for å se om jeg hadde cyster, og evt fjerne endometriose rett før Sommeren så ble en del legetimer før det. Jobber i barnehage så pleier å legge legebesøkene om morningen slik at jeg kommer på jobb til seinvakt. Men blir vell noen dager nå i forhold til prøverør?? Forsamtale. Uthenting?.. Klinikken er et stykke fra der vi bor så kan fort bli en dag der.

Ønsker deg lykke til i morgen! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg måtte bruke egenmld og sykemld da jeg jobber i 24 timer og 48 timer i strekk å man skal ikke blandt annet løfte tungt å ha tungt arbeidt ett par dager fra uttak. Å ett døgn på jobben for meg regnes som 3 egenmld dager så når du da må bruke 3 egenmld dager på ett døgn så tilbake for å sette inn 2-3 dager etterpå så må en burke nye 3-6 dager avhengig av om jeg jobber 24 eller 48 timer så måtte det til gitt. I tilegg så blir det endel turer inn for UL før uttak som en også må ta seg fri fra jobben for... ... Samt at jeg følte etterhvert som tiden gikk å vi ikke lyktes at jeg slappet bedre av i rugetiden ved å ikke jobbe å høre på alle andres sykehistorier og tragedier at da tok jeg meg rett og slett friheten til å ta 2 ukers sykemld :)

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Setter stor pris på at du forteller hvordan du løste det i den tiden! :) Vi får nesten bare se det ann.. Kommer nok litt ann på hvor lang tid det tar og hvordan jeg har det akkurat der og da.

Når fortalte du det på jobben? Har litt lyst å fortelle det til de jeg jobber mest med, men syns kanskje jeg skal vente til vi får datoer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Setter stor pris på at du forteller hvordan du løste det i den tiden! :) Vi får nesten bare se det ann.. Kommer nok litt ann på hvor lang tid det tar og hvordan jeg har det akkurat der og da.

Når fortalte du det på jobben? Har litt lyst å fortelle det til de jeg jobber mest med, men syns kanskje jeg skal vente til vi får datoer..

Jeg fortalte kun sjefen det. De andre fikk ikke vite noe før jeg hadde blitt gravid og var i ca 10uke :) Jeg syntes det ble nok med de andre rundt av nære venner og fam som hele tiden "krevde" sitt i svar på sine spm om hvordan hele prossessen var fra gang til gang.. Det blir slitsomt å særlig når en tar å kjenner på skuffelsen gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kittykatt her... Er det en ting jeg er glad for er det at jeg aldri har delt dette med andre enn de høyst nødvendige. Ingen klarer å si de rette tingene, stille de riktige spørsmålene. Og samtalene blir alt for ofte preget av det du har fortalt. Du har også alt for mange som krever et svar, og som du må dele nedturen med om den kommer.

Jeg har bare delt det med min nærmeste leder. Hun har gjennom fire forsøk sørget for at jeg får den friheten jeg behøver på jobb, og at kollegaer får gode forklaringer dersom jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jag har berättat för chef och mina närmaste kollegor. Jag började förra året med att gå ned i arbetstid under en period för att gå ned i vikt så jag skulle klara viktgränsen för IVF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker hva jeg gjør ang kollegaer, men siden vi jobber veldig tett, ser jeg for meg at det er best å si det.. Kan jo komme dårlige dager, da er det litt lettere å få forståelse.. Har fått tlf fra laben nå... De fikk 5 egg, 3 er befruktet! Så er det inn i morgen for å sette inn, hvis de er bra på kvalitet. Ååååååååå, er så spennende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker hva jeg gjør ang kollegaer, men siden vi jobber veldig tett, ser jeg for meg at det er best å si det.. Kan jo komme dårlige dager, da er det litt lettere å få forståelse.. Har fått tlf fra laben nå... De fikk 5 egg, 3 er befruktet! Så er det inn i morgen for å sette inn, hvis de er bra på kvalitet. Ååååååååå, er så spennende!!

Masse lykke til med befrukningen og innsett i morgen :o)

Du velger jo selv hvem du vil fortelle det til - bare vær innstilt på mange spm og "uforstålighet" om det ikke lyktes.. Er som Athene sier - det er ingen som kan si de rette ordene eller forstå...

Hold oss oppdatert :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med befrukningen og innsett i morgen :o)

Du velger jo selv hvem du vil fortelle det til - bare vær innstilt på mange spm og "uforstålighet" om det ikke lyktes.. Er som Athene sier - det er ingen som kan si de rette ordene eller forstå...

Hold oss oppdatert :o)))

Tusen takk :) skal oppdatere her ja :) vet ikke om 5 egg der tre ble befruktet er bra, vet noen av dere?

Ja, er klar over det.. Standarden fra de jeg har sagt det til er jo at de kjenner noen som kjenner noen, og det gikk bra... ;) åh, krysser det jeg har for at den skal sitte på første! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...