Tjorven Skrevet 19. februar 2004 #1 Skrevet 19. februar 2004 Jeg kjører bil til og fra jobb hver dag, og ser utallige eksempler på feil bruk av lys på bilen. Dette kan være veldig ubehagelig for andre bilister, spesielt når man står og stamper i kø. De fleste tilfellene gjelder bruk av kurve- eller tåkelys. Dette har man kun lov til å bruke sammen med parklys!!! :fy: Oppfordrer dere billister til å sjekke hva slags lys dere daglig kjører med, skru av ulovlig lys slik at bilistene rundt slipper blendende lys! Viser også til denne artikkelen: http://www.ranablad.no/Fritid/article845489.ece Sitat: Et annet klassisk eksempel er feil bruk av tåke-/kurvelys. - Tåke- og kurvelys er kun lovlig å bruke i kombinasjon med parklys, og da som kjørelys på dagtid eller ved ekstremt dårlig sikt. All annen bruk, som kombinasjonen kurve/tåkelys og nærlys som er svært vanlig, er ulovlig, sier de to UP-betjentene.
Amber Skrevet 19. februar 2004 #2 Skrevet 19. februar 2004 Ja og hva med blinklys? Gidder folk ikke å bruke det??? Jeg blir så irritert når jeg må stoppe å vente i kryss ol. men så neida - han skulle svinge av han. Hadde han brukt blinklys hadde jeg sluppet å stoppe!! Sløvinger!
Arkana Skrevet 19. februar 2004 #3 Skrevet 19. februar 2004 Ja og hva med blinklys? Gidder folk ikke å bruke det??? Jeg blir så irritert når jeg må stoppe å vente i kryss ol. men så neida - han skulle svinge av han. Hadde han brukt blinklys hadde jeg sluppet å stoppe!! Sløvinger! :evil: :evil: Ja, helt enig, det finnes så utrolig mye dårlige bilførere der ute.
Tjorven Skrevet 19. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2004 :evil: :evil: Ja, helt enig, det finnes så utrolig mye dårlige bilførere der ute. Har hatt et blinklys-inlegg før her. jeg er ekspert på å irritere meg over sløve bilister. Her finnes det inlegget: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=50236 Også et om kø-kjøring: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=52419
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2004 #5 Skrevet 19. februar 2004 noen må lære seg å kjøre i rundkjøringer.. kræsja nesten to ganger i dag pga at idoter legger seg i høyre felt når de skal til venstre :evil:
Saga Skrevet 19. februar 2004 #6 Skrevet 19. februar 2004 Irriterer meg over folk som blinker 10 cm før de svinger. :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #7 Skrevet 19. februar 2004 Irriterer meg over folk som blinker 10 cm før de svinger. :evil:elller de som blinker 3 km før de skal svinge så du vet aldri når det skjer
Saga Skrevet 19. februar 2004 #8 Skrevet 19. februar 2004 elller de som blinker 3 km før de skal svinge så du vet aldri når det skjer Nettopp. Og de som blinker 1 sek før for så å bråbremse.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #9 Skrevet 19. februar 2004 Jeg irriterer meg grønn over idioter som ikke klarer å holde avstand, dvs de som ligger oppå støtfangeren min! Til dere har jeg bare en ting å si; 1001 1002 1003
Tusenfryd Skrevet 19. februar 2004 #10 Skrevet 19. februar 2004 Men avstand fritar ikke for ikke å følge på! Om morgenen er det "en om gangen" over Carl Berner-krysset - jeg blir gæern! Ikke rart det bli kø, sier jeg...
Arkana Skrevet 19. februar 2004 #11 Skrevet 19. februar 2004 Men avstand fritar ikke for ikke å følge på! Om morgenen er det "en om gangen" over Carl Berner-krysset - jeg blir gæern! Ikke rart det bli kø' date=' sier jeg...[/quote'] Da synes jeg det er verre med Smestad-krysset, der skal alle over så fort som mulig, og kjører gjerne både på gult og på rødt (til og med bussene!) slik at møtende trafikk (som de egentlig har vikeplikt for) plutselig må stoppe for dem, veldig irriterende, og ikke minst farlig i et såpass stort og trafikkert kryss.
Isiselin Skrevet 19. februar 2004 #12 Skrevet 19. februar 2004 Huff, ja!! Her i Trondheim er det visst opplest og vedtatt at blinklys ikke skal brukes...NOEN GANG!!! Blir så sinna av og til når jeg er ute og kjører at jeg vil sprekke, hytte med neven og hyle "fuck you" (Har sett for mange amerikanske filmer... :oops: )! Og hvis en av folkene her av en eller annen mirakuløs grunn bestemmer seg før å bruke blinklyset blinker han samtidig som han/hun svinger! Hvor mye vits i er det da????
Saga Skrevet 19. februar 2004 #13 Skrevet 19. februar 2004 Her hvor jeg bor er det ganske vanlig at det ene lyset ikke funker så jeg vet aldri hvor noen skal.
finnslarken Skrevet 19. februar 2004 #14 Skrevet 19. februar 2004 Og jeg som trodde det bare var her i Vadsø man ikke kunne bruke blinklys... Heldigvis har vi ikke verken et Carl Berner- eller et Smestad-kryss her, det går rimelig greit hva trafikk-avvikling angår. Men lysbruk, det er det tydeligvis få som kan. En annen ting som irriterer - stort - er alle de som svinger motsatt vei før de svinger i kryss. Her er det utrolig mange som må helt over i venstre kjørebane før de svinger til høyre og omvendt. Og veldig mange som bare MÅ kutte hjørnene, slik at du nesten møter dem front i front. Grrrr... Alle andre er noen tullinger, det er bare JEG som kan kjøre bil
Saga Skrevet 19. februar 2004 #15 Skrevet 19. februar 2004 Noe annet som irriterer meg er bilister som stopper på veien og glemmer å sette på parklys. Jeg snakker ikke bare om en 60-sekunder stopp.. Er det mulig?
Tjorven Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #16 Skrevet 20. februar 2004 Godt å høre at det ikke bare er jeg som har irritasjoner! Og parklys ja....det tror jeg nesten ikke folk er klar over at de har jeg... :o
Arkana Skrevet 20. februar 2004 #17 Skrevet 20. februar 2004 Noe annet som irriterer meg er bilister som stopper på veien og glemmer å sette på parklys. Jeg snakker ikke bare om en 60-sekunder stopp.. Er det mulig? Tilfeldigvis den kvelden jeg hadde mørkekjøring så vi en bil stå parkert på veien, med nødblink og uten å ha slått på parklysene. I tillegg vandret han over på andre siden av veien for å sette ut varseltrekant, og hadde selvsagt ikke vært smart nok til å holde den foran seg, så vi så ham ikke, den stakkars sjåføren ble selvsagt vettskremt da det plutselig dukket opp en mann rett foran ham. Men, det var jo forsåvidt greit å få et slikt glimrende eksempel da.
:-) anna Skrevet 20. februar 2004 #18 Skrevet 20. februar 2004 Æh... jeg for min del blir irritert og overrasket over at folk har en egen toleransegrense i trafikken. Og at folk som ellers er ganske så tålmodige av seg plutselig fyker opp i raseri fordi noen skifta fil for seint i Oslo-rushet. Og at de faktisk tror at det er "lov" å oppføre seg slik. Jeg vet om folk som har fulgt etter andre bilister kilometervis for å skjelle dem ut for at de "kjørte feil i det krysset der bak et sted" Det grenser til sinnsykdom etter min mening. Beklager å måtte si det damer, men det kommer alltid til å være folk som på et eller annet tidspunkt gjør feil i trafikken. Så jeg er frista til å si"get over it". Det er nemlig ikke bare yrkessjåførene som er ute på veiene... det er også 18-åringer som akkurat har fått lappen og den 78 år gamle mannen som er engstelig for å kjøre raskere enn 70. Og sånn kommer det alltid til å være. Så da er det kanskje teit å forvente perfeksjon i trafikken. Og jeg antar at dere også gjør feil i trafikken av og til... feil bedømmer ei luke, eller glemmer blinklys... er dere like harde med dere selv da, spm dere er med andre. Det er forøvrig ikke mer irriterende ting enn slike som skal oppdra alle andre i trafikken. (og det var vel akkurat passe stor brannfakkel til bålet)
Arkana Skrevet 20. februar 2004 #19 Skrevet 20. februar 2004 Det er da faktisk milevis forskjell på å sitte her å irritere seg generelt over dårlige sjåfører, det betyr ikke at man sitter rasende i bilen hver gang man kjører fordi så mange andre gjør feil. Er det ikke lov å irritere seg over ting bare fordi man ikke kan gjøre noe med det? Jeg forventer ikke perfeksjon i trafikken (skjønt, det hadde jo vært ideelt), men forbeholder meg retten til å mene og si det jeg vil om andre sjåfører likevel. Og det som gjør at noen blir veldig sjokkert og sinte over andre oppførsel i trafikken (det eksemplet du kom med om å følge etter for å skjelle ut er vel svært uvanlig) er nok at de fleste av oss faktisk innser at en liten feil i trafikken kan få store konsekvenser.
Tusenfryd Skrevet 20. februar 2004 #20 Skrevet 20. februar 2004 Jeg er enig med deg, Anna! Ingenting er mer irriterende enn verdensmestere som aldri gjør feil. Er jeg det? Ja, selvsagt. Gjør jeg feil? Selvsagt. Er jeg alltid like tydelig i trafikken som jeg vil at andre skal være? Sannsynligvis ikke. Det kommer veldig an på dagsformen min og humøret, hvor mye jeg irriterer meg. Men de vanlige tingene som flere irriterer seg over her, som blinklys og å følge på i kø etc. ja, der gjør jeg ting riktig. Men det kan kanskje være andre ting som ikke jeg tenker på, som er mine uvaner. Hva jeg irriterer meg over og gjør riktig: Blinklys - det går så automatisk at jeg blinker på øde veier. Både for å svinge og filbytte. Rundkjøringer - jeg blinker UT AV rundkjøringer, IKKE inn. Følger på over kryss - nei, det er ikke forsvaret og kryssing av myr, følg på! Når en står og skal ut på forkjørsvei, så kjører jeg heller ikke rundt vedkommende om jeg synes h*n bruker for lang tid. Ja, faktisk en vanlig foreteelse i Oslo-trafikken - livsfarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå