Gå til innhold

Er det ulovlig å gi øl til mindreårige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor du under en stein? Vinmonopolet kjører hele tiden kampanjer om akkurat dette...

Bor du på plata? Jeg driter i hva Vinmonopolet gjør, jeg snakker om hva som er lov!!

Anonym poster: 9bd1fd6836e669496e2b097ebd15b3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er ulovlig, hvorfor blir det aldri razzia hos ungdom som fester?

Jeg tror du må følge litt bedre med. Dette blir nesten flaut på dine vegne.

Politiet har tatt mange mindreårige i drukenskapsarresten. Både fra fest og fra byen.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er straffen, forresten? Sønnen på 17 fikk en øl da vi grillet i hagen i går, og noen av naboene kan ha fått det med seg.

Så da er det greit for deg at din mindreårige sønn drikker på fest med andre unge også? Du har jo latt han få lov med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett som Trio skriver at vi ikke har en lov som forbyr unge under 18 å drikke alkohol.

"Finner" ungdommen en flaske sprit er det ikke noe loverk som forbyr ham å drikke denne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE 18 års aldersgrense for å drikke øl.

Takk :)

Og takk for at du satte på plass de arrogante og nedlatende besserwisserne som har svart over :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer ikke med deg, da ikke har nok kunnskap om alkoholpolitikk i Norge i det hele tatt.

Like greit, ha deg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har tatt mange mindreårige i drukenskapsarresten. Både fra fest og fra byen.

Fyllearresten er noe eget. Også myndige voksne havner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for at du satte på plass de arrogante og nedlatende besserwisserne som har svart over :)

Men husk at det er ikke lov for deg som forelder å forsyne ungdommen med alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett som Trio skriver at vi ikke har en lov som forbyr unge under 18 å drikke alkohol.

"Finner" ungdommen en flaske sprit er det ikke noe loverk som forbyr ham å drikke denne.

Da kan vi jo si at han fant den i kjøleskapet. Eller har jeg plikt til å ta den fra han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg du bare var dum, men nå skjønner jeg du bare troller.

Dont feed the troll people!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg du bare var dum, men nå skjønner jeg du bare troller.

Typisk å anklage noen for trolling når man går tom for argumenter. Jeg tar meg ikke nær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klar.as/t...n-alkoholF.aspx

1-5 i alkoholloven

Sitat

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Hvordan skal denne lovteksten forstås?

Videre i loven har vi også:

Sitat

§ 8-8. Ulovlig kjøp

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.
å

Jeg vet ikke hva de mener med "utlevering". Skal man liksom måtte være norsklærer for å forstå lovene her i landet? Kan de ikke bare skrive gi? Hvis det er det de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.klar.as/t...n-alkoholF.aspx

1-5 i alkoholloven

Sitat

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Hvordan skal denne lovteksten forstås?

Videre i loven har vi også:

Sitat

§ 8-8. Ulovlig kjøp

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Jeg tror du bør sette deg litt bedre inn i hva en lovtekst innebærer før du uttaler deg så skråsikkert.

Det er ikke nevnt noe sted i loven at man som mindreårig ikke kan konsumere alkohol.

Derimot er det et klart forbud mot salg og servering av alkohol til mindreårige. Dette er dog ikke det samme som at man ikke har lov til å konsumere denne alkoholen hvis ungdommen får tak i den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helten min, zellica :)

Tror jeg avslutter diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...