Gjest Sløsa... Skrevet 18. februar 2004 #1 Del Skrevet 18. februar 2004 Har en stund levd over evne hva gjelder økonomi..... Ikke slik at jeg ikke har betalt regningene mine eller noe... Men jeg fikk for en tidsiden et MasterCard av den snille banken min.... :evil: Og det har jeg jo brukt til å shoppe med.... Bestemte meg for en stundsiden å klippe det i to.... Og nå sitter jeg å betaler for morroa.... Sukk. Vet noen hvor mye renter det er på ett sånt kort? Føler at uansett hvom mye jeg betaler, så går det ikke ned... Skal i allefall ALDRI få meg kredittkort igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 18. februar 2004 #2 Del Skrevet 18. februar 2004 Den effektive renten på slike kort er veldig høy - mellom 20 og 25 % p.a. I tillegg må man betale ned 3 % eller minst 200,- av utestående beløp, så litt minker det nok etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 18. februar 2004 #3 Del Skrevet 18. februar 2004 har gått på den samme smellen selv jeg....klippet kortet i to etter jeg leset innlegget ditt! Takk for tipset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 20. februar 2004 #4 Del Skrevet 20. februar 2004 Det er bare en ting å gjøre - betal tilbake så fort du kan!! Tror du finner prisliste på nettbanken din - alternativt kan du jo ringe kundeservice i DnB og spørre hva renta er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 #5 Del Skrevet 20. februar 2004 Mastercard i DNB koster også ca 280 kr i året. Andre kort koster ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 20. februar 2004 #6 Del Skrevet 20. februar 2004 Det MEST irriterende synes jeg, var da jeg betalte alt ned i en engang, var noen tusenlapper. Så fikk jeg en ny regning neste mnd pga ENDA mer renter som hadde hopet seg opp fra de sendte ut regningen til jeg betalte den :evil: . Dette var jeg klar over andre gang jeg hadde brukt kortet og gikk dermed i banken. Forklarte jeg ikke ville ha det sånn en gang til, damen ringte og fikk beløpet jeg hadde utestående. Jeg betalte, gikk hjem og fikk en regning i posten neste mnd pga renter igjen :evil: . Har kuttet ut alt som har med DnB å gjøre. De spiser bare penger uansett. Sambo hadde forresten GE Kapital. Siste regningen han betalte førte til at han nå har pluss på kortet sitt. Men de tar jaggu meg renter for det også :o . Saldoen går nedover med noen kroner hver mnd, tror det er rundt 50 kroner han har på det. Vi har ikke kredittkortgjeld noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 20. februar 2004 #7 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg hadde Dnb før, men brukte aldri MasterCard-kortet. Følte likevel det var fint å ha i bakhånd, som en nødreserve. Er det slik at Dnb kaster MasterCard etter deg straks du blir atten? Tror foreldre bør være obs, og kanskje be barna bytte bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CalvinCalvin Skrevet 26. februar 2004 #8 Del Skrevet 26. februar 2004 Men jenter da Å klippe kortet i 2 er vel en heller kortsiktig løsning eller hva? Fristelser vil vel for alltid finnes. Noen kan man klippe i 2, andre ikke. På lengre sikt ville det muligens være andre mer foretrukne løsninger skulle jeg tro.. Som å lære å styre seg (men jeg er jo mann da, så hva vet vel jeg ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sløsa Skrevet 1. mars 2004 #9 Del Skrevet 1. mars 2004 Å klippe kortet i to er en meget EFFEKTIV løsning når du i hovedsak har brukt det på impulskjøp... Nå må jeg tenke meg om både en og to ganger før jeg kjøper noe... Og det er sunt tror jeg. Har desverre ikke mulighet til å betale inn hele beløpet på en gang, men prøver å ta en stor "jafs" en gang i kvartalet..... Og jepp, DNB er veldig ivrige på å kaste MC etter deg, jeg fikk mitt når jeg hentet studielånet mitt...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 1. mars 2004 #10 Del Skrevet 1. mars 2004 Husk på at hvis du hele tiden betaler minimum, vil gjelden din øke i stedet for å minke. Dette fordi renten er høyere enn det innbetalte beløpet. Slike kort bør brukes med måte, og man bør betale inn så mye man klarer for fortest mulig å kvitte seg med gjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sløsa Skrevet 5. mars 2004 #11 Del Skrevet 5. mars 2004 Hei Eteral... Det er feil... Minimumsbeløpet jeg må betale er 300, mens gebyret det øker er 130 kr... Dvs jeg nedbateler gjelden min med 170 kr i mnd... Dvs at jeg bruker.... Regne regne.. dvs at det tar 47 mnd (ca 4 år) å nedbetale den gjelden jeg har..og at jeg på den tiden har betalt 6.100 :o kr i renter og avdrag... Herregud!!!!! Jeg skal ALDRI mer ha sånt kort!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 5. mars 2004 #12 Del Skrevet 5. mars 2004 Jeg har DnB Nor MasterCard. På det er det 37% rente opptil 10.000,-. Beløp over 10.000,- er det 22% rente tror jeg. Hvis du synes det er vanskelig å få betalt ned, kan du høre med banken din om du kan ta opp et forbrukslån for å betale ned Mastercardet. Og at du sier opp kredittkortet etterpå. Med den lave renten som er nå, så lønner det seg veldig. Det gjorde jeg... Litt forskjell fra 22% rente til 6,5%... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 5. mars 2004 #13 Del Skrevet 5. mars 2004 Bare et lite tips. Klipper du i stykker MasterCardet ditt, så ta vare på det og lever det i banken når gjelden er betalt. Hvis ikke må du betale årsgebyret på det til kortet har gått ut. Gjelder forsåvidt alle bankkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 6. mars 2004 #14 Del Skrevet 6. mars 2004 Hei Eteral... Det er feil... Minimumsbeløpet jeg må betale er 300, mens gebyret det øker er 130 kr... Dvs jeg nedbateler gjelden min med 170 kr i mnd... Dvs at jeg bruker.... Regne regne.. dvs at det tar 47 mnd (ca 4 år) å nedbetale den gjelden jeg har..og at jeg på den tiden har betalt 6.100 :o kr i renter og avdrag... Herregud!!!!! Jeg skal ALDRI mer ha sånt kort!!!!! Vel, du trenger ikke bruke 47 måneder på å nedbetale lånet da, det ER lov å betale mer enn minimum.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sløsa Skrevet 9. mars 2004 #15 Del Skrevet 9. mars 2004 Jeg prøver på det da.. å betale mer enn minimum... Men det er ikke så lett når man er ny-utdannet med studegjeld, og boliglån.... Samt masse andre utgifter man ikke har hatt før..... Ante ikke at det var så DYRT å ha bil.... SÅ foreløpig betaler jeg endel en mnd, så minimum ett par mnd osv... Men jeg skal sjekke om jeg kan gjøre det om til ett forbrukslån.... Hva må man ca betale i mnd da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Skrevet 12. mars 2004 #16 Del Skrevet 12. mars 2004 Hvis du har ca. 8000 i gjeld på MasterCard og tar opp et forbrukslån på tilsvarende beløp med 5% rente, så vil det gi en månedlig utgift på rundt 150 kroner, inkl. renter. Dvs. en god del rimeligere enn det du nå betaler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2004 #17 Del Skrevet 12. mars 2004 hei hei hei. Her er det på sin plass med en vær varsomplakat..... :-) Gå til din bank og fortell dem det du sier til oss, kanskje unntatt at du har levd over evne. Si at du har denne gjelden og spør om det er mulig å feks overdra kontoen din for å betale det tilbake. Dette er også dyrt, men ikke så dyrt som kortet, og et minus på kontoen vil nok spore til tilbakebetaling... Spør iallefall banken din, det kan være like kreative de, som oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils i.i Skrevet 13. mars 2004 #18 Del Skrevet 13. mars 2004 Gå til banken din og si det som det er.. Og spør pent om du kan få ta inn mastercard gjelda di i boliglånet - hvis du plusser på boliglånet med 6000 kr får du absolutt de gunstigste betingelsene! (da vil det riktignok ta veldig lang tid å egentlig kvitte seg med - men du slipper å betale 37% rente...) Og hvis ikke det går, så be om et forbrukslån. Men du, ta kontakt med banken før du er helt ute å kjøre - de er mye mere velvillige til å hjelpe når man stikker innom og sier "jeg tror jeg er i ferd med å få et problem.." enn når det er helt krise!! Da viser du ihvertfall at du tar ansvar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå