AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #1 Del Skrevet 21. august 2012 Pr. i dag eier vi en 3-roms leilighet som vi kjøpte for snart 3 år siden. Den kosta rett under 2 mill, og vi fikk belånt 100%. (Dette var rett før reglene om egenkapital kom, og pengene vi hadde på BSU brukte vi til å oppgradere standarden...) I området der vi bor er det en enorm tilflytning, og dertil prisvekst på boligene. Vi har ikke hatt takstmann hos oss ennå, men sammenligner vi med tilsvarende leiligheter, (sentralt, høy standard) så regner vi med en verdistigning på 2-300 000. Vi har en samlet bruttoinntekt på ca 650 000 i året. 1 barn, 1 bil. Er det muligheter for oss å bruke verdistigningen som egenkapital når vi nå ønsker oss større bolig på 2'70 0000-3'00 0000 ? Ser for meg at ved kjøp av bolig på 2'7 mill trenger vi et ekstralån på 0,5 mill. Hva sier dere, O' kloke KG venner? Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 21. august 2012 #2 Del Skrevet 21. august 2012 Dere kan selvfølgelig bruke verdistigningen som EK hvis dere selger dyrere enn dere kjøpte. Men har ikke alle andre boliger steget i verdi i takt med deres? Får dere større leilighet til prisen av deres liten leilighet (hvis jeg forstod riktig), eller er det forskjell på grunn av oppgradering? Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #3 Del Skrevet 21. august 2012 Tror du må lese innlegget mitt en gang til. Ja, vi vil garantert selge med fortjeneste-med mindre et boligkrakk står for døra. Spørsmålet er om vi da kan belåne en halv mill ekstra for å kjøpe noe større- typ rekkehus... Tenkte å høre her før vi gikk i banken TS Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 21. august 2012 #4 Del Skrevet 21. august 2012 Det kommer jo litt an på hva som faktisk blir utfallet av salget. Nå skriver du jo ingenting om det, men for meg fremstår det som dere ikker har betalt særlig ned på lånet deres. Hvis det er i nærheten av to millioner enda og dere selger for 2,2 millioner så går det jo fort 100.000 i omkostninger ved salg. Da er det nok ikke nok egenkapital. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #5 Del Skrevet 21. august 2012 Det stemmer, vi har hatt avdragsfritt i to år, begynner å betale på lånet nå. (Jeg skrev feil i første innlegg- vi kjøpte denne leiligheten for to år siden, ikke tre.) Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svante Skrevet 21. august 2012 #6 Del Skrevet 21. august 2012 Det du egentlig spør om da er om du vil kunne få lån på 2,5 millioner på en leilighet som koster 2,7 millioner. Svaret der er vel; høyst sansynlig nei. Problemet er jo at dere vil aldri få vite hvor mye dere får for leiligheten før dere har solgt den, og da er det jo litt sent å snu. Det beste for dere er nok å ta et møte med banken, presentere tallene deres og høre hva de kan tilby, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. august 2012 #7 Del Skrevet 21. august 2012 Dersom dere skal kjøpe en leilighet på 2,7 mill, vil dere minimum måtte stille med 405.000 i egenkapital (15%), samt at dere må ha midler til å dekke omkostninger ved kjøpet. Hvor stor egenkapital dere får ut av salg av nåværende bolig kan dere ikke vite før nåværende bolig er solgt. Husk å trekke fra kostnadene ved salg, som gjerne er i størrelsesklasse 100.000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #8 Del Skrevet 21. august 2012 En ting er jo egenkapitalkravet. men dere må jo også se inntekten deres i forhold til lånet. dere har jo ganske lav samlet inntekt i tillegg til at dere også har barn. å ta opp lån på mer enn 4 ganger inntekten er etter min mening urealistisk... hvorfor ikke fortsette å bo der dere er nå, men spare enda mer, slik at dere både kan betale inn ekstra på lånet og se om nåværende bolig stiger enda mer i verdi? Anonym poster: 119cdea88a65841420fe3014444667ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 21. august 2012 #9 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg har selv nylig solgt en leilighet på 45 kvm og måtte betale 78 000 til megler, og 44 000 i dokumentavgift for neste bolig. Så, det er ikke sikkert du får så mye fortjenelse du beregner. Derfor sier jeg det er viktig å operere med tall som er reelle. Du bør få ny takst/verdivurdering først, så ser du hva som kan være aktuelt på markedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #10 Del Skrevet 21. august 2012 Så altså- vi trenger å låne 05, mill. (eller 0,6 siden vi må ta med omkostninger ved salget) Vi har et lån på 2 mill. Det fikk vi før krav om 15% EK kom. Når vi nå ønsker å låne 0,5 mill, må vi da stille med EK gjeldende HELE beløpet på nytt hus, altså 2,7 mill? Trodde ikke det lånet vi allerede har måtte tas med i beregningen, men da tar jeg kanskje feil. Synes ikke vi har så innmari lav inntekt. Begge jobber fullt og vi får normale lønninger vil jeg tro- han jobber innen IT og jeg i hotellbransjen. Siden vi fikk lånet har årsinntektekten vår steget med rundt 250 000 kr, men hvis vi må stille med EK på 15% av et beløp på nærmere 3 mill må vi spare i mange år Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #11 Del Skrevet 21. august 2012 Naturligvis må dere det. Det "gamle" lånet vil jo bli et nytt lån, med dagens krav til EK, inntektsdekning etc. Anonym poster: 5421b9aece8e0bd7cd02c6c64251bb07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 21. august 2012 #12 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Du får ikke 0,5 mln i lån i tilleg til det gamle lånet. Du får 2,7 mln på nytt mens det gamle blir frigjort. Nytt lån skal jo ha pant i en annen bolig. Så, det er på en måte en ny prosess med banken Men det betyr jo også at du kan undersøke muligheter i flere banker. Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro at denne gangen skal banken stille krav om EK fordi det tidligere lånet kunne tenkes å være førstegangslån, og da er alt litt lettere. Jeg bare gjetter. Endret 21. august 2012 av Wei Wei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #13 Del Skrevet 22. august 2012 Ja, det var førstegangslån vi fikk. Vi er i tjueårene, og har vært leieboere før det. Søren, det var det jeg var redd for. At skal vi ha en ny, større bolig må vi stille med EK på hele summen. Hva om vi kan låne den resterende summen vi trenger i en annen bank? Andre muligheter? TS Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #14 Del Skrevet 22. august 2012 Med så lav inntekt og så høyt (ønsket) lån, så har dere ikke råd til topplån (med høyere rente og lav nedbetalingstid) i stedet for egenkapital. Så noe ekstralån i en annen bank kan dere bare glemme. Ellers lurer jeg på hvorfor dere har hatt avdragsfrihet i disse to årene, og allikevel ikke klart å spare egenkapital. Er lånet dere har i dag i største laget for dere..? Anonym poster: 5421b9aece8e0bd7cd02c6c64251bb07 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. august 2012 #15 Del Skrevet 22. august 2012 Ellers lurer jeg på hvorfor dere har hatt avdragsfrihet i disse to årene, og allikevel ikke klart å spare egenkapital. Er lånet dere har i dag i største laget for dere..? Anonym poster: 5421b9aece8e0bd7cd02c6c64251bb07 Dette var et godt spørmål, synes jeg. Så vidt jeg kan se, er muligheten deres å få et privat lån eller å få noen til å stille med sikkerhet for det som lånes. Selv kan jeg ikke skjønne hvorfor dere ønsker å ha mer presset økonomi enn i dag, men det er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #16 Del Skrevet 23. august 2012 Til dere to siste: Vi valgte avdragsfritt fordi økonomien ikke var så god på den tida. Jeg visste jeg ville få høyere stilling og bedre betalt etter et års tid, og også mannen min har nå høyere lønn enn for to år siden. Dette var noe vi tok med i beregningen og som banken visste om når vi fikk lån. Så har vi betalt ned billånet på denne tida. Økonomien er absolutt ikke presset. Vi kan kjøpe det vi vil når vi vil omtrent, og kontoen er aldri tom før lønningsdag. Hadde fint klart et boliglån på 12-13000 i mnd. Vi har ett barn og et til på vei så har behov for noe større enn en leilighet på rundt 70 kvm. Det blir nok en tur i banken for å høre hvilke muligheter vi har. Anonym poster: ef33a10f9d264da990ef76bca8ff6c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #17 Del Skrevet 23. august 2012 Vi har et lån på ca 2,2 millioner, og betaler 12.000 per måned i avdrag og renter. Men dette er nå som renten er unormalt lav, så om dere "fint klarer" 12-13.000 i dag, betyr ikke det at dere også vil klare det like bra når renten stiger. Er det sånn å forstå at dere ikke har noe EK overhodet, utenom en eventuell verdistigning? I så fall tyder det på at dere allerede har en stram økonomi, når dere tydeligvis ikke klarer å legge til side noe av inntekten. Og selv om boligen har steget med 2-300.000 kr, så må dere huske at en stor andel av dette beløpet blir spist opp av megler ved salg (alt fra 50-100.000) og av dokumentavgift (2,5%) ved kjøp av ny bolig, så reelt sett sitter dere igjen med vesentlig mindre. Siden dere allerede har et ganske stort lån, med tanke på deres inntekt og at dere har barn og bil(lån?), tror jeg det er lurt å bli værende i nåværende leilighet. Anonym poster: 30dde349ee2edd3cfd5d0434023becd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå