AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 En mor, som var gravid, får beskjed om at hun bør ta abort, ellers ville hun dø under fødselen. Ville det da være mest naturlig å ta abort, eller burde hun bære frem barnet og velge å dø av å føde barnet? Hvem tror dere mannen og barna hennes helst vil ha hjem om de fikk velge - moren eller den nyfødte? Hvem skal ta seg av den nyfødte isåfall? Eldstesøster? Så da skal hun bli frarøvet mor og tenåringslivet fordi hun må ta av seg en baby? GAD!!!<br /><br /> Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
Poko Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Det siste først: Tror nok at mannen, og ikke søsteren skal ta seg av den nyfødte. Vet ikke hva som er rett og galt, finnes mange etiske modeller å bevege seg ut ifra. Men normalt prioriterer man mors liv, mor kan tross alt få flere barn, mens et nyfødt /prematurt barn har mindre sjanse for å overleve, å enda mindre sjans til å "hjelpe et annet liv". Men selvfølgelig, bedre å redde den nyfødte enn å la begge død. Tror man ville følt som å "ta et liv" om man lar moren dø, mens at man mister et liv, om man lar babyen dø. 2
Poko Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Men, om moren kommer til å dø snart uansett, så tror jeg at de fleste ville prøvd å bære fram barnet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 I en situasjon hvor det står om ens eget liv eller barnets liv tror jeg de fleste ville valgt å redde sitt eget liv. Enkel evolusjon. Anonym poster: 54c215d733832db53eaf3a442624bf08 4
Gjest Frk.Franzen Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Dersom jeg hadde fått en slik beskjed ville jeg ha tatt abort. Jeg er alt for glad i livet, og man kan alltids få flere barn uansett om det må være ufattelig trist å gi opp barnet i magen. Tror også samboeren min helst ville hatt meg hjem. 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 TS her! Ja, det er snakk om at denne moren kan dø om hun velger å bære frem barnet. Om hun tar abort vil hun overleve. Det er dette det er snakk om. Om det er slik at moren dør uansett hva, vil jeg si det er egoitisk å bære frem barnet for så å overlate ansvaret til andre som ikke har noe med graviditeten å gjøre. Tenker ikke på mannen, men på eventuelle døtre. Om det er voksne damer i familien som ønsker å ta seg av barnet, er jo det kjempefint. Tro meg, om det er døtre i familen får de automatisk mye av ansvaret for en baby. Disse døtrene har ikke valgt å bli ekstramor.<br /><br /> Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
79kreps Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Er vel ingen selvfølge at barna som alt er født skal ta ansvaret for den nyfødte. Latterlig påstand! Til vanlig vil mor og far i lag ta ansvar for barna som alt er der, og det barnet som blir født. Om mor dør, så vil selvsagt far ta ansvar for barna. Om far ikke gjøre det burde han aldri blitt far i utgangspunktet. De eldre søsknene kan selvsagt hjelpe litt til med å se til babyen mens far lager mat og andre små ting, og når de blir gamle nok kan de også hjelpe til å sitte barnevakt en gang i blant. Men dette er helt normale ting de ville/burde gjort uavhengig av om mor dør. Uansett så bør helt klart mors liv prioriteres i problemstillingen du fremstiller. - Mor etterlater et stort tomrom for far og barna som alt er født. Dette er et savn de vil bære hele livet, og i noen tilfeller kan det kanskje oppstå problemer i ettertid om noen føler at den yngste er skyld i at mor er død. - Barnet er enda ikke født. Ingen, utenom mor har noe tilknytning til dette barnet. (Litt avhengig av hvor langt en er på vei i det denne situasjonen oppstår). - Morsfølelsen bør være sterkere for barna som alt er født enn for et ufødt barn. (igjen avhengig av tidspunkt for når situasjonen oppstår). Dette bør være nok til å prioritere det beste for barna en alt har og redde sitt eget liv for deres skyld. Jeg synes ikke det er noen tvil, og der finnes mange andre grunner for at dette er den riktige avgjørelsen sett med mine øyne.
Gjest Trolltausa Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 En mor, som var gravid, får beskjed om at hun bør ta abort, ellers ville hun dø under fødselen. Ville det da være mest naturlig å ta abort, eller burde hun bære frem barnet og velge å dø av å føde barnet? Hvem tror dere mannen og barna hennes helst vil ha hjem om de fikk velge - moren eller den nyfødte? Hvem skal ta seg av den nyfødte isåfall? Eldstesøster? Så da skal hun bli frarøvet mor og tenåringslivet fordi hun må ta av seg en baby? GAD!!!<br /><br /> Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026 Jeg har stått overfor det valget du skisserer her, og siden jeg svarer i denne tråden, kan du sikkert gjette deg fram til hva jeg valgte... Mannen min støttet mitt valg, da han også mente det var viktigere å prioritere mors (mitt) liv, og de allerede fødte barnas behov for å ha sin mor i sitt liv, framfor å prioritere det ufødte fosterets liv. Det var et enkelt, men veldig tøft, valg. Men ut over det skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Jeg har stått overfor det valget du skisserer her, og siden jeg svarer i denne tråden, kan du sikkert gjette deg fram til hva jeg valgte... Mannen min støttet mitt valg, da han også mente det var viktigere å prioritere mors (mitt) liv, og de allerede fødte barnas behov for å ha sin mor i sitt liv, framfor å prioritere det ufødte fosterets liv. Det var et enkelt, men veldig tøft, valg. Men ut over det skjønner jeg ikke helt hva du vil fram til. Fordi abortmotstanderene på død og liv skal redde forsteret i magen uansett ... derfor spør jeg, hva er mest verdt, mors liv eller fosterets liv? Selv mener jeg bestemt at det er mors liv som kommer først, og jeg hadde valgt det samme som deg. Du gjorde det riktige valget, for familien din hadde lidd om det ikke var lov til å ta abort. Ser ingen grunn til å måtte dø for å føde et barn som må vokse opp uten mor, uansett ... og samtidig være en kasteball i samfunnet.<br /><br /> Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Jeg ville valgt ungen om jeg absolutt måtte velge. Nå er jeg 31 uker på vei så saken hadde kanskje stilt seg annerledes dersom graviditeten var nyoppdaget. Anonym poster: 0a24529a9b1fdfc91e8396b74f2cb446
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Jeg ville valgt ungen om jeg absolutt måtte velge. Nå er jeg 31 uker på vei så saken hadde kanskje stilt seg annerledes dersom graviditeten var nyoppdaget. Anonym poster: 0a24529a9b1fdfc91e8396b74f2cb446 Bare for å presisere, så mener jeg at jeg ville valgt at ungen skulle overleve, ikke at ungen skulle dø. Jeg ser at det var formulert en smule tvetydig. Anonym poster: 0a24529a9b1fdfc91e8396b74f2cb446
Britt Banditt Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Om det var snakk om tidlig i graviditeten (hvor ting også fortsatt kunne gå galt, mtp spontanabort osv), ville jeg valgt abort. Hadde noen derimot bedt meg velge nå, mellom meg selv eller min toåring hadde jeg helt klart latt henne leve. Om mannen på en eller annen måte hadde fått valget mellom å la meg eller henne leve så hadde jeg aldri klart å tilgi han om han valgte å la meg leve.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Ok, dere, det er snakk om en mor som er gravid, og som vil dø om hun føder barnet. Ville dere siste som hadde svart virkelig valgt å føde barnet når dere ville dø av det? Syns dere det er greit å la barnet vokse opp uten mor? Og eventuelle tidligere barn må leve uten mor? Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 Hva om dere var barn/tenåring og bodde hjemme med mor og far. Så får mor vite at hun er gravid, men legen sier hun må ta abort fordi hun vil dø av svangerskapet/fødselen. Ville ikke du blitt helt hysterisk om moren din valgte å gjennomføre svangerskapet/fødselen tross for at hun vil dø av det? Jeg ville blitt veldig forbanna på moren min om hun valgte å føde et barn når hun ville dø av det. Jeg ville aldri tilgi henne for å forlate meg på den måten og etterlot seg en nytt barn... Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #15 Skrevet 21. august 2012 Bare for å presisere, så mener jeg at jeg ville valgt at ungen skulle overleve, ikke at ungen skulle dø. Jeg ser at det var formulert en smule tvetydig. Anonym poster: 0a24529a9b1fdfc91e8396b74f2cb446 Så du syns det er greit å dø for så å etterlate barnet ditt alene i denne verden? Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026
Gjest Uanonymbruker Skrevet 21. august 2012 #16 Skrevet 21. august 2012 jeg ville nok valgt å redde mitt eget liv. Tenk så fælt for ungen og gå gjennom livet og vite at det var p.ga henne at moren er død. Og tenk hvor grusomt det er for far og søsken og se mor velge å "ta livet sitt". Som søster selv så ville jeg heller valgt en levende mor fremfor et nytt søsken jeg aldri har møtt.
Gusto Skrevet 21. august 2012 #17 Skrevet 21. august 2012 Et særdeles vanskelig dillema. Dør moren så mister mannen en kone, barna som allerede er født en mor, det nyfødte barnet en mor. Har møren søsken så mister disse en søster, venner mister en (god) venninne, foreldre mister en datte etc, etc, I alle disse tilfellene er det lange, og i de fleste tilfelle tette bånd som bryters om mye sorg som må bearbeides. Tar kvinnen abort så mister hun et ufødt barn, barna et ufødt søsken o.s.v. Her er det også bånd som brytes, men ikke på langt nær de samme realsjonene og sorgprosessene som om moren dør. Som sagt et særdeles vanskelig dillema uten noe fastit svar. Tror at abort er å foretrekke for de fleste
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #18 Skrevet 21. august 2012 Så du syns det er greit å dø for så å etterlate barnet ditt alene i denne verden? Anonym poster: 07d10e027942aee8c0bbdf2e4e3ca026 Ungen blir ikke alene, hun har da en far. Ser du på ungene til aleneforeldre som "etterlatt alene i denne verden" bare fordi de ikke har to foreldre? Anonym poster: 0a24529a9b1fdfc91e8396b74f2cb446
Gjest Trolltausa Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Fordi abortmotstanderene på død og liv skal redde forsteret i magen uansett ... derfor spør jeg, hva er mest verdt, mors liv eller fosterets liv? Nå er det ikke slik at jeg mener mitt liv var mer verd enn mitt ufødte barns liv, men hensynet til de allerede fødte veide tyngre enn andre hensyn. Det var heller ikke slik at det var garantert at barnet ville overlevd dersom jeg ga mitt liv for det, sjansen var omtrent 50/50.
Gjest Iah Skrevet 22. august 2012 #20 Skrevet 22. august 2012 Selvfølgelig redder man mor i en slik situasjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå