Gå til innhold

p-plaster - til de som lurer på ting og tang

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest Lizbet ii

Ringen kan da kastes i søpla - bare den ble putte i denne posen den kom i.....

Om det følger slik med plasteret og ser jeg ikke helt problemet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kaster det i søppla kommer det masse hormoner ut i naturen og føkker opp fiskene og sånn.

Også får vi fullt av fisker som ikke blir "gravide".... Selv om de legger egg... Denne må grubles litt på :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my_grl821

Det står jo ikke at den skal leveres på Apoteket..., det står at den skal puttes i den gamle "posen", "pakningen" også kastet i søpla, med limet mot den mørket siden!

Uansett.., jeg har gått på dette i over en uke og er ikke fornøyd..., byttet på tirsdag og jeg har ett oransjte( Hvordan skrives det da????) firkantet merke på rompa..., håper dette går bort!!!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest my_grl821

Ja, men hvis du skal skrive oransjt lixom! At se hun har oransjt hår??? Hvordan skriver man det....? Satt å diskuterte det med sjefen..., han vet heller ikke! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Nå går det helt fint! Hodepine og kvalme har forsvunnet, og sexlysten har blitt bedre! :sjarmor:

Det oransje merket gikk helt greit å skrubbe bort i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mensen? Får dere den regelmessig? Akkurat det synes jeg er så greit med p-piller, da får jeg mensen til "rett" tid (når jeg ikke gikk på p-piller så kom den når det passet seg, litt slitsomt). Samtidig kunne det vært intrs å prøvd ut noe nytt, samt slippe å huske på å ta pillen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hvor regelmessig mensen blir enda men det skal fungere på samme måte som p-piller. altså i plasterfri uke skal man få mensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra hjemmesiden til produsenten.

Her står det meste av spørsmål og svar

Det er hormoner for 2 dager ekstra igjen i plasteret etter en uke.

Derfor skal det ikke kastes i do.

p-plaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok feil.. det går bra å kaste det i søpla om det er forseglet.

Hvordan kvitte seg med de brukte plastrene?

Når man skal kvitte seg med plasteret, dra den avtagbare folien på utsiden av posen til siden. Det brukte plasteret plasseres på den åpne flaten, slik at den klebrige siden dekker det mørke området på posen. Den løsnede folien brettes tilbake for å forsegle det brukte plasteret mot folieposen. Oppbevar brukte plastre utilgjengelig for barn. Brukte plaster må ikke skylles ned i toalettet eller i andre vannavløp.

Plasteret kan kastes sammen med husholdningsavfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye koster det? Regner med du må ha resept fra legen først?

Jeg hentet mine på apoteket igår. Betalte kr. 509,50 og er ganske sikker på at det var for 3 mnd, for det er 3 ganger igjen på resepten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forresen her. En kan jo bli engstelig for mindre...

Bivirkninger: Bivirkninger som oftest ble rapportert under studier er hodepine, brystsymptomer, hudreaksjoner og kvalme. Andre bivirkninger som er rapportert, men hvor årsakssammenheng ikke er avklart: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Mavesmerter, oppkast, diaré, gastroenteritt, flatulens. Hud: Kløe, akne, utslett. Luftveier: Øvre luftveisinfeksjon, bihulebetennelse. Metabolske: Vektøkning. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi, artralgi. Neurologiske: Svimmelhet, migrene. Psykiske: Følelsesmessig labilitet, depresjon. Urogenitale: Urinveisinfeksjon, dysmenoré, vaginitt, menoragi, mentruasjonsforstyrrelser, positiv celleprøve fra livmorhalsen. Øvrige: Influensalignende symptomer, allergi, fibroadenose og/eller forstørrelse av brystene. Mindre hyppige: Blod: Anemi, lymfadenopati. Gastrointestinale: Hemoroider. Hud: Misfarging, økt svette, alopeci, tørr hud, abscess. Metabolske: Hypertriglyseridemi, hyperkolesterolemi. Muskel-skjelettsystemet: Muskelsvakhet. Neurologiske: Parestesi, muskelkramper, unormal skjelving/koordinasjon. Psykiske: Redusert/økt libido, angst, endret matlyst, søvnløshet. Urogenitale: Ovarialcyster, dyspareuni. Sirkulatoriske: Hjertebank, hypertensjon, åreknuter. Syn: Konjunktivitt, synsforstyrrelser. Øvrige: Sekresjon fra brystene, smerter i brystet, mastitt, hudinfeksjon, rødming, ødem, synkope. Sjeldne (<1/1000): Blod: Lungeemboli, trombose, purpura, hematom. Gastrointestinale: Tørr munn, økt spyttsekresjon. Hud: Kloasma, kald og klam hud. Lever: Unormal leverfunksjon. Metabolske: Vektreduksjon. Psykiske: Paranoia. Sirkulatoriske: Dyp venetrombose, hypotensjon, hemiplegi. Øvrige: Alkoholintoleranse, unormal stemme, gallesten, brystatrofi, brystneoplasi, hyperprolaktinemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det bivirkninger som står i alle slike hefter om hormon prevensjon...? De jo liksom forsikre seg med å ramse opp alt som kanskje kan skje om du er riktig uheldig..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest GreenSky

Oppdatering: Nå har jeg gått på p-plasteret en stund, og kan virkelig anbefale det. Eneste minuset jeg har opplevd, er at kantene på plasteret ser litt stygge ut etter noen dager, og at jeg har gått opp et par kg. Men det er absolutt verdt det, jeg er veldig fornøyd. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.. Jeg sitter m en resept på p-plaster og en resept på hormonspiral... Gynekologen anbefalte hormonspiral, men jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.....Har 2 barn..

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...