marigull Skrevet 18. februar 2004 #1 Del Skrevet 18. februar 2004 Vi skal ha middagsgjester i helgen og til bords kommer det til å være 4 voksene og 4 barn.. hva serverer man som selskapsmat som passer til så mange? Bør vel legge til at jeg ikke har så stort bord, så det passer ikke med noe mat som serveres i mange skåler. Takknemlig for forslag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 18. februar 2004 #2 Del Skrevet 18. februar 2004 Lasagne! Med salat og brød til. Stående buffe ved benken, enkelt og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #3 Del Skrevet 18. februar 2004 Lammelår med fløtegratinerte poteter :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #4 Del Skrevet 18. februar 2004 Hjemmelaget pizza? Lag 2 stykker, og ha to forskjellige fyll på hver, så er du sikker på at alle finner noe de liker. Ellers hørtes jo lasagne ut som en god idé. Eller hva med en gryterett. Biffgryte serverte jeg til min samboers familie, og alle, inkludert barna elsket den. Jeg bare freser løk og hvitløk. Freser så biffstrimler og har løken tilbake, tilsetter gulrøtter i skiver, litt sellerirot i biter, laurbærblad, oregano, paprikapulver, salt, pepper, en dæsj worcestershiresaus og heller over 1-2 glass rødvin som jeg lar koke inn. Så heller jeg over noen desiliter buljong og et par håndfuller med frosne erter, på med lokk og lar putre ca 40 minutter. Du kan evt ha i litt fløte på slutten. Serveres med ris og evt salat og brød. Nam nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 18. februar 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 18. februar 2004 Takk for tilbakemeldinger... Lasanje og hjemmelagd pizza høres jo ut som noe som kan passe for alle, men det var fler spennende alternativer.. (biffgryta tror jeg at jeg skal prøve en kveld med samboern) Kjenner at prestasjonsangsten kommer krypende når jeg tenker på lammelår...(men det hørtes så godt ut) Tar gjerne imot fler forslag da:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. februar 2004 #6 Del Skrevet 18. februar 2004 Hva med helstekt kylling? Du trenger kanskje to for så mange, legg løkbåter og hele skrelte hvitløksfedd inni og pensle med smeltet smør og godt krydder. Stekes ved 160-170 grader i ca 1 1/2 time. Så kan du legge bakepoteter pakket i folie rundt, og gjerne andre grønnsaker i store biter (vend dem i litt olje først) og middagen lager seg selv, du trenger bare vispe sammen en saus (bretagne kyllingsaus?) de siste ti minuttene. Moussaka er jo også kjempegodt og ganske enkelt å lage. Moussaka 3 auberginer (ca 800 g) - du kan evt bruke poteter hvis du ikke liker auberginer, og det er kanskje mest barnevennlig salt 500 g kjøttdeig (gjerne av lam) 2 løk 3 knuste hvitløksbåter 1 boks knuste tomater 2 ss tomatpuré 3/4 ts salt litt pepper 4 dl melk 3 ss hvetemel 1/2 ts salt 2 ss smør litt revet muskat 2 dl revet ost + 1 dl til gratinering 2 egg Skjær auberginene i skiver legg dem på et fat og strø litt salt over. Hakk løk og hvitløk og surr i olje. Legg i kjøttdeig og stek. Bland i tomater, tomatpuré og krydder. La putre i minst 15 minutter. Lag hvitsaus, smak til med krydder og ha i revet ost. Pisk eggene lett og bland i sausen. Skyll og tørk auberginene og stek dem i litt smør. Fordel halvparten av skivene i bunnen av en ildfast form. Hell halvparten av kjøttsausen over. Et nytt lag auberginer, og så resten av kjøttsausen. Legg siste lag auberginer på toppen og bre den hvite sausen øverst. Dryss revet ost over til slutt. Stek ved 175 grader i 40-45 minutter. La den hvile noen minutter før servering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 18. februar 2004 #7 Del Skrevet 18. februar 2004 skinkestek da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 18. februar 2004 #8 Del Skrevet 18. februar 2004 Kyllingfileer med bacon. *mariner kyllingfileene i olje, pepper, litt hvitløk og urter (timian, basilikum, rosmarin) *brett bacon rundt fileene og stek brå sted dem i stekepannen - legg de så i stekovnen i ca 25 min på 200 grader. Ved siden av bruker jeg poteter som jeg koker, skreller og deler i skiver. Så legger jeg skivene over i en form, heller over litt olje, salt, papper og litt urter - så dekker jeg med ost og gratinerer i ovnen på 200 grader i 30 min. Så serverer jeg en rosepeppersaus, minigulrøtter, brokkoli og blomkål ved siden av. Kjempe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 18. februar 2004 #9 Del Skrevet 18. februar 2004 Spaghetti med kjøttsaus! Enkelt å lage til mange personer og de fleste barn liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #10 Del Skrevet 18. februar 2004 Takk for tilbakemeldinger... Lasanje og hjemmelagd pizza høres jo ut som noe som kan passe for alle, men det var fler spennende alternativer.. (biffgryta tror jeg at jeg skal prøve en kveld med samboern) Kjenner at prestasjonsangsten kommer krypende når jeg tenker på lammelår...(men det hørtes så godt ut) Tar gjerne imot fler forslag da:-) Lammelår er kjempe lett :-) Legg det i en marinade kvelden for , gjerne med rødvin, hvitløk etc.... Lag små snitt i steken og legg i hvitløk, gni inn med rosmarin, salt og pepper. steketermomter er et must lammestek er best stekt rosa synes jeg ca 63-65 grader 68-70 gjennomstekt Blir veldig godt og saftig hvis du kan steke det på ca 120-130 grader ,men da kan det ta mange timer å steke det ( kommer ann på hvor stort lammelåret er ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #11 Del Skrevet 18. februar 2004 Her er en oppskrift, det er også mange andre der inne http://matprat.no/Recipe.aspx?artid=7447&mnu1=&mnu2= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 18. februar 2004 #12 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg bruker ofte å servere en risrett med salat til. Kok opp ris til antall personer. 1 kylling i biter/ eventuelt kyllingfilèeller skinkeboks 1 boks mais 1 boks ananas ( kan droppes) andre grønnsaker etter ønske steik kylling og grønnsaker i smør hell alt opp i en ildfastform, krydre etter smak. ( jeg bruker bare salt og pepper) dryss over ost, og sett den inn i ovnen (200 grader) i 15 min eller til osten er smeltet server med brød og salat til. Enkelt og både voksne og barn setter pris på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 18. februar 2004 Forfatter #13 Del Skrevet 18. februar 2004 Takk for mange bra forslag... :blomst_opp: ble sulten nå...mm.. Har ikke bestemt meg riktig for hva jeg skal lage.....hmm men har til i morgen på meg. Har jo mye å velge mellom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 18. februar 2004 #14 Del Skrevet 18. februar 2004 Skikkelig gode pølser med hjemmelaget potetmos! Alle liker det, alle som er født på '70 tallet savner det og det er godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marigull Skrevet 19. februar 2004 Forfatter #15 Del Skrevet 19. februar 2004 Nå har jeg bestemt meg.. Det blir hjemmelaget pizza, to halve med peperoni, en halv med kylling og en halv med kjøttdeig. Men takk for alle forslag, fikk mange gode ideer til middager fremover i alle fall :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå