Gå til innhold

Jeg irriterer meg over folk som sier HÆ

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
"hæ" kan sies i forskjellige tonefall og behøver ikke være uhøflig i det hele tatt.

Ok, jeg kan til nøds gå med på den! :wink:

Det jeg irriterer meg over er hææææææ!? og høøøøøøøø!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld meg, men mener du virkelig at man skal behandle en vaskedame og en direktør med ulik høflighet? Det vil jeg påstå er diskriminering... Enten sier man hæ?, hmm? eller hva? til begge...Ærlig talt...

Må innrømme at jeg bruker å si mye "hæ" selv da, både fordi jeg hører litt dårlig og fordi konsentrasjonen ikke alltid er helt på topp :oops: , men jeg hadde aldri kunnet bruke ordet "hva" siden det ikke er min dialekt, og dermed hadde blitt meget kunstig. Til folk jeg ikke kjenner så godt, eller i jobbsammenheng sier jeg noen ganger hm? i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at mine "hæ ?" kommer helt automatisk, og at det for meg er veldig unaturlig å bruke for eksempel "hva ?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Unnskyld meg, men mener du virkelig at man skal behandle en vaskedame og en direktør med ulik høflighet?  

Var det meg eller optimist du spurte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Var det meg eller optimist du spurte?

Hvis den var ment til meg så har jeg blitt misforstått. Jeg mente i hvert fall å si at det ikke er avgjørende om vedkommende er direktør eller vaskedame, men i hvilken sammenheng man møter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jeg aner faktisk ikke om jeg sier hæ? eller ikke og i hvilke sammenhenger jeg gjør det i, i såfall. Tror vel jeg sier hva?. SKjønner ikke helt dette med vaskedama og direktøren. Hvis jeg gjør forskjell så er det i såfall etter hvordan de selv snakker. Det er sikkert mange vaskedamer som sier hva og ikke hæ og omvendt. Snakker jeg med veldig formelle mennesker tilpasser jeg meg de, uansett hvilket yrke de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ofte hæ, for jeg skjønner ofte meget lite. :tunge1:

Men jeg tror det er mer OK å si det her i Nord-Norge uten å bli tatt for å være uhøflig. Om jeg skulle sagt det til noen på jobben om jeg jobbet lenger sør ville jeg kanskje følt meg litt dum :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda vi kan kanskje vise litt mer interesse i jobbsammenheng, men noen ganger er så altfor lett og bare si hæ. der jeg har jobbet lærer du deg at det er noe du bare må leve med. alle hører ikke like bra. jeg sier hæ når folk bare begynner og snakke med meg/til meg mens jeg prater til andre eller står med ryggen til og er veldig opptatt. da synes jeg de er like så frekke som ikke kan vente til jeg kan gi de oppmerksomhet. eller fortelle at det er viktig det de har på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Jeg sier hæ når det er noe jeg ikke hører eller oppfatter. Om det så hadde vært kongen, så hadde jeg sagt hæ!

Hva annet går det an å bruke da? Når hva blir helt feil på min dialekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror folk hadde ledd seg ihjel om jeg hadde sagt "hva" på min dialekt :lol:

Jeg innrømmer å bruke "hæ" ganske mye, men jeg sier det jo ikke på en sløv og uhøvla måte ;-) hehe...

I jobbsammenheng eller i forsøk på å prøve å være mer "korrekt", så sier jeg heller "hva sa du nå" eller "hva sa du atte ?" på en rolig og dannet måte :ler:

Mange vil nok tro det høres fælt ut, men jeg synes jeg snakker ganske greit jeg :sjarmor:

Å snakke annerledes til overlegen enn vaskedama, kommer ikke på tale.

Høflighet og pen framtreden er mine stikkord, samme hvem jeg møter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier aldri "hææ" i jobb sammenheng, men bruker det endel privat, er litt ukonsentrert innimellom og da blir det lett ett stort spørrende "hææ?" når jeg skjønner at noen sier noe til meg som jeg ikke har fått med meg.

På jobb sier jeg alltid "unnskyld, hva var det du sa?", men så jobber jeg også med kundeservice og sitter i oslo, og "hææ" ville vært i samme kategori som å slafse tyggis og lakke negler mens jeg jobbet, på min dialekt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "hæ" er veldig naturlig for meg og jeg tenker ikke over at jeg sier det engang, det bare kommer helt automatisk.

Har aldri tenkt over at det kan oppfattes sløvt/småuhøflig, og det passer absolutt ikke inn om jeg skulle begynt å si "hva" istedenfor.

I jobbsammenheng har de hatt det litt artig på min bekostning når jeg har sagt "hæ?" i telefonen, så etter det har jeg prøvd å si "at ?" eller "hva sa du nå?" istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fra jeg var liten lært at "hæ" er noe man ikke sier fordi det er uhøflig. Jeg reagerer imidlertid ikke på at andre sier det, med mindre det er i formelle/profesjonelle sammenhenger, på TV o.l. Da irriterer det meg imidlertid noe hemningsløst. Som regel sier jeg "Unnskyld, jeg hørte ikke hva du sa" eller "Det fikk jeg ikke med meg, kan du gjenta det?".

Hos meg er nok dette veldig innarbeidet, for hvis jeg sitter på do og Leonard roper noe jeg ikke hører, så svarer jeg "Unnskyld, hva var det du sa?". Når han roper en gang til og jeg fremdeles ikke hører, så svarer jeg "Jeg beklager, men jeg hører ikke hva du sier så lenge jeg sitter her!"

Har tenkt på at det kanskje er er i overkant høflig, men på den annen side har vel ikke litt høflighet i et ekteskap skadet noen. Har også oppdaget at dersom jeg f.eks. blir vekket om natten og ikke helt oppfatter hva som skjer, bruker "Hva?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væl her i trøndelagen sei aill sammen hæ forde at "hva" er et østlanisk ord, og vi e itj fintrøndera nei!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket?

(veldig fint for HÆ)

Hender at jeg tar meg i å si hæ, og da prøver jeg å ta meg inn i igjen med å fortsette setningen min med: "Kan du gjenta det du sa nå" etc i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, passer min dialekt utmerket.

Jeg sier "hæ" til både direktøren og vaskedama.....og synes de jeg er ufin av den grunn, får de lov til det.

Jeg bedømmer folk utfra det de faktisk sier/mener...ikke hvilke ord og uttrykk de bruker!!

Men det hender jeg bytter ut "hæ" med "hva sa du nå" ,når det kreves at jeg må være litt mer høflig eller presis!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...