Gå til innhold

Datteren min blir ødelagt av pianolærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke å lære noter

Anonymkode: 464f6...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.8.2012 den 15.02):

Datteren min klunket allerede på pianoet vårt fra hun var 1 år, og fra hun var 3 år spilte hun sangene som faren hennes spilte på pianoet.

Hun har alltid spilt frivillig og hatt interesse for dette, så derfor lot vi henne få begynne på pianoundervisning på en musikkskole på nyåret iår. Hun ble 6 år nå i mai.

Datteren min har aldri lært noter hjemmefra, og har alltid spilt på gehør.

Dette halvåret hvor hun har gått til undervisning har hun slitt med å lære noter.

Hun spiller alle sanger hun lærer på gehør, og pianolæreren er nærmest irritert og forbanna fordi datteren min ikke lærer seg noter.

Det er alltid slik at for hver ny sang min datter lærer, spiller pianolæreren først igjennom så hun kan få høre hvordan den går.

Deretter spiller min datter sangen uten å se på noter.

Dette liker ikke pianolæreren, og stopper henne hele tiden. Hun terper på at hun må kunne notene.

Datteren min har stor glede i musikken, men nå føler jeg at den har forsvunnet litt ...

Nå har datteren min begynt å mislike piano fordi hun ikke får lære slik hun vil.

Hun kan selvfølgelig litt noter, men når hun skal spille etter noter går det tregt og hun leter med å finne rett tone på pianoet.

Når hun ikke ser på notene spiller hun som en gudinne.

Det toppet seg for meg på sommeravslutningskonserten iår da min datter spilte en sang uten noter, og spilte veldig bra, og pinaolæreren fnøs og var irritert siden hun ikke så på notene. De andre elevene hun hadde spilte med noter.

Hva skal jeg gjøre? Hva er rett?

Jeg vurderer å prate med rektor på musikkskolen ... for jeg føler ikke datteren min har godt av å gå til denne pianolæreren...<br /><br /> Anonym poster: ee86dd05c72392b80289f3ba7b28fe8b

bytt lærer om det går. han ødelegger bare spillegleden. Trenger ikke kunne noter når hun spiller helt fint på gehør. J

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalie skrev (På 20.8.2012 den 15.09):

Skal hun ta spilletimer, så må hun naturligvis lære seg noter. Uten denne kunnskapen, stopper lærekurven rimelig raskt. Så dere kan enten hjelpe musikklæreren med notelæringsbiten, ved å bruke tid på dette hjemme eller ta henne ut av musikkskolen og la henne spille hjemme på hobbybasis i noen år før hun er moden nok til å lære noter.

går fint an å til og med komponere musikk uten å kunne noter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man spille et klassisk instrument, er det beste å lære seg noter. Ellers blir det det samme som i matematikk. Man ser på løsningen før en gjør oppgaven.

Anonymkode: 529f4...0ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at denne tråden er fra 2012 lurer jeg veldig på hvordan dette har utviklet seg🙈🙈

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

går fint an å til og med komponere musikk uten å kunne noter

Hvordan skal man notere ned musikken man komponerer hvis man ikke kan noter, tenker du? 

Jeg er selv pianolærer, og har/ har hatt mange ulike elever gjennom årene. Jeg ser denne tråden er gammel, men føler for å si at pianolæreren kunne taklet dette på en mye bedre måte. Hadde jeg vært læreren til denne 6-åringen, så hadde vi lært mange sanger på gehør en stund fremover, lekt oss litt, laget sanger selv, lytte til klanger osv. Men samtidig hadde vi hatt litt notelære hver eneste time, bare litt, sånn at det ikke skulle føles overveldende eller ødeleggende på noe måte. Notelære er ekstremt viktig hvis man vil bli virkelig god på instrumentet, for så mange grunner. Og de fleste vil angre på det senere hvis de ikke lærte seg noter når de hadde muligheten. Notekunnskap gir en enormt mange muligheter senere. Og hvis det er klassisk musikk man ønsker å fordype seg i, er notelære helt essensielt. En 6-åring vet ikke hvilken sjanger hun vil fordype seg i når hun blir eldre, det er lærerens ansvar å gi henne et godt grunnlag, lære henne alt hun trenger å vite, la henne prøve ulike genre, så kan hun selv velge når hun blir eldre. Så ja, notelære er kjempeviktig, men det fins mange måter å lære bort på, det trenger ikke bli kjedelig og demotiverende😊

Anonymkode: ab832...631

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lest de andre svarene, men jeg tenker at hun er 6 år og har et talent for å klimpre på piano og lære seg avanserte melodier på gehør. La henne utvikle det talentet slik det passer henne best og la henne finne gleden i dette og kose seg med det. Vet om mange barn som har mistet gleden av å spille piano med en streng pianolærer. Dette er noe barn må få styre helt selv. Du kan ikke tvinge et barn til å mestre en hobby om interessen ikke er der. Og hun har verken interesse eller talent fort lære seg noter. Jeg er 35 år og har fortsatt ikke skjønt meg på noter. 

Avslutt pianotimene straks før du avliver både talentet og interessen hos jenta di😣

Anonymkode: 4903f...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren deres går på musikkskole, og da forventes det at hun også lærere noter. Om hun bare skal lytte til musikken og spille på gehør, er det jo ikke mye vits i å gå på musikkskole. Du skriver jo selv ts, at hun lærer mye vanskeligere sanger hjemme av sin far. At de spiller enkle sanger på musikkskolen, slik at de også lærer seg noter. Så kanskje hun foreløpig bare skal spille hjemme sammen med sin far (som sikkert kan begynne å lære henne noter også), så får hun heller begynne på musikkskole når hun er klar for det? For det er jo som du skriver, viktig å ikke drepe musikkgleden hennes.

Anonymkode: a4c87...652

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (13 timer siden):

Med tanke på at denne tråden er fra 2012 lurer jeg veldig på hvordan dette har utviklet seg🙈🙈

Kanskje datteren spiller et stykke for gjestene i konfirmasjonen sin? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren deres går på musikkskole, og da forventes det at hun også lærere noter. Om hun bare skal lytte til musikken og spille på gehør, er det jo ikke mye vits i å gå på musikkskole. Du skriver jo selv ts, at hun lærer mye vanskeligere sanger hjemme av sin far. At de spiller enkle sanger på musikkskolen, slik at de også lærer seg noter. Så kanskje hun foreløpig bare skal spille hjemme sammen med sin far (som sikkert kan begynne å lære henne noter også), så får hun heller begynne på musikkskole når hun er klar for det? For det er jo som du skriver, viktig å ikke drepe musikkgleden hennes.

Anonymkode: a4c87...652

Det er 9 år siden, det har nok løst seg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan skal man notere ned musikken man komponerer hvis man ikke kan noter, tenker du? 

Jeg er selv pianolærer, og har/ har hatt mange ulike elever gjennom årene. Jeg ser denne tråden er gammel, men føler for å si at pianolæreren kunne taklet dette på en mye bedre måte. Hadde jeg vært læreren til denne 6-åringen, så hadde vi lært mange sanger på gehør en stund fremover, lekt oss litt, laget sanger selv, lytte til klanger osv. Men samtidig hadde vi hatt litt notelære hver eneste time, bare litt, sånn at det ikke skulle føles overveldende eller ødeleggende på noe måte. Notelære er ekstremt viktig hvis man vil bli virkelig god på instrumentet, for så mange grunner. Og de fleste vil angre på det senere hvis de ikke lærte seg noter når de hadde muligheten. Notekunnskap gir en enormt mange muligheter senere. Og hvis det er klassisk musikk man ønsker å fordype seg i, er notelære helt essensielt. En 6-åring vet ikke hvilken sjanger hun vil fordype seg i når hun blir eldre, det er lærerens ansvar å gi henne et godt grunnlag, lære henne alt hun trenger å vite, la henne prøve ulike genre, så kan hun selv velge når hun blir eldre. Så ja, notelære er kjempeviktig, men det fins mange måter å lære bort på, det trenger ikke bli kjedelig og demotiverende😊

noen andre kan notere for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke lest de andre svarene, men jeg tenker at hun er 6 år og har et talent for å klimpre på piano og lære seg avanserte melodier på gehør. La henne utvikle det talentet slik det passer henne best og la henne finne gleden i dette og kose seg med det. Vet om mange barn som har mistet gleden av å spille piano med en streng pianolærer. Dette er noe barn må få styre helt selv. Du kan ikke tvinge et barn til å mestre en hobby om interessen ikke er der. Og hun har verken interesse eller talent fort lære seg noter. Jeg er 35 år og har fortsatt ikke skjønt meg på noter. 

Avslutt pianotimene straks før du avliver både talentet og interessen hos jenta di😣

Anonymkode: 4903f...d0f

Hvordan skal noen lære å tolke de klasiske stykkene hvis en kun hermer etter hvordan andre spiller? Da spiller hun ikke sin egen tolkning, men alle andre sin.

Anonymkode: 529f4...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

noen andre kan notere for deg

Det er ikke så enkelt. Det kan funke om man sitter og klimprer noen akkorder og lager en enkel sangtekst og melodi til, men ikke om man komponerer klassisk musikk. Det er en lang prosess, man må notere ned kontinuerlig, idéer kommer plutselig og når som helst på døgnet, ikke mellom f.eks kl 12-16 når man har ansatt en til å komme og notere. Nei, notelære og musikkteori/hørelære er og blir viktig. Poenget mitt med resten av innlegget, var at denne opplæringen kan tilpasses hver elev, sånn at eleven beholder inspirasjonen og musikkgleden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan bokstavelig talt bli profesjonell konsertpianist uten å kunne noter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell denne læreren at de beste musikerne spilte på gehør. Kreativitet kommer ikke fra å kunne lese noter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan bokstavelig talt bli profesjonell konsertpianist uten å kunne noter.

Nobuyuki Tsujii er helt eksepsjonell, en sensasjon, et ekstremt sjeldent talent. Han hadde ikke noe valg, da han er blind. Selvfølgelig kan man prøve, velge bort noter og se hvor langt det går. Men det spørs hvilke ambisjoner man har, hvilken lærer man får (det bør være en eksepsjonell lærer også, tenker jeg, det er mye som skal læres, og når man ikke har et notebilde å forholde seg til, kan det bli ganske så utfordrende for læreren også.) men vær så god, å prøv den som vil😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke greie på piano, men tenker at hvis man betaler for en pianolærer så må det vel være fordel å lytte til læreren.  Læreren er vel den som vet best hvordan man lærer seg piano? 

tenker det blir som å lære seg å skrive riktig på tastatur, himla kjedelig å lære seg, men går så mye fortere med riktig metode. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke greie på piano, men tenker at hvis man betaler for en pianolærer så må det vel være fordel å lytte til læreren.  Læreren er vel den som vet best hvordan man lærer seg piano? 

tenker det blir som å lære seg å skrive riktig på tastatur, himla kjedelig å lære seg, men går så mye fortere med riktig metode. 

Tråden er fra 2012...

Anonymkode: c0063...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

En fin måte å lære noter på er å nynne dem først. Så synge notene: C D F G A H C. 

Så lære tegnene på korte og lange toner. 

Å lese noter er viktig på sikt. 

Jeg kunne nynne en hel sang kun ved å lese notene. Og det ble ganske morsomt når en nynnet dem fra notearket.

Det finnes også klistremerker du kan klistre på pianoet med hva notene heter. 

Jeg tror ikke hun sliter med å lese noter. Jeg tror måten pianolæreren lærer fra seg på ikke er rett metode for din unge. 

Prøv overnevnte metode. Den er morsom, lystbetont og full av melodi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tråden er fra 2012...

Anonymkode: c0063...4fc

Haha det så jeg ikke 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...