lilja Skrevet 18. februar 2004 #1 Del Skrevet 18. februar 2004 når har man egentlig krav på ferie? skjønner ikke det her med fem uker og penger og når osv..... jeg har vært ansatt i et vikariat i kommunen fra høsten 2002 og ut juli 2003, deretter fikk jeg nytt vikariat fra 4 august 2003, og dette varer ut juni i år. Jeg jobbet jo da i hele fjor med unntak av 3 dager som var en helg. har jeg ikke da krav på ferie? jeg får jo feriepenger i juli. min arbeidsplass mener jeg på ta ferie etter juni, men det blir jo da egentlig ingen ferie, ettersom jeg ikke er ansatt lenger... blir så frustrert!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #2 Del Skrevet 19. februar 2004 Du har jobbet i hele 2003. Da har du opptjent fulle ferierettigheter. Dvs du kan ta 4 (5) uker ferie i år - i 2004. Du får feriepenger fra to steder - fra kommunen for den første jobben din og fra arbeidsgiveren for den andre jobben din (den du har nå, kanskje det også er kommunen?). Jeg vet ikke eksakt hvordan feriepenger beregnes alle steder, men her jeg jobber får vi 12% av det vi tjente i fjor, og vi har 5 uker ferie. Ikke alle steder har du krav på 5 uker, noen har bare 4 uker. Det vanlige er jo å ta ferie om sommeren, noen starter så tidlig som i juni med ferien. Men i ditt tilfelle er jeg enig med arbeidsgiver om at du tar ferien etter juni - når vikariatet ditt er ferdig. Tror loven sier at man må ta 3 ferieuker i tidsrommet 1. juni til 1. september. Tror også at det egentlig er arbeidsgiver som bestemmer når arbeidstaker skal ha ferie, skjønt sistnevnte kan såklart komme med ønsker. Noen steder har de jo også fellesferie, dvs stenger bedriften i ferien. Siden du er i et vikariat og ikke fast ansatt, så tror jeg at du blir trukket i lønn for feriedager du tar (mens du er i vikariatet). Men du har jo allerede fått (eller får) feriepenger fra arbeidsgiverne du hadde ifjor, så du "taper" jo ikke noe på det. Er det så viktig for deg å ha ferie før juli da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #3 Del Skrevet 19. februar 2004 vikariatet mitt er fortsatt i kommunen. det jeg synes virker så rart er at om jeg tar ut ferie i juli, er det jo egentlig ikke ferie da jeg ikke lenger er ansatt. Det hadde vært veldig fint å kunne ta ut en uke eller to til ferie nå i vår, da jeg ikke før har hatt noen ferie med datteren min ennå..(og hun er 5 år!)... etter det du skriver forstår jeg at jeg har krav på ferie, men jeg trodde det var nokså valgfritt av tidspunkt om dette passer for arbeidsgiver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilja Skrevet 19. februar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 19. februar 2004 vikariatet mitt er fortsatt i kommunen. det jeg synes virker så rart er at om jeg tar ut ferie i juli, er det jo egentlig ikke ferie da jeg ikke lenger er ansatt. Det hadde vært veldig fint å kunne ta ut en uke eller to til ferie nå i vår, da jeg ikke før har hatt noen ferie med datteren min ennå..(og hun er 5 år!)... etter det du skriver forstår jeg at jeg har krav på ferie, men jeg trodde det var nokså valgfritt av tidspunkt om dette passer for arbeidsgiver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2004 #5 Del Skrevet 20. februar 2004 Joda, du kan ta ut ferie. Men ettersom du ikke er fast ansatt vil du da bli trukket i lønn. Vi får jo ikke betalt ferie, feriepengende skal dekke det tapte. Men for å skape good-will ville jeg nok ha ventet med ferie til etter at vikariatet var slutt. Skulle det bli ledige vikariater i igjen tar man jo helst de som står på litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 20. februar 2004 #6 Del Skrevet 20. februar 2004 vikariatet mitt er fortsatt i kommunen. det jeg synes virker så rart er at om jeg tar ut ferie i juli' date=' er det jo egentlig ikke ferie da jeg ikke lenger er ansatt. Det hadde vært veldig fint å kunne ta ut en uke eller to til ferie nå i vår, da jeg ikke før har hatt noen ferie med datteren min ennå..(og hun er 5 år!)... etter det du skriver forstår jeg at jeg har krav på ferie, men jeg trodde det var nokså valgfritt av tidspunkt om dette passer for arbeidsgiver...[/quote'] Alle har rett på ferie, men dersom man ikke har opptjent feriepenger (som er ment å "dekke" ferien), blir det ferie uten lønn/feriepenger. Som andre har sagt her før: du "tjener" jo på å vente med å ta ferie til etter at vikariatet er slutt. Tar du ferie før, blir du trukket i lønn. Hovedferie-perioden (sommerferietiden) er fra 1. juni til og med 30. september. I denne perioden har alle rett på 3 uker ferie (med eller uten lønn/feriepenger). Det er arb.giver som (til syvende og sist) bestemmer når du kan ta ferie! Men jeg tror at på de fleste arb.plasser får man lov til å komme med ønske, og så setter arb.giver opp ferieliste, og tar så langt mulig hensyn til de forskjellige ønsker. Dersom "alle" ønsker ferie samme uke, ser man ofte på hvordan ferien har vært fordelt tidligere år (de som fikk oppfylt ønsket sitt sist sommer, får ikke etter ønske i år). Sånn blir det i vertfall gjort hos oss, når det settes opp ferieliste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilja Skrevet 20. februar 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 20. februar 2004 jeg har opptjent feriepenger, og disse får jeg utbetalt i juli. men om jeg tar meg ferie i juni, hvorfor blir jeg trukket i lønn da? mitt problem i det å vente til etter vikariatet har gått ut er at om jeg skulle være så heldig å få ny jobb, ville det jo vært dumt å starte med ferie da, ville det ikke? synes jo det er litt urettferdig at de som årevis går i vikariater og som bare får fornyede vikariater år etter år, ikke skal få samme muligheten for ferie.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 21. februar 2004 #8 Del Skrevet 21. februar 2004 jeg har opptjent feriepenger' date=' og disse får jeg utbetalt i juli. men om jeg tar meg ferie i juni, hvorfor blir jeg trukket i lønn da?[/quote'] For å si det enkelt: Man får ikke både lønn og feriepenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå