Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fnis.

Ok, takk for ditt dype bidrag, nesten så jeg drukner i ren pur lykke, den skal jeg leve på lenge, vær du sikker.

Anonym poster: 56221f0118d8f648e0c4bc91c840578a

Skrevet

Jeg synes bare det var underlig når jeg stod på en T-banestasjon i sentrum av Oslo og ventet på banen mens jeg hører noen ungdommer bak meg som snakker kav pakistaner-norsk. Men da jeg snudde meg, var de etnisk norske, alle tre og forsvant inn på en bane mot Majorstua. DA holdt jeg på å dette over på siden.

Hva ER det som skjer?

Man skulle liksom ikke tro det var en fordel for disse ungdommene å snakke en type norsk som assosieres med å ikke beherske det norske språket samt å streve med å gjennomføre skolegangen sin.

Kan hende de strever etter å bli uintegrerte, halvkriminelle, forsømte, arbeidsledige, diskriminerte individer. Men jeg kommer aldri til å forstå hvorfor.

Det stod uansett ingen tøffe paki-gutter der heller, som de behøvde å krype for,eller forsøke å imponere...

Anonym poster: 11ba103c6fa798008b6ce219f47b2464

Skrevet

Jeg synes bare det var underlig når jeg stod på en T-banestasjon i sentrum av Oslo og ventet på banen mens jeg hører noen ungdommer bak meg som snakker kav pakistaner-norsk. Men da jeg snudde meg, var de etnisk norske, alle tre og forsvant inn på en bane mot Majorstua. DA holdt jeg på å dette over på siden.

Hva ER det som skjer?

Man skulle liksom ikke tro det var en fordel for disse ungdommene å snakke en type norsk som assosieres med å ikke beherske det norske språket samt å streve med å gjennomføre skolegangen sin.

Kan hende de strever etter å bli uintegrerte, halvkriminelle, forsømte, arbeidsledige, diskriminerte individer. Men jeg kommer aldri til å forstå hvorfor.

Det stod uansett ingen tøffe paki-gutter der heller, som de behøvde å krype for,eller forsøke å imponere...

Nei, nå gir jeg opp. :bond:

Skrevet

Det er ingen hemmelighet at disse som ikke kunne norsk da de begynte å skolen strever med å gjennomføre den, slik som den norske skolen svikter dem som faktisk KAN norsk fra ettårsalder...

Skrevet

Hvis det er noe trøst i det, så lærte jeg noe nytt i dag (jeg var en av de få som gadd å lese gjennom HELE tråden), så trøst til deg :smilyblomst:

Du skrev ikke forgjeves! :)

Anonym poster: ce4f29ec7a83bf4a940deb190b0a28fa

Skrevet

Er det liksom slik at disse ungdommene, som ikke snakker reint lenger, ØNSKER å bli identifisert som innvandrer? I tilfelle hvorfor? Hva skulle være fordelen de fikk av noe sånt?

Når etniske nordmenn ikke makter å snakke sitt eget språk reint en gang, trenger man ikke beskylde innvanderne for å ikke ville lære norsk. Det finnes jo snart ingen å lære det av!!

Skrevet

Men det er visst sånn trenden er. Som nordmann skal man helst integreres inn i islam og over til kebab-norsk. Det skal ikke være omvendt, at innvandrerne lærte seg å snakke reint norsk og å respektere den religionen samfunnet de er kommet til har.

Det må være lov å være kritisk til at dette skjer.

Skrevet

Mest sannsynlig så har de venner som snakker gebrokkent norsk. Enten liker de det og prøve å være utlending selv, ellers så gjør de narr og snakker slikt på tull. Men kan også hende det er noe de har hørt fra TV eller lignende.

Skrevet

Men det er visst sånn trenden er. Som nordmann skal man helst integreres inn i islam og over til kebab-norsk. Det skal ikke være omvendt, at innvandrerne lærte seg å snakke reint norsk og å respektere den religionen samfunnet de er kommet til har.

Det blir på samme måten som når vi importerer alt amerikansk, og trykker det til våre bryst.

Anglofiseringen er like ille den.

Det er ikke sånn at det er innvandrernes feil at nordmenn mister kulturen sin. Den klarer nordmenn helt fint å miste på egenhånd, all den tid vi ikke er stolte av hverken språk og tradisjoner, slik at vi ikke eier selvtillit nok til å ville beholde disse tingene.

Jeg må si, jeg skammet meg over å se mine egne landsmenn på den t-banestasjonen, stå der og knote på et gebrokkent norsk som sikkert snart blir etablert som en egen, selvstendig dialekt.

Skrevet

Det er ingen hemmelighet at disse som ikke kunne norsk da de begynte å skolen strever med å gjennomføre den, slik som den norske skolen svikter dem som faktisk KAN norsk fra ettårsalder...

Det er en sannhet med modifikasjoner. Noen av de klart sterkeste elevene jeg har møtt, er faktisk elever som kom til Norge i skolealder. Mye kan gjøres bedre, for å fange opp de som sliter, men med tanke på unge med innvandrerbakgrunn er overrepresentert i høyere utdanning, så er det ikke fullt så svart som du fremstiller det.

Hvis det er noe trøst i det, så lærte jeg noe nytt i dag (jeg var en av de få som gadd å lese gjennom HELE tråden), så trøst til deg :smilyblomst:

Du skrev ikke forgjeves! :)

Anonym poster: ce4f29ec7a83bf4a940deb190b0a28fa

Tusen takk, det var hyggelig å høre. :)

Er det liksom slik at disse ungdommene, som ikke snakker reint lenger, ØNSKER å bli identifisert som innvandrer? I tilfelle hvorfor? Hva skulle være fordelen de fikk av noe sånt?

Når etniske nordmenn ikke makter å snakke sitt eget språk reint en gang, trenger man ikke beskylde innvanderne for å ikke ville lære norsk. Det finnes jo snart ingen å lære det av!!

Du tror tenåringer våkner en morgen og tenker "Hmmm, nå tror jeg at jeg skal gå inn for å bli identifisert som en innvandrer!"?

Jada, men nå er gjerne multietnolekter påvirket av mange språk, det har f.eks også vært sterke innslag av spansk i enkelte miljøer. Skal de presse oss til å bli muslimske katolikker? Og dette er ikke nytt.

Forøvrig, kan jeg anbefale boken Et øye rødt.

Skrevet

Det kan f.eks. være at de går på en skole der de som ikke kan noe annet er i flertall, og derfor snakker slik for å unngå å bli mobbet eller utstøtt.

Anonym poster: 8e15fdb5629ea5a4cf20eaa1f5828fcc

Skrevet

Det blir på samme måten som når vi importerer alt amerikansk, og trykker det til våre bryst.

Anglofiseringen er like ille den.

Det er ikke sånn at det er innvandrernes feil at nordmenn mister kulturen sin. Den klarer nordmenn helt fint å miste på egenhånd, all den tid vi ikke er stolte av hverken språk og tradisjoner, slik at vi ikke eier selvtillit nok til å ville beholde disse tingene.

Jeg må si, jeg skammet meg over å se mine egne landsmenn på den t-banestasjonen, stå der og knote på et gebrokkent norsk som sikkert snart blir etablert som en egen, selvstendig dialekt.

Dere overdriver å lager dette til en stor sak.

Det er ungdommer, de er tenåringer. De prøver ut, de tester, de søker tilhørighet, de lærer, de feiler. De vokser det av seg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ja, jeg lurer fortsatt på hva du vil frem til? Du sier selv at du ikke snakker til de nevnte eksemplene på samme måte, og det er hele poenget. Om det er tegnspråk eller ikke. I det du kommuniserer på forskjellige måter, med forskjellige mennesker, så tilpasser du språket situasjon og mottaker. Det er det som ligger i at alle mennesker har flere forskjellig register i språket sitt. Hvilket vi benytter av oss til enhver tid, kommer an på situasjonen og hvem vi snakker med.

Jeg tror kanskje vedkommende mener at andre ikke tilpasser seg i kommunikasjon med han/hun. Men det blir jo mellom to ulike språk, og ikke innenfor et språk. Så lenge jeg snakker tegnspråk med noen som kan det tilpasser man seg i minst like stor grad som på andre språk.

Skrevet

Jeg har fått nye naboer. Før jeg snakket med dem hadde jeg bare sett dem på avstand og jeg snakket med datteren først. Hun snakket veldig gebrokkent, noe som minner meg på hvordan mange pakistanere snakker, noe jeg fant litt rart for hun så ikke pakistansk ut. Senere snakker jeg med foreldrene og de snakker jo flytende norsk.

I går så jeg datteren dems og 4 andre venner av henne gå sammen og de alle snakket gebrokkent, noen mer enn den andre.

Men så i dag da så ser jeg datteren og mora sole seg ute og jeg hører jo at datteren nå snakker flytende norsk.

Så hva er dette egentlig? Er det inn for ungdommer å snakke gebrokkent selv om man snakker flytende norsk?

Anonym poster: 13586134f677c4c093f1f92711827dad

Når etnisk norske er i mindretall lærer unger seg den dialekten som ser i dominerende.

Når gebrokkent norsk er dominerende så blir det slik at det gebrokne blir det hippe.

Har selv sett og opplevd dette for mange år tilbake.

Er dette vellykket integreringspolitikk?

Skrevet

Skolene blir samfunnets søppelkasse, men det verste er disse PKerene som forsøker å legge et lokk over debatten. Oslo er i ferd med å bli gethofisert, selv om man til stadig hører disse tomme lovordene om integrering, for meg er det veldig klart at det ikke eksisterer i Oslo og da særlig i skolene.

Og om noen fortsatt lurer på hvorfor norske foreldre flytter fra innvandrertette bydeler, er kanskje noe av forklaringen denne: 19,7% av barna med norske foreldre som går på skoler med en høy andel fremmedspråklige, oppgir at de er blitt utsatt for negative hendelser (vold, trusler, dytting, utfrysning, stygge kommentarer) på grunn av sin nasjonale bakgrunn etter foreldrenes landbakgrunn og andelen fremmedspråklige på skolen. (side 39 i rapporten -> http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20(UDE)/Internett%20(UDE)/PED/Dok/Rapport_UDA_7.6.2011.pdf).

Når folk til tross for de fagre politiske visjonene innretter seg slik at de blir omgitt av sine egne, og de er mest fornøyd med det, er det bare å konstatere at multikulturen har spilt fallitt, om noen fortsatt skulle være i tvil og synes kebabnorsk er like søtt som valpefett og timoteier.

Hvis utviklingen fortsetter i samme takt som nå, vil elever med norsk som morsmål være i mindretall i Oslo-skolene i 2021. Så fort går utviklingen.

Ved hele 58 grunnskoler i Oslo i 2010 er norskspråklige elever kommet i et mindretall -> http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=591839

Typisk PK å bagatellisere det hele og pakke det inn i fine ord.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvem bagatelliserer vold og negative konsekvenser? Jeg har debatert språk her, og kun det.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg har fått nye naboer. Før jeg snakket med dem hadde jeg bare sett dem på avstand og jeg snakket med datteren først. Hun snakket veldig gebrokkent, noe som minner meg på hvordan mange pakistanere snakker, noe jeg fant litt rart for hun så ikke pakistansk ut. Senere snakker jeg med foreldrene og de snakker jo flytende norsk.

I går så jeg datteren dems og 4 andre venner av henne gå sammen og de alle snakket gebrokkent, noen mer enn den andre.

Men så i dag da så ser jeg datteren og mora sole seg ute og jeg hører jo at datteren nå snakker flytende norsk.

Så hva er dette egentlig? Er det inn for ungdommer å snakke gebrokkent selv om man snakker flytende norsk?

Anonym poster: 13586134f677c4c093f1f92711827dad

Vet du, noe lignende har jeg og opplevd. jeg var på bensinstasjonen og skulle kjøpe meg en pølse bare. han som var på jobb så ut som han kunne være pakistaner eller noe og snakka gebrokkent norsk, og så var det en gutt der på opplæring som så norsk ut, og han snakka helt likt med samme aksenten som han pakistaneren og da stussa jeg og litt og tenkte: Er dette kult nå? Hermer han etter han andre med vilje for å høres kul ut? Tenkte dette var litt rart, men tenkte ikke mer over dette før du nevnte det her.

Skrevet

Neida Wolfmonn.. det var et mer generelt rettet lyskespark.

En ser i slike debatter når det kommer til de mer negative sidene ved innvandring så blir noen med ett så spake og oppfører seg så korrekt og sier så mange fine ting... som aldeles ikke stemmer med kartet forøvrig,

47 prosent innvandrere i Oslo i 2040: Advarer om ghettotilstander¨-> http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078980

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Dette gjelder vel først og fremst etnisk norske ungdommer som går på skole i groruddalen, vålerenga, tveita, holmlia osv. Når det er to, kanskje tre etniske nordmenn i en klasse med tjue innvandrere, hvem er det som blir integrert da? Det er jo nordmennene som blir integrert av innvandrerne. Hva med små barn i barnehage på grønland eller tøyen? Jeg kjenner et par som bor på Tøyen, og deres blonde barn er den eneste etnisk norske i barnehagen. Selv barnehagetantene er fra somalia og pakistan og snakker knapt norsk. Den lille norske jenta har allerede begynt å snakke kebab i en alder av 3 år. Nå vurderer foreldrene ENDELIG å flytte vekk.

For eldre ungdommer som kanskje ikke er vokst opp med kun innvandrere, så gjør de det vel for å være like tøffe som innvandrerungdommene som drar alle damene. Innvandrerungdommenne er mye mer alfamales, mye mer direkte og tøffe. Det er klart enkelte ønsker å smiske seg innpå innvandrergjengen. Du får innpass om du er kul og prater på samme måte. Enkelt og greit. Men innvandrerungdommene ser likevel på deg som en patetisk taper.

I min vennegjeng er jeg den eneste som har innvandrervenner (jeg er 29). Dersom jeg f.eks har fest og inviterer mine etnisk norske, politisk korrekte arbeiderpartivenner, så skal de alltid fortelle innvandrervennene mine om hvor fantastisk flott deres kultur er, og hvor mye norge suger. Innvandrervennene mine forteller meg alltid i ettertid hvor selvhatende og patetisk de synes det er. Da liker de heller meg som sier jeg ikke ønsker flere innvandrere til landet. Det har de respekt for. Alt handler om respekt i disse landene. Respekt og ære, noe de fleste nordmenn ikek har lenger.

Gjest Ludovie
Skrevet

En ser i slike debatter når det kommer til de mer negative sidene ved innvandring så blir noen med ett så spake og oppfører seg så korrekt og sier så mange fine ting... som aldeles ikke stemmer med kartet forøvrig,

Men dette er da på ingen måte en innvandringsdebatt. Tråden handler om et språklig fenomen, som i mine og en del andres øyne ikke kan sies å være en av de negative sidene ved innvandring. Ungdomsspråk har vi hatt i flere tiår (og muligens enda lenger tilbake), og at dette har sitt opphav i innvandring, er ikke relevant i denne sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...