Gå til innhold

Kan man ha dilla på noen uten at man er forelska?

Gjest Janne

Anbefalte innlegg

Jeg har en mannlig bestevenner. Han kaller meg verdens beste jente, og når jeg ser han får jeg en varm følelse i meg av glede, må bare klemme han. Jeg elsker å ha ham i livet mitt, han er der alltid. Når han er i forhold finnes det ingen sjalusi hos meg, og vi snakker ofte sammen om vi har problemer i vert vårt forhold.

Jeg er i forhold selv, og kjæresten min kjenner kameraten min svært godt. Om vi er ute på byen med noen venner, danser jeg og kameraten min, siden kjæresten min ikke liker å danse. Jeg føler meg så heldig å ha en mann som er der alltid når jeg trenger å snakke, som er min bestevenn. Og jeg har ingen seksuell tiltrekning over ham på noen måte. Jeg er hodestups forelska i kjæresten min etter 8 måneder sammen, og det gribler fortsatt i magen min når han ser på meg og smiler. Og at han synes at det er helt fint at jeg har en mannlig bestevenn jeg føler veldig sterkt bånd til, sier mer om kjæresten min enn meg, fordi han tenker på meg foran seg selv om han skulle vert sjalu, for da skjuler han det godt. Men vi har snakket om det, og han har sagt at han finnes overhode ikke sjalu, da vi begge kjente kameraten min før vi traff hverandre, så han vet hva han gikk til, og han kjenner bestevennen min, og meg, godt nok til å vite at det aldri har vert noe mellom oss, annet enn svært god kjemi som føles veldig sterkt og bra.

Så jeg mener ja, en kan føle sterkt for andre mennesker enn den man elsker. Jeg elsker dem begge, men på ganske så forskjellig måte, det kan ikke sammenlignes, kjæresten min er jo mannen i mitt liv til nå og har alt jeg ser etter i en mann, det er han jeg er forelsket i, som gir meg utrolig trygghetsfølelse, og som jeg er seksuelt tiltrukket til.

Men til tross for alt dette, så skjønner jeg at andre kan reagere og muligens bli mistenksomme, for det er vell ikke så veldig vanlig å være så knyttet til en annen mann samtidig så en er i et forhold med en annen, det kan nok se noe mistenkelig ut ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror aldri jeg har hørt en mann si noe slikt som TS og et par andre gjør her. Jeg har hørt flere kvinner si det. Han er bestevennen min, og det ville aldri skjedd noe mellom oss.

Spør du mannen derimot: "Ville du pult henne om du fikk sjansen?", så er svaret så å si alltid "ja".

Ikke at det spiller noen rolle, men...

Det gode humøret du, TS, beskriver, får meg blant andre ting du sier til å tenke at dette er en forelskelse. Hadde du vært singel hadde det skjedd ting. Men så lenge mannen din ikke bryr seg om din nye venn, så ser jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aldri jeg har hørt en mann si noe slikt som TS og et par andre gjør her. Jeg har hørt flere kvinner si det. Han er bestevennen min, og det ville aldri skjedd noe mellom oss.

Spør du mannen derimot: "Ville du pult henne om du fikk sjansen?", så er svaret så å si alltid "ja".

Ikke at det spiller noen rolle, men...

Det gode humøret du, TS, beskriver, får meg blant andre ting du sier til å tenke at dette er en forelskelse. Hadde du vært singel hadde det skjedd ting. Men så lenge mannen din ikke bryr seg om din nye venn, så ser jeg ingen problemer.

Men har et litt annet syn på sex en kvinner har, så om han vil pule meg eller ikke tar jeg ikke så tungt. Han ville ikke gjort det så lenge jeg er gift i alle fall. :sjarmor:

(Men du tar feil. Mannen min har en kvinnelig venninne han aldri har eller vil prøve seg på. Ja, ja. Du synes sikkert jeg er naiv, men du kjenner ikke folka eller situasjonen. Broren min har også en sånn venninne han forteller alt til. De har kjent hverandre fra de var 3 år da. Et helt annen situasjon.)

Jeg er ganske sikker på at noe hadde skjedd hvis jeg også var singel. Det er nettopp fordi jeg er lykkelig gift at jeg har måttet ta på meg tenkehatten og gruble over hva det egentlig er som skjer. Men som sagt så tror jeg ikke det hadde holdt i lengden for vi er ganske forskjellige og ikke helt kompatible når det gjelder sånne dagliagse forholdsgreier... Hverdagen etter den første forelskelsen liksom.

Det er ikke en gang det at jeg vil kalle ham bestevennen min, for han er ikke helt det heller. Han er rett og slett en fyr jeg her helt hekta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an men jeg tror det er bare et tidspørsmål før forelskelsen kan blusse opp for fullt.

Anonym poster: 3d92c5a8dccf80fa43133e0444f13237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an men jeg tror det er bare et tidspørsmål før forelskelsen kan blusse opp for fullt.

Hrrrm... Hva gjør jeg da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrrrm... Hva gjør jeg da??

Det spørs vel hva du vil og hva han vil og hva dere er fri til å gjøre selvfølgelig. Fikk ikke med om dere var single - begge to(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs vel hva du vil og hva han vil og hva dere er fri til å gjøre selvfølgelig. Fikk ikke med om dere var single - begge to(?).

Må lese alt! Absolutt alt!

Hele poenget er jo at jeg er lykkelig gift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel svaret på spørsmålet ditt enkelt. Dersom ditt "lykkelige" ekteskap er viktigere for deg enn denne personen som du har dilla på, så kutter du han ut.

Pose og sekk er som kjent vanskelige greier. Det ser ut som du bagatelliserer og gjør dette til "en morsom og interessant greie", men sannheten er at du, som mange andre, leker med ilden, når du lar et annet menneske av motsatt kjønn komme deg så nær. For det er du som velger å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er greia den at han er i et helt annet kontinent enn meg og mannen min så det skal MYE til for at anledningen byr seg. Jeg må kjøpe flybillett, dra tilbake der han bor og tilfeldigvis være i nærheten når han mister alle hemninger... Men for all del. Det KAN jo skje... Men da føler jeg at det alerede burde ha skjedd. Anledingene har vært der, men ingenting skjedde. Og jeg ville ikke at det skulle skje noe heller.

Kolegaen min er forelska i en felles venninne og det plager meg ikke. Men igjen... Ingenting har skjedd der så jeg vet jo ikke hvordan jeg føler det skulle det skje noe.

Jeg skulle ønske noen som faktisk har vært gjennom dette selv ville svart. For det er en skikkelig sær ting å erfare. Dritsnålt egentlig.

Jeg kan ikke vite om du er forelsket, men har opplevd noe av det samme. Det var god kjemi, vi kunne prate om alt og ble gode venner og litt flørting på ett lett nivå, men jeg forbinder flørt med intern humor, og jeg var usikker på om jeg var forelsket eller om dette kun var noe som skjedde i mitt hode fordi jeg ønsket at jeg og han jeg bodde sammen med - vi var i en dårlig periode den gangen, og at jeg kanskje ønsket å være forelsket... ønsket en annen virkelighet, en perfekt virkelighet.... Men er usikker, er fremdeles venner med de jeg fikk god kontakt med, uten sex involvert - selv ikke i mine single perioder. .

Om de to jeg "falt for kjemisk" hadde vært bøg som du skriver, ville det ikke betydd noe - jeg kan bli betatt av homser og par ganger har jeg blitt betatt av kvinner også, selv om jeg ikke har hatt sex med noen av de jeg omtaler her nå.

Men fikk soleklart rykter siden jeg ofte ga og fikk mye oppmerksomhet. Men det var ikke involvert facebokk og chat og heller ikke meldinger, det var når vi møttes. Merker på min siste flamme at han ofte har virket sjalu når vi har vært ute på byen og jeg møter en av mine gamle venner. Har forklart han at når det er lenge siden jeg har møtt noen jeg har kjent i mange år (før jeg traff deg), da må du fatte at vi kanskje har litt å prate om, hva som har skjedd de siste årene / en siste tiden. Ikke sladder om andre, men hva vi har gjort og hvordan det står til osv.

Jeg har trodd jeg har vært forelsket og vært i tvil, og føler meg den dag betatt av minst en av "guttene", men vi er bare venner som har lett for å prate sammenn og har god kjemi. Jeg har heller ikke følt sjalusi, og har til og med passet barna til den ene mannen. Selv om jeg for meg selv når jeg ble singel tenkte for meg selv at han er drømmemannen... men det var jeg bevisst på at mange kvinner mener.

Å svare hva du føler ts, vet du bare selv, men jeg tror ikke det må være forelskelse - og er det en forelskelse må du ikke blande det inn med annet enn vennskap og forelskelse, så lenge du er lykkelig i ditt ekteskap. Faren er om dere får problemer i ekteskapet, men alle parforhold går gjennom dårlige perioder uten at det må bety utroskap og skilsmisse.

Edit: Et rotete svar fra meg, to ganger har telefonen ringt mens jeg har svart på innlegget her. Ingen kan vite noe om deg ts og dittt ekteskap og dine følelser, men ikke lek med ilden. Men som du sier ... du er ikke tent på kollegaen din, likevel ser du ikke bort i fra at det kunne vært noe annet om dere begge var singel.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel svaret på spørsmålet ditt enkelt. Dersom ditt "lykkelige" ekteskap er viktigere for deg enn denne personen som du har dilla på, så kutter du han ut.

Pose og sekk er som kjent vanskelige greier. Det ser ut som du bagatelliserer og gjør dette til "en morsom og interessant greie", men sannheten er at du, som mange andre, leker med ilden, når du lar et annet menneske av motsatt kjønn komme deg så nær. For det er du som velger å gjøre det.

Du sier ingenting fornuftig her. Du backer ikke opp noe du sier med noen konkrete argumenter. Du sitter i grunn bare å spyr ut lite gjennomtenkt svada. Du har ikke vært borti noe liknende selv. Det er tydelig.

"Pose og sekk er som kjent vanskelige greier?"

Asså seriøst? Jeg snakker ikke om pose og sekk. Hadde jeg snakket om at jeg ikke kunne velge mellom to mannfolk jeg likte og ikke ville kutte noen av dem ut hadde inlegget ditt kanskje vært litt relevant. Kan du ikke sette deg litt inn i hva som er sagt før du kommer med "gode" råd eller bare la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke vite om du er forelsket, men har opplevd noe av det samme. Det var god kjemi, vi kunne prate om alt og ble gode venner og litt flørting på ett lett nivå, men jeg forbinder flørt med intern humor, og jeg var usikker på om jeg var forelsket eller om dette kun var noe som skjedde i mitt hode fordi jeg ønsket at jeg og han jeg bodde sammen med - vi var i en dårlig periode den gangen, og at jeg kanskje ønsket å være forelsket... ønsket en annen virkelighet, en perfekt virkelighet.... Men er usikker, er fremdeles venner med de jeg fikk god kontakt med, uten sex involvert - selv ikke i mine single perioder. .

Om de to jeg "falt for kjemisk" hadde vært bøg som du skriver, ville det ikke betydd noe - jeg kan bli betatt av homser og par ganger har jeg blitt betatt av kvinner også, selv om jeg ikke har hatt sex med noen av de jeg omtaler her nå.

Men fikk soleklart rykter siden jeg ofte ga og fikk mye oppmerksomhet. Men det var ikke involvert facebokk og chat og heller ikke meldinger, det var når vi møttes. Merker på min siste flamme at han ofte har virket sjalu når vi har vært ute på byen og jeg møter en av mine gamle venner. Har forklart han at når det er lenge siden jeg har møtt noen jeg har kjent i mange år (før jeg traff deg), da må du fatte at vi kanskje har litt å prate om, hva som har skjedd de siste årene / en siste tiden. Ikke sladder om andre, men hva vi har gjort og hvordan det står til osv.

Jeg har trodd jeg har vært forelsket og vært i tvil, og føler meg den dag betatt av minst en av "guttene", men vi er bare venner som har lett for å prate sammenn og har god kjemi. Jeg har heller ikke følt sjalusi, og har til og med passet barna til den ene mannen. Selv om jeg for meg selv når jeg ble singel tenkte for meg selv at han er drømmemannen... men det var jeg bevisst på at mange kvinner mener.

Å svare hva du føler ts, vet du bare selv, men jeg tror ikke det må være forelskelse - og er det en forelskelse må du ikke blande det inn med annet enn vennskap og forelskelse, så lenge du er lykkelig i ditt ekteskap. Faren er om dere får problemer i ekteskapet, men alle parforhold går gjennom dårlige perioder uten at det må bety utroskap og skilsmisse.

Edit: Et rotete svar fra meg, to ganger har telefonen ringt mens jeg har svart på innlegget her. Ingen kan vite noe om deg ts og dittt ekteskap og dine følelser, men ikke lek med ilden. Men som du sier ... du er ikke tent på kollegaen din, likevel ser du ikke bort i fra at det kunne vært noe annet om dere begge var singel.

Det du sier her er i grunnen ganske intressant... Jeg er inne i en god periode i ekteskapet migg og har strengt tatt aldri hatt en "dårlig" periode siden vi ble kjærester for drøyt 10 år siden. Så jeg har aldri vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt å titte utenfor ektesskapet... Hvis du skjønner hva jeg mener... Jeg må vel i grunn spørre meg selv om hvilken rolle min kollega hadde fått dersom det skulle skrante mellom meg og min mann. Faktisk var det der veldig klargjørende. Vet ikke helt hva svaret er og hva utfallet vil bil når jeg finner svaret, men det er absolutt verdt å tenke på... Hm.

Hva gjelder mine komentarer om at noe _kunne_ ha skjedd hvis vi begge var single så handler det mest om forvirrede følekser. Nå har jeg noe som hindrer meg i å falle pladask for min kolega (mannen min) men hadde jeg vært singel hadde jeg ikke brukt så mye tid i tenkeboksen og kanskje hoppet i det når jeg strengt tatt burde ha grublet litt mer over situasjonen... Nå ble dette rotete også! lol

Mange takk iaf. Har fått litt å tenke på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting fornuftig her. Du backer ikke opp noe du sier med noen konkrete argumenter. Du sitter i grunn bare å spyr ut lite gjennomtenkt svada. Du har ikke vært borti noe liknende selv. Det er tydelig.

"Pose og sekk er som kjent vanskelige greier?"

Asså seriøst? Jeg snakker ikke om pose og sekk. Hadde jeg snakket om at jeg ikke kunne velge mellom to mannfolk jeg likte og ikke ville kutte noen av dem ut hadde inlegget ditt kanskje vært litt relevant. Kan du ikke sette deg litt inn i hva som er sagt før du kommer med "gode" råd eller bare la være?

Vel, du spør direkte hva du skal gjøre dersom det er sånn at du faktisk er forelsket. Og mitt svar kommer da Utifra et ganske normalt tenkende perspektiv. Du tar fullstendig feil når du tror at jeg ikke har opplevd noe lignende, men jeg ønsker ikke å utlevere meg selv eller andre her. Du skjønner vel selv at å leke med følelser som kan være forelska-følelser ikke er lurt når man allerede er gift? Snakker om svada. Du tar en sjanse ved å fortsette å utforske dette. Det er mitt budskap. Det valget får du ta og stå for selv i tilfelle. Og når man spør om råd er det lite sjarmerende å ta en så krass tone når noen sier noe du ikke vil høre.

Når det gjelder pose og sekk, så er det jo akkurat det du sier: du har to menn i livet ditt, den ene elsker du og er gift med, den andre er du bare fullstendig fascinert av (og muligens litt forelska i).Begge vil du ha i livet ditt. Hva kaller DU det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir gode svar, Dalila.

TS leker med ilden, og følelsene vil snart ta overhånd.

Før eller siden må hun ta et valg.

Hvis jeg var mannen hennes, ville jeg neppe likt det hun skriver i denne tråden, for hun viser tydelig hvor forelsket hun er i ferd med å bli. Derfor er hun også sånn på offensiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du spør direkte hva du skal gjøre dersom det er sånn at du faktisk er forelsket. Og mitt svar kommer da Utifra et ganske normalt tenkende perspektiv. Du tar fullstendig feil når du tror at jeg ikke har opplevd noe lignende, men jeg ønsker ikke å utlevere meg selv eller andre her. Du skjønner vel selv at å leke med følelser som kan være forelska-følelser ikke er lurt når man allerede er gift? Snakker om svada. Du tar en sjanse ved å fortsette å utforske dette. Det er mitt budskap. Det valget får du ta og stå for selv i tilfelle. Og når man spør om råd er det lite sjarmerende å ta en så krass tone når noen sier noe du ikke vil høre.

Når det gjelder pose og sekk, så er det jo akkurat det du sier: du har to menn i livet ditt, den ene elsker du og er gift med, den andre er du bare fullstendig fascinert av (og muligens litt forelska i).Begge vil du ha i livet ditt. Hva kaller DU det?

Jeg er enig med TS. Du gir veldig generelle og "by the book" svar. Det virker lite gjennomtenkt. Det er bare et sånn standardsvar du gir uten å ha fulgt med tråden. Og jeg tviler faktisk på at du har opplevd noe liknende. Du bruker en unødvendig nedlatende tone som gjør at jeg, i likhet med TS regner jeg med, ikke helt klarer å ta dine inlegg her seriøst.

"Utifra et normalt perspektiv" og "Du skjønner vel selv..." er helt klare eksempler på hersketeknikk. Og også det faktum at du skriver "lykkelig gift" i nettopp anførselstegn er ganske respektløst. TS har utrykket seg tydelig og med humor. Det er ikke nødvendig å være nedlatende.

Nok om det.

TS: Jeg har selv fulgt med på tråden, men har valgt å ikke blande meg inn før nå fordi jeg rett og slett ikke vet hva du går igjennom. Men jeg har en venninne som har prøvd å forklare meg noe som i det minste likner veldig på det du beskriver. Jeg tenkte også i mitt stille sinn at hun burde kutte ut fyren og at hun undertrykte en forelskelse. Men med årene har jeg innsett at hun faktisk ikke er forelsket. Hun er bare veldig "betatt" av denne fyrens person og de kommer godt overens. Kjæresten hennes vet at de er gode venner og har ikke noen problemer med det.

Jeg tror du skal ta tiden til hjelp. Jeg vet jo ikke hvor lenge dette har foregått, men din kolega bor jo tross alt i et annet land så det skal mye til for at dere gjør et feilsteg. Jeg tror du ser noe i ham som du ikke har sett i noen andre før og at denne "kvaliteten" er noe du savner i livet.

Ellers tror jeg du gjør lurt i å vurdere om denne kolegaen er din "go to person" skulle ekteskapet ditt skrante. Og hva du da vil ha ut av det forholdet på et hypotetisk plan.

Mannen din hadde neppe likt det som står i tråden her, det er sikkert sant som gjesten ovenfor skriver, men det er nok nettopp derfor TS har benyttet seg av dette forumet. At man kan snakke litt fritt om ting med folk man ikke kjenner og kan få litt input fra folk som ikke kjenner noen av partene. Det er i alle fall slik jeg bruker KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS. Du gir veldig generelle og "by the book" svar. Det virker lite gjennomtenkt. Det er bare et sånn standardsvar du gir uten å ha fulgt med tråden. Og jeg tviler faktisk på at du har opplevd noe liknende. Du bruker en unødvendig nedlatende tone som gjør at jeg, i likhet med TS regner jeg med, ikke helt klarer å ta dine inlegg her seriøst.

"Utifra et normalt perspektiv" og "Du skjønner vel selv..." er helt klare eksempler på hersketeknikk. Og også det faktum at du skriver "lykkelig gift" i nettopp anførselstegn er ganske respektløst. TS har utrykket seg tydelig og med humor. Det er ikke nødvendig å være nedlatende.

Nok om det.

TS: Jeg har selv fulgt med på tråden, men har valgt å ikke blande meg inn før nå fordi jeg rett og slett ikke vet hva du går igjennom. Men jeg har en venninne som har prøvd å forklare meg noe som i det minste likner veldig på det du beskriver. Jeg tenkte også i mitt stille sinn at hun burde kutte ut fyren og at hun undertrykte en forelskelse. Men med årene har jeg innsett at hun faktisk ikke er forelsket. Hun er bare veldig "betatt" av denne fyrens person og de kommer godt overens. Kjæresten hennes vet at de er gode venner og har ikke noen problemer med det.

Jeg tror du skal ta tiden til hjelp. Jeg vet jo ikke hvor lenge dette har foregått, men din kolega bor jo tross alt i et annet land så det skal mye til for at dere gjør et feilsteg. Jeg tror du ser noe i ham som du ikke har sett i noen andre før og at denne "kvaliteten" er noe du savner i livet.

Ellers tror jeg du gjør lurt i å vurdere om denne kolegaen er din "go to person" skulle ekteskapet ditt skrante. Og hva du da vil ha ut av det forholdet på et hypotetisk plan.

Mannen din hadde neppe likt det som står i tråden her, det er sikkert sant som gjesten ovenfor skriver, men det er nok nettopp derfor TS har benyttet seg av dette forumet. At man kan snakke litt fritt om ting med folk man ikke kjenner og kan få litt input fra folk som ikke kjenner noen av partene. Det er i alle fall slik jeg bruker KG.

Tja, du er ikke lite nedlatende overfor meg du heller, jeg har lest alt som står her. Det er overhodet ikke meningen å være nedlatende fra min side.

Jeg undrer meg litt over hvilken respons man hadde fått som mann dersom man startet en tråd med samme tema. Har funnet en kvinnelig kollega som han er helt hekta på. Kona og kollega har møtt hverandre, men han føler ikke at han kan fortelle kona at han er fullstendig hekta på denne dama. De har jevnlig kontakt på chat. Han tror ikke at han er forelsket, men det kan jo hende, vennene hans mener han er det. Når han har chattet med henne føler han seg oppstemt og glad.

Her er ørten tusen tråder på dette forumet der folk lurer på hvordan utroskap oppstår. Min mening er at utroskap oppstår blant annet når folk i etablerte forhold ikke har vett til å styre unna sjelevenn-relasjoner til andre. Beklager at jeg kaller en spade en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ofte å bli fascinert av menn uten å være forelsket eller seksuelt tiltrukket. For meg er ikke verden så svart/hvitt at man enten er forelsket/seksuelt tiltrukket eller uinteressert i det motsatte kjønn. Jeg har møtt menn som jeg har følt en stor trang til å klemme/kose med, uten at jeg har noen seksuelle følelser overfor vedkommende, jeg har møtt menn som jeg umiddelbart får lyst til å betro meg til og fortelle om alle mine hemmeligheter, menn som jeg respekterer høyt og får en trang til å imponere, og jeg har møtt menn som jeg har vært vannvittig seksuelt tiltrukket av uten å være forelsket. Jeg har til og med opplevd å være forelsket uten å være seksuelt tiltrukket av vedkommende. Så ja, jeg tror absolutt det er mulig å ha en eller annen form for fascinasjon/hang-up på et menneske uten at man nødvendigvis er både forelsket og seksuelt tiltrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...