Gå til innhold

Krangling med vanskelig kjæreste

Gjest Kathrine

Anbefalte innlegg

Gjest Kathrine

Jeg har en kjæreste som jeg er veldig glad i, men vi krangler en god del.

Ofte føler jeg at det er meningsløse krangler vi kunne vært foruten. Vi er begge i begynnelsen av tjueårene og har vært sammen i to år. Kjæresten min er ganske temperamentsfull og perfeksjonist og er veldig flink å påpeke når ting ikke er som han vil eller når jeg gjør eller sier noe feil. Dette er ekstremt irriterende for meg og jeg har problemer med å holde meg saklig når han veldig ofte hakker på meg for småting. Jeg har prøvd å forklare ham at det sårer meg at han oppfører seg på denne måten men han har ingen forståelse for det og svarer med at det er jeg som er irriterende. Et eksempel: jeg søler et glass vann på gulvet og glasset knuser... da kan han finne på å spørre "hvordan klarte du det?" i en skikkelig nedlatende tone. Sånn er det med hver minste lille ting jeg gjør galt. Jeg blir sprø og lurer på hvordan jeg skal klare å holde ut med den oppførselen. Jeg føler også at vi mangler respekt for hverandre. En annen ting han gjør er å vri samtalen om til å handle om meg hvis jeg tar opp noe galt han har gjort mot meg. Hvis han har sagt noe stygt om meg som jeg blir såret for og jeg sier ifra, klarer han alltid å fortelle om "den gangen sa du det" som gjør at jeg føler meg forsvarsløs. Jeg prøver å svare med at det faktisk ikke er meg det er snakk om nå, men han bare svarer med at "det sier du alltid".

Noen andre som har det sånn? Tips til hvordan man kan løse dette? Jeg aner ikke hva jeg skal si til ham for å få han til å forstå. Jeg er så sliten av dette nå. Jeg elsker kjæresten min og ser for meg et liv sammen med ham, men om det fortsetter som vi har det nå vet jeg sannelig ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjæresten din er sosiopat. been there. jeg dumpa ham. jeg holdt ikke ut. du kjenner best selv om du kan klare å holde ut med en sånn resten av livet.

Anonym poster: 188506dcf0d905cd24220e450ec3f679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjæresten din er sosiopat. been there. jeg dumpa ham. jeg holdt ikke ut. du kjenner best selv om du kan klare å holde ut med en sånn resten av livet.

Jeg tviler egentlig på at han er det. Han er en veldig oppegående fyr med god oppdragelse. Kanskje jeg overdriver litt når jeg skriver, men det er i alle fall sånn jeg oppfatter ham til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld dere på et samlivskurs og lær dere å kommunisere, det er mitt beste råd. Der lærer dere om hvor lett misforståelser oppstår fordi vi tolker det vi hører annerledes enn slik "avsender" muligens mente. Du sier at dere mangler respekt for hverandre så da antar jeg at du må ta din del av ansvaret for at dere har kommet så skeivt ut.

Om dere ikke klarer å lære dere helt grunnleggende prinsipper for god kommunikasjon så blir dere stående på samme flekken. Det hjelper ikke å "ta opp dette". Dere må først og fremst lærer dere å kommunisere med respekt - deretter kan dere snakke om det som ikke fungerer i forholdet, som f. eks at han hakker på deg.

Endret av Havbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke automatisk sosiopat når man ikke klarer å kommunisere på en hensiktsmessig måte.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke automatisk sosiopat når man ikke klarer å kommunisere på en hensiktsmessig måte.

TS her: jeg er enig! Jeg er nesten hundre prosent sikker på at kjæresten min ikke er en sosiopat. Synes det er dumt at folk skal komme med diagnoser basert på en liten tekst. Han har tross alt mange andre sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

min sosiopatex hadde også mange gode sider. men de veide ikke opp for hans måte å krangle med meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sosiopatex hadde også mange gode sider. men de veide ikke opp for hans måte å krangle med meg på.

Dom som sier at andre er dumme, dom er dumme dom!

Min erfaring er at både menn og kvinner som omtaler sine ekser som psykopater/sosiopater, ofte ikke er helt riktig nagla selv. :P

Anonym poster: 53e3cf3a78df8b2e19206262c8a5084f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det på samme måte med en eks av meg. Nå var han litt eldre, så han så alltid litt ned på meg også. Han var utrolig smart, og hadde mange gode egenskaper, men for meg veide ikke det opp for alt det andre. Så vi slo opp. Det er ikke verdt å være sammen med noen som får deg til å føle deg dårlig og lignende synes jeg.

Men det eneste jeg kan foreslå er å ta en ordentlig prat, selvom det ser ut til at du har gjort/prøvd det. Om han ikke forstår deg, eller ikke vil forstå er det desverre ikke så mye å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...