Gjest Janna Skrevet 29. mai 2002 #1 Del Skrevet 29. mai 2002 Denne nye treningsformen som alle snakker så varmt om og som stjernene i Hollywood praktiserer... Kan noen fortelle meg hva Pilates er for noe?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrine Skrevet 29. mai 2002 #2 Del Skrevet 29. mai 2002 Hei! Jo, jeg har faktisk holdt pa med det en stund. Er ikke helt sikker pa hvordan jeg skal forlkare det, men jeg gjor ovelsene for a styrke magenmusklene og beina. Her er en fin link som forklarer det bedre: http://www.pilates-studio.com/ Disse ovelsene er fine fordi musklene dine blir lengre isteden for a bli "bulky", slik de ofte blir nar man gjor styrke trening/aerobics. Gjor Pilates 3-4 ganger i uken, pluss jogge/sykle 4-5 ganger, samt en sunn diett og det forandrer virkelig kroppen din! Her er en link till med noen ovelser: http://www.winsorpilates.com/dyn.php Haper dette hjelper. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #3 Del Skrevet 29. mai 2002 Ikke for å være blærete, men hva menes med lange og korte muskler? Musklene går jo fra utspring til feste på alle...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #4 Del Skrevet 29. mai 2002 ..og bare en ting: damer må jobbe knallhardt med tunge vekter (70-100% av mak kapasitet) for å få "bulk". De færreste orker, og mosjoneister ligger vanligvis på 50-60 når de tar sine 10 rep. - og ligger langt under det som kreves av smerte og slit for å jobbe fram merkbar "bulk". Ellers ser dette ut som en fin avslappende, bevisstgjørende metode i våre stresstider! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katrine Skrevet 29. mai 2002 #5 Del Skrevet 29. mai 2002 Hei Lasse, Det er faktisk mange jenter som gjor aerobics som synes at etter sn stund sa blir beina liksom "store", spesielt larene. Nar man trener pilates, og ogsa yoga, sa blir musklene "lengre" (vet ikke noe annet ord for det), sa man ser slankere ut pa en mate.En ser jo lett det pa jenter som kaster handball eller spiller fotball at de har mye muskler i beina, eller hva? Pilates gjor da musklene strerke uten a gjore dem store. Ogsa magemusklene blir lengre, man far ikke den 6-packen, som jeg synes er OK pa gutter men ikke sa fint pa jenter. I don't know - smak og behag!! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 29. mai 2002 #6 Del Skrevet 29. mai 2002 Hei igjen! Ja, da er jeg med på hva du mener Saken er imidlertid den at muskler som blir sterkere blir større (hver fiber blir tykkere), og me denne typen trening blir ikke musklene SÅ sterke, men mer utholdene, dseesuten får man større koordinasjon/følelse med bevegelsen og muskelbruken. Høres ut som en glimrende treningsmetode for forebygging og velvære! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 29. mai 2002 #7 Del Skrevet 29. mai 2002 Lasse, et spørsmål. Jeg har aldri skjønt dette med "lange" og "korte" muskler. Men etter det du sier, så må man trene maksimal styrke (og "risikere" store muskler) for å bli sterkest mulig? Man kan ikke trene utholdende styrke (og få "slanke" muskler) og samtidig bli like sterk som ved tyngre trening? Enkelte påstår at man får like stort utbytte styrkemessig ved utholdende trening, men jeg ser ikke helt logikken i dette.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 30. mai 2002 #8 Del Skrevet 30. mai 2002 pilates er ihvertfall kjempebra. deilig for å strekke ut kroppen og 'få ting på plass' - det er sånn det føles etterpå. såpass avslappende og rolig at du godt kan gjøre det seint på kvelden uten å bli for oppspilt til å sove. passer forøvrig når som helst - du kan alltid klemme inn et kvarters tid på en matte på gulvet i løpet av dagen. matte er forøvrig det eneste utstyret du trenger. forebygger ryggproblemer, gjør deg myk. og sterk i de musklene du bruker til å 'holde kroppen på plass', så du automatisk får en sunn (og bonus:pen) holdning. forøvrig har det gitt meg flat mage.1212[ Dette Innlegg er endret av: ivanka den 2002-05-30 03:43 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnupp Skrevet 30. mai 2002 #9 Del Skrevet 30. mai 2002 Er dette en treningsform man trener 'for seg selv' (bok/video) eller er det treningsstudioer eller lignende som har kurs? Virker spennende, men vet av erfaring at sånn video(bok-tening er dødfødt for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 30. mai 2002 #10 Del Skrevet 30. mai 2002 Korrekt Amanda! Hvem tror du kan løfte mest: en maratonløper eller en sprinter? Fysiologien virker slik at at en fiber blir sterkere når den blir tykkere, som en tråd ... Derom du har en tykkere tråd er den vanskeligere å ryke... For å løfte tungt må en løfte tungt, for å bli utholdende, må en trene utholdenhet.... Kroppen blir god til AKKURAT det en trener på, gjelder også øvelser. En øvelse kan virke lett, mens en annen som går på samme muskler er tung fordi du ikke har trent den før... MEN: når en er helt utrent begynner en forsiktig, da må en opp på et visst punkt før en velger vei.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 30. mai 2002 #11 Del Skrevet 30. mai 2002 Må bare få si, Lasse - at generelt er de nok riktig at menn får mer bulkete muskler ved styrketrening enn jenter. Men det er også litt individuelt... Hvis jeg har vært slapp med vekter en stund, og tar tak i armene x - så popper det opp bulker bare jeg ser på en vektstang. Ser helt "deffa" ut når jeg holder på - og det har naturligvis ikke noe med styrke å gjøre, jeg løfter jo ikke mer enn en som ikke bulker, men det bare synes på en annen måte. Jenter har også mer underhudsfett enn gutter, det har selvsagt noe å si for hv som snes og ikke. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 30. mai 2002 #12 Del Skrevet 30. mai 2002 Vel, det som avgjør muskelstørrelse er testosteron, kvinnermed mer av dette har mer muskler enn andre. Når du trener fylles musklaturen med blod, noe som gjør den større. Dette avtar kort tid etter treningen. Selve musklaturen blir imidlertid ikke større før restitusjonsperioden er over (vel iløpet av den iallefall )og det er tommelfingerregel på 48 timer. Nå tar forbedring av ytelsesevne pga trening meget små steg om gangen rent fysiologisk, så en kan ikke SE og MÅLE reelle fysiologiske forandringer før etter en stund.... dvs en bruker å trene en mnd før en tar tester/måler med tidkl test. Poenget er imidlertid at mange kvinner/jenter er redde for (erfaring fra treningsstudioet...) at "jeg må ikke løfte for tungt for jeg vil ikke blir stor og bulkee...": Det er ikke så lett, og en ubegrunnet frykt mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2002 #13 Del Skrevet 30. mai 2002 Pilates er vel en mer moderat variant av stretching. Altså, det går ut på å strekke musklene. Ikke styrketrening. Som Lasse sier, går mest på utholdenhet og gir ikke den store styrken, men er VELDIG sunt! Fordi man forebygger! Musklene blir mykere, tåler mer belastninger og avlaster skjelettet mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 30. mai 2002 #14 Del Skrevet 30. mai 2002 hvor kan jeg lære det (bok/video...etc)? og hvor lenge og ofte må man holde på for å få resulater?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå