Gå til innhold

Dagslyslampe VS. Wake Up Light

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei,

jeg tenkte å kjøpe meg en vekkerklokke med lys nå før høsten og vinteren.. men så leser jeg at mange mener slike klokker er tullete - spesiellt i forhold til dagslyslampler som vissnok skal være mer effektivt...

Erfarig?

:)

Anonym poster: 46fc859728fff74f40d0cfe89a3c6421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker wake-up light og er veldig fornøyd med det. Deilig å våkne til lyst rom, og det blir en mer behagelig oppvåkning.

Dagslyslampe blir vel til et litt annet bruk, man skal sitte foran den i 20-30 minutter hver morgen for å få en effekt på døgnrytme/søvnmønster. Så da fordrer det jo at man har tid/gidder å sitte foran den hver morgen :)

Anonym poster: 96cb7ea736ad5f9ad1048ef46930b6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Anonym Bruker skriver, så har de ulike funksjoner.

Wake up light vil gradis skru seg på, slik at man gradvis våkner i stedet for å bli revet ut av drømmene når vekkerklokken ringer i et mørkt rom. Dagslyslampe er effektivt mot mye søvnforstyrrelser, da man får tilført dagslys i den mørke tida. Man trenger ikke akkurat sitte foran den og ikke gjøre noe: Mange bruker det den f.eks. første halvtimen de er på jobb. Eneste kriteriet for at det skal være effektivt er at lyset skinner på ansiktet, så man kan fint sitte foran PC-skjermen med den påslått ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Da blir det begge deler gitt ;) Først wake up light også dagslyslampe på jobben etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her kjøpte først pappa en wake up-light. Han var utrolig fornøyd med sin så vi ble litt nysgjerrige og min samboer fikk en til bursdagen i juli i fjor. Han var kjempefornøyd og synes det er MYE lettere å stå opp på morgenen. Så jeg fikk en til min bursdag litt senere og er like fornøyd! De har dessuten så godt lys at de brukes som nattlamper også. :)

Anonym poster: fcf498fb69a227f1ac2cca699fb4962d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, her kjøpte først pappa en wake up-light. Han var utrolig fornøyd med sin så vi ble litt nysgjerrige og min samboer fikk en til bursdagen i juli i fjor. Han var kjempefornøyd og synes det er MYE lettere å stå opp på morgenen. Så jeg fikk en til min bursdag litt senere og er like fornøyd! De har dessuten så godt lys at de brukes som nattlamper også. :)

Enig den. Fikk en sånn for ca et år siden og har ikke forsovet meg en eneste gang, noe jeg slet med ofte før (enten ikke høre klokka eller slå den av i søvne).

Lyset gjør at jeg våkner sånn halvveis (ofte helt også) før alarmen ringer, deilig å slippe den uææh!-følelsen av bråvåkning. Mye bedre for kroppen tror jeg faktisk.

Anonym poster: d72ce7d7131d65a5bb3890bad7aa50c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig den. Fikk en sånn for ca et år siden og har ikke forsovet meg en eneste gang, noe jeg slet med ofte før (enten ikke høre klokka eller slå den av i søvne).

Lyset gjør at jeg våkner sånn halvveis (ofte helt også) før alarmen ringer, deilig å slippe den uææh!-følelsen av bråvåkning. Mye bedre for kroppen tror jeg faktisk.

Ikke sant. Blir mer sånn "Åja, nå er det morgen. Det stemmer nok."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Blir mer sånn "Åja, nå er det morgen. Det stemmer nok."

Hehe :) Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lamper kjøper dere? Hva er bra?

Jeg hadde en selv tidligere som ble ødelagt, men vurderer å kjøpe en ny til vinteren. Litt usikker på hva slags "effekt" den egentlig hadde, men det var uansett mer behagelig enn å våkne til et helt sort rom.

Endret av Janus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjengeren til denne .

Kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg synes ikke Wake-up light har gjort mine oppvåkninger mer behagelige. Nå er det mer "faen, lyser den igjen???" før jeg vrir meg rundt og gjemmer hodet under dyna frem til alarmen på mobilen ringer.

Men den funker uansett så fint som nattbordslampe (og radio) at jeg ikke angrer på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte en billig wake-up-light som hadde lys i mange farger og radio. Problemet var at det ikke fantes en av-knapp. Det skulle gå an å stille lyset til å slå seg av til en viss tid, men tiden kom og tiden gikk og lyset slo seg ikke av. Det dimmet ikke heller såvidt jeg kunne se. Det var dessuten en så dårlig bruksanvisning at jeg ikke forsto halvparten, sånn typisk Google-oversettelse. Den havnet i boden fort. Anbefaler altså å bruke litt mer enn 200 kroner på en sånn lampe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem med min Philips Wake Up lampe - gleder meg til søndagsmorgen med skummringslys og fuglekvitter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...