Gå til innhold

Hvordan bestiller man mener du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan mener du man bør bestille når man f.eks er på restaurant?

Skal man si "jeg skal ha det og det, med det tilbehøret en cola til".

Eller skal man si "kan jeg få det og det"

Eller jeg kulle hatt, eller jeg vil ha.

Eller bør man si noe annet?

Hva er best å si? Hva er mest høffelig? Og hvor viktig er den høffligheten i Norge når man bestiller?

Anonym poster: 703fa7370a3b35803d11df05d1bbf467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme hva man sier så lenge man sier det med et smil.

Alle alternativene dine ser da greie ut å bruke.

Anonym poster: 33652cb76a0a4fc26d50372cb237d361

• Liker 2
Skrevet

Enten sier jeg bare hva jeg skal ha, eller så sier jeg "jeg tar"/"jeg kan få en".. Haha. Ang. høflighet, det kommer kanskje litt an på hvilken restaurant man er på, men i Norge føler jeg det stort sett er ganske uformelt. Ellers er jeg veldig flink til å takke når servitørene kommer med drikke, brød/annet tilbehør og maten.

Anonym poster: cf189ff00981e1ca9d77bc591bb65619

• Liker 2
Skrevet

Bestiller gjerne drikke først, hvor jeg sier " Vil gjerne ha en øl takk"

Når jeg skal bestille sier jeg f.eks: "Jeg vil gjerne starte med bruchetta, også tar jeg en lakse-salat til hovedrett *smiler*" Takker når servitøren tar menyen, når jeg får maten/drikken, når restene blir fjernet og sier gjerne at det smakte godt (hvis det gjorde det) når jeg er ferdig.

Takker og smiler mye, syntes det er viktig.

Samme om jeg spiser på mc-donnals eller Bagatelle. Høflig er jeg uansett.

• Liker 1
Skrevet

"Jeg vil gjerne ha..." pleier jeg å bruke. Takker når servitøren kommer med maten/drikken. Sier fra hvis maten ikke er god, og ber om noe annet. Sier den er god når den er det.

Gjest Badabing
Skrevet

Dette har jeg også lurt på, og jeg pleier også å bruke "gjerne ha". Lettere å være høflig når man skal bestille noe på engelsk enn på norsk.

Ender også alltid opp med noen rare fraser når jeg skal spørre om pose på butikken.

Skrevet

Jeg tror de færreste legger merke til om man sier jeg vil ha en.../jeg skal ha en.../kan jeg få en... osv. Det som avgjør om man synes folk er høflig eller ikke er vel helst om man smiler og sier det i et vennlig tonefall. Det nytter ikke hvor fine ord man bruker om man sier det på en sur eller krevende måte, mens man slipper unna med det utroligste så lenge man smiler pent og sier takk. :)

Jeg veksler mellom ulike uttrykk, har ikke noen fast måte å si det på. Men jeg er nøye med å smile og si takk.

Skrevet

Kan jeg få / jeg vil gjerne ha " er vel hva jeg bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...