Gå til innhold

Uføretrygd eller ei?

*Mocca*

Anbefalte innlegg

Håper noen har noen erfaringer og råd.

Jeg har AAP nå, men har vært gjennom lang sykmeldingsperiode, deretter rehabiliteringspenger i nesten 3 år, deretter midlertidig ufør, før denne gikk automatisk over til AAP nå ved nyttår. Bipolar 2, rapid cycling, hypersensitiv, ADHD under utredning, og irritabel tarm.

Prøvde meg med arbeidstrening ifjor, men tok ikke mange ukene før jeg var fullstendig knekt og jeg har ennå ikke kommet meg tilbake til der jeg var, det er nesten 1 års siden jeg måtte gi opp arbeidstreningen.

Jeg har vært syk siden 2002, men ble først tatt på alvor etpar år senere, jeg har ikke vært i noen form for jobb de siste 7 årene.

Jeg føler ganske selv at uføretrygd er neste skritt på veien for meg, ser ikke håp om såpass bedring at jeg kan prøve meg på arbeidstrening igjen på nytt igjen før om noen år...

Det skal ingenting til før jeg blir helt nedkjørt, en familiemiddag med foreldre, søsken, tantebarn så er jeg utslitt og sengeliggende etpar dager, jeg fungerer ikke med avtaler hver dag, en avtale annenhver dag kan også bli for mye.

Samtidig føler jeg at jeg ikke "kan" søke om uføretrygd, jeg har ikke blitt testet ut masse i arbeidstrening, (men samtidig jeg klarte ikke å fungere etter kort tid der) jeg er fortsatt rimelig ung (31).

Jeg tenker som så at for å kunne fungere ut i arbeidstrening og evt praksis og jobb etterhvert, er det hvertfall nødvendig for meg å fungere hjemme med barn og hjem aller først. Og det gjør jeg ikke, hadde ikke klart det uten mannen min.

Jeg må stort sett legge meg og sove midt på dagen hvis barna er hjemme hele dagen, for å kunne fungere resten av dagen.

Det er så vanskelig å vudere når man bør kapitulere og slenge inn håndkleet og jobbe hovedsaklig for å få en ok hverdag og når man bør fortsette å jobbe for å komme seg videre og ut i arbeid.

Jeg prøver å lære meg å stoppe i tide og ikke kjøre på så jeg brenner alt kruttet og ender fullstendig utladet, men det har ikke føles godt å stoppe i det jeg har trodd har vært i tide, men jeg likevel får en smell psykisk.

Altså selv når jeg tror jeg har vært flink og stoppet opp med noe i god tid før jeg blir sliten og tror jeg har klart å unngå å bli utslitt og få en ny nedtur så viser det seg at selv det er altfor sent og jeg ender likevel opp med smellen.

Bare så det er klart jeg vil heller holde meg friskere og kunne jobbe, enn å ha den hverdagen jeg har nå, men jeg er redd for at det ikke er noe mulighet for det for meg.

Er det noen som har erfaringer med prosessen med før man søker, når man søker, etterpå, avslag osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irritabel tarm? Er det noe så tellende i en evt uføresøknad??

Anonym poster: 5858dc5b250b9e303cc0b167147610cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene nei, men dette er noe som påvirkes av det psykiske i tillegg til endel matvarer.

Når jeg er stresset, sliten, gleder meg til noe, uro og angst osv, så slår det seg på magen med en gang, og jeg har noe sånt som 5-60 sekunder på å komme meg på do uten mulighet for å holde igjen noe....

En bra kombinasjon av uforutsigbarhet pga psyken min samt en mage som lever fullstendig sitt eget liv...

OG når jeg har har stemningssvingninger flere ganger daglig så har man en herlig stressende blanding.

Det hjelper ikke på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke lett dette.

Har du en god saksbehandler og lege? Noen du kan snakke skikkelig med og som tar deg på alvor?

Anonym poster: 378dac9a54aa768065edc8bc00074da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk uføretrygd og ta vare på deg selv. :klem:

Anonym poster: 95b3630f9eba6ac03ef6de711f4cbd81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobb som dovasker og gå til psykolog.

Da er du alltid i nærheten av toalettet, og en psykolog kan hjelpe deg med det andre, eventuelt med nødvendige medikamenter.

Anonym poster: f1f77da78854e991967add99c7933a6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen jobb som heter dovasker. Kanskje du tenker på rengjøringspersonal, men da må man vaske andre ting også som kanskje ikke befinner seg i nærheten av do. Det er ikke så lett å finne en tilpasset jobb som enkelte virker å tro.

Anonym poster: 575bd96f916fb92433f1a370afa5ed8b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...