Gå til innhold

Bli bioingeniør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjemifagene er vel rundt 40-45 studiepoeng, men uansett ja, de fleste burde klare det helt fint så lenge man jobber jevnt og trutt og vet at man går til et studie der man må jobbe med fagene.

Kan like godt bli det, men i Bergen dras man i hvert fall enn så lenge ut fra alle labene for minst morgenrunder uansett hva man jobber med.

Ja det er noen/en del sykehus som fortsatt holder på med dette. Det begynner å forsvinne på St.Olavs og Ahus har avviklet dette (mener jeg). På mindre sykehus tror jeg det er mer vanlig. Syntes egentlig det bare er tullete, og det blir bare flere personer for pasientene å forholde seg til. Men ja nå er jeg vel litt ute å ro med tanke på trådens tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

*dytte* Lurer på hva ts bestemte seg for? Fortsatte du med sykepleier studier eller vil du gå for bioingeniør? Sitter selv og gruber over sykepleier, bioing eller radiograf. UTROLIG vanskelig å vite hva man vil trives med. Skulle ønske de hadde en åpen dag i laboraratoriene jeg, så kunne man komme og se hovrdan det er ;)

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to radikalt forskjellige yrker. Du må jo ha en viss peiling på hva som frister mest. Pleie og pasientomsorg, eller laboratorieteknisk arbeid. Humanistisk/samfunnsvitenskapelig studie eller tunge realfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel yrkene er jo begge innad helsesektoren, ofte på sykehus, circa lik lønn, ofte turnus. Sånn sett er de like. Jeg syntes begge deler virker gøy. Utdannelsen tenker jeg ikke så mye på, det er bare noe man må gjennom for å få jobben man vil ha og skal ha i mange år fremover.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel yrkene er jo begge innad helsesektoren, ofte på sykehus, circa lik lønn, ofte turnus. Sånn sett er de like.

De tingene har jo ingenting med selve yrket å gjøre. Det er to helt forskjellige jobber.

Jeg syntes begge deler virker gøy. Utdannelsen tenker jeg ikke så mye på, det er bare noe man må gjennom for å få jobben man vil ha og skal ha i mange år fremover.

Under er en liste over fagene man har i de respektive utdanningene på en av høyskolene for å illustrere forskjellen. Hva virker mest fristende?

Bioingeniør:

• Matematikk

• Statistikk

• Bioinformatikk

• Generell/analytisk kjemi

• Organisk kjemi

• Biokjemi

• Medisinsk biokjemi/klinisk farmakologi/endokrinologi

• Anatomi/fysiologi/histologi

• Molekylær cellebiologi

• Mikrobiologi

• Hematologi

• Immunologi

• Patologi

• Transfusjonsmedisin

• Medisinsk laboratorieteknologi

• Etikk og kommunikasjon

Sykepleie:

• Introduksjon til sykepleie

• Samfunnsvitenskapelige perspektiver på grunnleggende sykepleie

• Samfunnsvitenskaplige perspektiver på sykepleie i spesialisthelsetjenesten

• Samfunnsvitenskap for sykepleie i hjemmebasert omsorg, psykisk helsevern og forebyggende og helsefremmende arbeid

• Prosedyrer i sykepleie og grunnlag for praktisk fagforståelse

• Praktiske prosedyrer i grunnleggende sykepleie

• Innføring i utøvelse av sykepleie i somatisk sykehus

• Fagforståelse for sykepleie til pasienter i somatisk sykehus

• Videreføring i utøvelse av sykepleie i somatisk sykehus

• Sykepleie i sykehjem

• Utøvelse av hjemmesykepleie

• Fagforståelse i hjemmesykepleie

• Utøvelse av sykepleie i psykisk helsevern

• Fagforståelse for sykepleie i psykisk helsevern

• Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

• Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk for helse- og sosialfag

• Kommunikasjon, tverrfaglig samarbeid og konflikthåndtering for helse- og sosialfag

• Etikk og kommunikasjon for helse- og sosialfag

• Evidence based nursing/Critical thinking

• Global Health and Cultural Awareness in Nursing

• Anatomi, fysiologi, genetikk, ernæring og mikrobiologi

• Patologi, sykdomslære og farmakologi

• Sykdomslære og farmakologi

• Medikamentregning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge. Men den øverste er mest interessant. Og av fagene på sykepleien virker dette mest spennende: Anatomi, fysiologi, genetikk, ernæring og mikrobiologi

Men jeg syntes anatomi er veldig interessant da, overraskende at det er en så liten del av studiet. Men jeg liker veldig godt å jobbe med mennekser, men det er kanskje mer i veldig akutte situasjoner, og som sykepleier er det vel mer syke mennesker, ikke nødvendigvis så akutte og ekstreme situasjoner.

Men jeg syntes det blir vanskelig å se kun på fagene i utdannelsen. For eksempel kan man være kjempeflink i medikamentregnign og masse andre av fagene i stuidet til sykepl men ikke være interessert i eller flink til å kommunisere med mennesker i det hele tatt, eller ikke føle empati. Hvilket jeg innbiller meg er viktg.

Jeg vet at man må gjøre utregninger av kjemiske formler i studiet til bioing, men man gjør ikke dette i jobben. Man bruker ikke matte i jobben.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg syntes anatomi er veldig interessant da, overraskende at det er en så liten del av studiet. Men jeg liker veldig godt å jobbe med mennekser, men det er kanskje mer i veldig akutte situasjoner, og som sykepleier er det vel mer syke mennesker, ikke nødvendigvis så akutte og ekstreme situasjoner.

Sykepleiere jobber også med slikt. Bioingeniører derimot har "ingenting" med pasienter å gjøre og ingenting med behandling eller omsorg å gjøre. En bioingeniør har ikke lov til å så mye som gi en pasient vann en gang.

Men jeg syntes det blir vanskelig å se kun på fagene i utdannelsen. For eksempel kan man være kjempeflink i medikamentregnign og masse andre av fagene i stuidet til sykepl men ikke være interessert i eller flink til å kommunisere med mennesker i det hele tatt, eller ikke føle empati. Hvilket jeg innbiller meg er viktg.

Selvfølgelig. Sykepleie er et omsorgsyrke. Det handler om mennesker, ikke kroppen. Medikamentregning er forøvrig ikke mer enn noen timer undervisning totalt. Har du lyst å drive omsorg og ha med mennesker å gjøre, eller tilbringe hele dagen med å kjøre analyser eller titte i mikroskop?

Jeg vet at man må gjøre utregninger av kjemiske formler i studiet til bioing, men man gjør ikke dette i jobben. Man bruker ikke matte i jobben.

Jo, bioingeniører bruker matte og statistikk i jobben. Kjemi er gjerne det faget ferdigutdannede føler de skulle hatt mer av.

Det virker egentlig mest som om du vil bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg vet at bioingeniørene ikke har noe med pas å gjøre. Det er helt greit. Det jeg lurer på er om jeg hadde utdannet meg til bioing og gått og sett på sykepleiere med lengtende blikk som får lov å behandle pasienter. Eller omvendt. Begge deler virker så gøy.

Ja lege er jo det ultimate drømmeyrket, men bare det å komme inn er jo et kunststykke. Det er jo en del år lenger, mer krevende og dyrt.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. :) Jeg bestemte meg for å fortsette på sykepleien. Jeg klarte ikke å slutte fordi jeg følte da at alt jeg hadde gjort var bortkastet. Jeg er nå på andre året og i praksis i hjemmesykepleien, og jeg liker det ikke i det hele tatt. Det er den siste jobben jeg kunne tenkt meg å hatt. Ikke bare innenfor sykepleien, men innenfor..ca alt.

Men jeg skal fullføre denne utdannelsen, og målet er å kunne få jobbe på en hudklinikk eller et hudlegekontor. Helst en privat hudklinikk, eller et sted som nobelclinic, colosseumklinikken, ellipseklinikken etc, da som kosmetisk sykepleier.

Kunne jeg valgt om igjen hadde jeg ikke tvilt om å velge bioingeniør. Dette fordi at jeg ikke har lyst til å jobbe med å pleie/stelle med syke mennesker. Uansett om det er i sykehjem, hjemmesykepleien eller sykehus. Jeg vil heller ikke ha det tunge fysiske og psykiske slitet som henger med. Pasient og pårørende kontakt blir jeg sliten av. Så kan trygt si at sykepleieutdannelsen ikke appellerer til meg overhodet. Men jeg prøver å se det positive i det, at utdanningen kan føre meg til en jobb jeg kommer til å like, nemlig hudpleie og kosmetisk :) Det er det som er så bra med sykepleien - at det er så mange veier videre. Bare synd at utdanningen er lagt opp som den er, og at man ikke får tatt fler valg underveis om hvilken vei man vil gå.

Anonym poster: 1cc58cf72c6f22a068f629080a9a5cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere utdannet dere som bioingeniør? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg går nå andre året sykepleie, og er så usikker på valget mitt.

Ville dere valgt sykepleie eller bioingeniør, og hvorfor?

Jeg vet at det er jeg som må vite hva jeg vil trives med, men vil gjerne høre deres mening, for jeg er så usikker! Hadde jeg kunne knipset og valgt et yrke, så hadde jeg valgt bioingeniør lett. Men jeg mangler realfagene for å komme inn, og samtidig føler jeg at jeg har kastet vekk et år på sykepleien, både med tanke på tid, strev og penger (studielån).

Takk for innspill! :)

Anonym poster: 48b77f6abe1a77fffd5a41f6dcf763cd

Fra en som ikke har peiling: Jeg tror bioingeniør er en av de yrkene som høres ufattelig mye mer sexy ut enn det egentlig er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som ikke har peiling: Jeg tror bioingeniør er en av de yrkene som høres ufattelig mye mer sexy ut enn det egentlig er!

Synes du sykepleier høres sexy ut da?

Anonym poster: 1cc58cf72c6f22a068f629080a9a5cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge. Men den øverste er mest interessant. Og av fagene på sykepleien virker dette mest spennende: Anatomi, fysiologi, genetikk, ernæring og mikrobiologi

Men jeg syntes anatomi er veldig interessant da, overraskende at det er en så liten del av studiet. Men jeg liker veldig godt å jobbe med mennekser, men det er kanskje mer i veldig akutte situasjoner, og som sykepleier er det vel mer syke mennesker, ikke nødvendigvis så akutte og ekstreme situasjoner.

Men jeg syntes det blir vanskelig å se kun på fagene i utdannelsen. For eksempel kan man være kjempeflink i medikamentregnign og masse andre av fagene i stuidet til sykepl men ikke være interessert i eller flink til å kommunisere med mennesker i det hele tatt, eller ikke føle empati. Hvilket jeg innbiller meg er viktg.

Jeg vet at man må gjøre utregninger av kjemiske formler i studiet til bioing, men man gjør ikke dette i jobben. Man bruker ikke matte i jobben.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Man bruker ikke ren matte i jobben som bioing, men det er mye matte i feks kjemi, som du bruker mye. Det er en grunn til at det er et obligatorisk emne i utdanningen.

Du skriver at du vil jobbe med mennesker, i begge yrkene gjør du det, men i mye mindre grad som bioingeniør. Da er det stort sett bare ved blodprøvetakingen, eller feks om du jobber i blodbank. Hvis du vil jobbe med mennesker i akuttesituasjoner kanskje du burde bli operasjonssykepleier, intensivsykepleier, ambulansearbeider eller noe lignende?

Hva slags fag er det du liker, og gjør det best i da?

Jeg går selv første året på bioingeniør og stortrives hittil :)

Skulle ønske de hadde en åpen dag i laboraratoriene jeg, så kunne man komme og se hovrdan det er ;)

Ta kontakt med de forskjellige avdelingene og spør! Jeg fikk omvisning på radiologisk avdeling før jeg valgte, var der i rundt fire timer og fikk se hva de drev med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke ren matte i jobben som bioing, men det er mye matte i feks kjemi, som du bruker mye. Det er en grunn til at det er et obligatorisk emne i utdanningen.

Du skriver at du vil jobbe med mennesker, i begge yrkene gjør du det, men i mye mindre grad som bioingeniør. Da er det stort sett bare ved blodprøvetakingen, eller feks om du jobber i blodbank. Hvis du vil jobbe med mennesker i akuttesituasjoner kanskje du burde bli operasjonssykepleier, intensivsykepleier, ambulansearbeider eller noe lignende?

Hva slags fag er det du liker, og gjør det best i da?

Jeg går selv første året på bioingeniør og stortrives hittil :)

Ta kontakt med de forskjellige avdelingene og spør! Jeg fikk omvisning på radiologisk avdeling før jeg valgte, var der i rundt fire timer og fikk se hva de drev med!

Kan man virkelig det?? Du verden, skal jeg jammen gjøre. Tar man kontakt med sykehuset da? Jeg bor i Oslo, kan man bare ringe Ullevål og spørre om en dag i lab'en? Fantastisk!

Gøy å høre at du trives :) Jeg får aldri bestemt meg om jeg skal ta bioing eller sykepleier, eller radiograf som jeg også er litt inne på.

Jeg liker kjemi godt, men ikke matte delen. Liker ikke matte generelt. Også liker jeg biologi og er også litt interessert i det tekninske, hvordan de ulike maskinene fungerer osv. Men liker jo godt å jobbe med mennekser også.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man virkelig det?? Du verden, skal jeg jammen gjøre. Tar man kontakt med sykehuset da? Jeg bor i Oslo, kan man bare ringe Ullevål og spørre om en dag i lab'en? Fantastisk!

Gøy å høre at du trives :) Jeg får aldri bestemt meg om jeg skal ta bioing eller sykepleier, eller radiograf som jeg også er litt inne på.

Jeg liker kjemi godt, men ikke matte delen. Liker ikke matte generelt. Også liker jeg biologi og er også litt interessert i det tekninske, hvordan de ulike maskinene fungerer osv. Men liker jo godt å jobbe med mennekser også.

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Ja, men om de vil ta deg imot der vet ikke jeg da, kanskje jeg bare var heldig, men jeg fikk ordna det gjennom bekjente.

Hvis du liker både kjemi og biologi så kan jo bioingeniør passe bra! Ren matte er det ikke så mye av, vi har kun 5stp i matte, og det er ikke avansert matte heller.

Grunnen til at jeg selv valgte bioingeniør var at det var en mellomting mellom helseyrkene og teknologiyrkene, jeg vingla også mellom de samme tre retningene som du. Men jeg liker realfag veldig godt (spesielt matte, kunne gjerne vært mer av det for min del :) ), og kom frem til at jeg ikke ønska fullt så mye pasientkontakt som en sykepleier har, så da ble det bioingeniør. Jeg var langt i fra sikker da jeg søkte, men tenkte at jeg bare starter også finner jeg fort ut om jeg trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...