Gå til innhold

Bli bioingeniør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville dere utdannet dere som bioingeniør? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg går nå andre året sykepleie, og er så usikker på valget mitt.

Ville dere valgt sykepleie eller bioingeniør, og hvorfor?

Jeg vet at det er jeg som må vite hva jeg vil trives med, men vil gjerne høre deres mening, for jeg er så usikker! Hadde jeg kunne knipset og valgt et yrke, så hadde jeg valgt bioingeniør lett. Men jeg mangler realfagene for å komme inn, og samtidig føler jeg at jeg har kastet vekk et år på sykepleien, både med tanke på tid, strev og penger (studielån).

Takk for innspill! :)

Anonym poster: 48b77f6abe1a77fffd5a41f6dcf763cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Altså kastet vekk om jeg slutter på sykepleien.

TS

Anonym poster: 48b77f6abe1a77fffd5a41f6dcf763cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bioingeniør, og da jeg studerte var det ei der som var utdannet sykepleier, men som ville ta bioingeniør i tillegg. Hvorfor vet jeg ikke, men hun slapp å ta en del av de fagene vi måtte ta, så om du senere skulle bestemme deg for å bli bioingeniør slipper du litt billigere unna. ;)

Realfagene for å komme inn synes ikke jeg bør være et hinder. Jeg måtte selv ta realfagene som privatist, og selv om det koster tid og penger er det absolutt overkommelig, og går greit å kombinere med jobb/studier.

Anonym poster: 1c5ace12f44859d9e568a112803b879c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mer interessert i den biokjemiske/medisinske siden av behandlingen og pasientomsorg ikke er det du egentlig ønsker å jobbe med ville jeg gått for bioingeniør. Alt du trenger for å komme inn er matte R1 og kjemi 1 (eventuelt biologi 1 eller fysikk 1, men bioingeniør er et kjemifag) og dette tar du fint på et semester. Begynner du nå kan du søke bioingeniør neste år, selvsagt forutsatt at du har nok poeng til å komme inn. Det ligger vel gjerne som regel et par poeng over sykepleier. Ikke noe avskrekkende. Bioingeniør er et type studium der folk stort sett driter i hva slags bakgrunn du har og at du har hoppet av sykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du burde gå ferdig sykepleien jeg, man har jo mange muligheter til videreutdanning, kan jobbe i oljebransjen, etc. Men om du liker lab bedre enn menneskekontakt/helse, bør du vel gå for studie nr. 2. Et studieår er ikke så mye å kaste bort, det er når du kaster bort et år til på å ta realfagene som kreves, og kanskje et år til på å tenke deg om, at tiden går. En må nesten velge ut fra det en interesserer seg for. Lønnen er omtrent lik for begge, bortsett fra at du får mer tillegg/ugunstig arbeidstid som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Tusen takk for svar!

Vet dere om det er mye obligatorisk? Er det et vanskelig studie? jeg er ikke så smart...

Anonym poster: 48b77f6abe1a77fffd5a41f6dcf763cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

*dytte* Hvor vanskelig er sykepelier vs. bioingeniør? Burde man ikke la seg skremme av matte og kjemi? (ikke ts)

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er veldig forskjellig fra person til person på hvordan man takler kjemi og mattefagene. Går selv på en linje med matte og kjemi nå, og sliter noe forferedlig spesielt med kjemien!

Det er jo helt GRESK, og består omtent bare av beregninger av diverse. Jeg synes ihvertfall det er veldig vanskelig og totalt uinteressant, men så har jeg igrunn alltid vært dårlig i realfag, og god i andre typer fag.

Sååå, er du glad i matte/realfag go for it. Hvis ikke, tenk deg godt om, og MYE jobbing blir det ihvertfall for å klare det.

Lykke til med valget ditt uansett!!!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitrondrops

Jeg tror nok det er veldig forskjellig fra person til person på hvordan man takler kjemi og mattefagene. Går selv på en linje med matte og kjemi nå, og sliter noe forferedlig spesielt med kjemien!

Det er jo helt GRESK, og består omtent bare av beregninger av diverse. Jeg synes ihvertfall det er veldig vanskelig og totalt uinteressant, men så har jeg igrunn alltid vært dårlig i realfag, og god i andre typer fag.

Sååå, er du glad i matte/realfag go for it. Hvis ikke, tenk deg godt om, og MYE jobbing blir det ihvertfall for å klare det.

Lykke til med valget ditt uansett!!!! :danse:

Hvis du tenker på kjemi som et "språkfag" så kanskje du ser litt annerledes på det. Det er jo et nytt språk/univers man lærer på en måte, og ingenting annet enn pugging og lesing og oppgaveløsing hjelper. Krum ryggen og kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Jeg var ikke flink i realfag på vgs, hadde det med meg fra barne- og ungd. skolen at dette var jeg ikke flink til. Derimot har jeg senere blitt veldig interessert i kjemi og fysikk, og leser en del info om det fordi jeg syntes det er interessant, har kjøpt meg en kjemi bok også, skjønner alt som står der. Men det er ikke noe matte da.

Jeg liker kjemi veldig, og syntes det er kjempe spennende. Håper jeg kan bli bioingeniør :)

Anonym poster: 315aa55ef69d7fb612d6593b475f94d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*dytte* Hvor vanskelig er sykepelier vs. bioingeniør? Burde man ikke la seg skremme av matte og kjemi? (ikke ts)

Hva som er vanskeligst kommer an på hva slags person du er. Hvis du foretrekker humanistiske/samfunnvitenskapelige fag er sykepleie enklest, hvis du liker realfag best er bioingeniør enklest. Det er vanskelig å si objektivt hva som er "vanskeligst" når det er så ulike utdanninger.

takk for svar. Jeg var ikke flink i realfag på vgs, hadde det med meg fra barne- og ungd. skolen at dette var jeg ikke flink til. Derimot har jeg senere blitt veldig interessert i kjemi og fysikk, og leser en del info om det fordi jeg syntes det er interessant, har kjøpt meg en kjemi bok også, skjønner alt som står der. Men det er ikke noe matte da.

Jeg liker kjemi veldig, og syntes det er kjempe spennende. Håper jeg kan bli bioingeniør :)

Hvis du liker kjemi vil du sikkert trives på bioingeniørutdanningen. Det er veldig mye kjemi og naturvitenskap der. Det er tilnærmet ingen fysikk og ikke særlig mye matte (10 studiepoeng). Humanistiske/samfunnvitenskapelige fag utgjør bare 10 av 180 studiepoeng, altså veldig lite.

Hvis du har tenkt å begynne på bioingeniør, bør du gjøre deg selv den tjenesten å ta kjemi på VGS-nivå, selv om det ikke er et krav (kravet er matte R1/S1+S2 og enten kjemi 1, fysikk 1 eller biologi 1). Det er det du vil ha mest nytte av, med biologi på andreplass.

Ikke la det at folk sier det er krevende være et hinder hvis du vil bli det. Det er et faktum at det for eksempel i Bergen er 40-50% strykprosent i visse av kjemifagene, men hvis du jobber jevnt og trutt går det greit å bli bioingeniør.

Endret av JohnS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanskeligst kommer an på hva slags person du er. Hvis du foretrekker humanistiske/samfunnvitenskapelige fag er sykepleie enklest, hvis du liker realfag best er bioingeniør enklest. Det er vanskelig å si objektivt hva som er "vanskeligst" når det er så ulike utdanninger.

Hvis du liker kjemi vil du sikkert trives på bioingeniørutdanningen. Det er veldig mye kjemi og naturvitenskap der. Det er tilnærmet ingen fysikk og ikke særlig mye matte (10 studiepoeng). Humanistiske/samfunnvitenskapelige fag utgjør bare 10 av 180 studiepoeng, altså veldig lite.

Hvis du har tenkt å begynne på bioingeniør, bør du gjøre deg selv den tjenesten å ta kjemi på VGS-nivå, selv om det ikke er et krav (kravet er matte R1/S1+S2 og enten kjemi 1, fysikk 1 eller biologi 1). Det er det du vil ha mest nytte av, med biologi på andreplass.

Ikke la det at folk sier det er krevende være et hinder hvis du vil bli det. Det er et faktum at det for eksempel i Bergen er 40-50% strykprosent i visse av kjemifagene, men hvis du jobber jevnt og trutt går det greit å bli bioingeniør.

Kjemien på bioingeniør er lett, Med en så høy strykprosent må det være noe galt med læringsmetodene til læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du burde gå ferdig sykepleien jeg, man har jo mange muligheter til videreutdanning, kan jobbe i oljebransjen, etc. Men om du liker lab bedre enn menneskekontakt/helse, bør du vel gå for studie nr. 2. Et studieår er ikke så mye å kaste bort, det er når du kaster bort et år til på å ta realfagene som kreves, og kanskje et år til på å tenke deg om, at tiden går. En må nesten velge ut fra det en interesserer seg for. Lønnen er omtrent lik for begge, bortsett fra at du får mer tillegg/ugunstig arbeidstid som sykepleier.

Grunnlønnen er kanskje lik for begge, men som sykepleier i turnus får du kvelds-, helge- og helligdagstillegg, og disse utgjør mange tusen i året. Fordelen med å være bioingeniør er jo 8-16 jobbinga, men du betaler MYE for det.

Selvfølgelig, synes du det er mer interessant så er det jo dumt om du skal jobbe som noe annet.

Anonym poster: 6a66fbc8d8a538e95036b1fa51b38879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, det var ikke kritikk til Frøken Detektiv, kun tilleggsinformasjon :)

For min del utgjorde tilleggene 9000 i juli, jeg vikarierte i en 60% nattvaktstilling.

Anonym poster: 6a66fbc8d8a538e95036b1fa51b38879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemien på bioingeniør er lett

Du om det. Flertallet synes ikke den er lett og bedre blir det ikke av at mange aldri har hatt det før og at lærebøkene er på engelsk.

Med en så høy strykprosent må det være noe galt med læringsmetodene til læreren.

Det er flere faktorer, men utdanningen er i hvert fall lagt om fra i år med den største forskjellen at forskjellige kjemifag ikke lenger går parallelt. Tidligere gikk generell, analytisk, organisk og biokjemi parallelt. Det ble nok mye for en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnlønnen er kanskje lik for begge, men som sykepleier i turnus får du kvelds-, helge- og helligdagstillegg, og disse utgjør mange tusen i året. Fordelen med å være bioingeniør er jo 8-16 jobbinga, men du betaler MYE for det.

Selvfølgelig, synes du det er mer interessant så er det jo dumt om du skal jobbe som noe annet.

Du kan jobbe turnus som bioingeniør også, selv om hovedvekten av laboratoriearbeidet foregår på dagtid. Du kan også jobbe utenfor sykehus. Et bryggeri eller fisk eller olje kan gjerne betale godt. De fleste vil vel kanskje jobbe innenfor helse og ha litt pasientkontakt ("alle" bioingeniører på sykehus går prøverunder), men det er i hvert fall muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du om det. Flertallet synes ikke den er lett og bedre blir det ikke av at mange aldri har hatt det før og at lærebøkene er på engelsk.

Det er flere faktorer, men utdanningen er i hvert fall lagt om fra i år med den største forskjellen at forskjellige kjemifag ikke lenger går parallelt. Tidligere gikk generell, analytisk, organisk og biokjemi parallelt. Det ble nok mye for en del.

Syntes bare mange krisemaksimerer omfanget av kjemien, og skremmer vekk potensielle søkere. Man har faktisk ikke så mye kjemi, sett i forhold til kjemikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe turnus som bioingeniør også, selv om hovedvekten av laboratoriearbeidet foregår på dagtid. Du kan også jobbe utenfor sykehus. Et bryggeri eller fisk eller olje kan gjerne betale godt. De fleste vil vel kanskje jobbe innenfor helse og ha litt pasientkontakt ("alle" bioingeniører på sykehus går prøverunder), men det er i hvert fall muligheter.

Pasientkontakten blir mindre og mindre, og blodprøvetakingen blir overlatt til sykepleierne (og godt er det for pasienten). Dette er bare en profesjonskamp som jeg tror (og håper) at bioingeniørene taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes bare mange krisemaksimerer omfanget av kjemien, og skremmer vekk potensielle søkere. Man har faktisk ikke så mye kjemi, sett i forhold til kjemikere.

Kjemifagene er vel rundt 40-45 studiepoeng, men uansett ja, de fleste burde klare det helt fint så lenge man jobber jevnt og trutt og vet at man går til et studie der man må jobbe med fagene.

Pasientkontakten blir mindre og mindre, og blodprøvetakingen blir overlatt til sykepleierne (og godt er det for pasienten). Dette er bare en profesjonskamp som jeg tror (og håper) at bioingeniørene taper.

Kan like godt bli det, men i Bergen dras man i hvert fall enn så lenge ut fra alle labene for minst morgenrunder uansett hva man jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...