Gå til innhold

Oppfordring til bilister


MrSmith

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruk speil og følg med hva som skjer bak deg når du er på veien. Jeg tenker da spesielt på veier litt utenfor byene. Veiene i Norge er smale og svingete, når du ser en bil i speilet betyr det at vedkommende ønsker å kommer raskere frem enn deg. Redusér farten med 5-10 km/t og blink til høyre når forholdene tilsier passering.

Så enkelt er det å gjøre trafikken hyggeligere for alle sammen. Dessverre blir mange nordmenn personlig fornærmet når noen kjører forbi, denne holdningen skaper mye irritasjon og mange farlige situasjoner i trafikken.

Ikke lek trafikkpoliti, selv om du mener å holde fartsgrensen, la andre kjøre slik de vil. Kan minne om at speedometer i praktisk talt alle biler viser ca 5% lavere fart enn virkelig fart. Mao når ditt speedometer viser feks 80, kjører du i ca 75km/t.

Oppfør deg som i skiløypa, der har vi nordmenn gode tradisjoner for å gi plass når noen kommer bak (og roper løype riktignok).

Speedometer viser faktisk 10% lavere en den virkelig farten. Kjører du f.eks 80km/t kjører du ca. 72km/t

Anonym poster: 2a25c9f0af91d8380b2eeeaa57799a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Bruk speil og følg med hva som skjer bak deg når du er på veien. Jeg tenker da spesielt på veier litt utenfor byene. Veiene i Norge er smale og svingete, når du ser en bil i speilet betyr det at vedkommende ønsker å kommer raskere frem enn deg. Redusér farten med 5-10 km/t og blink til høyre når forholdene tilsier passering.

Så enkelt er det å gjøre trafikken hyggeligere for alle sammen. Dessverre blir mange nordmenn personlig fornærmet når noen kjører forbi, denne holdningen skaper mye irritasjon og mange farlige situasjoner i trafikken.

Ikke lek trafikkpoliti, selv om du mener å holde fartsgrensen, la andre kjøre slik de vil. Kan minne om at speedometer i praktisk talt alle biler viser ca 5% lavere fart enn virkelig fart. Mao når ditt speedometer viser feks 80, kjører du i ca 75km/t.

Oppfør deg som i skiløypa, der har vi nordmenn gode tradisjoner for å gi plass når noen kommer bak (og roper løype riktignok).

Hæ? Nei, du kan umulig ha gått mye på ski. I skiløypa praktiseres god folkeskikk. De som kommer bak har vikeplikt UANSETT. Men i trafikken er jeg enig til en viss grad. Enkelte kjører konsekvent 5km for sakte (og 10-15km om man tar med det speedometeret viser feil) og det er svært irriterende, spesielt når man kjører på fjellveier o.l hvor det ikke er hverken syklister eller gående. Men husk at du som kjører idiot bak også får ha vett på å ikke ligge oppi rævva på folk da. Er ikke noe jeg hater mer enn tullinger som ligger i rævva mi. Pleier å late som om jeg skal bråstoppe (sørger selvsagt for at det ikke er enda en bil bak idioten igjen), for å gi folk et støkk. Det fortjener de faen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometer viser faktisk 10% lavere en den virkelig farten. Kjører du f.eks 80km/t kjører du ca. 72km/t

Anonym poster: 2a25c9f0af91d8380b2eeeaa57799a8f

Nei, det gjør det ikke.

Her står det et skilt/en skjerm som måler og viser hvor fort en kjører, og når jeg gikk inn for å kjøre nøyaktig 60 km/t viste det skilte 58 km/t.

Er det virkelig en forskjell å skrike for? Nei, tror ikke det. Uansett så blir det jo som regel til at en ligger noe over uansett pga unnabakker f.eks.

Men da viser vel sikkert det skiltet feil da, siden det ikke passer inn i denne fantastiske logikken? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daemonia, det går inn i den samme fellen: Du er like skråsikker som TS, men har bare målt farten en gang?

Loven tilsier at speedometeren aldri skal vise mindre fart enn det som faktisk kjøres. Dette forutsetter at dekkene er av en dimensjon som er tillatt i vognkortet, +/- 5% avvik.

I noen biltester - ikke i koselandet "denne-bilen-ser-jo-tøff-ut"-Norge derimot - blir det faktisk gjort en del målinger. Noen ganger og steder er speedometeravvik et tema. 10% er da en ekstremverdi, et avvik på 6-8% er veldig vanlig.

Dvs: Ved 60km/t vil du typisk kjøre rundt 55km/t. At trafikken flyter i minst 90 overalt der fartsgrensen er 80 er da heller ikke noe problem, da reell fart vil være mellom 81-85km/t. Politiet har også feilmarginer, som igjen trekkes fra målt fart.

Nå er vi altså kommet til måleren. Jeg holder til i Norges andre by, og kjører regelmessig forbi to slike målere. De har ikke sløyfer i asfalten, slik som fartsbokser, og bruker altså en annen målemetode enn pålitelig magnetisme. Cluet er: De viser forskjellig fart! Den ene står i 60-sonen, den andre i 80-sonen, og det prosentvise avviket er ikke lik på de to.

Ergo: Her er så utrolig mange feilkilder at det ikke er rom for å bli så bastant. Ingen av dere. ;) Poenget er fortsatt å bruke øyne, kjøre konsentrert, og passe litt på hverandre. Enkelt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daemonia, det går inn i den samme fellen: Du er like skråsikker som TS, men har bare målt farten en gang?

En gang? Hvor har du det fra? Jeg kjører forbi der flere ganger i uka.

Jeg har ikke vært bastant eller skråsikker, jeg sier bare at det ikke stemmer for min del, fordi målinger viser kun noen få kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Det er litt skummelt å stole på andres blinking, så det gjør jeg aldri. Og ingen bør noensinne stole på min blinking heller.

Jeg kom en gang borti blinklyset ved et uhell midt i rushtrafikk. Jeg hadde en stor trailer foran meg, og så var det en bil som ville ut fra et kryss. Han trodde at jeg blinket han ut fordi han selv hadde ikke sikt på grunn av vogntoget. Han kjørte ut og ble nesten truffet av en bil som kom i ganske god fart mot han.

Jeg mente jo aldri å blinke han noen veier. God damnit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv ofte forbi diverse fartsmålinger på veien, min bil har et avvik på 3-5 km/t. Ut fra det jeg har lest er ca 5 km avvik normalt.

Jeg vil oppfordre dere som er så opptatt av speedometer, at dere heller løfter blikket og følger med på veien. Det viktigste er å avpasse farten etter forholdene. Har en mistanke om at dere regelryttere som ligger klistret til fartsgrensen til enhver tid, også er typen som sliter med å lære seg alle knappene på dashbordet. Jeg er allerede skråsikker, skrytete og innbilsk, så jeg tillater meg nå også å være frekk.(Stort smilefjes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også er typen som sliter med å lære seg alle knappene på dashbordet. Jeg er allerede skråsikker, skrytete og innbilsk, så jeg tillater meg nå også å være frekk.(Stort smilefjes!)

Vær så frekk du vil. Jeg kjører en Mercedes C-klasse. Den har en hendel for vindusviskere/blinkers og en hendel for fartsholder. Jeg vipper fartsholderen opp i det jeg ligger like over 80 på speedometeret og så cruiser jeg bare. Så enkelt.

Irriter deg heller over at du brukte så mye tid FØR du la ut på veien. Veien er feil sted å hente igjen tapt tid!

Anonym poster: 4092093d1e41a9d451b4e751821c2862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så frekk du vil. Jeg kjører en Mercedes C-klasse. Den har en hendel for vindusviskere/blinkers og en hendel for fartsholder. Jeg vipper fartsholderen opp i det jeg ligger like over 80 på speedometeret og så cruiser jeg bare. Så enkelt.

Irriter deg heller over at du brukte så mye tid FØR du la ut på veien. Veien er feil sted å hente igjen tapt tid!

Anonym poster: 4092093d1e41a9d451b4e751821c2862

Håper din oppfordring når fram, godt poeng, det er atskillig enklere (og risikofritt), å være litt raskere i sine gjøremål før bilkjøringen, eller etter for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Gode gamle Saaben min. :hjerter_rundt:

Jeg holder stort sett fartsgrensen og slipper biler forbi når jeg har sjansen til det. Èn gang la en lastebil seg rett bak meg, følte han nesten lå på støtfangeren min. Slikt blir jeg stresset av og akkurat på den strekningen hadde jeg ingen mulighet for å slippe han forbi. Han lå tett opp i meg gjennom en lang tunnell og jeg ble mer og mer nervøs for jeg følte at han presset meg. Inni tunnellen blåste han i hornet og jeg holdt på å skvette ut av mitt gode skinn. Idiot.

Sånne ting skjer heldigvis ikke ofte men jeg håper dere som stresser slik på veiene lar vær å komme opp i ræva bare for å riktig demonstrere at dere synes vi som holder fartsgrensen er "sinker".

I følge forskjellige skjermer som måler farten viser speedometeret litt under den faktiske farten.

Endret av Minde09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensa er for lav uansett ,å ja det er mange idioter i Norge som kjører 10 km/t under grensa .. Å det er netopp det de er Idioter som ikke burde få kjøre bil ,så lenge det ikke er i tettbebygde strøk eller ekstremt farlig vei ,er det ingen grunn til å ligge å tviholde på å kjøre først når dere uansett er like trege som ei snegle.

Er det virkelig ett problem å slippe noen forbi ? skjønner det bare ikke

Har du kjørt på norske veier eller? Skal ikke ligge langt over før bilen går til helvette på de drittveiene vi har her! Kjørte til gol fra kongsberg for litt siden, måtte ligge konsekvent 10 km/t under for ellers hadde nok dempere og understellet mitt sagt hadet for å si det slik! Makan til veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper din oppfordring når fram, godt poeng, det er atskillig enklere (og risikofritt), å være litt raskere i sine gjøremål før bilkjøringen, eller etter for den saks skyld.

Det er noe jeg minner meg selv på hver gang jeg setter meg bak rattet. Det var rettet til alle (det er derfor jeg uthevet det så folk som skumleser får det med seg).

Flott at du ikke tok det som et personangrep! :)

Anonym poster: 4092093d1e41a9d451b4e751821c2862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stoler ikke på noen andre bilførere når jeg er ute i trafikken. Kjørelæreren min sa at jeg alltid måtte forvente det uventede av andre, og jeg har funnet ut at det stemmer. Man kan aldri forutse hvordan andre trafikanter vil reagere i forskjellige situasjoner, og blinklys er tydeligvis dyrt ekstrautstyr på enkelte bilmerker.

Jeg kjører mye på smale vestlandsveier med en stor bil, og det som forundrer meg mest er at folk absolutt ikke har peiling på hvor bred bil de har. De fleste ser ut til å tro at bilene deres er nesten en meter bredere enn de er. Og skal du kjøre bil på Vestlandet, lær deg i det minste å rygge... Det står ingen steder i veitrafikkloven at lokalbefolkningen har vikeplikt for turister og skal rygge 50 meter til møteplass hvis det er en møteplass et par meter bak deg.

Ellers ønsker jeg meg fellingsløyve på folk som kjører bil på sykkel- og gangsti med begrunnelsene at de "glemte å svinge", "ikke så skiltet" eller "tok en snarvei".

Når det gjelder forbikjøring:

1.Når man kjører E39 nordover fra Bergen er det ingen vits i å kjøre forbi før avkjøringen til Ikea. Der forsvinner ca. halvparten av de som ligger foran deg uansett.

2. Det er som regel god nok plass på fergekaiene til å slippe andre forbi under ilandkjøring.

3. Å nesten stoppe helt, og så gi full gass i det noen skal til å kjøre forbi, er i beste fall barnslig.

Kommer tilbake når jeg har funnet leserinnlegget fra han som skyldte på bilen han hadde kjørt forbi da han ble stoppet i fartskontroll. Han mente at bilen foran burde kjørt fortere slik at det var den som ble stoppet i stedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Kommer tilbake når jeg har funnet leserinnlegget fra han som skyldte på bilen han hadde kjørt forbi da han ble stoppet i fartskontroll. Han mente at bilen foran burde kjørt fortere slik at det var den som ble stoppet i stedet...

Åja! Den vil jeg se. :popcorn:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lese gjennom hele tråden, men vil bare komme med et svar til hovedinnlegget først =)

Er på en måte enig i at de som ligger i fartsgrensa ikke skal måtte bremse ned for å slippe forbi, selvom jeg selv er en av de som irriterer meg over "fartsgrensesleikere". De som derimot kanskje ligger i fartsgrensa enkelte steder for så å bremse opp bare det kommer en bil i møte og de som kjører fort på sletter hvor det går an å kjøre forbi for så å snike seg gjennom svingene, de skulle hatt påbud om å slippe frem trafikken bak!!!

Og en ting til: Sjekk kilometersvinnet på bilene deres, enkelte biler viser faktisk opp til 20 km/t. for mye...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du kjørt på norske veier eller? Skal ikke ligge langt over før bilen går til helvette på de drittveiene vi har her! Kjørte til gol fra kongsberg for litt siden, måtte ligge konsekvent 10 km/t under for ellers hadde nok dempere og understellet mitt sagt hadet for å si det slik! Makan til veier!

Da har du jævlig dårlig bil... Kjører selv den strekninga (minus Hokksund-Kongsberg, men er ikke dårlig vei der heller) og jeg sliter ikke med å holde fartsgrensa/kjøre 20 over =P Og jeg har for det meste kjørt eldre biler, hatt en senka bil osv. og ikke hatt no problem!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jævlig dårlig bil... Kjører selv den strekninga (minus Hokksund-Kongsberg, men er ikke dårlig vei der heller) og jeg sliter ikke med å holde fartsgrensa/kjøre 20 over =P Og jeg har for det meste kjørt eldre biler, hatt en senka bil osv. og ikke hatt no problem!

Hvordan overlever du siste strekka over til Gol? Så mye veiarbeid og humper der tror jeg aldri jeg har opplevd noe sted i Norges land liksom! Hadde jeg liggi i 80 der hadde bilen liggi i biter borti ei grøft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan overlever du siste strekka over til Gol? Så mye veiarbeid og humper der tror jeg aldri jeg har opplevd noe sted i Norges land liksom! Hadde jeg liggi i 80 der hadde bilen liggi i biter borti ei grøft :P

Veiarbeid blir jo no litt annet da ;-) Der er jo gjerne fartsgrensa satt ned til 50 pga. dårlig vei. Men sist gang jeg kjørte der, for 2 uker siden, var det bare veiarbeid mellom Bromma og Nes og der var det ikke sånn superhumpete, bare en sprekk i veien...

Prøver å trøste meg selv med at det blir bedre når de er ferdige xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiarbeid blir jo no litt annet da ;-) Der er jo gjerne fartsgrensa satt ned til 50 pga. dårlig vei. Men sist gang jeg kjørte der, for 2 uker siden, var det bare veiarbeid mellom Bromma og Nes og der var det ikke sånn superhumpete, bare en sprekk i veien...

Prøver å trøste meg selv med at det blir bedre når de er ferdige xD

Ikke rart du ikke opplever hompete vei da, jeg mente vist Geilo jeg, ikke Gol....

Så ofte er jeg i bygdenorge altså :P

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...