Gå til innhold

Oppfordring til bilister


MrSmith

Anbefalte innlegg

Bruk speil og følg med hva som skjer bak deg når du er på veien. Jeg tenker da spesielt på veier litt utenfor byene. Veiene i Norge er smale og svingete, når du ser en bil i speilet betyr det at vedkommende ønsker å kommer raskere frem enn deg. Redusér farten med 5-10 km/t og blink til høyre når forholdene tilsier passering.

Så enkelt er det å gjøre trafikken hyggeligere for alle sammen. Dessverre blir mange nordmenn personlig fornærmet når noen kjører forbi, denne holdningen skaper mye irritasjon og mange farlige situasjoner i trafikken.

Ikke lek trafikkpoliti, selv om du mener å holde fartsgrensen, la andre kjøre slik de vil. Kan minne om at speedometer i praktisk talt alle biler viser ca 5% lavere fart enn virkelig fart. Mao når ditt speedometer viser feks 80, kjører du i ca 75km/t.

Oppfør deg som i skiløypa, der har vi nordmenn gode tradisjoner for å gi plass når noen kommer bak (og roper løype riktignok).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan med fordel også bringes videre til mopedister. Speilbruken der tror jeg er ikke-eksisterende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke mitt problem at du synes jeg kjører for sakte når jeg holder fartsgrensen? Værsågod å kjøre forbi, men det får du ta ansvar for selv.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på folk som "blinker meg forbi". Jeg stoler bare på min egen bedømmelsesevne når det gjelder hvor det er trygt å ta en forbikjøring. Hvis jeg tar en forbikjøring bryr jeg meg ikke om jeg kommer 5-10 km/t over fartsgrensen. Skulle jeg bli stoppet av politiet en gang og de spør, "vet du hvor fort du kjørte når du tok den forbikjøringen", så kommer jeg til å svare at, "nei, beklager, jeg var for opptatt med å gjennomføre en sikker og trygg forbikjøring".

Hvis noen ligger bak meg er det deres ansvar å forholde seg til veitrafikkloven. Prøver noen å kjøre forbi meg så har jeg vikeplikt og ansvar for å slippe vedkommende forbi. Men vedkommende får selv finne ut av når den personen ønsker å ta en forbikjøring, når vedkommende mener det er trygt og det er opp til vedkommende å holde fartsgrensen.

Anonym poster: 4092093d1e41a9d451b4e751821c2862

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke mitt problem at du synes jeg kjører for sakte når jeg holder fartsgrensen? Værsågod å kjøre forbi, men det får du ta ansvar for selv.

Det var akkurat slike som deg jeg henvendte meg til. Nei, det er ikke ditt problem, problemet har du skapt for hun som kjører bak deg. Og ja, det kan faktisk være ditt ansvar. Dersom den som kjører bak deg har en bil med bedre kjøreegenskaper og/eller kjenner veien bedre enn deg, behøver vedkommende ikke bryte fartsgrensen for å ta deg igjen, da bremser du der det ikke behøves, og du holder lav fart i svingene. Sjåfører som deg skaper irritasjon og farlige situasjoner knyttet til forbikjøringer, dessverre er du ikke alene om å kun tenke på deg selv i trafikken.

Denne tråden var altså en oppfordring til å ikke bare tenke på seg selv i trafikken, den oppfordringen tok du tydeligvis ikke.

Endret av MrSmith
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke mitt problem at du synes jeg kjører for sakte når jeg holder fartsgrensen? Værsågod å kjøre forbi, men det får du ta ansvar for selv.

Helt enig.

At andre har hastverk og helst vil ligge 10-15-20 km over fartsgrensa er deres problem. Og om de ikke klarer å kjøre forbi med mindre den de vil forbi slakker farten... ja da bør de kanskje ikke tenke tanken på forbikjøringer i det hele tatt.

Prøv heller å beregne bedre tid, og tenk på alt det penger du kan komme til å spare ved å overholde fartsgrensene.

Om folk kjører etter fartsgrensa så bør det faktisk ikke være noe problem. Folk som systematisk ligger 10 km/t og litt til UNDER fartsgrensa skjønner jeg hvorfor folk vil forbi. Da vil jeg også forbi. Men jeg trenger virkelig ikke deres hjelp til å få til det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var akkurat slike som deg jeg henvendte meg til. Nei, det er ikke ditt problem, problemet har du skapt for hun som kjører bak deg. Og ja, det kan faktisk være ditt ansvar. Dersom den som kjører bak deg har en bil med bedre kjøreegenskaper og/eller kjenner veien bedre enn deg, behøver vedkommende ikke bryte fartsgrensen for å ta deg igjen, da bremser du der det ikke behøves, og du holder lav fart i svingene. Sjåfører som deg skaper irritasjon og farlige situasjoner knyttet til forbikjøringer, dessverre er du ikke alene om å kun tenke på deg selv i trafikken.

Denne tråden var altså en oppfordring til å ikke bare tenke på seg selv i trafikken, den oppfordringen tok du tydeligvis ikke.

Fullt klar over at det ikke var til meg, men jeg klarer bare ikke å holde det tilbake:

På hvilken måte er det problematisk for deg at noen holder fartsgrensen? Det er ikke slike som holder seg til disse som er problemet, det er slike som ikke klarer det som er et problem. Det at en kjører etter fartsgrensa er ikke det samme som at en ikke klarer å holde den også i svinger.

At du er mer kjepphøy enn den som forholder seg til veitrafikkloven er fremdeles ikke den du vil forbi sitt problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Som noen over siden stoler jeg heller ikke på når noen "blinker meg forbi". Jeg gidder dessuten aldri å blinke noen forbi selv. Har de det travelt finner de seg en strekning til å kjøre forbi uansett, og dersom jeg ser at noen er på tur forbi bremser jeg selvsagt slik at forbikjøringsstrekningen blir kortere. Mer gidder ikke jeg å bidra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Det var akkurat slike som deg jeg henvendte meg til. Nei, det er ikke ditt problem, problemet har du skapt for hun som kjører bak deg. Og ja, det kan faktisk være ditt ansvar. Dersom den som kjører bak deg har en bil med bedre kjøreegenskaper og/eller kjenner veien bedre enn deg, behøver vedkommende ikke bryte fartsgrensen for å ta deg igjen, da bremser du der det ikke behøves, og du holder lav fart i svingene. Sjåfører som deg skaper irritasjon og farlige situasjoner knyttet til forbikjøringer, dessverre er du ikke alene om å kun tenke på deg selv i trafikken.

Denne tråden var altså en oppfordring til å ikke bare tenke på seg selv i trafikken, den oppfordringen tok du tydeligvis ikke.

Bare fordi en bil tar igjen en annen bil er det ikke gitt at den bakerste bilen har lyst å kjøre forbi. Jeg tar igjen biler rett som det er, men orker omtrent aldri å kjøre forbi. Hva er vitsen? Den foran kjører som regel fartsgrensen uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter TS her. Jeg bor selv på en plass hvor det er små veier og folk ikke alltid er like komfortable med veien. Ender ofte med å ligge bak personen lenge fordi det ikke er mulig å kjøre forbi uten at personen foran samarbeider. Det er ikke snakk om at jeg ligger langt over fartsgrensen, som oftest ligger jeg akkurat på fartsgrensen. Dessverre er det slik at mannfolk i nyere biler mener at de er kongen på veien, og hvis de ikke takler å kjøre raskere, så kan da umulig noen andre heller takle det.

Det er så lite som skal til. Sakk av litt, legg deg ut i kanten eller inn på et busstopp. MEN jeg må si at dette gjelder der det er dårlige veier med få, eller ingen, muligheter til å kjøre forbi. På vanlige veier hvor man har muligheten til å kjøre forbi på vanlig vis, så skal man selvfølgelig ikke gjøre noe med mindre man ligger under fartsgrensen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nora90. Det er faktisk ikke mye som skal til for å gjøre trafikken enklere og sikrere, på landeveien, hvor det er mye svinger (som jeg skrev i mitt første innlegg).

Dere andre svarer som om jeg ber om at alle sammen skal gjøre plass og slippe MEG forbi. Jeg slipper flere forbi enn jeg selv passerer, så det er sagt. Når en annen sjåfør, kall han gjerne en tulling, ligger klin bak meg og med det forteller at han vil forbi, da gjør jeg hva jeg kan for å slippe vedkommende forbi. På den måten reduserer jeg sannsynligheten for whiplash ved bråstopp, og uaktsomt drap av en uskyldig møtende ved hasardiøs forbikjøring.

Nedslående, men ikke overraskende, at flertallet som oftest tenker "han kjepphøye fyren der kan gjøre hva f** han vil, her kjører jeg og han får bare innrette seg etter det".

Ps: At noen blinker deg forbi betyr ikke at du ikke skal tenke selv. Det burde være innlysende. Dersom en bil dukker opp i bakspeilet og blir liggende i god avstand bak betyr det at sjåføren synes farten er ok, det burde også være ganske innlysende. Har ihvertfall fått noen av trafikktrollene frem i lyset her, men det ser ikke ut til at noen tok oppfordringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier du at vi har feiltolket deg, og du tramper av gårde og feiltolker oss som ikke er enige med deg.

Ingen har sagt at vi som mener at det er ditt eget ansvar å komme deg forbi tror at vi eier hele veien. Vi sier bare at din irritasjon er ditt problem, spesielt når det er snakk om å at det er om å gjøre å komme seg forbi folk som kjører etter fartsgrensene, og ikke ligger under.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedslående, men ikke overraskende, at flertallet som oftest tenker "han kjepphøye fyren der kan gjøre hva f** han vil, her kjører jeg og han får bare innrette seg etter det".

Slik som du tenker altså..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk speil og følg med hva som skjer bak deg når du er på veien. Jeg tenker da spesielt på veier litt utenfor byene. Veiene i Norge er smale og svingete, når du ser en bil i speilet betyr det at vedkommende ønsker å kommer raskere frem enn deg. Redusér farten med 5-10 km/t og blink til høyre når forholdene tilsier passering.

Så enkelt er det å gjøre trafikken hyggeligere for alle sammen. Dessverre blir mange nordmenn personlig fornærmet når noen kjører forbi, denne holdningen skaper mye irritasjon og mange farlige situasjoner i trafikken.

Ikke lek trafikkpoliti, selv om du mener å holde fartsgrensen, la andre kjøre slik de vil. Kan minne om at speedometer i praktisk talt alle biler viser ca 5% lavere fart enn virkelig fart. Mao når ditt speedometer viser feks 80, kjører du i ca 75km/t.

Oppfør deg som i skiløypa, der har vi nordmenn gode tradisjoner for å gi plass når noen kommer bak (og roper løype riktignok).

Latterligste jeg har hørt. Med mindre du kommer med blålys eller jeg ligger vesentlig under fartsgrensen, så får du tilpasse deg den som ligger der foran. Hvis din bil har så forpult gode kjøreegenskaper at du ikke greier følge fartsgrensen, så anbefaler jeg bussen for deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterligste jeg har hørt. Med mindre du kommer med blålys eller jeg ligger vesentlig under fartsgrensen, så får du tilpasse deg den som ligger der foran. Hvis din bil har så forpult gode kjøreegenskaper at du ikke greier følge fartsgrensen, så anbefaler jeg bussen for deg.

Veldig bra sagt :)

Jeg har Volvo. Betyr det at jeg har rett til å kreve at de som kjører Opel, Toyota, Renault, eller Fiat skal vike for meg slik at jeg kan kjøre foran? For min har bedre kjøreegenskaper enn de andre :tongue:

Det TS kommer med er bare en rekke dårlige argumenter for kjøre som en idiot. Ingen bilmerker gjør deg berettiget til å kreve at andre som følger trafikkreglene skal vike ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har CTS-V, Corvette ZR1,

Veldig bra sagt :)

Jeg har Volvo. Betyr det at jeg har rett til å kreve at de som kjører Opel, Toyota, Renault, eller Fiat skal vike for meg slik at jeg kan kjøre foran? For min har bedre kjøreegenskaper enn de andre :tongue:

Det TS kommer med er bare en rekke dårlige argumenter for kjøre som en idiot. Ingen bilmerker gjør deg berettiget til å kreve at andre som følger trafikkreglene skal vike ;)

Jeg har CTR-V, C4ZR1, Cosmo20B, i disse dager ratter jeg rundt i en SL500 - yep, alle disse bilene har fantastiske kjøreegenskaper og er bygget for gøy. Men norske veier er bygget for norske bilførere, ergo ikke bare meg. Derfor holder man fartsgrensen, for man er ikke alene ute på veiene. Trafikken er ikke en lekeplass, det er et samarbeid mellom hver fører for å holde et forutsigbart og sikkert logistikk-system. Derfor holder man fartsgrensen og tar hensyn til at trafikken kanskje ligger under den her og der. (jeg minner om at fartsgrensen er en ØVRE grense, det kan hende bilen foran deg har sett noe du ikke gadd få med deg fordi du kom i 120).

Faenskapet som gjør gassfoten min tung, den slipper jeg løs på bane.

Og Daemonia, Volvo er go'knall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Besynderlig gjeng med sure kjerringer her inne. Tydelig at jeg traff ei øm tå her :legrine: og lykke på reisen.

Endret av MrSmith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig gjeng. Tydelig at jeg traff ei øm tå her :legrine: og lykke på reisen.

Det er sannsynligvis du som trenger den lykkeønskingen, det er ikke JEG som ikke kan kjøre bil. Det er sannsynligvis du av oss to som ender opp på intensiven eller sliter ut bilen din på idiotkjøring. Det er garantert deg som ender i en eller annen laserkontroll.

Jeg selv nyter turen og kommer frem, kanskje noen sekunder senere enn deg, men hey - this ain't a race.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra sagt :)

Jeg har Volvo. Betyr det at jeg har rett til å kreve at de som kjører Opel, Toyota, Renault, eller Fiat skal vike for meg slik at jeg kan kjøre foran? For min har bedre kjøreegenskaper enn de andre :tongue:

Det TS kommer med er bare en rekke dårlige argumenter for kjøre som en idiot. Ingen bilmerker gjør deg berettiget til å kreve at andre som følger trafikkreglene skal vike ;)

Den hjernekapasiteten som ligger bak en slik tolkning og et slikt innlegg skremmer meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Daemonia, Volvo er go'knall!

Fortell meg noe jeg ikke vet da? ;)

Besynderlig gjeng med sure kjerringer her inne. Tydelig at jeg traff ei øm tå her :legrine: og lykke på reisen.

Noen som er sure her? Dine handlinger og din atferd i trafikken er jo ditt ansvar, ikke mitt :)

Og takk for lykkeønskningen, det passet fint. Nå skal nemlig denne surkjerringa sette seg inn i go'bilen min og kjøre hele 3 mil :sjokk: Hvordan skal dette gå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...