TheHairyToothfairy Skrevet 20. august 2012 #21 Skrevet 20. august 2012 haha, jeg tror vi har fornærmet en litt nærtagende nerd. 1
Sweet77 Skrevet 20. august 2012 #22 Skrevet 20. august 2012 Veldig bra sagt Jeg har Volvo. Betyr det at jeg har rett til å kreve at de som kjører Opel, Toyota, Renault, eller Fiat skal vike for meg slik at jeg kan kjøre foran? For min har bedre kjøreegenskaper enn de andre Det TS kommer med er bare en rekke dårlige argumenter for kjøre som en idiot. Ingen bilmerker gjør deg berettiget til å kreve at andre som følger trafikkreglene skal vike Det er ganske mange idioter i trafikken. Det får du ikke gjort noe med, selv om du blir liggende foran i takt med fartsgrensen med en illsint hasardkjører som har klistra seg fast i i bakenden din. Det som irriterer meg, er at disse dydige "jeg-holder-fartsgrensen"-dustene fortsatt tror at de kan forandre en idiot. For det må jo være det de mener? Siden de ikke skjønner at en eller annen gang så kommer idioten forbi, ruser opp i miste-fører-kort-hastighet og bruker den neste halvtimen på å kjøre av seg frustrasjonen. Nix, det der vil ikke jeg være årsak til. Så slipper konsekvent folk forbi om de ønsker det, mye bedre enn at han drar på seg et lik eller to fordi jeg jo holdt fartsgrensen. 5
daemonia Skrevet 20. august 2012 #23 Skrevet 20. august 2012 Den hjernekapasiteten som ligger bak en slik tolkning og et slikt innlegg skremmer meg... jaha? Det var jo du som argumenterte med kjøreegenskapene i bilen din. Hvis det ikke var kjøreferdigheter du mente da?
daemonia Skrevet 20. august 2012 #24 Skrevet 20. august 2012 haha, jeg tror vi har fornærmet en litt nærtagende nerd. Hehe
TheHairyToothfairy Skrevet 20. august 2012 #25 Skrevet 20. august 2012 se hvor hyggelig turen er selv om man holder grensen. det går fint, man kommer frem! 1
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2012 #26 Skrevet 20. august 2012 Er det nå jeg skal nevne at jeg selv kjører ett gammalt øk av en stasjonsvogn, men likevel svinger innom busstoppet for å slippe forbi biler? Jeg pleier ikke kjøre som ett svin selv, men heller ikke 20 under. Det er bare så ufattelig delig å bli kvitt den irriterende surrekoppen baki der mange ganger. 2
catman Skrevet 21. august 2012 #27 Skrevet 21. august 2012 Her er mange fine innlegg! Skulle gjerne gi Flair en grønn pil, men får beskjed "you don't have permission to do that". Javel. Uansett, jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg alltid (eller ofte) kjører på fartsgrensen. Men gjensidig respekt skal være det første budet i trafikken, og jeg slipper stadig vekk folk forbi. Det er en grunn til at jeg forventer det av andre også dog. Kjør pent, kjør jevnt, og bruk både speil og forstand - så går det bra til slutt! 2
Gjest Skrevet 21. august 2012 #28 Skrevet 21. august 2012 Jeg kjører fartsgrensa, gjerne litt over også ettersom jeg vet hvor feil speedometeret mitt viser. Om det da kommer en bil som presser meg i ræva, peser for å komme forbi og styrer som en gal så har jeg heller tendens til å legge meg litt enda mer bredt i veien jeg Og hvis det er av typen som kommer i superfart å legger seg godt forbi meg på en rett strekke så er jeg tilogmed så dust at jeg syntes det er gøy å ringe onkel politi og se dusten bli tatt lengre borti veien
Gjest Bud Skrevet 21. august 2012 #29 Skrevet 21. august 2012 TS: Du er ute og kjører på smale bygdeveier, så når du igjen en lastebil. Etter å ha lurket bak lastebilen et kvarter så blinker den endelig til høyre! Du kaster deg ut for å kjøre forbi, men såbegynner lastebilen å presse deg mot grøfta, lenger og lenger mot grøfta til du til slutt faktisk kjører i grøfta, råker et tre, du dør, kona i passasjersetet dør og barna i baksetet havner, foreldreløse, i rullestol resten av livet. Hvorfor? Jo, fordi en lastebil som skal svinge til høyre i et kryss ofte trenger mye plass for å klare svingen og dermed vil legge seg ut til venstre før den svinger. Bruk hodet, ikke tro du er en dyktig sjåfør. 3
Gjest Bud Skrevet 21. august 2012 #30 Skrevet 21. august 2012 se hvor hyggelig turen er selv om man holder grensen. det går fint, man kommer frem! Skulle du på Tynkrysset og kjøpe deg middag?
xBeautyCrush Skrevet 21. august 2012 #31 Skrevet 21. august 2012 Det er da ikke mitt problem at du synes jeg kjører for sakte når jeg holder fartsgrensen? Værsågod å kjøre forbi, men det får du ta ansvar for selv. Det der synes jeg er helt riktig tankegang. Hvorfor skal jeg som holder fartsgrensen, tilpasse meg sånn at en som velger å bryte loven og ikke kjøre etter fartsgrensen skal få race forbi meg? Men like greit er det no, de får jo kjøre forbi, men på eget ansvar. Jeg synes dette er mer opprørende fordi jeg øvelseskjører enda, og har en tydelig "L" bak på bilen som betyr at jeg lærer. Og tro meg, mange folk tåler rett og slett ikke å ha en "L" foran seg, og må ligge i bakenden min og til slutt kjøre forbi i kjempefart, oftest på en uforsvarlig måte også. Og dette er ikke fordi jeg er en trafikksinke som ikke tørr å kjøre etter grensa. Men det er greit, deres valg, men jeg prøver å kjøre etter forholdene og som oftest holder jeg fartsgrensa også (med mindre veistandarden er for dårlig til å kjøre i f.eks. 60 km/t på en vei som er høyeste anbefalte fart) De eneste gangene jeg prøver å virkelig gjøre det greiere for andre er selvfølgelig når jeg kjører scooter. Da blinker jeg når det er klart og gir kanskje ikke like mye på slik at de kan kjøre forbi. 1
Gjest Frk.Franzen Skrevet 21. august 2012 #32 Skrevet 21. august 2012 (endret) TS: Du er ute og kjører på smale bygdeveier, så når du igjen en lastebil. Etter å ha lurket bak lastebilen et kvarter så blinker den endelig til høyre! Du kaster deg ut for å kjøre forbi, men såbegynner lastebilen å presse deg mot grøfta, lenger og lenger mot grøfta til du til slutt faktisk kjører i grøfta, råker et tre, du dør, kona i passasjersetet dør og barna i baksetet havner, foreldreløse, i rullestol resten av livet. Hvorfor? Jo, fordi en lastebil som skal svinge til høyre i et kryss ofte trenger mye plass for å klare svingen og dermed vil legge seg ut til venstre før den svinger. Bruk hodet, ikke tro du er en dyktig sjåfør. Slikt er skummelt. Her hvor vi bor er det en bensinstasjon som har to avkjørsler, og når man kommer fra den retningen vi gjorde er det vanligst å ta av den første avkjøringen. Det gjorde ikke denne. Den begynte derimot å blinke mot den andre avkjøringen, men da var den samtidig en langstrekke, så det kunne se ut som at den også blinket oss forbi. Det trodde mamma i alle fall. Heldigvis var det vinter pluss at vi begge hadde lav fart. Uansett midt i forbikjøringen til mamma ser jeg/vi bakenden til traileren med laaang henger med gravemaskin og diverse oppå komme nærmere og nærmere. Vi ble presset ut i grøfta, fikk bøyd og knust speil og bilen ble skrapet opp endel. Gikk jo heldigvis greit da, men pga dette kjører jeg aldri forbi om noen blinker til siden. Da skal jeg i alle fall være rimelig sikker på at det ikke er en avkjøring i samme område. Endret 21. august 2012 av Frk.Franzen 3
MrSmith Skrevet 21. august 2012 Forfatter #33 Skrevet 21. august 2012 TS: Du er ute og kjører på smale bygdeveier, så når du igjen en lastebil. Etter å ha lurket bak lastebilen et kvarter så blinker den endelig til høyre! Du kaster deg ut for å kjøre forbi, men såbegynner lastebilen å presse deg mot grøfta, lenger og lenger mot grøfta til du til slutt faktisk kjører i grøfta, råker et tre, du dør, kona i passasjersetet dør og barna i baksetet havner, foreldreløse, i rullestol resten av livet. Hvorfor? Jo, fordi en lastebil som skal svinge til høyre i et kryss ofte trenger mye plass for å klare svingen og dermed vil legge seg ut til venstre før den svinger. Bruk hodet, ikke tro du er en dyktig sjåfør. Var moralen: aldri kjør forbi en lastebil som blinker til høyre?Det er i såfall et merkelig råd. For det første ligger jeg aldri nært en lastebil, da risikerer du steinsprut, og i tillegg ser du fint lite framover i veibanen dersom du ligger tett bak en lastebil. Dersom en bil, uansett om det er lastebil eller ikke, blinker til høyre ved en avkjøring, avventer jeg avkjøringen selvsagt. Jeg har aldri skrevet at jeg tror noe som helst hverken om min egen kjørestil eller egen bil. Utrolig hva alle kan få meg til å ha sagt i denne tråden. Takk for viktig lærdom om lastebilers kjøreadferd, enda verre er det når busser svinger, det er mange turbusser på landeveien. (Venter spent på hvordan dette innlegget blir tolket. Kanskje har jeg skrevet at jeg kjører forbi på høyre side?) 1
Happygolucky Skrevet 21. august 2012 #34 Skrevet 21. august 2012 Det der synes jeg er helt riktig tankegang. Hvorfor skal jeg som holder fartsgrensen, tilpasse meg sånn at en som velger å bryte loven og ikke kjøre etter fartsgrensen skal få race forbi meg? Men like greit er det no, de får jo kjøre forbi, men på eget ansvar. Jeg synes dette er mer opprørende fordi jeg øvelseskjører enda, og har en tydelig "L" bak på bilen som betyr at jeg lærer. Og tro meg, mange folk tåler rett og slett ikke å ha en "L" foran seg, og må ligge i bakenden min og til slutt kjøre forbi i kjempefart, oftest på en uforsvarlig måte også. Og dette er ikke fordi jeg er en trafikksinke som ikke tørr å kjøre etter grensa. Men det er greit, deres valg, men jeg prøver å kjøre etter forholdene og som oftest holder jeg fartsgrensa også (med mindre veistandarden er for dårlig til å kjøre i f.eks. 60 km/t på en vei som er høyeste anbefalte fart) De eneste gangene jeg prøver å virkelig gjøre det greiere for andre er selvfølgelig når jeg kjører scooter. Da blinker jeg når det er klart og gir kanskje ikke like mye på slik at de kan kjøre forbi. Den gang i hine hårde dager da jeg øvelseskjørte klarte jeg med nød og neppe å forhindre en frontkollisjon. Som du sier, noen er åpenbart allergiske mot L, og bare MÅ kjøre forbi. Veistrekningen var omtrent slik: slette - bratt oppoverbakke - svært skarp smal sving (v-sving) til høyre fortsatt oppover - bratt bratt - venstresving uten noen som helst sikt. Vel, jeg kjørte i fartsgrense over sletten, men satt selvsagt farten betraktelig ned, i det jeg er akkurat på "spissen" av den første svingen blir jeg forbikjørt av en kronidiot. Selvsagt kommer det da en møtende bil fra neste sving. Dette kunne blitt så stygt at jeg ikke orker å tenke på det. Jeg husker bare at jeg kom meg ekstremt kjapt og svært nært den bratte bakken på min side. Mamma var nokså blek ja. 1
TheHairyToothfairy Skrevet 21. august 2012 #35 Skrevet 21. august 2012 Skulle du på Tynkrysset og kjøpe deg middag? nei, jeg var ute og laget blokkade for idioter som ikke forstår at fartsgrensene er endelige 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #36 Skrevet 21. august 2012 Jeg er en forholdsvis ny sjåfør, så jeg lærer fremdeles mye når jeg er ute og kjører. Jeg føler meg ikke komfortabel med å blinke folk forbi, for jeg vil ikke ta ansvar for andres forbikjøringer. Men hvis de absolutt vil forbi vil jeg selvfølgelig roe ned og holde godt til høyre. Er det bra nok? For øvrig vil jeg si at jeg merker stor forskjell på å kjøre med og uten L på bilen. Med L virker det som rullgardina dras ned for mange og det er om å gjøre å komme seg forbi uansett hvilke farlige situasjoner det kan skape. Nå som jeg kjører uten L kan jeg kjøre like fort eller sakte som jeg gjorde før jeg kjørte opp uten at det skaper så mye irritasjon.<br /><br /> Anonym poster: 10aa3e8831ea17701ba24195f2529b7f
Lutetium 71 Skrevet 21. august 2012 #37 Skrevet 21. august 2012 Kjøretøy merket med L, har omtrent samme virkning som bobiler med utenlandske skilter. 1
Leo Skrevet 23. august 2012 #38 Skrevet 23. august 2012 Bruk speil og følg med hva som skjer bak deg når du er på veien. Jeg tenker da spesielt på veier litt utenfor byene. Veiene i Norge er smale og svingete, når du ser en bil i speilet betyr det at vedkommende ønsker å kommer raskere frem enn deg. Redusér farten med 5-10 km/t og blink til høyre når forholdene tilsier passering. Så enkelt er det å gjøre trafikken hyggeligere for alle sammen. Dessverre blir mange nordmenn personlig fornærmet når noen kjører forbi, denne holdningen skaper mye irritasjon og mange farlige situasjoner i trafikken. Ikke lek trafikkpoliti, selv om du mener å holde fartsgrensen, la andre kjøre slik de vil. Kan minne om at speedometer i praktisk talt alle biler viser ca 5% lavere fart enn virkelig fart. Mao når ditt speedometer viser feks 80, kjører du i ca 75km/t. Oppfør deg som i skiløypa, der har vi nordmenn gode tradisjoner for å gi plass når noen kommer bak (og roper løype riktignok). Hvor lenge har du hatt førerkort? Et kvarter, eller i beste fall en sommer??? Jeg kjører mye forskjellig, men sjeden noe med under 200 HK. Ofte på bane. Og CadilacJack har mye lurt å si. Jeg er drittlei, og må få understreke drittlei, av å plukke opp unger i alle aldre som har a) kjørt for fort og dratt av veien, b) kjørt på vilt og (Da må jeg ut og lete etter stakkaren som ble skadd med hund i tillegg...) , det verste, c) er hardt skadd og sitter fastklemt i bilen. Innlegg som dette får meg til å kooose meg på norske, svingete veier i min Z3 Coupè med en kurv moreller i setet ved siden av meg. Mens jeg holder fartsgrensen. Sånn ca. 2
lovedrug Skrevet 23. august 2012 #39 Skrevet 23. august 2012 Fartsgrensa er for lav uansett ,å ja det er mange idioter i Norge som kjører 10 km/t under grensa .. Å det er netopp det de er Idioter som ikke burde få kjøre bil ,så lenge det ikke er i tettbebygde strøk eller ekstremt farlig vei ,er det ingen grunn til å ligge å tviholde på å kjøre først når dere uansett er like trege som ei snegle. Er det virkelig ett problem å slippe noen forbi ? skjønner det bare ikke
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #40 Skrevet 23. august 2012 Er det virkelig ett problem å slippe noen forbi ? skjønner det bare ikke Klarer du ikke å kjøre forbi noen som ligger i 70 i en 80-sone eller en som ligger i 40 i en 50-soner så burde du virkelig ikke ha førerkort. Hva skal til for at du skal klare å kjøre forbi? At den foran deg har stoppet? Noe må du faktisk klare selv. Du kan ikke få alt servert på et sølvfat her i livet. Anonym poster: 4092093d1e41a9d451b4e751821c2862 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå