Gå til innhold

Utleier nekter overnattingsbesøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå var det ikke snakk om å slenge en ensidig endret kontrakt på bordet og smelle på husleia, men å ta en prat for å vite om kjæresten har flyttet inn eller ikke. Synes mange tolker meg i verste mening her, for jeg er helt enig i at vi ikke har noen rett (eller interesse av, for så vidt) til å blande oss i hennes saker. En ny person folkeregistrert på vår eiendom er likevel ingen filleting, så det hadde vært greit å ha fakta etablert. Det samme ville jeg jo tenkt om jeg var leietaker ;)

Nå kan det faktisk hevdes at leiligheten blir overbefolket, vi hadde gode grunner for å bare ønske en person der i utgangspunktet. Leia er latterlig lav i forhold til tilsvarende her i oljependlerbyen, men det har vi ikke tenkt å gjøre noe med før vi evt leier ut til noen som ikke er student. Om vi hadde ønsket det, er det jo uansett gjensidig oppsigelse på kontrakten, men som sagt er vi ikke ute etter å bråke eller kaste ut noen, men jeg synes ikke det er utidig innblanding at man forventer å få vite hvor mange biler som skal slåss om den ene garasjeplassen, for å si det sånn.

Dette ble en kjempeavsporing, sorry TS! Men den viser i alle fall tydelig at din huseier er ute og sykler med kravene sine. Han kan jo ikke hevde at leiligheten blir overbefolket av en overnatting innimellom, kan han vel? :ler: Men hvis han har den slags ideer om hva han har rett til å blande seg oppi, kan det være duket for mye trøbbel senere etterhvert. Du kan fortsette å bo der, men fortsette å ha et øye på markedet og se om noe bedre dukker opp.

Anonym poster: 84a57aff9b0d3725fa09920acdee1153

Jeg leier utelukkende vie meglere fordi private utleiere tenker som dere og generelt oppfører seg utidig og ulovlig.

Hvis du ikke er i stand til å følge husleieloven (jeg mener klart at dette innbefatter at du ikke overvåker leietakers besøk og konfronterer henne på bakgrunn av dette) burde du heller ikke leie ut. Faktisk.

Du har ingenting med om hun har kjæresten der i ukesvis. Garasjeplass og avtalen rundt denne bør stå i kontrakten. Om leietaker parkerer på gata, hvor alle kan parkere, har denne ikke gjort noe galt. Om det er slik at de benytter seg av deres parkering kan du si ifra, men ikke ellers.

Håper du skjerper deg. Leietaker har ikke meldeplikt til deg angående personlige relasjoner.

Anonym poster: 505f798b15b0d1a701d9cbef3531d213

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det ikke snakk om å slenge en ensidig endret kontrakt på bordet og smelle på husleia, men å ta en prat for å vite om kjæresten har flyttet inn eller ikke. Synes mange tolker meg i verste mening her, for jeg er helt enig i at vi ikke har noen rett (eller interesse av, for så vidt) til å blande oss i hennes saker. En ny person folkeregistrert på vår eiendom er likevel ingen filleting, så det hadde vært greit å ha fakta etablert. Det samme ville jeg jo tenkt om jeg var leietaker ;)

Nå kan det faktisk hevdes at leiligheten blir overbefolket, vi hadde gode grunner for å bare ønske en person der i utgangspunktet. Leia er latterlig lav i forhold til tilsvarende her i oljependlerbyen, men det har vi ikke tenkt å gjøre noe med før vi evt leier ut til noen som ikke er student. Om vi hadde ønsket det, er det jo uansett gjensidig oppsigelse på kontrakten, men som sagt er vi ikke ute etter å bråke eller kaste ut noen, men jeg synes ikke det er utidig innblanding at man forventer å få vite hvor mange biler som skal slåss om den ene garasjeplassen, for å si det sånn.

Dette ble en kjempeavsporing, sorry TS! Men den viser i alle fall tydelig at din huseier er ute og sykler med kravene sine. Han kan jo ikke hevde at leiligheten blir overbefolket av en overnatting innimellom, kan han vel? :ler: Men hvis han har den slags ideer om hva han har rett til å blande seg oppi, kan det være duket for mye trøbbel senere etterhvert. Du kan fortsette å bo der, men fortsette å ha et øye på markedet og se om noe bedre dukker opp.

Spørsmålene dine om hvorvidt hun har rett på å la han flytte inn, vitnet bare om at dere ikke har satt dere inn i husleieloven - noe enhver utleier og leietaker burde gjøre. Du virket for meg veldig ignorant i måten du skrev innleggene på,og er selv litt ute og sykler.

At en leilighet kan overbefolkes med to personer høres veldig merkelig ut.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine om hvorvidt hun har rett på å la han flytte inn, vitnet bare om at dere ikke har satt dere inn i husleieloven - noe enhver utleier og leietaker burde gjøre. Du virket for meg veldig ignorant i måten du skrev innleggene på,og er selv litt ute og sykler.

At en leilighet kan overbefolkes med to personer høres veldig merkelig ut.

Det er faktisk ikke mulig. Det med "overbefolket" gjelder typsik foreldre og flere barn i en ett-romsleilighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut en liten leilighet selv, og har vært på andre siden av bordet. Vår søte, hyggelige leietaker har vi null problemer med, bortsett fra at hun i perioder har så mye besøk av kjæresten sin at det er på nippet at det bor to personer der. Men da snakker vi uker i strekk... Heldigvis har han forsvunnet (mulig han jobber offshore eller noe?) akkurat i det vi har tenkt at nå MÅ vi påpeke det, så vi har sluppet å ta det opp. Han kommer jo tilbake igjen, men så lenge det er under halvparten av tiden tenker vi at det ikke er noe vi har noe med. Men jeg antar at vi ville hatt reglene på vår side dersom han i praksis bodde i en leilighet som er leid ut til en person?

Jeg synes du fortsatt er på ville veier, selv om du prøver å moderere deg litt. Du sier dere ikke har rett til eller interesse av å blande dere inn i hennes saker, likvel driver dere og følger med på hvor ofte kjæresten er på besøk og vurderer å "ta en prat" om dette.

Og nei, det kan ikke hevdes at leiligheten blir overbefolket, faktisk. Et par kan godt bo sammen på en ettromshybel uten at man kaller det overbefolket. Og hva mener du med at det er gjensidig oppsigelse på kontrakten hvis dere ønsket å leie ut til noen som ikke var student eller fordi dere ønsker å øke leia? Dere kan faktisk ikke si opp kontrakten på det grunnlaget.

Jeg skulle så gjerne ønske at utleiere satte seg grundig inn i husleieloven før de bega seg ut på leiemarkedet. Det skulle kanskje vært et eget sertifikat for utleiere, sånn at de måtte gjennom et lite kurs før de fikk leie ut. Det er jo helt grunnleggende ting som mange ser ut til å ha null peiling på.

Anonym poster: 4171d5470a5b175448f059aa5799474c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det ift studentskipnadene forresten? Her har de en regel på at man ikke kan være på besøk lenger enn en uke av gangen. Er det egentlig lov, eller det egne lover for dem?

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det ift studentskipnadene forresten? Her har de en regel på at man ikke kan være på besøk lenger enn en uke av gangen. Er det egentlig lov, eller det egne lover for dem?

Jeg vil tro det er egne lover for utleieenheter der man deler kjøkken/bad med andre, av hensyn til "samboerne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det er egne lover for utleieenheter der man deler kjøkken/bad med andre, av hensyn til "samboerne".

Her er det snakk om uteleieenheter med eget bad og kjøkken, dvs leiligheter og ikke hybler som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven gjelder også for bolig gjennom studentsamskipnad, det sakset inn er særskilte bestemmelser kun for denne type bolig:

§ 11-2. Elev- og studentboliger

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 første punktum bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom forhold knyttet til boligens utforming eller formål tilsier det.

Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 annet punktum og framleie av del av bolig som nevnt i § 7-3 bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom husrommet klart blir overbefolket, eller dersom det er nødvendig på grunn av forhold ved vedkommende person, eller knyttet til boligens utforming eller formål.

Framleie etter § 7-4 ved midlertidig fravær kan nektes dersom utleieren tilbyr seg å disponere boligen under leierens fravær, og leieren gis rett til å ta boligen i bruk igjen etter fraværet.

Uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 om opphør kan det avtales at leieavtalen skal falle bort uten oppsigelse ved endt semester, endt studieår eller endt utdannelse. Uten hinder av § 9-3 kan partene også inngå en tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år. Er leieavtalen ikke inngått for bestemt tid, har leieren før fraflytting alltid krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

Uten hinder av § 3-5 tredje ledd kan det avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

Uten hinder av | 3-2 første ledd annet punktum kan det avtales forskuddsbetaling for inntil tre måneder.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#11-2

Ergo kan ikke jeg se at smaskipnad har noen medbestemmelse på hvem som er på besøk når og hvor ofte, så lenge det ikke går over i opptak i husstand.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier utelukkende vie meglere fordi private utleiere tenker som dere og generelt oppfører seg utidig og ulovlig.

Du har ingenting med om hun har kjæresten der i ukesvis. Garasjeplass og avtalen rundt denne bør stå i kontrakten. Om leietaker parkerer på gata, hvor alle kan parkere, har denne ikke gjort noe galt. Om det er slik at de benytter seg av deres parkering kan du si ifra, men ikke ellers.

Håper du skjerper deg.

Du fikk med deg at vi ikke har "oppført" oss verken på den ene eller andre måten? Vi har jo faktisk ikke gjort noe som helst, og jeg ser ingen grunn til å skjerpe meg så lenge leietaker trives og er fornøyd med leieforholdet. Selvsagt er det ikke gateparkering, i så fall hadde jeg jo ikke hatt noen grunn til å nevne noe om parkeringen.

Og nei, det kan ikke hevdes at leiligheten blir overbefolket, faktisk. Et par kan godt bo sammen på en ettromshybel uten at man kaller det overbefolket. Og hva mener du med at det er gjensidig oppsigelse på kontrakten hvis dere ønsket å leie ut til noen som ikke var student eller fordi dere ønsker å øke leia? Dere kan faktisk ikke si opp kontrakten på det grunnlaget.

"Gjensidig oppsigelse på kontrakten" betyr jo akkurat det: at hun kan si opp på gitt varsel, uten grunn, når hun vil, uten spørsmål. Og det samme kan vi, på samme varsel. Akkurat der trenger du faktisk ikke ha peiling en gang, det holder å kunne lese en avkryssingsboks i standardkontrakten.

Det med at vi ikke ønsker å sette opp leia så lenge vi har en student boende, selv om det er langt under markedspris, var bare en ekstraopplysning. Vi vet at vi kunne fått mer, men så lenge hun bor her vil vi gjerne unngå det. Men det er klart at det måtte tolkes i feil retning det også. Jeez.

Jeg får trøste meg med at vår familie har leid ut i 30 år, og aldri fått en eneste klage. Her vi bor nå har vi hatt tre forskjellige, hyggelige folk boende- vi blander oss ikke, verken vi eller leietaker, men vi slår av en prat, drikker en kaffe og tar inn posten for hverandre. At hun vet hva vi gjør, og vi vet hva hun gjør, er helt uunngåelig all den tid vi bor nesten oppå hverandre. Jeg beklager virkelig hvis jeg ikke har satt meg inn i husleielovens detaljer, men det er klart jeg hadde gjort det hvis det hadde brygget opp til en tvist. Men merkelig nok har det aldri skjedd. Det tyder kanskje på at jeg har bedre uttrykksevner IRL enn på nett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk med deg at vi ikke har "oppført" oss verken på den ene eller andre måten? Vi har jo faktisk ikke gjort noe som helst, og jeg ser ingen grunn til å skjerpe meg så lenge leietaker trives og er fornøyd med leieforholdet. Selvsagt er det ikke gateparkering, i så fall hadde jeg jo ikke hatt noen grunn til å nevne noe om parkeringen.

"Gjensidig oppsigelse på kontrakten" betyr jo akkurat det: at hun kan si opp på gitt varsel, uten grunn, når hun vil, uten spørsmål. Og det samme kan vi, på samme varsel. Akkurat der trenger du faktisk ikke ha peiling en gang, det holder å kunne lese en avkryssingsboks i standardkontrakten.

Det med at vi ikke ønsker å sette opp leia så lenge vi har en student boende, selv om det er langt under markedspris, var bare en ekstraopplysning. Vi vet at vi kunne fått mer, men så lenge hun bor her vil vi gjerne unngå det. Men det er klart at det måtte tolkes i feil retning det også. Jeez.

Jeg får trøste meg med at vår familie har leid ut i 30 år, og aldri fått en eneste klage. Her vi bor nå har vi hatt tre forskjellige, hyggelige folk boende- vi blander oss ikke, verken vi eller leietaker, men vi slår av en prat, drikker en kaffe og tar inn posten for hverandre. At hun vet hva vi gjør, og vi vet hva hun gjør, er helt uunngåelig all den tid vi bor nesten oppå hverandre. Jeg beklager virkelig hvis jeg ikke har satt meg inn i husleielovens detaljer, men det er klart jeg hadde gjort det hvis det hadde brygget opp til en tvist. Men merkelig nok har det aldri skjedd. Det tyder kanskje på at jeg har bedre uttrykksevner IRL enn på nett ;)

Feil. Hun kan si opp uten begrunnelse, mens dere må ha god grunn, som gitt i Husleieloven.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid av "en slik". Vi fikk ikke ha besøk etter 23:00 og ikke overnattingsgjester. En av de jeg bodde med lot alikevel søstra si (!!!) overnatte pga lang reisevei (3t) og ble kastet ut dagen etterpå! Vi flyttet ganske kjapt alle sammen kan du si....

Hadde de satt som regel at man ikke skulle bråke etter 23:00 hadde det vært helt greit. De hadde tross alt tre barn. Men at vi satt 4stk og så på film istede for 3 ser jeg ikke problemet med altså...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det dere ikke kan! Hjelpes. Les husleieloven, ikke bare skum gjennom den! LES den!

Loven er faktisk ikke særlig vanskelig å forstå, så hvordan så mange voksne mennesker i dette landet totalt greier å ignorere innholdet i den er et mysterium for min del.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere i det hele tatt satt dere inn i husleieloven? Selv om dere ikke oppfører dere like ille som TS' utleiere, så er dere like ignorante og kunnskapsløse når det kommer til krav og rettigheter. Nå ser vi at dere er minst like mye ute og sykler som TS' utleiere, dere er bare ikke like åpenlyse om det ovenfor leietaker.

"Gjensidig oppsigelse" må forøvrig være noe dere har hentet fra arbeidsmiljøloven, for det er overhodet ikke overførbart til husleieloven - nettopp fordi det er ulovlig i utleiersammenheng. Det dere kanskje tenker på, er "gjensidig oppsigelsestid", og er noe helt annet.

Som flere allerede har nevnt: selv om dere i kontrakten har skrevet at dere kan si henne opp uten grunn, så er det fullstendig lovstridig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat flyttet inn i en ny leilighet sammen med en annen jente. Dette er en loftsleilighet som ligger i etasjen over der utleier selv bor. De har tidligere sagt at hvis vi skal ha besøk, så vil de vite det. Det har vi gått med på. I dag nevnte utleier at vi ikke får lov til å ha overnattingsbesøk. Dette har det ikke blitt nevnt noe på tidligere, og det står ikke i kontrakten. Med tanke på at jeg har venner som bor mange timers kjøring unna, sier det seg selv at de må overnatte når de først kommer på besøk. Har utleier lov til å nekte oss dette?

Anonym poster: da6a9882ce321f9db3b83648adbaa98b

Her bor du til en huseier, som overhodet ikke kan lover og regler. Han har ikke lov å nekte deg besøk. Helgebesøk, feriegjester osv....det skal han drite i. Neste gang så får du be om hvilke regler han baserer seg på.

Anonym poster: fdd981fba5fe6eacc0e6254ffaa0fd13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieboeren deres har lov til å ta inn samboer selv om leiligheten kun er leid ut til henne. Og det uten at dere kan sette opp leien også

Enig, at de vil ha det trangt er deres problem. Fatter ikke folk leier ut, uten å kjenne til lover og regler

Anonym poster: fdd981fba5fe6eacc0e6254ffaa0fd13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide kjellerleilighet da jeg først flyttet hjemmefra. Never again.

Opplevde jeg kom hjem fra kveldvakt på matbutikken og fikk spm om det "ikke var litt sent for en småjente og være ute?"

Dere utleiere er en sprø gjeng.

Unngå å leie i samme bygning som utleieren bor!

Anonym poster: b32f4dd93de3c718d2d8b51f081e0612

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"

Vel, men altså...

Jeg er enig i det at man skal kunne ha folk på besøk så lenge man vil, men jeg ville ha snakket med huseieren om en mulig innflytting pga det handler jo om tillit den andre veien også. At ved en mulig brann f.eks så vet de hvor mange som bor der ol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Så dersom jeg hadde eid en leilighet, og bestemt meg for å leie ut denne til en person, så kunne vedkommendes slektninger bare flyttet inn sånn uten videre, teknisk sett? :blink:

Dette med overnatting hos samskipnadene tror jeg er så som så. I de hyblene hvor man deler kjøkken og bad med flere og deler fellesutgiftene likt på alle hyblene vil jeg tro at det kanskje er litt mer "press" på å følge opp reglementet jfr. antall døgn med overnattingsgjester. Det er klart at en person ekstra som bruker strøm, varmtvann og plass på fellesarealene over lang tid uten at vedkommende er med på å betale for disse fellesutgiftene vil være til stor irritasjon for andre beboere. Det er urettferdig at noen skal "bo" der gratis, mens de andre hybelebeboerne skal betale forbruket til vedkommende. Da kan man søke på parleilighet, så får man mer plass + færre klager.. :happy:

Hvordan det funker i 1-romsleilighetene vet jeg ikke med 100% sikkerhet selv om jeg bor i en, hvertfall har ingen noen gang banket på hos meg og spurt hvor mange overnattinger jeg har hatt. I egne leiligheter er det jo bare egne arealer som "belastes", og det er kun jeg som sitter igjen med regninga etter at overnattingsbesøket har brukt strøm, varmtvann osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt hus med leilighet, jeg er veldig glad jeg ikke har det lenger. Huseier har omtrent ingen rettigheter dersom noe går galt.

Det er mange gale mennesker som leier og der ute .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Så dersom jeg hadde eid en leilighet, og bestemt meg for å leie ut denne til en person, så kunne vedkommendes slektninger bare flyttet inn sånn uten videre, teknisk sett? :blink:

Teknisk sett ja, men ikke hvilken som helst slektning, da. Man kan la foreldre, barn og/eller kjæreste flytte inn, ikke f.eks. kusiner eller besteforeldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...