Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #21 Skrevet 16. august 2012 Min mann er også slik, det er jeg som må holde styr på om barna har nok klær i barnehagen, om de har f.eks. varme sko til vinteren, om noe må vaskes eller skiftes ut. Jeg må også holde styr på arrangementer som juleavslutninger, pengeinnsamlinger, ekstrautstyr som må handles inn og leveres. på den annen side holder han styr på mye annet, som jeg rett og slett ikke gidder å sette meg inn i. Jeg aner ikke noe om bilforsikring, drenering, terrassebeis, kabeltv, nettleverandører, kommunale avgifter eller fondsandeler. Jeg aner heller ikke når potteplantene ble vannet sist, det gjør nemlig han Så det går vel opp i opp, tenker jeg. Ingen grunn til at BEGGE skal holde full oversikt på ALT. greit dere kan fordele det slik da, sånn at du slipper å ha oversikten på alt
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #22 Skrevet 16. august 2012 Mitt spørsmål blir da: Hva med å sette foten ned? Dere menn er som oftest svært tøffe og selvsikre på alle andre områder, men så fort det kommer til barn så backer dere ut. Hva med å si at "Nei, nå har jeg kledd på han og det er bra nok!" Ja enig. Er bare barnslig å håndtere det på den måten at: Neivel hvis jeg bare får kritikk likevel så gidder jeg ikke likevel, istedet for å si klart ifra at man ikke finner seg i slik kritikk. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #23 Skrevet 16. august 2012 Det var da jeg fikk en sko etter meg... og du er fortsatt sammen med henne fordi...?
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #24 Skrevet 16. august 2012 Med tanke på hvor mange av oss mannfolk som ikke engang klarer å gjøre det med oss selv (kle på oss skikkelig, komme oss til og fra noe til rett tid, huske avtaler ), er det kanskje ikke rart Men et viktig poeng det med at endel menn føler seg overkjørt i forhold til hvordan ting skal gjøres. Jeg har observert endel tilfeller, samt også da lest psykologer uttale seg om fenomenet. I veldig manges øyne er mannfolk annsett som mindreverdige når det gjelder evne og kvalitet på omsorg mot barn. Tilsynelatende, ubevisst, er mange mødre opptatt av at ting skal gjøres på den optimale måten de har kommet frem til. Og at mange mannfolk gir opp siden de føler at alt blir feil uansett. Det er vel noe som heter at det er enkelt å se flisa i ens annens øye men vanskelig å se bjelken i sin egen. Heldigvis har man iallefall hatt en fremgang når det gjelder vilje og innsats i hjemmene. Undersøkelser viser at vi mannfolk nå utfører 4 ganger så mye arbeid i hjemmet og med barn idag sammenlignet med for 25 år siden Men det er jo nesten ikke rart menn blir sett på som litt mindreverdig ang slike ting, når du selv skriver at du ikke klarer å kle på deg selv eller passe tiden skikkelig. høres ikke ut som du har så mye tro på deg selv da. 1
Gjest HunterLady Skrevet 16. august 2012 #25 Skrevet 16. august 2012 og du er fortsatt sammen med henne fordi...? Hvor leser du egentlig alle antagelsene dine hen? Han har ikke sagt noen plass at han er sammen med dette kvinnemennesket lengre. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #26 Skrevet 16. august 2012 Hvor leser du egentlig alle antagelsene dine hen? Han har ikke sagt noen plass at han er sammen med dette kvinnemennesket lengre. jeg bare tenkte siden han kledde på ungene og hun mora var i samme huset og skiftet klærne på ungene etterpå.
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #27 Skrevet 16. august 2012 Men det er jo nesten ikke rart menn blir sett på som litt mindreverdig ang slike ting, når du selv skriver at du ikke klarer å kle på deg selv eller passe tiden skikkelig. høres ikke ut som du har så mye tro på deg selv da. Du leser jaggu som djevelen leser bibelen. Om du ser etter så kanskje du ser at jeg generaliserer og skrev en humoristisk kommentar som spiller på en god del fordommer - men også et faktum at mange mannfolk faktisk ikke er vant til å ta vare på seg selv på det området. Enten har de hatt andre til å håndtere det eller de bare har gitt blaffen. Legger merke til at flere reagerer på hvordan du trekker konklusjoner og slenger ut antagelser som om det skulle være fakta. Hadde du forsøkt å være morsom kunne jeg forstått det. 1
Gjest HunterLady Skrevet 16. august 2012 #28 Skrevet 16. august 2012 jeg bare tenkte siden han kledde på ungene og hun mora var i samme huset og skiftet klærne på ungene etterpå. Jeg forteller også historier her inne fra fortiden. Det betyr ikke at det fremdeles er slik. Han snakket nok om eksen sin, og "den gang da". 1
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #29 Skrevet 16. august 2012 Du leser jaggu som djevelen leser bibelen. Om du ser etter så kanskje du ser at jeg generaliserer og skrev en humoristisk kommentar som spiller på en god del fordommer - men også et faktum at mange mannfolk faktisk ikke er vant til å ta vare på seg selv på det området. Enten har de hatt andre til å håndtere det eller de bare har gitt blaffen. Legger merke til at flere reagerer på hvordan du trekker konklusjoner og slenger ut antagelser som om det skulle være fakta. Hadde du forsøkt å være morsom kunne jeg forstått det. Jeg driter i hva andre reagerer på. jeg har lov å tolke ting slik jeg vil, og jeg kunne hellert ikke vite at du var sarkastisk eller spøkte i det innlegget når du hverken hadde smileyface eller ironiflagg. Og nå gjentar du deg selv igjen og sier at det finnes menn som ikke er vant til å klare seg selv eller bare gir blaffen, og da må jeg igjen gjenta at da er det ikke rart menn blir sett på som mindreverdige ang barneoppdragelse.
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #30 Skrevet 16. august 2012 Jeg forteller også historier her inne fra fortiden. Det betyr ikke at det fremdeles er slik. Han snakket nok om eksen sin, og "den gang da". JAVEL. Jeg fikk ikke med meg det.
Gjest norah Skrevet 16. august 2012 #31 Skrevet 16. august 2012 Morsomt at du nevner det. Undersøkelsen viser at prosentandelen mannfolk gjør i hjemmet av husarbeid og barneoppdragelse er høyere enn prosentandelen kvinner jobber ute. Så nei - det stemmer ikke helt. Konklusjonen er at kvinner jobber mer enn for 25 år siden mens mannfolk trår til mer i hjemmet enn for 25 år siden. Altså har man en positiv utvikling. Det stemmer, men kvinner gjør fortsatt mest husarbeid. Altså; mannfolka gjør mer, menn kvinner gjør enda mest(ifølge undersøkelser på temaet i norske husholdninger) Menn gjør også mest husarbeid av de tingene som er "automatisert" og som kan "outsorces" som eksempelvis oppvaskmaskin etc. Fedre bruker også mer tid på barna, og prioriterer dette foran husarbeid, og de forklarer det med at dette "gir mer verdi for dem". Som er forståelig og bra, men samtidig ender fortsatt kvinnen opp med mest. Så er det jo igjen et spørsmål om ulike syn på hva som er nødvendig, det kan tenkes at den ekstra delen endel kvinner gjør ikke er nødvendig i alle øyne; eksempelvis som å tørke støv daglig. Men jeg lurer ofte på, også denne gangen - om ganske mange ikke virkelig diskuterer slike ting FØR man får barn. Jeg kunne ikke tenkt på å planlegge barn med noen uten å diskutere hvordan man praktisk skal få hverdagen til å gå opp, og hva som forventes. Virker som om endel blir litt opphengt i verpesyke(begge kjønn) og glemmer å diskutere realitetene. Ellers får dere bare sende mannfolka denne artikkelen her som argument: http://www.aftenposten.no/jobb/Menn-som-gjor-husarbeid-er-mer-tilfredse-6933961.html 1
Gjest BM2 Skrevet 16. august 2012 #32 Skrevet 16. august 2012 og du er fortsatt sammen med henne fordi...? He he, det ble slutt få uker senere. Hvordan i all verden har du fått for deg at jeg er i forhold?!?
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #33 Skrevet 16. august 2012 Jeg driter i hva andre reagerer på. jeg har lov å tolke ting slik jeg vil, og jeg kunne hellert ikke vite at du var sarkastisk eller spøkte i det innlegget når du hverken hadde smileyface eller ironiflagg. Og nå gjentar du deg selv igjen og sier at det finnes menn som ikke er vant til å klare seg selv eller bare gir blaffen, og da må jeg igjen gjenta at da er det ikke rart menn blir sett på som mindreverdige ang barneoppdragelse. Istedet for å dra inn årene og faktisk innse hvordan du totalt misstolket dette til tross for at det er rimelig klart hva som faktisk står (jeg skriver ikke noe som helst sted "meg" eller "jeg" for eksempel) velger du å benytte stråmannsargumentasjon. Du virker ureflektert, sint og aggressiv i din retorikk. Jeg vil anbefale deg å følge utrykket "ballen - ikke spilleren". 1
Gjest BettyBoop Skrevet 16. august 2012 #34 Skrevet 16. august 2012 (endret) Istedet for å dra inn årene og faktisk innse hvordan du totalt misstolket dette til tross for at det er rimelig klart hva som faktisk står (jeg skriver ikke noe som helst sted "meg" eller "jeg" for eksempel) velger du å benytte stråmannsargumentasjon. Du virker ureflektert, sint og aggressiv i din retorikk. Jeg vil anbefale deg å følge utrykket "ballen - ikke spilleren". Du skrev de fleste menn er sånn og sånn og siden du vet så mye om det går jeg automatisk ut fra at du er en av disse mennene. Jeg er ikke sint og aggressiv i det hele tatt. Nå er det du som bare antar ting. JEG syns ikke det du skriver er rimelig klart. Du bestemmer ikke hvordan jeg forstår hvor klart eller uklart du har uttrykt deg. Endret 16. august 2012 av BettyBoop
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #35 Skrevet 16. august 2012 Jeg skjønner poenget ditt - men skjønner ikke hvorfor du retter svaret mot meg Jeg har for all del ikke sammenlignet disse arbeidsoppgavene. De er ganske markant forskjellige. Eneste poenget mitt er at enkelte prioriterer ikke like stort disse forskjellige oppgavene og noen vil for alt i verden ikke gjøre dem. Jeg legger merke til at du har skaffet deg en mann som ikke gjør oppgavene du ønsker han skal gjøre alternativt ikke gjør de på den måten du ønsker. Jeg anntar at han har vært slik helt siden du ble kjent med ham? Jeg tror mange ikke skjønner det at en god del gutter/mannfolk trives kjempeflott i et hus som har endel støv her og der og at tallerkener kan stå på vasken en dag før de vaskes. Så det kan like godt være en kombinasjon av manglende forståelse - i tillegg til latskap Jeg har dessuten selv observert flere ganger menn bli skoldet og bli bedt om å pelle seg vekk og la henne få ta over når ting ikke ble gjort helt som madammen ønsket det. Merker at dette er et meget touchy tema for deg. Jeg rettet svaret mot deg fordi du faktisk brukte den typiske argumentasjonen at noen gjør husarbeid og andre skifter dekk og dermed antyder at det er en normal og rettferdig fordeling. Husarbeid er faktisk en nødvendighet og de aller, aller fleste menn som har bodd alene kan faktisk gjøre et minimum av oppgaver uten hjelp av mor eller kjerring når de må. Veldig mange menn, slik som min, har derimot en tendens til å slutte å gjøre husarbeid et stykke inn i forholdet og bruker da gjerne argumentasjonen om "jeg får det ikke til" eller "du er så mye flinkere", de færreste sier sannheten, at de nemlig ikke har lyst og ikke gidder. De fleste menn jeg kjenner trives forbausende godt i rene hus, med rene klær, rene tallerkner, rent bestikk, mat i skapet og middag på bordet. Det er ikke forståelse for husarbeidet som mangler, bare viljen til å faktisk gjøre det........ Angående det at men får kjeft og dirigert av fruen, har det noen gang slått deg at det faktisk er nødvendig å detaljstyre noen for at de i hele tatt skal gjøre noe? Jeg absolutt HATER å detaljstyre, da kan jeg like gjerne gjøre jobben selv om jeg må henge over mannen og fortelle han hva han må gjøre hele tiden. Når han skal vaske gulv forventer jeg at han får det til uten at jeg forteller han hvor vaskebøtta er eller blandingsforholdet mellom vann og vaskemiddel. Like forbanna må jeg hver gang han skal gjøre dette forklare nettopp disse tingene fordi han spør og inntar en passiv holdning. På samme måte begynner jeg å bli rimelig lei av å etter to år med flere bleiebarn i hus faktisk svare på sprøsmålet "skal jeg skifte bleie nå?" når ungen stinker som en utedass og alt lekker.. Jeg mildt sagt driter i hvordan han gjør sine oppgaver så lenge de faktisk blir gjort! Men nå skal det sies jeg ventet i to år på at han skulle vaske vinduer og til slutt tok svigerfar affære... Dessverre kan jeg ikke si at han er unik. Jeg ser forbausende mange menn med disse holdningene. Ikke skjønner jeg helt hvor ideene kommer fra heller, jeg har aldri gjort annet enn å forvente at han faktisk tar sin del av jobben med hus, hjem og unger. Han skal ha for å være flink med ungene, men det er urettferdig at han får all kosejobben med barna og jeg blir sittenede med et fjell husarbeid som jeg må gjøre alene... Anonym poster: a5e16b123712f4837203746b86e5c033 1
Gjest Bandit Skrevet 16. august 2012 #36 Skrevet 16. august 2012 Jeg synes man er litt for strenge mot mannfolka her. De har tross alt mindre fritid enn det kvinner har, ettersom de alt i alt gjør mer enn kvinner når man slår sammen arbeid og husarbeid/unger. I tillegg er det som BM2 prøver å få frem, pokker ikke lett å være mann heller. Mange kvinner vil ha ting på sin måte. Blir det ikke bra nok, klager de. Hvem gidder det i lengden? La oss få gjøre det på vår måte. Da skal dere se det blir langt mer interessant å trå til. Det er ikke fristendes å trå til med arbeidet når dere går over alt etterpå allikevel fordi det ikke ble gjort på rett måte. På den annen side opplever jeg veldig mange kvinner som jobber deltid som klager over at mennene deres ikke tar 50/50 med husarbeid. Hva i alle dager tenker dere med da? Jeg er utrolig glad for å være alene om det. Da får jeg gjort ting på min måte, og jeg har ingenting å klage på.
Sophie-Ann Skrevet 16. august 2012 #37 Skrevet 16. august 2012 (endret) Det er vår skyld at mennene ikke tar del i hverdagen i hus og heim. Enten så henger vi over skulderen deres og kritiserer alt de gjør, eller så kjefter vi og er ikke fornøyde når de endelig har gjort noe. Samt at i begynnelsen av forholdet løper rundt som franske stuepiker for å vise vår kommende mann hvor flinke vi er som husmødre, men når hverdagen innhenter oss, klager vi over at han ikke deltar uten å tenke over at det faktisk er vår skyld at de er blitt som de er blitt. Så denne må vi ta på vår egen kappe jenter Slutt å dill og dall i begynnelsen, og la gutta få gjøre det slik de ønsker! Det spiller ingen rolle om ungen har på seg en rød genser og rosa bukse, så lenge ungen har klær på seg egnet til årsiden, f.eks. Endret 16. august 2012 av Sophie-Ann 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #38 Skrevet 16. august 2012 Og det er alltid interessant å se hvor mange som skyver ansvar og skylden over på kvinnene når mennene ikke gidder ta del i husarbeidet. Joda, det er kvinnene som har skjemt de bort i begynnelsen, er for strenge, for dominerende, vil ha alt på sitt vis, aldri er fornøyde... Beklager, men jeg kjenner faktisk ingen sånne, de fleste er fornøyde bare mannen tar initativ til å faktisk gjøre noe! Men klart, de fleste bør vel bare hoppe og danse av lykke når mannen vasker gulv, selv om hans variant består i å tømme 10 liter såpevann utover parketten og så forsøke å svabre det opp, for det hadde han lært i militæret... Har man lov tilå kritisere da? Anonym poster: a5e16b123712f4837203746b86e5c033 3
Gjest BM2 Skrevet 16. august 2012 #39 Skrevet 16. august 2012 Nei, kan ikke si at jeg føler meg truffet Derimot er jeg en smule oppgitt over frasen "Jammen du er jo så mye flinkere enn meg til...", fordi jeg slettes ikke har noe naturtalent for å ha tjue baller i luften samtidig. Heldigvis er kjøleskapsdøra og aktivitetskalenderen min venn Men for all del, det kan godt være mye av det du beskriver også. Etter litt fartstid med helsestasjon, barnehage og skole har jeg møtt en god del kontrollfrik-damer som tydeligvis vet hvordan ting skal gjøres- selv om jeg virkelig håper at de fleste av dem ikke kaster sko...! Som jeg tolker dit hen at han er veldig usikker på hvordan oppgavene skal utføres. Anbefaler å gi en og en oppgave som ansvar. Samt DIGERT rom for prøving og feiling og rom for egne løsninger. Det er sjeldent det handler om mangel på vilje, som egel handler det om frykt for det ukjente.
Gjest BM2 Skrevet 16. august 2012 #40 Skrevet 16. august 2012 Vel, om du kledde på ungene shorts og t-skjorte i 20 minus kan jeg skjønne at de ble kledd på ny:P Smører tykt på men du skjønner poenget. Men at noen kanskje er unødvendig pirkete tror jeg nok. Du kan jo møte min mor for eksempel Anonym poster: be30903916878b78184f1d17d621fc24 Det handlet om at bukse og jumper ikke passet sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå