Gjest Turid Skrevet 15. august 2012 #1 Skrevet 15. august 2012 Er så vannvittig lei av å ha en mann som ikke tar ene-ansvar for noe som helst når det gjelder barna våre. Vi har 2, den eldste begynner på skolen i morgen, og jeg vet at med yngste i barnehage og eldste på skole, får JEG hovedansvar for bringing og henting. Han hjelper til når jeg spør, og er veldig motvillig til å bringe, for da må han starte litt senere på jobb (7.30 i stedet for 7.00). Jeg syns en småbarnsfar må belage seg på å starte så "sent" av og til.. hva syns dere? Han setter seg heller ikke inn i all info som gjelder skole/SFO og barnehage, det blir som regel liggende om ikke jeg minner han om å lese det. Og klær/tursekker/annet utstyr - selvfølgelig har JEG ansvar også for dette! blæh! Er deres menn sånn? Hvordan endre? Jeg må legge til at jeg jobber hjemmefra, er vel kanskje derfor vi er kommet inn i denne dårlige sirkelen...
Gjest Ms.Mary Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Min samboer og pappa til våre to barn har vært sånn siden ungene kom til. Har en i bhg og en som begynner på skolen nå. Jeg hadde oversikt over hva som skulle skje når, jeg måtte ordne bhg-sekken daglig, og hente/bringe som regel. Hans vanlige kommentar: "Du er så mye flinkere enn meg til det der... " Bulls***t!! Han gadd bare ikke, mye enklere for ham om jeg bare gjorde det. Jeg har blitt mer og mer lei av dette, og i vår tok jeg det opp - grundig. Det har blitt en markant bedring etter at jeg forklarte hvordan saken lå an, heldigvis. Og mannen min får det til; det var visst ikke så komplisert å sjekke om det var nok byttetøy i sekkene likevel... 4
Gjest BettyBoop Skrevet 15. august 2012 #3 Skrevet 15. august 2012 blir så frustrert over menn når jeg leser slike tråder. Trodde det var foreldrene deres sin oppgave å oppdra de slik at de var ferdig oppdratt når de en gang skulle starte egen familie, men NEEEIDAA. 2
Hedda-78 Skrevet 15. august 2012 #4 Skrevet 15. august 2012 Min mann er også slik, det er jeg som må holde styr på om barna har nok klær i barnehagen, om de har f.eks. varme sko til vinteren, om noe må vaskes eller skiftes ut. Jeg må også holde styr på arrangementer som juleavslutninger, pengeinnsamlinger, ekstrautstyr som må handles inn og leveres. på den annen side holder han styr på mye annet, som jeg rett og slett ikke gidder å sette meg inn i. Jeg aner ikke noe om bilforsikring, drenering, terrassebeis, kabeltv, nettleverandører, kommunale avgifter eller fondsandeler. Jeg aner heller ikke når potteplantene ble vannet sist, det gjør nemlig han Så det går vel opp i opp, tenker jeg. Ingen grunn til at BEGGE skal holde full oversikt på ALT. 13
Mafalda Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Litt enig med Hedda-78 her. Bortsett fra at det ofte kan bli noe skjevt i og med at barn (særlig når det er flere) genererer MYE logistikk- er det ingen som har nevnt de hersens bursdagsinvitasjonene ennå?-, mens terrassen må beises hvert tredje år og kommunale avgifter ligger på Autogiro. Vi er litt i samme situasjon, er jeg redd. Mannen min er et arbeidsjern som virkelig står på, både på jobb og hjemme, men det er jeg som er (ufrivilig) innenriksminister. Planleggingsdager, skiftetøy, oppmøtetid på cp'er, lapper til SFO og barnehage, kjøpe bursdagsgaver, melde på kurs, sy på speidermerker, kjøpe inn noter og utstyr, huske på alle kamper, konserter og samlinger, foreldremøter, pensko til 17., mai, 340 avslutninger, baking til Luciadagen og sommerfesten.. det er jo til å gå bananas av til tider 1
Gjest HunterLady Skrevet 15. august 2012 #6 Skrevet 15. august 2012 Sånn er det bare, og vil nok være slik en god stund. Kvinnene har hovedansvaret for barna, og mannen har jo en så seriøs og viktig jobb at han er for sliten til å ta seg av alt det andre "tullet". Nei, takke meg til å være alene om det!! Bare stress og kaos å være to om barneoppdragelse og gjøremål. 1
Gjest BM2 Skrevet 15. august 2012 #7 Skrevet 15. august 2012 Mitt spørsmål er, får han lov til å ta ansvar på SIN måte? Jeg gav faen da mor til ungene ALLTID fant feil på ALT jeg gjorde og ungene ALLTID ble kledd på ny. Såe tuppehøner, kan dere selv være skyld i deres menn sin passivitiet? 10
Gjest HunterLady Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Mitt spørsmål er, får han lov til å ta ansvar på SIN måte? Jeg gav faen da mor til ungene ALLTID fant feil på ALT jeg gjorde og ungene ALLTID ble kledd på ny. Såe tuppehøner, kan dere selv være skyld i deres menn sin passivitiet? Mitt spørsmål blir da: Hva med å sette foten ned? Dere menn er som oftest svært tøffe og selvsikre på alle andre områder, men så fort det kommer til barn så backer dere ut. Hva med å si at "Nei, nå har jeg kledd på han og det er bra nok!" 3
Gjest BM2 Skrevet 15. august 2012 #9 Skrevet 15. august 2012 Mitt spørsmål blir da: Hva med å sette foten ned? Dere menn er som oftest svært tøffe og selvsikre på alle andre områder, men så fort det kommer til barn så backer dere ut. Hva med å si at "Nei, nå har jeg kledd på han og det er bra nok!" Det var da jeg fikk en sko etter meg... 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #10 Skrevet 15. august 2012 Mitt spørsmål er, får han lov til å ta ansvar på SIN måte? Jeg gav faen da mor til ungene ALLTID fant feil på ALT jeg gjorde og ungene ALLTID ble kledd på ny. Såe tuppehøner, kan dere selv være skyld i deres menn sin passivitiet? Vel, om du kledde på ungene shorts og t-skjorte i 20 minus kan jeg skjønne at de ble kledd på ny:P Smører tykt på men du skjønner poenget. Men at noen kanskje er unødvendig pirkete tror jeg nok. Du kan jo møte min mor for eksempel Anonym poster: be30903916878b78184f1d17d621fc24
Gjest HunterLady Skrevet 15. august 2012 #11 Skrevet 15. august 2012 Det var da jeg fikk en sko etter meg... Nå lo jeg litt høyt for meg selv. Men dette er jo egentlig veldig trist. Veldig trist at noen kvinner skal være slik mot den som faktisk har like mye rett som henne i å ta avgjørelser som angår barnet. 3
ViljaH Skrevet 15. august 2012 #12 Skrevet 15. august 2012 Vi deler også oppgavene mellom oss slik at jeg har oversikt over utstyr og eventer, mens vi deler på henting og bringing. Jeg prøver å gjøre det jevnt ved å holde meg helt unna andre ting så det nødvendigvis faller på ham. Bil f.eks. Alt av service, vask, vedlikehold, drivstoffpåfyll fikser han. Jeg spør ikke engang, bare forventer at det ordnes. Prøver å få til mer slik deling, f.eks at han holder badet på stell og jeg stuen. Ikkeno mas om når og hva man gjør det. Ang. påkledning av barn så skifter jeg ikke dårlig matching. Prøver å holde en åpen dialog om hva som er passe, når il ull osv. Hvis jeg vil ha spesielt antrekk så legger jeg det bare frem. 2
Mafalda Skrevet 16. august 2012 #13 Skrevet 16. august 2012 Mitt spørsmål er, får han lov til å ta ansvar på SIN måte? Jeg gav faen da mor til ungene ALLTID fant feil på ALT jeg gjorde og ungene ALLTID ble kledd på ny. Såe tuppehøner, kan dere selv være skyld i deres menn sin passivitiet? Nei, kan ikke si at jeg føler meg truffet Derimot er jeg en smule oppgitt over frasen "Jammen du er jo så mye flinkere enn meg til...", fordi jeg slettes ikke har noe naturtalent for å ha tjue baller i luften samtidig. Heldigvis er kjøleskapsdøra og aktivitetskalenderen min venn Men for all del, det kan godt være mye av det du beskriver også. Etter litt fartstid med helsestasjon, barnehage og skole har jeg møtt en god del kontrollfrik-damer som tydeligvis vet hvordan ting skal gjøres- selv om jeg virkelig håper at de fleste av dem ikke kaster sko...! 2
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #14 Skrevet 16. august 2012 Med tanke på hvor mange av oss mannfolk som ikke engang klarer å gjøre det med oss selv (kle på oss skikkelig, komme oss til og fra noe til rett tid, huske avtaler ), er det kanskje ikke rart Men et viktig poeng det med at endel menn føler seg overkjørt i forhold til hvordan ting skal gjøres. Jeg har observert endel tilfeller, samt også da lest psykologer uttale seg om fenomenet. I veldig manges øyne er mannfolk annsett som mindreverdige når det gjelder evne og kvalitet på omsorg mot barn. Tilsynelatende, ubevisst, er mange mødre opptatt av at ting skal gjøres på den optimale måten de har kommet frem til. Og at mange mannfolk gir opp siden de føler at alt blir feil uansett. Det er vel noe som heter at det er enkelt å se flisa i ens annens øye men vanskelig å se bjelken i sin egen. Heldigvis har man iallefall hatt en fremgang når det gjelder vilje og innsats i hjemmene. Undersøkelser viser at vi mannfolk nå utfører 4 ganger så mye arbeid i hjemmet og med barn idag sammenlignet med for 25 år siden
Gjest Sara Skrevet 16. august 2012 #15 Skrevet 16. august 2012 Med tanke på hvor mange av oss mannfolk som ikke engang klarer å gjøre det med oss selv (kle på oss skikkelig, komme oss til og fra noe til rett tid, huske avtaler ), er det kanskje ikke rart Men et viktig poeng det med at endel menn føler seg overkjørt i forhold til hvordan ting skal gjøres. Jeg har observert endel tilfeller, samt også da lest psykologer uttale seg om fenomenet. I veldig manges øyne er mannfolk annsett som mindreverdige når det gjelder evne og kvalitet på omsorg mot barn. Tilsynelatende, ubevisst, er mange mødre opptatt av at ting skal gjøres på den optimale måten de har kommet frem til. Og at mange mannfolk gir opp siden de føler at alt blir feil uansett. Det er vel noe som heter at det er enkelt å se flisa i ens annens øye men vanskelig å se bjelken i sin egen. Heldigvis har man iallefall hatt en fremgang når det gjelder vilje og innsats i hjemmene. Undersøkelser viser at vi mannfolk nå utfører 4 ganger så mye arbeid i hjemmet og med barn idag sammenlignet med for 25 år siden Og det skulle da bare mangle, mtp at mødre i dag ofte jobber like mange timer i uka som menn. Og i de tilfellene mødre jobber deltid, så faller absolutt hele kabalen tilbake på dem. Her bor vi i rekkehus og har minimalt med arbeid utendørs. Alle regninger er på autogiro. Likevel er det jeg som gjør alt i huset, og mesteparten med barnet vårt. Orker ikke mase på mannen mer om å hjelpe til, for da blir han bare helt stum og utfører det jeg sier. Slik at jeg føler meg som en urettferdig masekjerring. Så menn kan saktens manipulere de også...
Anciol Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 Hos oss leverer jeg barna i bhg, og mannen min henter de om ettermiddagen:) eller så leverer han de og jeg henter de, kommer helt an på når vi er ferdig på jobb, og om han må på lange jobboppdrag:)
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Og det skulle da bare mangle, mtp at mødre i dag ofte jobber like mange timer i uka som menn. Og i de tilfellene mødre jobber deltid, så faller absolutt hele kabalen tilbake på dem. Her bor vi i rekkehus og har minimalt med arbeid utendørs. Alle regninger er på autogiro. Likevel er det jeg som gjør alt i huset, og mesteparten med barnet vårt. Orker ikke mase på mannen mer om å hjelpe til, for da blir han bare helt stum og utfører det jeg sier. Slik at jeg føler meg som en urettferdig masekjerring. Så menn kan saktens manipulere de også... Morsomt at du nevner det. Undersøkelsen viser at prosentandelen mannfolk gjør i hjemmet av husarbeid og barneoppdragelse er høyere enn prosentandelen kvinner jobber ute. Så nei - det stemmer ikke helt. Konklusjonen er at kvinner jobber mer enn for 25 år siden mens mannfolk trår til mer i hjemmet enn for 25 år siden. Altså har man en positiv utvikling. At man finner seg en mann som ikke innehar evne til husarbeid er en annen sak. På samme måte som det finnes kvinner som aldri i livet blir å klare å skifte dekk, olje, plukke ned vepsebolet i mønet osv osv (nå skal det sies at det finnes masse jenter som gjør det også - på samme måte som det finnes masse mannfolk som trår til som noen helter i hjemmet). 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #18 Skrevet 16. august 2012 At man finner seg en mann som ikke innehar evne til husarbeid er en annen sak. På samme måte som det finnes kvinner som aldri i livet blir å klare å skifte dekk, olje, plukke ned vepsebolet i mønet osv osv (nå skal det sies at det finnes masse jenter som gjør det også - på samme måte som det finnes masse mannfolk som trår til som noen helter i hjemmet). Hvorfor er det alltid slik at man sammenligner husarbeid og dekkskifte?? Husarbeid er nødvendig, det er arbeid som utføres daglig og ukentlig. Dekkskift skjer to ganger i året og tar 30 minutter. Jeg hadde gladelig byttet ukentlig gulvvask/kesvask/dovask/rydding/handling/matlaging etc etc mot dekkskifte, oljeskift og noen vepsebol i mønet! Seriøst, mannen her gjør ikke dekkskift/oljeskift selv heller, ikke har vi utearealer eller vedlikehold fordi vi bor i leilighet (og hadde vi hatt hus og hage hadde mannen uansett forventet at jeg hadde tatt i et tak når det kommer til maling, plenklipp etc). Husarbeid er ikke akkurat hjernekirurgi, det kreves ikke mye vilje og innsats å lære seg å vaske gulv, klær eller lhandle/lage mat. Fakta er at de fleste menn klarer det helt fint når de må, men kan de slippe unna med å spille udugelige så prøver de seg. De vil ikke gjøre disse oppgavene, de er kjedelige og monotone! Jeg vil jo heller ikke gjøre husarbeid, men det er snakk om nødvendige oppgaver og da slipper ingen her i huset unna! Anonym poster: a5e16b123712f4837203746b86e5c033 8
Gjest HunterLady Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 Hvorfor er det alltid slik at man sammenligner husarbeid og dekkskifte?? Husarbeid er nødvendig, det er arbeid som utføres daglig og ukentlig. Dekkskift skjer to ganger i året og tar 30 minutter. Jeg hadde gladelig byttet ukentlig gulvvask/kesvask/dovask/rydding/handling/matlaging etc etc mot dekkskifte, oljeskift og noen vepsebol i mønet! Seriøst, mannen her gjør ikke dekkskift/oljeskift selv heller, ikke har vi utearealer eller vedlikehold fordi vi bor i leilighet (og hadde vi hatt hus og hage hadde mannen uansett forventet at jeg hadde tatt i et tak når det kommer til maling, plenklipp etc). Husarbeid er ikke akkurat hjernekirurgi, det kreves ikke mye vilje og innsats å lære seg å vaske gulv, klær eller lhandle/lage mat. Fakta er at de fleste menn klarer det helt fint når de må, men kan de slippe unna med å spille udugelige så prøver de seg. De vil ikke gjøre disse oppgavene, de er kjedelige og monotone! Jeg vil jo heller ikke gjøre husarbeid, men det er snakk om nødvendige oppgaver og da slipper ingen her i huset unna! Anonym poster: a5e16b123712f4837203746b86e5c033 Endelig noen med vettet i behold! Hvor lenge har egentlig mennene brukt denne udugelige forklaringen med at "jammen, de skifter dekkene og tar bilen på service!". Shit, så tungt altså! I følge undersøkelser er det menn som oftest tar selvmord. Jeg er veldig sikker på at de hadde vært EKSTREMT flertall dersom de hadde levd i mange kvinners sko. 1
Guybrush Skrevet 16. august 2012 #20 Skrevet 16. august 2012 Hvorfor er det alltid slik at man sammenligner husarbeid og dekkskifte?? Husarbeid er nødvendig, det er arbeid som utføres daglig og ukentlig. Dekkskift skjer to ganger i året og tar 30 minutter. Jeg hadde gladelig byttet ukentlig gulvvask/kesvask/dovask/rydding/handling/matlaging etc etc mot dekkskifte, oljeskift og noen vepsebol i mønet! Seriøst, mannen her gjør ikke dekkskift/oljeskift selv heller, ikke har vi utearealer eller vedlikehold fordi vi bor i leilighet (og hadde vi hatt hus og hage hadde mannen uansett forventet at jeg hadde tatt i et tak når det kommer til maling, plenklipp etc). Husarbeid er ikke akkurat hjernekirurgi, det kreves ikke mye vilje og innsats å lære seg å vaske gulv, klær eller lhandle/lage mat. Fakta er at de fleste menn klarer det helt fint når de må, men kan de slippe unna med å spille udugelige så prøver de seg. De vil ikke gjøre disse oppgavene, de er kjedelige og monotone! Jeg vil jo heller ikke gjøre husarbeid, men det er snakk om nødvendige oppgaver og da slipper ingen her i huset unna! Anonym poster: a5e16b123712f4837203746b86e5c033 Jeg skjønner poenget ditt - men skjønner ikke hvorfor du retter svaret mot meg Jeg har for all del ikke sammenlignet disse arbeidsoppgavene. De er ganske markant forskjellige. Eneste poenget mitt er at enkelte prioriterer ikke like stort disse forskjellige oppgavene og noen vil for alt i verden ikke gjøre dem. Jeg legger merke til at du har skaffet deg en mann som ikke gjør oppgavene du ønsker han skal gjøre alternativt ikke gjør de på den måten du ønsker. Jeg anntar at han har vært slik helt siden du ble kjent med ham? Jeg tror mange ikke skjønner det at en god del gutter/mannfolk trives kjempeflott i et hus som har endel støv her og der og at tallerkener kan stå på vasken en dag før de vaskes. Så det kan like godt være en kombinasjon av manglende forståelse - i tillegg til latskap Jeg har dessuten selv observert flere ganger menn bli skoldet og bli bedt om å pelle seg vekk og la henne få ta over når ting ikke ble gjort helt som madammen ønsket det. Merker at dette er et meget touchy tema for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå