Gå til innhold

~ Privat salg av leilihet ~

Livets datter

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med privat salg av leilighet? Altså ikke gjennom megler? Har en bitteliten leil. som jeg vurderer å selge, men har funnet ut at bl.a. Notar tar seg så kraftig betalt at "vinninga går opp i spinninga".

Hvordan går man frem om man vil selge selv? Hvilke lover og regler gjelder, og evt. hvilke papirer trenger man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte privat, men brukte en megler til å sette opp kontrakt og til kontraktsmøtet, men det var ingen utgifter for selger i forhold til annonser, visninger etc.

Veldig greit. Vi brukte Krohgsveen og var fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte privat, og brukte da advokat for tinglysing og oppsetting av kontrakt osv. Det som er utfordrende er jo å bli enige om en pris. Har du en aktuel kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo andre meglere som er billigere enn Notar. Hvis du ikke har en kjøper og ikke vet så mye om hvordan du går frem, tror jeg at jeg ville brukt en megler.

Så lenge du ikke har en kjøper får du allikevel utgifter med annonser, som ofte er det dyreste, tinglysninger etc. En megler eller advokat bør hjelpe deg med kontraktsoppsettet uansett, så da sparer du egentlig bare den lille prosenten megler skal ha for salget, samt utgifter ved visning. Visning kan du ha selv, selv om du bruker megler, og dermed spare litt der også.

Kan du ikke ta ett par uforpliktende møter med forskjellige meglere da, og høre hva de har å tilby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da sparer du egentlig bare den lille prosenten megler skal ha for salget' date=' samt utgifter ved visning. [/quote']

Den lille prosenten? En megler tar gjerne rundt 40 000 for å selge en leilighet, og det er utenom annonsering og taksering. Sluttoppgjøret koster gjerne mellom 5-10 000, så det vil si at man kan spare så mye som 35 000 på å selge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis leiligheten din koster 1,5 mill så tar de rundt 30.000,- (jeg leste linken din), men de gjør ikke nødvendigvis det for en liten, mye billigere leilighet. Jeg sier ikke at det ikke er penger å spare, men kan man null og niks om salg og kjøp så vet jeg ikke om jeg hadde turt å selge uten noe hjelp fra megler i det hele tatt.

Det var bare råd fra min side, som har kjøpt leilighet to ganger, både gjennom megler og privat.

Uansett, det finnes andre meglere enn Notar, med andre priser, og det finnes måter å spare penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man null og niks om salg og kjøp så vet jeg ikke om jeg hadde turt å selge uten noe hjelp fra megler i det hele tatt.  

Det er nettopp det jeg tenker også... Er litt redd for å gjøre noe galt, og få svi for det senere. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg er å ta kontakt med flere meglere, hør hva slags tilbud de kan komme med, ikke bare på hvor høy prosent de tar, men også om de har spesielle avtaler osv. i forhold til annonser. Så sammenligner du disse prisene med det du evt må ut med selv for det samme.

Men annonsering og visning er ikke noe prob å ta seg av selv, men ville hatt en megler til å sette opp kontrakter og slikt.

Ett annet viktig moment er at en megler ofte allerede har en kundeliste med folk som er interssert i den type leiligheter, og derfor trenger du kanskje ikke annonsere den i det hele tatt. En megler vil også komme med gode råd i forhold til hvordan det bør se ut før en visning, slik at du slipper å ha haugevis av dem før du får solgt, og at du får den prisen det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...