Nina69 Skrevet 14. august 2012 #1 Del Skrevet 14. august 2012 Min sønn på 16, snart 17, skal flytte på hybel. Jeg er usikker på hvor mye penger han skal få som skal gå til mat... Noen med erfaring?? Han skal bo med en annen gutt, så kanskje de kan dele på utgifter. Det er vel vesentlig å nevne at han drar hjem etter skolen på fredager. Håper noen har gjort dette før, og kan bidra med gode tips - for jeg er helt blank! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. august 2012 #2 Del Skrevet 14. august 2012 1500 - 2000 kr i mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 14. august 2012 #3 Del Skrevet 14. august 2012 Nå spiser menn mer enn oss kvinner, og spesielt hvis han er 16, så kan han sikkert spise ett helt brød til lunsj på en sulten dag (husker min bror kunne spise en del). Jeg er 22, bor alene, handler det meste vesentlige på tilbud (laks, kyllingfilet ++) mens jeg koser meg med frukt og annet, er glad i å spise sunt og greit. Men også glad i å kose meg med litt ekstra. Jeg bruker rundt 2000 kr på mat i mnd. Som mann så vil jeg påstå at han kommer til å bruke mer, minst 2500 på mat i måneden i samme situasjon. Dersom han skal reise hjem hver eneste helg, kan du trekke fra noen hundrelapper. Og dersom han er en enkel fyr kan du trekke fra noen hundre lapper til (han spiser ikke alt det ekstra, som frukt, yoghurt og annet som ikke er heeelt nødvendig.) Så hvis han han være innstilt på å handle på tilbud, og ikke alltid ha grandiosa ++ ha matpakke på skolen, og spise mat han handler, så vil 1500 - 2000 være ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina69 Skrevet 14. august 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 14. august 2012 Tusen takk for svar, litt samme nivå jeg tenkte:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muttra Skrevet 14. august 2012 #5 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) han trenger ikke mer enn 200-300 kr i uka (til pålegg og snacks og andre nødvendigheter som toalettpapir, vaskemidler og toalettsaker) om du baker brød og lager opp middager (lag middag som om han var hjemme og frys ned restene) og sender med han som han bare kan varme opp og når han er hjemme ta han med på kjøkkenet og lær han rimelige, enkle, gode og mettende retter redigering fordi jeg glemte å sette inn en link med tips http://www.klikk.no/mat/spise/article658574.ece Endret 14. august 2012 av muttra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 14. august 2012 #6 Del Skrevet 14. august 2012 2.000-2.500 kr i måneden. Og kjøp en enkel kokebok til han, f.eks. http://www.hybelkokeboka.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #7 Del Skrevet 14. august 2012 han trenger ikke mer enn 200-300 kr i uka (til pålegg og snacks og andre nødvendigheter som toalettpapir, vaskemidler og toalettsaker) om du baker brød og lager opp middager (lag middag som om han var hjemme og frys ned restene) og sender med han som han bare kan varme opp og når han er hjemme ta han med på kjøkkenet og lær han rimelige, enkle, gode og mettende retter redigering fordi jeg glemte å sette inn en link med tips http://www.klikk.no/...ticle658574.ece Ikke gå i fella med å sy puter under armene på sønnen. Dette er en gylden mulighet til å få sønnen til å lære seg å lage mat og ta ansvar for rot og renhold. At du kan lære ham enkle retter og kaker er et pluss. Jeg tenker også 1500 - 2000 kr. Han kommer hjem i helgene og det er godt mulig at han får med seg litt mat når han drar tilbake til hybelen sin igjen. Tipper han har fått den kokeboka som blir utdelt på ungdomsskolen. " fra burritos til ...." (husker ikke helt hva den heter, men mine har fått den) Anonym poster: 75ba0bea3868b31b950fed0d87ad0b30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 14. august 2012 #8 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) 1500 hvis han er hjemme i helgene, på hverdager går det vel mye i brød og pålegg og kornblanding og slikt? I tillegg kan du jo sende med ham litt ting iblant, hvis han bor nærme så kan du f.eks. bake masse rundstykker han kan fryse ned, eller gryteretter osv. Ikke la ham svi av penger på ferdigmat. Ville i tillegg gitt ham en 'startpakke' med basisvarer (pasta, havregryn, ris etc.) og vaskemidler og slikt. Endret 14. august 2012 av Glynis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. august 2012 #9 Del Skrevet 14. august 2012 han trenger ikke mer enn 200-300 kr i uka (til pålegg og snacks og andre nødvendigheter som toalettpapir, vaskemidler og toalettsaker) om du baker brød og lager opp middager (lag middag som om han var hjemme og frys ned restene) og sender med han som han bare kan varme opp og når han er hjemme ta han med på kjøkkenet og lær han rimelige, enkle, gode og mettende retter redigering fordi jeg glemte å sette inn en link med tips http://www.klikk.no/...ticle658574.ece Han kan da lage maten sin selv???? Gutten er 16 år, han har svært godt av å måtte lære å stå på egne ben uten at mamma kommer piiiilende... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødvinspiken Skrevet 15. august 2012 #10 Del Skrevet 15. august 2012 2.000-2.500 kr i måneden. Og kjøp en enkel kokebok til han, f.eks. http://www.hybelkokeboka.no/ Tusen takk for dette tipset! Denne er nå bestilt som julegave til ei enslig venninne som ikke er student, men som heller ikke er noen kløpper på kjøkkenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå