korallen Skrevet 24. august 2012 #41 Skrevet 24. august 2012 Bor landlig til og slipper dermed billigere unna på stalleie og kjøp av høy, da høyet er produsert på gården. Betaler 2000,- pr mnd i stalleie inkludert 15 kg høy, flis og bruk av fasiliteter, ut/innslipp + foringer går på dugnad. Kraftfor så forer jeg på spillers stud and youngstock mix, samt condition fibre. Går 2 sekker youngstock mix i mnd (pris pr sekk = 335,-) og en sekk con.fibre (pris pr sekk= 365,-) Forer også på noe tillegsprodukter som lander på rundt 300,- pr mnd. Forsikring er på 700,- pr mnd, beskjærer høvene hver 4-6 uke = 200,- pr gang. Osteopat med jevne mellomrom (ca 5-6 ganger pr år, à 500,- pr behandling) Dyrlege (vaksine, ormekurer etc) kommer ca på 3-4000 i året + eventuelle uforutsette ting som sykdom skade. Tannlege x2 i året (1200,- pr behandling) Også utstyr på ca 6000,- pr år (har unghest i vekst, så må bytte ofte da hun vokser utav tingene sine) Så oppsummert så koster min 2 år gamle ridehest ca 5500,- pr mnd, og på årsbasis koster hun meg ca 66500,- Da har jeg ikke tatt med utstillinger, unghestkurs, utgifter til reise og lignende. Men var nylig på utstilling, og påmeldingsavgift, dagoppstalling, leie av henger, diesel til bilen, mat til meg selv og til min snille sjåfør, utstyr til utstillingen kom på nærmere 4000,- Så blir en god del lapper om man reiser på treninger utstillinger, stevner eller hva det måtte være.. Men helt klart, man får til hva man ønsker, jeg har hatt hest siden jeg var 13 år gammel, og har betalt alle utgifter selv etter jeg fylt 15 år. Og de årene har jeg gått skole og privatist, penger har vært hva lånekassen har hjulpet med + inntekter fra deltidsjobb. Så perioder så har jeg hatt inntekter på knappe 6000,- det har gått allikevel Jeg har alltid prioritert hest, er bare siste året jeg har hatt fast jobb og dermed har kunnet prioritere meg selv også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå