Gå til innhold

Hest!

AnonymBruker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utstyr trenger hesten stadigvekk, og det skal være tilpasset hesten.

Hva av utstyr hesten trenger hele tiden må være tilpasset? Har ikke tilpassa en eneste ting te hesten min jeg, og jaggu lever den uten vondter =)

Videoannonse
Annonse
Gjest tarandus
Skrevet

Hva av utstyr hesten trenger hele tiden må være tilpasset? Har ikke tilpassa en eneste ting te hesten min jeg, og jaggu lever den uten vondter =)

Regner med hun mener sal, hodelag etc., men det trenger man forhåpentligvis ikke altfor ofte. Håper du har sjekket at sal og bitt etc er passe da :)

Skrevet

Regner med hun mener sal, hodelag etc., men det trenger man forhåpentligvis ikke altfor ofte. Håper du har sjekket at sal og bitt etc er passe da :)

Hodelag trenger man da ikke å tilpasse =P Men man trenger jo ikke bruke masse penger på å få andre til å tilpasse bitt og sal for seg, bare litt sunn fornuft!

Selvfølgelig er en spesialsydd sal best, men det er det veldig få som har råd til... Jeg er forsåvidt heldig og har en hest som er lett å finne sal til, søstrene mine har det verre =P

Så lenge man skjønner at det ikke går på str. alltid, men hvordan den ligger nedpå, så kommer man langt. Jeg har to saler, fra samme merke, en i medium mot vid ell vid (husker ikke helt) og en som er smal og begge passer hesten min =)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg har eid flere hester og ennå flere saler. Å ta lett på det med saltilpassing er ikke bra. Og joda salen må byttes, eller stoppes om, regelmessig. Spesielt med unghest. Da varer en sal bare noen måneder før ny må til.

På bittfronten burde flere fått hjelp. Grøsser når jeg ser så mye feiltilpassa bitt der ute. Sier ikke at noen her har det slik. Det kan jeg jo ikke vite uten å se hestene. Men jeg er sterkt imot at det anbefales å ta lett på dette.

Jeg er helt klart for å gå på stumpene løs hva gjelder privat økonomi for å ha råd til hest. Heller arve klær fra venninner, leve på billig mat og aldri unne seg en flaske vin. Det er verdt det. Men skal man ha hest, så skal man til en hver tid ha mulighet for å kjøpe en ny sal eller betale en høy egenandel til veterinær. Man skal kunne ha råd til å ha en bufferkonto for slikt og aldri sette hestens helse på bekostning av lite penger.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg er veldig uenig! Selvfølgelig skal en sal passe, men forandring er like viktig mener jeg! Selv bytter jeg som oftest mellom sprang, dressur og barbak, men har også tilgang på westernsal og montèsal =)

Helt enig at det er mye stygt ute og går når det kommer til utstyr og at utstyret skal passe hesten, men det er ikke sånn at man MÅ ut med mangfoldige 1000 for å få gjort det, man kommer som sagt langt med litt vett! Nå har jeg vokst opp med hest da, så er jo seff mulig jeg tar ting for gitt å kunne som andre "nybegynnere" ikke har peil på!

Samme med bitt, man skal bytte på og det skal passe! Men bitt-tilpasser trenger jeg ikke =P Prøver å forklare dette til ei venninne som har latt hesten sin "arve" fra forgjengeren, men er ikke no jeg kan gjøre no med... Selv har jeg forskjellige hodelag med vanlig 3-delt, hackamore og pelham med gummistang + at jeg også rir med grime og hesten min har ikke vondt i munnen.

Greia er jo at alt det her har utvikla seg VELDIG de siste åra, når jeg var mindre var det ikke no som het saltilpasser og bitta sku stikke ut på hver side =P Noe av de nye tinga er greie, men mye av det er unødvendig også, ting tar litt av!

Går litt under mottoet "Det man begynner med må man fortsette med" og hesten min er aldri syk, har aldri måtte raspes tenna på osv. Og det er mer enn hva jeg kan si om mange "bortskjemte" hester som blir dulla med =)

Skrevet

Dette blir veldig OT egentlig, men =P

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

LittleJ - hvordan ditt hestehold er, bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge hesten din er frisk. Men at du anbefaler å gi blaffen i bittilpassing og saltilpassing, er jeg imot. Veldig imot.

At akkurat din hest ikke trenger å få stelt tennene sine, er også et unntak. Ingen regel uten unntak. Men de fleste hester må ha tannstell en til to ganger i året. Det er regelen. Og den jobben er det kun noen få, som virkelig kan. Når det gjelder hestens tannstell, så har jeg sett, og vært med på, mer en flere veterinærer har.

Så tannstell og saltilpasser må med i busjettet for hestehold.

Skrevet (endret)

Jeg betalte vel opp til 8 000-9 000 kr i mnd. Gamle hesten min var ekspert på å ødelegge utstyret sitt, og trengte stadig nytt. Hun hadde likevel ikke mye utstyr. Hesten trenger sko som kan komme opp i 1 500kr på vinteren. Det kan bli mye veterinær utgifter, og ordinær veterinær sjekk dekkes ikke av forsikringen. Så betalte vi vel rundt 1000 kr (??) for full forsikring av hesten i Mnd.

Stallplass kostet 3000kr. Det var inkl. høy. Jeg kjøpte eget kraft fôr, da hesten min trengte spesial fôr. Hun fikk 4 l. med pellets om dagen. Tror det

med tanke på för, så ville jeg ikke anbefalt vanlig champion for konkurranse hester eller hester med spesielle behov utenom det vanlige. Spillers har godt kraftfôr :-)

Om du ikke kan fôr, så er det viktig at du får hjelp til noen som virkelig kan det. Hester kan bli veldig syke hvis de ikke får tilrettelagt fôrplan. Det viktigste i fôrplanen er høyet (som forresten må ha passe næring, alt ettersom hvor mye du gir). For sterkt silo kan f.eks. skade hesten.

Hesten bør MINST ha 3 måltider hver dag. Hvis det er ordentlig høy med riktig næringsinnhold, så kan hesten ha høy tilgjengelig hele tiden. Det er også det sunneste. Men for mye kraftfôr er skadelig. Det kan føre til kolikker, magesår osv osv. Bedre med flere små måltider, enn mange store.

Det er også viktig med gode rutiner for hesten. Hester er glad i dalige rutiner. (men for all del, ikke i ridning! i ridning trenger de forandringer så de ikke kjeder seg :-) Men det vet du kanskje).

Pr dag brukte jeg vel 3-4 timer i stallen :-) dog er jeg en som er super sosial i stallen og koser meg lenge og masse med hesten og vennene mine i stallen, derfor den lange tiden.

I helgene brukte jeg stort sett hele dagen :-)

Husk at utgiftene er veldig forskjellig fra hest til hest, stall til stall. Noen steder med billige staller og en hardfør hest med godt og sparsomt hestehold, kan det koste vel koste opp i 4-5 000kr i mnd bare :-)

tannrasp tar man 1-2 ganger i året (noen hester 2 ganger i året). Sko tar man ca hver 4-6 uke :-) det kan veterinæren komme å gjøre for deg. Ofte kan du samordne det med andre på stallen, slik at du ikke må betale ekstra for at veterinæren skal komme.

Det er viktig at salen er helt tilpasset hesten. Er du usikker, få en saltilpasser. Salen skal gjevne trykket korrekt ut over ryggen. Gjør den ikke det, kan den få belastningsskader, vondt i ryggen og ømme. Det kan også gå utover beina. Jeg vil anbefale sal med utskiftbar bom :-) har selv en Bates Elevation + deep seat sprang sal. Fantastisk sal som jeg kan tilpasse ettersom hesten får mer muskler, mindre muskler, eller når jeg bytter hest :-) Har også en Stübben dressur sal, men den er ikke av de beste.. syntes den ligger litt merkelig på alle hester jeg har prøvd den på, så har ikke brukt den noe stort.

Bittet må være tilpasset til hesten. Hester er forskjellige i munnen, men generelt vil jeg anbefale å prøve et udelt muffe bitt. Det er også sunt for hesten å bytte litt på bitt og ikke bare ri med et spesielt bitt hver dag :-) Når du prøver nytt bitt, ri uten nesereim. Hesten gaper ofte pga. ubehag og for å komme unna smerter. (selvfølgelig ikke alltid). Hesten skal sikle LITT, men ikke mye. Den skal ha "leppestfit" sikkel. Den skal ikke fråde eller sikle mye. Les mer om det her: http://www.hest.no/blogg/blogg.html?blid=881524&bid=102

Endret av iev
Skrevet

Hvis du lurer på noe annet, hjelper jeg deg gledelig :-D Skrev plutselig litt mye, hihi.

Er glødende interessert i "ridning for hestens skyld", hestehold og hestehelse så blir litt ivrig :-)

Skrevet

LittleJ - hvordan ditt hestehold er, bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge hesten din er frisk. Men at du anbefaler å gi blaffen i bittilpassing og saltilpassing, er jeg imot. Veldig imot.

At akkurat din hest ikke trenger å få stelt tennene sine, er også et unntak. Ingen regel uten unntak. Men de fleste hester må ha tannstell en til to ganger i året. Det er regelen. Og den jobben er det kun noen få, som virkelig kan. Når det gjelder hestens tannstell, så har jeg sett, og vært med på, mer en flere veterinærer har.

Så tannstell og saltilpasser må med i busjettet for hestehold.

Må vel liksom gi eksempler når jeg skriver min mening =P

Jeg anbefaler ikke å gi blaffen i det, jeg sier at det fint kan gjøres uten å få noen profesjonelle til å gjøre det! Slenger ikke på hvilken som helst sal jeg heller og bruker den uten å mukke, men det er heller ikke vits i å bruke mangfoldige 1000 på det =)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Må vel liksom gi eksempler når jeg skriver min mening =P

Jeg anbefaler ikke å gi blaffen i det, jeg sier at det fint kan gjøres uten å få noen profesjonelle til å gjøre det! Slenger ikke på hvilken som helst sal jeg heller og bruker den uten å mukke, men det er heller ikke vits i å bruke mangfoldige 1000 på det =)

For en uerfaren hesteeier er dette et dårlig råd. Det skal et trent øye til for å se om en sal passer eller ikke. Ikke stol på egne meninger når det gjelder sal, om du ikke har mye peil på dette. Jeg har tilpasset en god del saler på både egne og andres hester, og det er ingen enkel jobb.

• Liker 1
Skrevet

4-5000 i mnd. med en "hardfør" hest? Mulig jeg virker veldig kranglete i denne tråden, men det får bare være =P Har drivi med hest hele livet og stått på både billige og dyre staller, har både billig og dyrt utstyr og vært innom de fleste grener, så føler jeg har nok erfaring til det!

Jeg bruker ca. 2750,- i mnd. hvis jeg legger sammen stalleie, vaksine, skoing og kraftfor for så å dele det på 12. Da bruker jeg Eggersman kraftfor og dyktig (men billig =) smed. Eneste jeg må gjøre i stallen er å møkke...

Men som allerede nevnt mange ganger i tråden kommer det vel an på hvor man bor. Vet om steder det koster nesten 3000 kr. i mnd PÅ UTEGANG! Det er jo bare helt drøyt =P

Syns så mange her (og andre steder) prøver å skremme folk fra å kjøpe hest! Det er ikke akk den billigste hobbyen, men det trenger ikke koste deg 100.000 i året heller! Det er jo hva du gjør det til selv... Og man SKAL være klar økonomisk for å kunne ha et så stort og krevende dyr, selvfølgelig! Men det finnes så mange måter å lette det på også. Og hesten driter i om dekkenet er nytt ell gammelt så lenge det funker =) Hvis man har dårlig råd, men vil ha hest må man bare være kreativ. Ser flere av hestefolka jeg kjenner får helt "nytt" utstyr ved å fikse det selv, sku nesten ønske jeg klarte å sy selv iblant...

Man kan finne seg en stallplass hvor man kan jobbe for litt av leia, bare pass på å ikke bli utnytta!

Skrevet

For en uerfaren hesteeier er dette et dårlig råd. Det skal et trent øye til for å se om en sal passer eller ikke. Ikke stol på egne meninger når det gjelder sal, om du ikke har mye peil på dette. Jeg har tilpasset en god del saler på både egne og andres hester, og det er ingen enkel jobb.

Det var jo strengt tatt det jeg skrev også da! Hvis man ikke har peil burde man få hjelp, men det MÅ ikke være av en proff tilpasser...

Skrevet

Jeg må innrømme jeg blir litt skremt av enkelte uttalelser her inne.

Det er jo en selvfølge at hesten skal ha TILPASSET sal og ellers annet utstyr. (bitt f.eks). Det er også en kjent feil at det er mange hester der ute som går med for store dekken bl.a. nettopp på grunn av uviten om hvordan et dekken skal sitte riktig.

Å bruke "sunn fornuft!" for å tilpasse en sal, er for meg helt uforståelig.

Har man ikke RÅD til å koste på hesten sin korrekt, og tilpasset utstyr - så skal man ikke ha hest!!!

• Liker 2
Skrevet

Det er jo en selvfølge at hesten skal ha TILPASSET sal og ellers annet utstyr. (bitt f.eks). Det er også en kjent feil at det er mange hester der ute som går med for store dekken bl.a. nettopp på grunn av uviten om hvordan et dekken skal sitte riktig.

Har man ikke RÅD til å koste på hesten sin korrekt, og tilpasset utstyr - så skal man ikke ha hest!!!

Kunne ikke vært mer enig..!

Skrevet

Herregud... For 5. gang: Hvis man er uerfaren selv så skal man få hjelp til å finne sal, helt enig... Men det trenger ikke være en (rådyr) profesjonell saltilpasser! Og jeg mener variasjon i utstyr er minst like viktig. Uansett om du hadde gått rundt med en "tilpassa" sekk på ryggen hadde du fått gnagsår etterhvert...

Skrevet

Herregud... For 5. gang: Hvis man er uerfaren selv så skal man få hjelp til å finne sal, helt enig... Men det trenger ikke være en (rådyr) profesjonell saltilpasser! Og jeg mener variasjon i utstyr er minst like viktig. Uansett om du hadde gått rundt med en "tilpassa" sekk på ryggen hadde du fått gnagsår etterhvert...

Synes det der blir litt feil å si også egentlig. Med bitt er variasjon viktig, til en viss grad (har funnet ut at det er viktig å spesifisere at man ikke skal ri rundt med pessoabitt i blant kun for å variere). En annen ting flere burde tenke over, er hvordan akkurat din hests munn ser ut. Det er flere og flere sm innser at mange hester ikke har så god plass i munnen for eksempel, og tykke bitt (som blir ansett som milde) vil ligge og presse unødvendig mye på tunge. Alle hester er forskjellige, derfor er bittilpassing viktig.

Men med en sal er ikke variasjon viktig. Da er tilpassing viktig, for den skal jo fordele trykket utover et stort område, og burde ikke ha noen trykkpunkter.

Hva høres best ut - å ri litt med en sal som ligger og trykker litt bak, for så å bytte litt til en om trykker over manken osv, eller å investere i en god, tilpasset sal, som ikke trykker noen steder?

Har betalt litt forskjellig selv, mellom 5 og 10.000 i måneden, men ser flere har svart mer på hva ting pleier å koste tidligere.

Det beste tipset jeg har for førstegangseiere er å være forsiktig og alltid ta høyde for uforutsette utgifter. For å hindre større problemer over tid, ta deg råd til å tilpasse alt utstyr, heller ringe veterinær en gang for mye enn en gang for lite osv. :)

Skrevet

Og jeg er veldig uenig! Selvfølgelig skal en sal passe, men forandring er like viktig mener jeg! Selv bytter jeg som oftest mellom sprang, dressur og barbak, men har også tilgang på westernsal og montèsal =)

Helt enig at det er mye stygt ute og går når det kommer til utstyr og at utstyret skal passe hesten, men det er ikke sånn at man MÅ ut med mangfoldige 1000 for å få gjort det, man kommer som sagt langt med litt vett! Nå har jeg vokst opp med hest da, så er jo seff mulig jeg tar ting for gitt å kunne som andre "nybegynnere" ikke har peil på!

Samme med bitt, man skal bytte på og det skal passe! Men bitt-tilpasser trenger jeg ikke =P Prøver å forklare dette til ei venninne som har latt hesten sin "arve" fra forgjengeren, men er ikke no jeg kan gjøre no med... Selv har jeg forskjellige hodelag med vanlig 3-delt, hackamore og pelham med gummistang + at jeg også rir med grime og hesten min har ikke vondt i munnen.

Greia er jo at alt det her har utvikla seg VELDIG de siste åra, når jeg var mindre var det ikke no som het saltilpasser og bitta sku stikke ut på hver side =P Noe av de nye tinga er greie, men mye av det er unødvendig også, ting tar litt av!

Går litt under mottoet "Det man begynner med må man fortsette med" og hesten min er aldri syk, har aldri måtte raspes tenna på osv. Og det er mer enn hva jeg kan si om mange "bortskjemte" hester som blir dulla med =)

Enig at mange hester dulles mye med, men rasping av tenner er ikke noe man gjør for dulling. Det er ikke hver gang jeg har måtte raspe når jeg er hos dyrlegen heller, men det er utrolig viktig med gjevnlig sjekk. Som du også sikkert vet, så vokser tennene til hesten frem til den er rundt 20 (ellers er det noe unormalt med veksten) og som sagt, det er viktig med gjevnlig sjekk ikke bare pga rasp, men også pga løse tenner, tegn etter sykdom etc. Det koster så lite i årsbasis at det er ikke her man bør spare inn penger. Markkur og vaksine skal også hesten ha gjevnlig, dette sparer man ikke på (under 1000 kr i året). Og igjen, dette er ikke dulling, det er forebygging.

Saltilpasser er heller ikke en ny ting. Kjenner man noen som klarer å se om en sal passer, benytter man seg av det, men er man usikker, kontakter man er profesjonell. Dette gjelder på alle plan, noen bytter bremseklosser på bilen selv, andre er redd for å gjøre feil, og innser at det å gjøre feil kan få fatale følger, å lar et verksted gjøre det. Og som du sier, et bitt må passe, regelen har aldri bare vært at de "skulle stikke ut på hver side", det er en grunn til at bitt kommer i forskjellige størrelser. Nei, man trenger ikke profesjonell tilpasser, men det skal passe hesten. Og takk gud for at utviklingen går fremover, tenk hvor mye mer kunnskap vi har på forskjellige plan nå ift før! (alt fra hestehold og spedbarn, til medisin og drivstoff, utviklingen ligger langt fremme nå ift før)

Jeg sier ikke dette for å være slem eller grille deg, men det er veldig skummelt å råde en nybegynner/en som har vært lenge ute av gamet til at man kan gjøre det meste selv, at man ikke trenger å følge opp på helsekontroller som 99,9 % av hestefolkene gjør hver år (jeg jobber som instruktør, og har vært på 5 staller nå, jobba på alt fra store ridesenter til små privatstaller, og aldri vært borti folk som slipper unna vaksiner og tannrasp, dog har jeg vært borti noen få mennesker som ikke gidder å sette markkur til noen få hundrelapper i året da). (Og nei, jeg kan ikke dokumentere at 99,9% gjør det, det jeg mener med det er at de alle fleste gjør det, og ut i fra alle de stallene, og alle de flere hundre hestemenneskene jeg må ha møtt på i min tid, har alle gjort det.)

Skal man spare inn på hest, er det viktig å prøve å spare på gjevnlige ting. Slik som stallplass. Man må ikke ha ridehus og solarium, kanskje man kan trives liksågodt på en stall med utebane og dugnadsdrift? Man mååå ikke ha 10 forskjellige dekken. Kjøp heller et hodelag av god kvalitet en gang pr 9. år, en et dårlig i året, kjøp salen brukt, i stedenfor gpa hjelm til 5500, kan man kjøpe fløyelshjelm til 300 osv.

Forøvrig har jeg hatt den hesten jeg har nå i snart 12 år, og gjennomført rutinekontroller hvert år, og han har heller aldri vært syk. Forrige hesten min som jeg hadde i nesten to år, var heller aldri syk. :)

Skrevet

Sier det en gang til jeg: Jeg har IKKE sagt i denne tråden at man IKKE skal sjekke tenner på hesten, ha sal som passer osv. Jeg har derimot sagt at det ikke er nødvendig å bruke mange 1000 kr. på det da man gjerne (selv som nybegynner) blir kjent med andre mennesker som kan det helt fint!

Har heller aldri sagt man ikke skal sjekke tenna til hesten, sa at to av våre hester (henholdsvis 13 og 8 år gamle) ALDRI har trengt å raspe.

Jeg har IKKE sagt at en nybegynner klarer det meste selv, jeg har sagt at man kan få hjelp av hestekyndige mennesker uten at det trenger koste en formue! Eksempel: Hadde noen nybegynnere flytta på samme stall som oss hadde jeg gjerne hjulpet de med slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...