AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Min største drøm her i livet er å få meg min egen hest. Jeg savner å ri så forferdelig mye, og jeg håper jeg snart kan oppfylle den drømmen. Nå har jeg en inntekt på 6000kr i mnd, så sier seg selv at jeg ikke har råd til det nå.. Men til sommeren er det aktuelt med 18.000 i mnd, så kanskje det er mer aktuelt da! Tidligere har jeg kun hatt hester på halv-fòr og ridd på ridesenter. Så jeg har null kunnskap om kostnader og ting som må gjøres med hesten. Hvor mye koster det i året ca å ha hest? I fòr, skoing, utstyr, veterinær, stall osv? Hvor mye betaler dere, og for hva? Og hvor ofte må man gjøre ting? Som å bytte sko, eller raspe tennene? Og hva slags mat bør en hest ha? Det virker som om det er litt forskjellige meninger rundt om kring. Fortell meg alt som er å vite om kostnader og plikter når du har din egen hest Anonym poster: 98dd29549da8d286997815e9224cbfd2
Strawberrygirl Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Min største drøm her i livet er å få meg min egen hest. Jeg savner å ri så forferdelig mye, og jeg håper jeg snart kan oppfylle den drømmen. Nå har jeg en inntekt på 6000kr i mnd, så sier seg selv at jeg ikke har råd til det nå.. Men til sommeren er det aktuelt med 18.000 i mnd, så kanskje det er mer aktuelt da! Tidligere har jeg kun hatt hester på halv-fòr og ridd på ridesenter. Så jeg har null kunnskap om kostnader og ting som må gjøres med hesten. Hvor mye koster det i året ca å ha hest? I fòr, skoing, utstyr, veterinær, stall osv? Hvor mye betaler dere, og for hva? Og hvor ofte må man gjøre ting? Som å bytte sko, eller raspe tennene? Og hva slags mat bør en hest ha? Det virker som om det er litt forskjellige meninger rundt om kring. Fortell meg alt som er å vite om kostnader og plikter når du har din egen hest Anonym poster: 98dd29549da8d286997815e9224cbfd2 Jeg har hest, og har hatt det til og med når jeg studerte. Har derfor vært veldig bevisst på å finne billige staller osv. Nå står jeg på en stall som ikke er verdens fineste, og har heller ikke så mange fasiliteter. Her betaler jeg 2600 kr i mnd, og det dekker ut/innslipp, fôring av alle måltider og så mye høy jeg vil ha. Vi har også en liten ridebane, og gode turmuligheter. Jeg syns det er en grei pris, men stallen ikke er isolert og det er mye styr om vinteren. vil du ha stall som er isolert å du nok opp i pris, jeg stod på en stall hvor jeg betalte 3400 og det var en fin stall med eget varmerom for dekken og kjøkken til oss ryttere hvor vi kunne lage mat osv. Det var kjekt for meg hvis jeg dro i stallen rett etter skolen. Jeg har valgt en hesterase som ikke krever så mye kraftfôr, så jeg kjøper en sekk med havre (ca 160kr) og den holder nesten to mnd. Ellers er det jo vitaminer og mineraler da. Skoing hver 6-8. uke. Smeden tar svart betaling til meg, og da betaler jeg 700kr. Ellers er det vetrinær en gang i året, hvor hesten min får vaksine og rasping av tenner. Dette blir som regel på 1200-1500 kr avhengig av hvilken vetrinær jeg bruker og om det er flere på stallen som gjør det samtidig, slik at vi kan dele på kjøring. I tillegg kommer forsikring på hest, samt eventuelle utgifter til vetrinær dersom hesten blir skadet/syk. Det koster å ha hest, og av og til går budsjettet akkurat i 0, men det er verdt det syns jeg da
Namine Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 (endret) Forlære og generelt stell er ting jeg mener man bør kunne godt før man skaffer seg hest, gjerne via erfaring, slik at du vet når ting er normalt, eller ikke. Jeg syntes også man bør ha en stabil økonomi over tid. Hvor mye hest koster i året varierer. Rundt 3000 +/- i måneden for stalleie, inkudert grovfor (høy, som er den viktigste forkilden til hesten) samt kraftfor, er ingen upris. Noen ganger er stalleien dyrere, noen ganger billigere, og noen ganger må man kjøpe høy og kraftfor utenom. Men rundt 30-40 tusen i stalleie i året er ikke unormalt. Skoing varierer også i pris. Selv betaler jeg 900 kr i skoing. Skoing er hver 4-8 uke, det varierer veldig på høvene og veksten hos hesten. Selv skor jeg rundt hver 6 uke. Veterinær og utstyrskostnader varierer også voldsomt, men mellom 2 og 4 tusen for vaksiner, markkurer og tannrasp må man nok regne med. Tannrasp skal gjøres en til to ganger i året, igjen, her varierer det. Utstyr byttes ved behov. Noen hester har samme dekkenet i 7 år, andre i 3 måneder. Hva slags mat hesten skal ha, varierer (igjen). Felles for alle, er at grovfor (høy) er hovedforet for alle. En tommelfingerregel er ca 1,5 kg grovfor pr 100 kg hest. Så en shettis skal selvfølgelig ikke ha samme mengde som en shire. I tillegg spiller andre forhold inn, som holdet til hesten, hvor lett de har for å øke/miste vekt, samt treningsforhold. En hest i aktiv trening trenger ofte mer mat enn en med moderat trening. Noen trenger flere liter kraftfor om dagen (og her er det mange slag!) andre trenger kun vitamin/mineraltilskudd. Forsikring koster også noen tusenlapper i året (tror jeg betaler rundt 2500/3000 i året), og det bør man ha. Når det kommer til plikter, så plikter jeg, som hestens eier, å ta så godt vare på den som jeg kan. Det hjelper ikke at det ser veldig kaldt ut ute, og at det snøer sidelengs med en temperatur på 25 minus, hesten kan fremdeles ikke møkke sin egen boks. Om jeg ikke er i god form hjelper ikke det, hesten må få ut energien sin. Så det er mye ansvar med hest. En hest lever lenge også, så man bør gå inn for det i det lange løp. Noen selger jo hester igjen når de blir gamle, og det er jo selvfølgelig en mulighet. Jeg har også solgt hest tidligere, men den jeg har nå, har jeg hatt i over 11 år, og har ingen planer om å selge, det har jeg ikke hjerte, eller lyst til. Jeg syntes du bør ta deg en forhest/hestepasserjobb igjen, gå gjerne på noen kurs o.l, før du skaffer deg hest. Om det er lenge siden du drev med hest, er det mye som kan gå i glemmeboka. Da har du forhåpentligvis mest mulig kunnskap om foring, generellt stell, trening og sårbehandling osv. Masse lykke til! Endret 14. august 2012 av Namine 3
Dragonfly84 Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Prisen på hesten er ikke det dyre, det er for, fortilskudd, veterinær, hovslager, utstyr osv som koster. En bra sal koster noen tusen. Mange hester trenger også noen dekken, som f.eks. hvis du skal bruke hesten i ridehus om vinteren eller du skal barbere hesten. Da trenger du hvert fall et solid vinterdekken og et regndekken, og det kan fort bli ødelagt av at hesten ruller seg, og det lar seg bare sy sammen et visst antall ganger, før du må kjøpe nye. Du bør ha såpass med penger at du kan ta en uforutsett dyrlegeregning på et par-tre tusen, i hvert fall. Hvis du skal ha hest på privat stall og ikke senter må du også sette deg inn i hvilke markekurer du bør gi når, og sette deg inn i hva som kjennetegner bra høy, slik at du er i stand til å se det hvis det f.eks. blir muggent. Du bør kjøpe deg noen bra bøker om det å ha hest, som Hestehold i praksis, Hesteboka og en haug andre som sikkert har kommet siden jeg kjøpte slike bøker for mange år siden. Du bør ha noen å spørre om hjelp, slik at du slipper å gjøre tabber. Man kan gjøre mye rart som skader hesten selv om man bare mener det godt. F.eks. longere for lenge eller feil, bandasjere feil, fore feil, bruke utstyr som ikke er tilpasset riktig osv. Husk også at hvis du har en hest på halvfor har du mye mindre ansvar. Blir hesten syk, halt i månedsvis eller krever spesielle ting, som medisin flere ganger daglig, så slipper du å gjøre noe særlig, du kan til og med finne deg en annen hest å ri i mellomtida. Men som hesteeier er det du som må på leieturer dag etter dag i novemberregn eller som må dra til stallen hver kveld for å spyle beina til hesten fri fra gjørme og tørke dem for å behandle mugg. Sånne ting kan skje. Nå svartmaler jeg veldig. Det er fantastisk å ha hest. Men det er veldig mye ansvar, og veldig mye man kan gjøre feil, spesielt når man ikke kan så mye om praktiske ting. Kjenner du noen hesteeiere som du kan prate med og lære slike ting av? Hvis du skal ha hest hjemme er det mye å tenke på når det gjelder stall og inngjerding. Her er loven om hestevelferd. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 http://www.equiforum.net/ Gå inn på hesteprat og les en av de første trådene:) Anonym poster: 400ad794abb90043711d01ee538c386e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Kostnader pr mnd er også avhengig av hvor du bor i landet. Her i Bergen kommer man fort opp fem seks tusen kr i mnd med skoing. Høyet koster nå 5,40 inkl mva pr kilo... Anonym poster: f5fbf263f18125988adc0a277a6f2842
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Jeg kjenner best til prisene i Oslo, og de blir slik som dette: Høy - en hest spiser mellom 10 og 20 kg i døgnet. La oss si at den skal ha høy 300 dager i året (trekker fra sommer på beite). 1 kg høy koster i Oslo ca kr 6,- Tar da utgangspunkt i en middels hesterase. 15 kg * 6,-= kr 90,- i høy per dag 90,- * 300 dg = kr 27 000,- per år Hovlsager - her er det stor forskjell men en dyktig hovslager, vet å ta seg betalt. Og man skal virkelig være kresen på hovslagere. En dårlig en kan regelrett ta livet av hesten din på en sakte og pinefull måte. Dessverre sett mye av dette her... Sommersko er rimligere en vintersko. Vintersko skal gjerne ha med snøsåler også. Og hesten skoes hver 6 uke. Sånn ca annen hver gang med nye sko. Vil anslå at det er en gjennomsnittspris på kr 900,- per skoing 8 ganger i året. 900,- * 8 = 7200,- per år Veterinær - umulig å forutse hva dette blir, men et minimun hvert år er mulig å sette opp. Du skal ha vaksine en gang i året, samt resept på markmiddel og tannsjekk/stell hvert år. ca kr 2500,- per år Forsikring - som hesteeier har man ikke råd til ikke å forsikre hesten. Enkelt og greit. Hester får til de merkligste ting, som gjerne fører til store veterinærutgifter. kr 2000,- per år Utstyr - man trenger kanskje ikke alt man har, og det er noe med det der å handle hesteutstyr. Man kan sitte så hardt på henda som man bare vil, men det ramler støtt og stadig inn nytt utstyr. En del må man ha, som er en forbruksvare. Så som fluespray, salver, lærpleie osv. Legger da ikke til innkjøp av sal og hodelag. Kun "smådill". ca kr 3000,- per år Kraftfor - dette kommer helt an på hva slags rase man har og hva denne hesten brukes til etc etc. Jeg, som selv har foret opp unghester, og som helst bare forer på Spillers, hadde det omtrent slik (nøysom ponni). Det gikk 20 kg i måneden på kraftfor og en sekk kosta ca 250,- ca kr 3000,- per år Så faste utgifter påløper på ca kr 44 700,- og da er ikke stalleie inkludert. Dette varierer jo en del. Men alt fra kr 500,- til kr 3000,- per måned. Kommer an på hva som ligger i leia. Er det en ren dugnadsstall, så er det rimligere. Er det på et senter, der hesten blir tatt ut og inn hver dag og de fikser foring, så er det dyrere. Rimelig - kr 44 700,- + (12+500,-) = kr 50 700,- Dyrt - kr 44 700,- + (12*3000,-) = kr 80 700,- Og oppi alt dette, så kommer gjerne kurs og transport. Kanskje et stevne i ny og ne. Og ikke minst transport for egen del. Du må jo komme deg til og fra stallen på et vis. Og om hesten ender opp med en alvorlig skade, så har du brått en egenandel å betale. Det kan fort bli noen tusenlapper. MEN når det er sagt så er det faen meg verdt hver eneste krone om man har råd 1
Rainbow Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Jeg kjenner best til prisene i Oslo, og de blir slik som dette: Høy - en hest spiser mellom 10 og 20 kg i døgnet. La oss si at den skal ha høy 300 dager i året (trekker fra sommer på beite). 1 kg høy koster i Oslo ca kr 6,- Tar da utgangspunkt i en middels hesterase. Min spiser 5 kg i døgnet.. Men fjordinger er vel kanskje litt mer nøysomme enn andre. Ikke er hun på sommerbeite heller.
Dragonfly84 Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Jeg kjenner best til prisene i Oslo, og de blir slik som dette: Høy - en hest spiser mellom 10 og 20 kg i døgnet. La oss si at den skal ha høy 300 dager i året (trekker fra sommer på beite). 1 kg høy koster i Oslo ca kr 6,- Tar da utgangspunkt i en middels hesterase. Bra innlegg! Men... Mellom 10 og 20 kg høy? Jeg veide alltid høyet, og ga en av mine 6 kg og den andre 7kg. Hun som fikk 7kg fikk med det fri tilgang, og gadd sjelden spise opp alt (varmblodsraser, altså...). Han som fikk 6kg ble tjukk hvis han fikk noe mer. De fikk vel ca 2 liter kraftfor om dagen. De var ca 155 cm høye da, så de var jo ikke kjempestore. Men jeg har aldri hørt om en hest som spiser 20 kg høy om dagen Og så ville jeg bare legge til at selv om man sparer penger på å ha hesten på beite, så må man betale litt for å få ha ham på beite også
Gjest tarandus Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Denne tråden gjorde at jeg nesten sjekket hvor mye jeg bruker på hest i året. Greide å la være, for det er sinnsykt mye.... Men det er verdt hver eneste en av de kronene, jeg ønsker hesten min kun det beste, for hun gir jo meg kun det beste tilbake Ang høy, hesten min spiser mellom 12 og 18 kilo i døgnet, hun vokser mye da. Gi heller skikkelig med grovfôr enn masse dilldall-kraftfôr, mener jeg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 Ang høy, hesten min spiser mellom 12 og 18 kilo i døgnet, hun vokser mye da. Gi heller skikkelig med grovfôr enn masse dilldall-kraftfôr, mener jeg. Akkurat! Jeg har hatt nøysomme ponnier selv (welsh cob) og har aldri gitt mindre en 12 kg i døgnet. Men har heldigvis hatt tilgang på bra H3-høy. Heller større mengder høy, med lavt næringsinnhold, eller få kilo med høyt næringsinnhold. Ikke en gang en shettis ville jeg gitt så lite som 4 kg på en dag. Om en hest ikke har høy og gnage på ca 18 timer i døgnet, får den magesår. Det er anslått at ca 90 % av alle løpshester har magesår, da de får lite høy og mye kraftfor. Så høy/grovfor er det viktigste for en hest ved siden av mye bevegelse. Spiser en hest lite høy i løpet av dagen, ville jeg sjekka tenna dens sporenstrek. 2
Namine Skrevet 14. august 2012 #12 Skrevet 14. august 2012 (endret) Bra innlegg! Men... Mellom 10 og 20 kg høy? Jeg veide alltid høyet, og ga en av mine 6 kg og den andre 7kg. Hun som fikk 7kg fikk med det fri tilgang, og gadd sjelden spise opp alt (varmblodsraser, altså...). Han som fikk 6kg ble tjukk hvis han fikk noe mer. De fikk vel ca 2 liter kraftfor om dagen. De var ca 155 cm høye da, så de var jo ikke kjempestore. Men jeg har aldri hørt om en hest som spiser 20 kg høy om dagen Og så ville jeg bare legge til at selv om man sparer penger på å ha hesten på beite, så må man betale litt for å få ha ham på beite også Det er veldig mye som spiller inn på hvor mye høy hesten skal ha, men mellom 10 og 20 kg i døgnet er ikke unormalt. Jeg har selv en dansk varmblods ridehest, og han får like mye i kveldshøy som din som får mest får i løpet av hele dagen. Min hest spiser 15 kg om dagen, de fleste på stallen ligger mellom 10 og 13 i gjennomsnitt. 6 kg høy i døgnet vil, i teorien (tommelfingerregelen) være passe mengde med høy til en hest på 400 kg, altså ikke veldig stor hest. (man får en pekepinn på hvor mye hesten skal ha ut i fra hestens vekt). Men igjen, mye spiller inn, noen hester blir tynne når de kommer under 10 kg/døgnet, andre legger på seg av mer enn 7-8 kg/døgnet. Endret 14. august 2012 av Namine
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. august 2012 #13 Skrevet 15. august 2012 Hva som anbefales til vedlikeholdsforing. Alt kommer ann på groforets kvalitet. TS, næringsinnhold mm. 1,5 TS med grovfôr per 100 kg levendevekt. 1 kg TS per 100 kg levedevekt er et absolutt minimum. Hestenes vedlikeholdsbehov kan regnes ut ved hjelp av formelen: 0,0373 * VEKT0,75 Det står mye fornuftig her, som alle hesteeiere bør lese: http://www.eurofins.no/media/1873226/N%C3%A6ringsinnhold%20Grovfor.pdf
Gjest Doh Skrevet 15. august 2012 #14 Skrevet 15. august 2012 (endret) Ser at jeg var heldig med utgiftene til hesten jeg hadde.... Betalte 1800 kr i mnd for utegang inkludert grovfor. Min var barfot nesten helt til han døde (unghest, ca 3,5 år) og slet høvene fint selv så trengte ikke hovslager så ofte. Brukte en del på veterinær da, han var klønete stakkar.... Og trengte ikke særlig med utstyr siden jeg fortsatt holdt på å ri han inn da han tok kvelden. Tipper jeg brukte rundt 30.000 i året jeg, men dette var som sagt utrolig billig. Skulle jeg hatt hest her jeg bor nå (Bærum) hadde det nok kostet meg dobbelt så mye i året. Edit: skriveleif Endret 16. august 2012 av Doh
LittleJ Skrevet 15. august 2012 #15 Skrevet 15. august 2012 Det er litt vanskelig å komme med priser egentlig, for det spørs jo HELT på hvor du bor og hva slags kvalitet du vil ha! Jeg bor på landet og for øyeblikket har jeg dårlig råd. Flytter på ny stall om 2 uker og der skal vi betale 2000 kr. i mnd. Det inkluderer høy, inn- og utslipp, dekkenskifter (som vi prøver å gjøre enklest mulig for den som tar ut!) og foringer. Kraftfor holder vi selv da vi bruker Eggersman. Den koster 375 kr. for 20 kilo (100 kr. billigere om du er i Sverige iblant), men så får hestene også halvparten av det i forhold til Komplett så blir vel egentlig billigere + at de får i seg det de trenger av vitaminer. Hender de får yea-sacc ved siden av. Veterinærutgiftene mine er som regel 500 kr. i året og det er vaksina. Tannrasp trenger ikke hesten min, så slipper unna det =P Men med tannrasp og vaksine tar dyrlegen vi bruker ca. 700 kr. uten dop. Markkur har jeg slutta å gi, skal sende inn prøve for å sjekke etter mark da vi kommer til den nye stallen, men så lenge hesten ikke viser synlige tegn til mark skal den faktisk ikke ha... Kommer regler om at man må sende inn prøve snart! Utstyr har jeg jo nå det jeg trenger av og mere til, men litt blir det jo... Akkurat hvor mye i året vet jeg ikke, men! Kjøper ofte ting når det er tilbud rundt omkring og veldig pent brukte hodelag og dekken går an! Kjøpte for eksempel et Dyòn hodelag av ei jeg kjenner nå, såvidt brukt, 600 kr =) Pessoa-hodelaget mitt fikk jeg til halv pris av innkjøpspris - 600 kr. Kjøpte ubrukt sprangsal til halv pris fordi den var prøvd på - 2500 kr. Trur mamma betalte 1500 kr. for dressursalen min, for det var no med at de hadde laget den feil, var rund istedet for firkanta ell no ved manken =P Så hvis du tenker litt smart trenger ikke bra utstyr koste altfor mye!
Gjest tarandus Skrevet 16. august 2012 #16 Skrevet 16. august 2012 Selv om hesten går barfot bør den vel beskjæres jevnlig. Misunner alle som har hest som tåler å gå uten sko, min frøken strøken må alltid ha sko på om hun ikke skal se ut som et vrak på tottelottene
millie88 Skrevet 16. august 2012 #17 Skrevet 16. august 2012 Det kommer som flere har nevt, veldig ann på hvor i landet du bor. Jeg bor og har hest i Bærum, og det er sinnsykt dyrt. Har nå flyttet hesten min til den omtrent billigste stallen som var å oppdrive som hadde ledig plass. Stalleien her innkluderer alt av fòr, inn og utslipp hver dag + sommerbeite-plass. For dette må jeg betale 4900,- i mnd. I tillegg til dette kommer skoing hver 6-8 uke på 1200,- pr gang. Vetrinærutgiftene er litt vanskelig å si, da det kan være veldig forskjellig fra år til år. Men rasping av tenner og den årluge vaksinen kommer man jo ikke utenom. Utstyr kan man jo få kjøpt ganske rimelig på mange nettbutikker nå og er man flink med å holde det rent osv kan det holde i lang tid. De siste årene har jeg kanskje brukt mellom 1000-2000,- i året på utstyr og det er jo ikke så mye. Ellers er det jo forsikring som man absolutt MÅ ha, og her betaler jeg rett i unerkant av 2000,- i året hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg har hatt hesten min gjennom hele studietiden og det har vært trangt til tider, men det går så lenge jeg hadde deltidsjobb ved siden av og en samboer som jobbet fulltid. Sånn i ettertid ville jeg nok valgt annerledes om jeg hadde visst hvor mye det koster. Sånn totalt med alt av kostnader jeg hadde i fjor, havnet jeg et sted mellom 80 000 - 90 000,-.
dansk1 Skrevet 18. august 2012 #18 Skrevet 18. august 2012 Jeg har 2 hester - to vidt forskjellige - men de er begge like verdt og krever like mye tid, stell og penger! Jeg betaler 4000 kr i stalleie, pr. hest i mnd. Altså = 8000 kr mnd. Dette innkluderer inn/utslipp, flis og høy. Kraftfor kommer i tillegg, hvilket jeg bruker ca 500 kr på i mnd. En av mine hester en en hest verdt mye penger - hvilket betyr en forssikringssum pr mnd på 1500 kr. Vi er nå oppe i 10.000 kr/mnd. Så er det hovslager - jeg skor hver 6 uke, og betaler 900 kr. pr. hest = 1800 kr hver 6 uke. Så vet du jo aldri når ulykken er ute, og selv med forsikring skal du ikke være sikker på at forsikringen dekker skaden hesten din er ute for. så man må ha et godt budsjett dersom noe skulle skje. Utstyr trenger hesten stadigvekk, og det skal være tilpasset hesten. Personlig syns jeg også det er viktig å bruke litt penger på rideundervisning/annen undervisning, for å sørge for at rytter ikke "skader" hesten ved feilridning, og for at hesten skal lære seg å bære seg selv, og balansere seg selv rett - dette forebygger skader og muskelproblematikk. Det KOSTER å ha hest.
Miss hønemor Skrevet 18. august 2012 #19 Skrevet 18. august 2012 Huff!! Det var den heste drømmen forstår jeg:/
LittleJ Skrevet 19. august 2012 #20 Skrevet 19. august 2012 Huff!! Det var den heste drømmen forstår jeg:/ Må ikke la alle svara her skremme deg =P Hvis du bor litt landlig ell har bil så du kan ha hesten på landet slipper du unna med en brøkdel av hva mange har skrevet! Hvis du har mulighet til å stå på dugnadstall kan du slippe unna med ned i 1500 kr. i mnd i stalleie =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå