Rucula Skrevet 13. august 2012 #1 Del Skrevet 13. august 2012 Hei Vi er et samboer par i slutten av 20 årene, han har nettopp fått seg fast jobb mens jeg har 1.5 år igjen av min mastergrad på BI Vi har ingen barn men to hunder. Vi ønsker oss et hus/tomansbolig/leilighet med hage så hundene kan være mer ute. Vi er svært lei av å kaste bort 9000 kr i mnd på leie av en trang leilighet. Spørsmålet er har vi sjanse på å få lån?, her vi bor må vi ihvertfall ha 2.5 mill for å få noe som ligner på det vi vil ha. Vi har kun 170 000 i egenkapital på dette tidspunktet, men min mor vil stille som kausjonist (hvis det hjelper) Jeg som student har ca 12000 i netto inntekt i mnd Kjæresten min sin lønn varierer....Alt fra 50 000 - 100 000 Brutto i mnd. Vi har begge studielån på 200 000, ikke noe billån. Hvis vi bruker 20 tusen på hus i mnd så står vi igjen med ca 22-30 000 etter alt med huset er betalt.... er det forsvarlig? jeg har null erfaring med hvor mye vanlige familier står igjen med :/ Bør vi prøve å få lån nå eller vente til jeg også er ferdig med å studere??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 14. august 2012 #2 Del Skrevet 14. august 2012 Du får nok ikke lån, fordi du ikke har inntekter - men lever på lånte penger. Men kjæresten din vil kunne få det, samt han kan oppføre deg som "leieinntekt" eller noe slikt (Og vil da kunne få et høyere lån enn hva han ville fått alene ) Kjøp bolig hvis dere har mulighet til det! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2012 #3 Del Skrevet 14. august 2012 Vi kjøpte nettopp bolig til 2,2 mill. 350 000 kr i egenkapital. Hadde vi villet låne mer, måtte vi spytte inn mer egenkapital. Vi er begge i midten av 20-årene. Samboer har fast jobb med rundt 25 000 utbetalt i mnd. Jeg er student med ett år igjen av masterstudiet med noe varierende inntekt, lån + lønn utgjør ca 16 000 i mnd i snitt. Jeg har rundt 300 000 i studielån, samboer ingen ting. Vi tok opp lån sammen, så så vidt jeg forstår er det ikke noe "mitt og ditt lån", men "vårt lån". Sist samboern sjekket ville han fått ca 500 000 mindre i lån alene, så jeg vil tro at jeg hjelper på, selv om jeg har lav inntekt og relativt høyt studielån. Det er mulig at det er et pluss at jeg har kun ett år igjen på en utdannelse om ganske sikkert vil gi meg jobb med en gang. Boligen vi har kjøpt er en borettslagsleilighet med lav fellesgjeld, så vi regner med å bruke 10-11 000 kr i mnd på bolig, det inkluderer da lån, fellesutgifter m/fellesgjeld og strøm. Til sammen vil vi da sitte igjen med drøyt 30 000 kr til andre faste og varierende utgifter. Det er ikke verre enn å gå til banken og høre hva dere vil få i lån, et lånebevis bør være i boks før man går på visninger i alle fall. Her var det litt stress da vi "bare skulle kikke, sånn for moro skyld!" og endte opp med å være med i budrunde dagen etter, uten lånebevis. Anonym poster: 701084985e80ff73852b0cc73352b0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairydust Skrevet 14. august 2012 #4 Del Skrevet 14. august 2012 Du får nok ikke lån, fordi du ikke har inntekter - men lever på lånte penger. Men kjæresten din vil kunne få det, samt han kan oppføre deg som "leieinntekt" eller noe slikt (Og vil da kunne få et høyere lån enn hva han ville fått alene ) Kjøp bolig hvis dere har mulighet til det! Lykke til! Det stemmer ikke. Så lenge hun kjøper sammen med samboeren sin, kan de to få lån sammen, uavhengig av om hun lever på lånte penger eller ei. Så lenge han har ei solid inntekt, noe han tydeligvis har, er det muligheter for å få lån. Det spørs litt hvordan bank dere går til - hva de tilbyr dere i lån. Noen banker er mer generøse enn andre. Og enkelte banker er svært generøse overfor unge førstegangskjøpere. Du bør forhøre deg litt rundt, hva de forskjellige bankene kan tilby dere i lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. august 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 14. august 2012 Tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. august 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 14. august 2012 Vi kjøpte nettopp bolig til 2,2 mill. 350 000 kr i egenkapital. Hadde vi villet låne mer, måtte vi spytte inn mer egenkapital. Vi er begge i midten av 20-årene. Samboer har fast jobb med rundt 25 000 utbetalt i mnd. Jeg er student med ett år igjen av masterstudiet med noe varierende inntekt, lån + lønn utgjør ca 16 000 i mnd i snitt. Jeg har rundt 300 000 i studielån, samboer ingen ting. Vi tok opp lån sammen, så så vidt jeg forstår er det ikke noe "mitt og ditt lån", men "vårt lån". Sist samboern sjekket ville han fått ca 500 000 mindre i lån alene, så jeg vil tro at jeg hjelper på, selv om jeg har lav inntekt og relativt høyt studielån. Det er mulig at det er et pluss at jeg har kun ett år igjen på en utdannelse om ganske sikkert vil gi meg jobb med en gang. Boligen vi har kjøpt er en borettslagsleilighet med lav fellesgjeld, så vi regner med å bruke 10-11 000 kr i mnd på bolig, det inkluderer da lån, fellesutgifter m/fellesgjeld og strøm. Til sammen vil vi da sitte igjen med drøyt 30 000 kr til andre faste og varierende utgifter. Det er ikke verre enn å gå til banken og høre hva dere vil få i lån, et lånebevis bør være i boks før man går på visninger i alle fall. Her var det litt stress da vi "bare skulle kikke, sånn for moro skyld!" og endte opp med å være med i budrunde dagen etter, uten lånebevis. Anonym poster: 701084985e80ff73852b0cc73352b0a4 Det høres ut som dere var litt i samme situasjon som oss, bare med dobbelt så mye egenkapital Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 14. august 2012 #7 Del Skrevet 14. august 2012 Det ser jo ut som om boligprisene vil fortsette å stige, og sånn sett kan det være greit for dere å komme igang på boligmarkedet. Bestill time hos en finansrådgiver i banken i første omgang, så får dere en god gjennomgang av egen økonomi, og deres forutsetninger til å håndtere et boliglån, hvor mye dere bør låne osv. Det kan være lurt å shoppe litt på pris osv hos bankene, men start med en grundig gjennomgang der dere er kunder i dag. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå