Gå til innhold

Kjøpe bolig 350.000,- over takst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du kjøpt en bolig til 350.000,- over takst?

Dette utgjør 1/6-del av prisantydningen, så det er jo en betydelig del...

Anonym poster: d175be0ca652783bf95ca86f54fb06b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte en bolig for 2,8 mill for to år siden, prisantydninga var på 2,4. Jeg angrer ikke, selv om boligen kanskje ikke kommer til å øke så mye mer i verdi,for her skal jeg bo til jeg dør. Jeg hadde ikke gjort det om perspektivet hadde vært kortsiktig. Samtidig antyder jo en budrunde med mange bydere at taksten kanskje ikke stemmer. Jeg valgte å holde fokus på hva jeg hadde råd til og hvor lyst jeg hadde på boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo går de fleste små boliger 300-600 000 over takst (helt latterlig), og siden jeg ikke er villig til å betale 2 - 2,3 millioner for en toroms på 40 kvm, er jeg fortsatt boligløs. Det vil si at nei - jeg ville ikke ha betalt så mye over takst, da skulle det i så tilfelle ha vært en bolig jeg virkelig elsket (hadde ikke gått mer enn 300 over takst), og med minst to soverom (slik at jeg ikke hadde hatt behov for å flytte hvis jeg hadde fått barn). Hvis ikke - veldig uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt.

Da ville jeg sammenlignet med andre boliger.

Hvis man er villig til å gå opp 350 for den samme boligen - går det jo an å se på andre boliger i +350prisklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på. Om taksten er satt fornuftig, hva tilsvarende boliger i området har gått for i det siste, om det er by eller land, om det er et attraktivt område. Det kommer også ann på om du ser på det som kortsiktig eller langsiktig bosted. Skal du bo der lengre er det mindre farlig å legge på litt ekstra.

I Oslo var (er) reglen at det går et sekssifret beløp over takst. Taksten settes ofte litt lavt, eller den henger ikke helt med på prisutviklingen i boligmarkedet.

Kjøpte selv bolig for ca 600 000 over takst. To år senere solgte vi den for 1 700 000 mer enn vi kjøpte for. Så angrer ikke på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne jeg godt funnet på å gjøre.

I hovedsak avhengig av om jeg følte taksten var satt riktig, hvor mye jeg ønsket akkurat den leiligheten, og selvsagt om jeg hadde råd til å være med på budrunden hele veien.

Når leiligheter generelt går 3-500.000 over verditakst kan man lurer på om takstene er satt riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst er ikke boligens verdi, det er en antatt verdi i dagens marked. En budrunde avgjør boligens verdi da det viser hvor mye markedet er villig til å gi. I det lyset har det ikke noe å si om man byr 350 000 over takst.

Det som er viktig er å se hva annet du får for den prisen og ha is i magen. Mange nekter å la en bolig de har forelsket seg i glippe og byr nesten hva det måtte være. Det blir ofte dyrt å ikke ha kontroll over følelsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man slepper oppussing, ikke noe problem med opptil 1 million over takst her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er vel at takstmannen faktisk ikke har gjort en god nok jobb når de bommer så mye på prisantydningen. men samtidig ønsker ikke takstmennene å bidra til en eskalering av økningen av boligprisene...

I tillegg kan nevnes at takstmannen gjør en mye mindre undersøkelse av tekniske spesifikasjoner enn mange faktisk er klar over.

Da jeg solgte min bolig visste jeg at takstmannen hadde satt en altfor lav takst. boligen ble solgt for 300 000 mer enn takstmannen trodde. Dette til tross for at en uke i forveien ble solgt en tilsvarende leilighet til en høy pris.

sammenlikn med prisen på liknende boliger i området. vær kritisk til arbeid som er utført på boligen. og husk at hvis du skal bo lenge i boligen (mer enn ti år) betyr ikke prisen like mye i det lange løp. Men være bevisst på å kjøpe en bolig du ikke vil angre på. For den "perfekte" leiligheten jeg skal bo i i mange mange år ville jeg vært villig til å slå til med en høy pris for å vinne budrunden.

Anonym poster: d817ff1c49de88a9b533b4019e351585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i 2007. Taksten var 3,8 mill, endte opp med å betale 4,7 mill (+ omkostninger), altså 900.000 kr over takst.

Var skitnervøs på om jeg hadde betalt aaalt for mye...fikk ny takst nå i 2012 på 6,5 mill uten å ha gjort en pøkk med huset:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...